3. Temat dnia: Witamy zwierzęta budzące się z zimowego snu
i pierwsze ptaki wracające z ciepłych krajów.
Treści działań edukacyjnych:
Wypowiedzi uczniów na temat: Jakie zwierzęta budzą się z zimowego snu? Słuchanie czytanych przez nauczyciela zagadek o zwierzętach, budzących się z zimowego snu i rozwiązywanie ich. Głośne indywidualne czytanie wybranych zagadek. Swobodne dłuższe wypowiedzi dzieci o powracających na wiosnę ptakach i budowaniu przez nie gniazd na podstawie własnych obserwacji i ilustracji. Ochrona ptasich gniazd. Głośne i ciche czytanie fragmentów tekstu „Ptasie gniazda”. Nauka II i III zwrotki piosenki „Wkrótce wiosna”. Śpiewanie piosenki z akompaniamentem perkusyjnym. Odejmowanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu 13 – n.
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności konstruowania wielozdaniowych, spójnych wypowiedzi na określony temat,
- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych i troski o przyrodę,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- kształtowanie umiejętności odejmowania z przekroczeniem progu,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,
- rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
- kształtowanie poczucia rytmu,
- doskonalenie techniki pięknego, wyrazistego, płynnego, głośnego czytania.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta budzące się z zimowego snu oraz ptaki powracające do nas wiosną,
- uważnie słucha czytanych przez nauczyciela zagadek i udziela na nie odpowiedzi,
- układa zdania z rozsypanki wyrazowej i zapisuje je,
- uzupełnia zdania wybranymi wyrazami,
- jest świadomy w jakim celu, gdzie, jak i z czego ptaki budują swoje gniazda,
- wie, że nie należy dotykać ptasich gniazd,
- udziela dłuższych wypowiedzi w związku z treścią wierszy,
- wykonuje odejmowanie typu 13 – n,
- porządkuje liczby malejąco,
- przyporządkowuje liczbie litery odczytując hasło,
- udziela odpowiedzi na podane przez nauczyciela pytania,
- uważnie słucha czytanych przez nauczyciela wierszy,
- zestawia treść wiersza z ilustracją,
- odszukuje humorystyczne elementy na ilustracji,
- czyta wiersz „Bociany” z podziałem na role, inscenizuje go,
- układa i przeprowadza wywiad z bocianami powracającymi z Afryki,
- tworzy akompaniament perkusyjny do piosenki „Wkrótce wiosna”,
- śpiewa piosenkę „Wkrótce wiosna”,
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
Metody pracy:
- asymilacji wiedzy (pogadanka, praca z tekstem, pokaz, opowiadanie),
- problemowe (zabawy inscenizacyjne, gry sytuacyjne),
- praktyczne (ćwiczebne).
Formy pracy:
- praca zbiorowa jednolita,
- praca grupowa zróżnicowana,
- praca indywidualna jednolita.
Media edukacyjne:
Tekst „Jakie zwierzęta budzą się z zimowego snu” napisany w formie zagadek z podręcznika „Wesoła szkoła”, tekst „Ptasie gniazda” z podręcznika „Wesoła szkoła”, wiersz Ireny Suchorzewskiej „Bociany”, wiersz Janusza Laskowskiego „Bociek i żaby”, wiersz Marii Konopnickiej „O czym ptaszek śpiewa” z książki „Co słonko widziało”, kaseta z piosenką „Wkrótce wiosna”, magnetofon, instrumenty perkusyjne, ilustracje ptaków: bociana białego oraz czarnego, sikorki, szpaka, wrony, skowronka, dudka, kukułki, jaskółki, mapa fizyczna świata, karta pracy „Ja też to potrafię”.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez rozwiązanie matematycznej łamigłówki.
- Stańcie w kręgu i odliczcie do 2 – podział uczniów na dwie grupy.
- Proszę otworzyć koperty i wykonać polecenie, które tam znajdziecie (każda grupa otrzymuje kopertę z zadaniami).
- Na karcie znajdującej się w kopercie należy wpisać rozwiązanie łamigłówek matematycznych, a następnie odczytać hasło, które powie nam o czym będziemy mówić na dzisiejszych zajęciach.
Polecenie w kopertach
Oblicz działania. Wyniki uporządkuj malejąco. Wpisz litery odpowiadające poszczególnym liczbom i odczytaj hasło.
Grupa I
7 + 5
7 + 4
7 + 6
K
T
A
7 + 7
7 + 3
P
I
Liczba
Litera
Hasło:.............................
Grupa II
7 + 8
7 + 9
S
7 + 10
Hasło: ..............................
2. Podanie tematu zajęć.
- Czy już wiecie, o czym będziemy mówić na dzisiejszych zajęciach?
- A o których ptakach i ssakach dowiecie się w trakcie zajęć.
3. Obejrzenie ilustracji w podręczniku „Wesoła szkoła”. Udzielenie odpowiedzi na pytanie: Które ptaki powracają do nas wiosną?
4. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wyglądu ptaków powracających wiosną. W trakcie wypowiedzi dzieci nauczyciel pokazuje i przypina na tablicy ilustr...
roxanchan