SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE – II
Temat bloku: Ziemia – nasza Planeta
Temat dnia: Dlaczego powinniśmy dbać o swoje środowisko?
Cele ogólne:
· rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
· bogacenie i uściślanie słownictwa związanego z ekologią
· rozwijanie czujności ortograficznej
· wdrażanie do wyciągania wniosków na podstawie obserwacji
· inspirowanie do twórczej działalności
· rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych
Cele szczegółowe:
Uczeń:
· wypowie się w kilku zdaniach na temat treści czytanki
· uporządkuje zdania z rozsypanki zdaniowej
· wyróżni w tekście wyrazy z „rz”, „ó” i wyjaśni pisownię
· w nagraniu magnetofonowym rozpozna dźwięki przyrody
· zaśpiewa piosenkę o ochronie przyrody
· ułoży i rozwiąże zadanie tekstowe
Metody:
· słowne: rozmowa, praca z tekstem
· oglądowe: obserwacja
· działań praktycznych
Formy pracy:
· zbiorowa
· indywidualna jednolita i zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
sylwetki drzew i ich nazwy, nagranie magnetofonowe, rozsypanka zdaniowa, piosenka „Ekologiczny świat”, podręcznik m. Bober – Pełzowskiej „Chodżmy razem” s. 69.
Zapis w dzienniku:
Dłuższe wypowiedzi na temat ochrony drzew na podstawie „Baśni o wędrujących drzewach”. Porządkowanie zdań z rozsypanki zdaniowej. Utrwalenie pisowni „rz” po spółgłoskach. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z mnożeniem i dzieleniem w zakresie 100. Nauka słów i melodii piosenki „Ekologiczny świat”.
Tok zajęć:
1. Rozpoznawanie gatunków drzew.
- Uczniowie losują obrazki przedstawiające 5 różnych drzew. Dzielą się na grupy zgodnie z wylosowanym obrazkiem i nazwą drzew umieszczoną na stolikach.
2. Wysłuchanie treści baśni- „Baśń o wędrujących drzewach”.
3. Udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące treści baśni:
· Co zrobiły drzewa?
· Dlaczego drzewa opuściły miasto?
· Co dzieci mogłyby zrobić, aby zatrzymać uciekające drzewa?
4. Rozpoznawanie dźwięków przyrody.
- Słuchanie nagrania z kasety magnetofonowej i rozpoznawanie dźwięków.
- Dzieci próbują naśladować śpiew ptaków, szum drzew, brzęczenie pszczół, odgłos ścinanego drzewa.
5. Układanie i porządkowanie zdań z rozsypanki zdaniowej:
Skrzyneczki z modrzewiami przynieśli dorośli.
Z naszych drzewek wyrośnie las.
Chcieliśmy posadzić drzewka.
My wyjmowaliśmy drzewka i delikatnie wsadziliśmy je w dołki.
6. Przepisanie uporządkowanych zdań do zeszytu, podkreślenie wyrazów z „rz” po
spółgłoskach.
7. Obliczanie działań na mnożenie i dzielenie, porządkowanie wyników od najmniejszego
do największego, ułożenie hasła – Ułóżcie zadania z treścią
1x1= ….. U 30:6=….. C
36:4=….. A 13:1=….. I
3x6=…… E 4x4=….. T
16:8=….. Ł 2x7=….. A
27:9=….. O 3x5=….. Z
50:5=….. D 24:4=….. I
19:1=….. Ś 17x1=….. R
11:1=….. A 21:3=….. E
3x4=….. N 40:5=….. Z
4x5=….. C 40:10=….. Ż
3x7=….. I 2x11=….. Ą
8. Układanie treści zadań do podanego działania i rysunku:
ü Ułóż treść zadania do rysunku i podanego przykładu.
3x4= …….
ü Ułóż treść zadania do podanego przykładu i wykonaj rysunek pomocniczy.
6x4= …….
9. Określanie charakterystycznych cech drzew-zabawa na boisku szkolnym.
- Zasłaniamy dzieciom oczy. Każde dziecko dotyka wybrane drzewo, stara się zapamiętać jego zapach, powierzchnie kory, grubość pnia, a następnie po odsłonięciu oczu stara się je rozpoznać i nazwać.
10. Wysłuchanie piosenki „Ekologiczny świat”. Wypowiedzi na temat jej treści, nastroju.
11. Nauka słów i melodii piosenki.
12. Uzupełnianie zdań wyrazami: pyły, wilgoć, tlen, cień, drzewo, krajobraz, hałasem.
Drzewa dostarczają………………, którym oddychamy.
Jedno…………….produkuje tyle tlenu, ile pięć osób potrzebuje do życia w ciągu roku.
Drzewa utrzymują………………., dają…………………i wyłapują……………………..Upiększają…………………
13. Wykonanie pracy plastycznej „Żyjemy wśród drzew”.
14. Ocena prac i aktywności uczniów.
roxanchan