sz temat3.doc

(841 KB) Pobierz
KRĄG TEMATYCZNY: WITAJ WIOSNO

3. Temat dnia: Witamy zwierzęta budzące się z zimowego snu  

                           i pierwsze ptaki wracające z ciepłych krajów.

 

Treści działań edukacyjnych:

Wypowiedzi uczniów na temat: Jakie zwierzęta budzą się z zimowego snu? Słuchanie czytanych przez nauczyciela zagadek o zwierzętach, budzących się z zimowego snu i rozwiązywanie ich. Głośne indywidualne czytanie wybranych zagadek. Swobodne dłuższe wypowiedzi dzieci o powracających na wiosnę ptakach i budowaniu przez nie gniazd na podstawie własnych obserwacji i ilustracji. Ochrona ptasich gniazd. Głośne i ciche czytanie fragmentów tekstu „Ptasie gniazda”. Nauka II i III zwrotki piosenki „Wkrótce wiosna”. Śpiewanie piosenki z akompaniamentem perkusyjnym. Odejmowanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu 13 – n.

 

Cele ogólne:

-         kształtowanie umiejętności konstruowania wielozdaniowych, spójnych wypowiedzi na określony temat,

-        rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych i troski o przyrodę,

-         rozwijanie logicznego myślenia,

-         kształtowanie umiejętności odejmowania z przekroczeniem progu,

-         kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,

-         rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych

-         kształtowanie poczucia rytmu,

-         doskonalenie techniki pięknego, wyrazistego, płynnego, głośnego czytania.

 

 

 

 

Cele szczegółowe:

Uczeń:

-         rozpoznaje i nazywa zwierzęta budzące się z zimowego snu oraz ptaki powracające do nas wiosną,

-         uważnie słucha czytanych przez nauczyciela zagadek i udziela na nie odpowiedzi,

-         układa zdania z rozsypanki wyrazowej i zapisuje je,

-         uzupełnia zdania wybranymi wyrazami,

-         jest świadomy w jakim celu, gdzie, jak i z czego ptaki budują swoje gniazda,

-         wie, że nie należy dotykać ptasich gniazd,

-         udziela dłuższych wypowiedzi w związku z treścią wierszy,

-         wykonuje odejmowanie typu 13 – n,

-         porządkuje liczby malejąco,

-         przyporządkowuje liczbie litery odczytując hasło,

-         udziela odpowiedzi na podane przez nauczyciela pytania,

-         uważnie słucha czytanych przez nauczyciela wierszy,

-         zestawia treść wiersza z ilustracją,

-         odszukuje humorystyczne elementy na ilustracji,

-         czyta wiersz „Bociany” z podziałem na role, inscenizuje go,

-         układa i przeprowadza wywiad z bocianami powracającymi z Afryki,

-         tworzy akompaniament perkusyjny do piosenki „Wkrótce wiosna”,

-         śpiewa piosenkę „Wkrótce wiosna”,

-         aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

 

Metody pracy:

-         asymilacji wiedzy (pogadanka, praca z tekstem, pokaz, opowiadanie),

-         problemowe (zabawy inscenizacyjne, gry sytuacyjne),

-         praktyczne (ćwiczebne).

 

Formy pracy:

-         praca zbiorowa jednolita,

-         praca grupowa zróżnicowana,

-         praca indywidualna jednolita.

 

Media edukacyjne:

Tekst „Jakie zwierzęta budzą się z zimowego snu” napisany w formie zagadek z podręcznika „Wesoła szkoła”, tekst „Ptasie gniazda” z podręcznika „Wesoła szkoła”, wiersz Ireny Suchorzewskiej „Bociany”, wiersz Janusza Laskowskiego „Bociek i żaby”, wiersz Marii Konopnickiej „O czym ptaszek śpiewa” z książki „Co słonko widziało”, kaseta z piosenką „Wkrótce wiosna”, magnetofon, instrumenty perkusyjne, ilustracje ptaków: bociana białego oraz czarnego, sikorki, szpaka, wrony, skowronka, dudka, kukułki, jaskółki, mapa fizyczna świata, karta pracy „Ja też to potrafię”.

 

Przebieg zajęć:

1.        Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez rozwiązanie matematycznej łamigłówki.

-         Stańcie w kręgu i odliczcie do 2 – podział uczniów na dwie grupy.

-         Proszę otworzyć koperty i wykonać polecenie, które tam znajdziecie (każda grupa otrzymuje kopertę z zadaniami).

-         Na karcie znajdującej się w kopercie należy wpisać rozwiązanie łamigłówek matematycznych, a następnie odczytać hasło, które powie nam o czym będziemy mówić na dzisiejszych zajęciach.

 

 

 

 

Polecenie w kopertach

Oblicz działania. Wyniki uporządkuj malejąco. Wpisz litery odpowiadające poszczególnym liczbom i odczytaj hasło.

 

 

Grupa I

 

 

7 + 5

7 + 4

7 + 6

 

 

 







 

 

K

T

A

 

 

 

 

7 + 7

7 + 3

 

 

 

 





 

 

P

I

 

 

 

 

 

 

 

Liczba

 

 

 

 

 

Litera

 

 

 

 

 

 

 

 

Hasło:.............................

 

 

 

 

Grupa II

 

7 + 8

7 + 6

7 + 9

 

 







A

I

S

 

 

 

7 + 10

7 + 7

 

 





S

K

 

 

 

Liczba

 

 

 

 

 

Litera

 

 

 

 

 

 

 

Hasło: ..............................

 

2.        Podanie tematu zajęć.

-         Czy już wiecie, o czym będziemy mówić na dzisiejszych zajęciach?

-         A o których ptakach i ssakach dowiecie się w trakcie zajęć.

3.        Obejrzenie ilustracji w podręczniku „Wesoła szkoła”. Udzielenie odpowiedzi na pytanie: Które ptaki powracają do nas wiosną?

4.        Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wyglądu ptaków powracających wiosną. W trakcie wypowiedzi dzieci nauczyciel pokazuje i przypina na tablicy ilustr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin