Zakład Literatury Oświecenia i Romantyzmu IFP UwB
1. Sformułowanie problemu interpretacyjnego (teza, hipoteza, główne wątki itp.).
2. Zgodność pracy z tematem utworu lub porównywanych utworów.
3. Umiejętność pracy z interpretowanymi tekstami.
3.1 Analiza udokumentowana właściwie dobranymi i wyczerpująco skomentowanymi cytatami; swoboda w łączeniu różnych elementów treściowych, językowych i kompozycyjnych, występujących w badanych tekstach.
3.2 Zachowanie związku między analizą a interpretacją: wskazanie istotnych dla interpretacji elementów budowy tekstu, dostrzeżenie roli języka w budowaniu znaczeń, odczytanie sensów naddanych (metaforycznych, symbolicznych i in.).
4. Samodzielność interpretacyjna
4.1 Interesujący pomysł i konsekwencja w jego przeprowadzeniu:
umiejętność argumentowania, wnioskowania, ukazywania problemu w różnych aspektach;
zachowanie minimum krytycznego dystansu wobec tekstu.
4.2 Minimum erudycji – nieprzypadkowy dobór kontekstów: sprawne posługiwanie się podstawowymi kategoriami egzystencjalnymi, epistemologicznymi, historyczno- i teoretycznoliterackimi oraz odwoływanie się do słownika pojęć i tematów epoki.
5. Zgromadzenie tzw. literatury przedmiotu w bibliografii i przypisach.
Uporządkowana i uczciwa prezentacja sądów, opinii, uwag badaczy (w tekście głównym i w przypisach).
Czerpanie inspiracji z przeczytanych opracowań, skłaniające do zajęcia własnego stanowiska, do dalszych przemyśleń, poszukiwań i rozwinięć, także do polemiki.
6. Kompozycja pracy – zachowanie proporcji w układzie poszczególnych części, spójność wywodu (związki myślowe między częściami składowymi analizy i interpretacji), graficzne wyróżniki rozczłonkowania tekstu (akapity, śródtytuły, odstępy itp.).
7. Poprawność językowo-stylistyczna, unikanie monotonii leksykalnej i składniowej. Komunikatywność języka pracy – precyzyjne wyrażanie myśli.
Oddzielenie języka interpretatora od języka interpretowanego tekstu.
8. Estetyka pracy (czytelne pismo, interlinie, marginesy, numeracja stron).
Termin zgłoszenia wybranego tematu z bibliografią przedmiotową (co najmniej 5 pozycji): pierwsze zajęcia w drugim semestrze.
Termin złożenia pracy: pierwsze zajęcia maja.
· Ignacy Krasicki, List imieniem brata do siostry
· Stanisław Trembecki, Balon
· Franciszek Karpiński, Kato o nieśmiertelności duszy
· Franciszek Karpiński, Na wokluz, wody i dom gocki pod Białymstokiem
· Franciszek Dionizy Kniaźnin, Do księdza Fabiana Sakowicza
· Franciszek Dionizy Kniaźnin, Do Potomności
· Elżbieta Drużbacka, Na pysznego Narcyssa uciekającego od miłości nimfy Echo nazwanej
· Konstancja Benisławska, Afekt ku Ukrzyżowanemu Panu; Pieśń dziękuje Chrystusowi Panu za uwolnienie z różnych niebezpieczeństw i naprowadzenie na prawą drogę;
O miłości swojej ku Chrystusowi Panu
· Kantorbery Tymowski, Pieśń do porteru
· Kazimierz Brodziński, Duma nad grobem
· Adam Mickiewicz, Do D. D. Elegia; Godzina. Elegia
· Adam Mickiewicz, Strzelec
· Adam Mickiewicz, Ciemność. Z Byrona
· Adam Mickiewicz, Z Petrarka
· Adam Mickiewicz, Do M. Ł. W dzień przyjęcia komunii św.
· Adam Mickiewicz, Do Samotności
· Adam Mickiewicz, [Te rozkwitłe świeżo drzewa…] [Pieśń Pielgrzyma]
· Adam Mickiewicz, [Pytasz, za co Bóg trochą sławy mnie ozdobił…]
· Adam Mickiewicz, Żal rozrzutnika
· Adam Mickiewicz, [Gdy tu mój trup…]
· Juliusz Słowacki, Przeklęstwo. Do***
· Juliusz Słowacki, Chmury
· Juliusz Słowacki, Rzym
· Juliusz Słowacki, Sumnienie
· Juliusz Słowacki, W imionniku pani B. R.
· Juliusz Słowacki, [Kiedy się w niebie gdzie znajdziemy sami…]
· Juliusz Słowacki, [Snycerz był zatrudniony Dyjany lepieniem…]
· Juliusz Słowacki, [Jeżeli ci Pan nie zbuduje domu…]
· Juliusz Słowacki, [Jak dawniej – oto stoję na ruinach…]
· Juliusz Słowacki, [W ostatni dzień – w ostatni dzień…]
· Zygmunt Krasiński, Do… [Czy pomnisz jeszcze na dożów kanale…]
· Zygmunt Krasiński, Poeta
· Zygmunt Krasiński, Do Orcia
· Zygmunt Krasiński, [Im dalej idę po drodze żywota…]
· Zygmunt Krasiński, [Tam, gdzie spokój i grób pychy…]
· Zygmunt Krasiński, Czas
· Cyprian Kamil Norwid, Harmonia
· Cyprian Kamil Norwid, Addio!
· Cyprian Kamil Norwid, Narcyz
· Cyprian Kamil Norwid, Źródło
· Wincenty Pol, [I skąd się twe wody...]
· Wincenty Pol, Do Tatr; Do puszczy
· Wincenty Pol, Sielanka
· Władysław Syrokomla, Śmierć słowika
· Władysław Syrokomla, Cupio dissolvi
· Kornel Ujejski, Fragment z elegii [Ukorz się, duszo moja, i tę pychę…]
· Kornel Ujejski, Trzy struny
· Kornel Ujejski, [Dziś się to stało! o wieczornym mroku…]
· Teofil Lenartowicz, Słowik
· Teofil Lenartowicz, Pielgrzym ze ziemi ucisku
· Teofil Lenartowicz, Potok i serce
· Józef Bohdan Zaleski, Okolica alpejska
· Józef Bohdan Zaleski, Cedr
· Mieczysław Romanowski, Umilknij, serce… Improwizacja; Zła struna
· Franciszek Karpiński, Sumienie – Cyprian Kamil Norwid, Harmonia
· Franciszek Dionizy Kniaźnin, Do Boga [Jak samotny na ugorze…] – Adam Mickiewicz, Żal rozrzutnika
· Adam Mickiewicz, Do M*** – Zygmunt Krasiński, [Ledwom cię poznał, już cię żegnać muszę…]
· Adam Mickiewicz, Do***. Na Alpach w Splügen – Zygmunt Krasiński, [Czyż z tobą wtedy raz ostatni byłem…]
· Adam Mickiewicz, [Nad wodą wielką i czystą…] – Zygmunt Krasiński, [Listku, dziś suchy, przypomnij mi strony…]
· Zygmunt Krasiński, [Są przeznaczenia, które trwają wiecznie…] – Cyprian Kamil Norwid, Fatum
· Adam Mickiewicz, Czyn – Cyprian Kamil Norwid, Czynowniki
· Juliusz Słowacki, Paryż – Cyprian Kamil Norwid, Stolica
· Adam Mickiewicz, Niepewność – Władysław Syrokomla, Do… [Ty mię nie kochaj, będzie nam swobodniej…]
· Adam Mickiewicz, Rozmowa wieczorna – Kornel Ujejski, Fragment z elegii [Ukorz się duszo moja, i tę pychę…]
· Kornel Ujejski, Trzy struny – Mieczysław Romanowski, Do braci – Trzy struny
· Adam Mickiewicz, Rozmowa – Kornel Ujejski, [Jak mam do ciebie przemówić!?]
· Teofil Lenartowicz, Dumka wygnańca – Władysław Syrokomla, Pielgrzym u kresu wędrówki
· Teofil Lenartowicz, Potok i serce – Wincenty Pol, [I skąd się twe wody…]
· Józef Bohdan Zaleski, Śpiew poety – Władysław Syrokomla, Oracz do skowronka
· Juliusz Słowacki, [W ostatni dzień – w ostatni dzień…] – Józef Bohdan Zaleski, Cedr
Teksty wierszy dostępne w wydaniach:
· K. Benisławska, Pieśni sobie śpiewane, wydał T. Chachulski, Warszawa 2000 („Biblioteka Pisarzy Polskiego Oświecenia”).
· K. Brodziński, Wybór pism, oprac. A. Witkowska, Wrocław 1966 (BN).
· F. Karpiński, Poezje wybrane, oprac. T. Chachulski, Wrocław 1997 (BN).
· F. D. Kniaźnin, Wiersze wybrane, wybrał, opracował i wstępem poprzedził A. K. Guzek, Warszawa 1981 („Biblioteka Poetów”).
· Z. Krasiński, Dzieła literackie, wybrał, notami i uwagami opatrzył P. Hertz, t. I, Warszawa1973 („Biblioteka Poezji i Prozy”).
· Z. Krasiński, Poezje, wybrał i wstępem poprzedził M. Bizan, Warszawa 1972 („Biblioteka Poetów”). Tu wiersz ...
joasia_klaudia