arkusz_Geografia_poziom_r_rok_2004_651.pdf

(1746 KB) Pobierz
Microsoft Word - Arkusz_II.doc
Miejsce
na naklejkę
z kodem
(Wpisuje zdający przed
rozpoczęciem pracy)
KOD ZDAJĄCEGO
PRÓBNY
EGZAMIN MATURALNY
Z GEOGRAFII
ARKUSZ II
Arkusz II
(dla poziomu rozszerzonego)
Czas pracy 120 minut
GRUDZIEŃ
ROK 2004
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19 stron
i barwną wkładkę z materiałami źródłowymi. Ewentualny brak
należy zgłosić przewodniczącemu zespołu nadzorującego
egzamin.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia i informacje do
zadań.
3. Odpowiedzi należy zapisać czytelnie w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu, pokazując drogę ich
uzyskania.
4. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisać
ołówkiem.
5. W rozwiązaniach zadań trzeba przedstawić tok rozumowania
prowadzący do ostatecznego wyniku.
6. Podczas egzaminu można korzystać z ołówka, linijki, gumki
oraz kalkulatora.
7. Nie wolno używać korektora.
8. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić.
9. Wszelkie notatki należy sporządzać tylko w brudnopisie, który
nie będzie oceniany.
10. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba
punktów, którą można uzyskać za jego poprawne rozwiązanie.
Życzymy powodzenia!
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
100 punktów .
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJĄCEGO
647756041.004.png 647756041.005.png
Próbny egzamin maturalny z geografii
Arkusz egzaminacyjny II
Zadanie 35. ( 2 pkt )
Uzasadnij, dlaczego dzięki podanym metodom badań możemy uzyskać określone informacje
dotyczące środowiska przyrodniczego Ziemi.
I. Badając skały bazaltowe znajdujące się na powierzchni Ziemi, zyskujemy informacje na temat
budowy jej głębokiego wnętrza (płaszcza ziemskiego).
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
II. Wykonując odwierty w lądolodach pokrywających Grenlandię i Antarktydę, uzyskujemy
informacje na temat składu chemicznego atmosfery oraz zmian klimatycznych zachodzących
na Ziemi w ciągu ostatnich setek tysięcy lat.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Zadanie 36. ( 2 pkt )
Uporządkuj w kolejności malejącej ciała niebieskie z Układu Słonecznego, biorąc pod uwagę
ich wielkość.
KSIĘŻYC, ZIEMIA, METEORYT, SŁOŃCE, JOWISZ, PLANETOIDA
Zadanie 37. ( 3 pkt )
Dobierz, korzystając z materiału źródłowego nr 1. zamieszczonego w załączniku, opis
widocznych z Ziemi skutków oddziaływania Księżyca, do odpowiednich czynników
je wywołujących.
1. Obrót Ziemi wokół własnej osi.
A. Zaćmienie Słońca
2. UstawienieKsiężyca będącego w nowiu,
w płaszczyźnie orbity Ziemi.
B. Widoczna tylko jedna strona
Księżyca
3. Czas jednego obrotu Księżyca jest równy
czasowi jednego jego obiegu wokół Ziemi.
C. Widzialna wędrówka Księżyca
ze wschodu na zachód
4. UstawienieKsiężyca będącego w pełni,
w płaszczyźnie orbity Ziemi.
D. Fazy Księżyca
5. Zmianyoświetlenia Księżyca w czasie
jego obiegu wokół Ziemi.
E. Zaćmienie Księżyca
1. - ........
2. - ........
3. - ........
4. - ........
5. - ........
Strona 2 z 19
647756041.006.png 647756041.007.png
Próbny egzamin maturalny z geografii
Arkusz egzaminacyjny II
Zadanie 38. ( 4 pkt )
Przedstaw za pomocą schematycznego rysunku sposób powstawania przypływów morskich.
W opisie rysunku uwzględnij nazwy ciał niebieskich (Ziemia, Księżyc), siłę przyciągania i siłę
odśrodkową oraz zaznacz strefy występowania przypływów.
Miejsce na rysunek
Zadanie 39. ( 2 pkt )
Podaj dwa przykłady pozytywnego i/lub negatywnego wpływu pływów morskich
na działalność gospodarczą człowieka.
1. ..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
2. ..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
Zadanie 40. ( 3 pkt )
Podaj nazwę miasta (wybraną spośród zaznaczonych na mapie Polski na następnej stronie),
w którym istnieje największe prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska zorzy polarnej.
Uzupełnij schemat literami oznaczającymi wydarzenia prowadzące do powstania zjawiska
zorzy polarnej.
MIASTO - ................................................
A - Nasilenie wiatru słonecznego (elektrycznie
naładowanych cząstek)
D - Powstawanie plam słonecznych
(obszarów emitujących zwiększoną ilość
promieniowania)
B - Uwalnianie energii w postaci promieniowania
świetlnego (świecenie atmosfery)
E - Zderzanie z cząsteczkami górnej
atmosfery
C - Przechwytywanie elektrycznie naładowanych
cząsteczek wiatru słonecznego
F - Ściąganie rozpędzonych cząsteczek
w kierunku biegunów magnetycznych
1
2
POLE
MAGNETYCZNE
ZIEMI
3
4
5
6
ZORZA
POLARNA
S Ł O Ń C E
Z I E M I A
Strona 3 z 19
647756041.001.png
 
Próbny egzamin maturalny z geografii
Arkusz egzaminacyjny II
Zadanie 41. ( 3 pkt )
Uporządkuj w odpowiedniej kolejności, wg podanych
kryteriów, zaznaczone na mapie miejscowości.
I. Coraz późniejszy moment południa słonecznego.
................................. - ....................................
- ................................. - .................................
II. Coraz większa wysokość górowania Słońca.
................................. - ....................................
- ................................. - ..................................
III. Coraz większa długość nocy w stosunku do długości dnia w dniu 22 grudnia.
................................. - .................................... - ................................. - ..................................
Zadania 42.–44. wykonaj korzystając z załączonej mapy.
Średnie ciśnienie pary wodnej powietrza atmosferycznego w hPa – STYCZEŃ
/źródło: „Klimaty kuli ziemskiej” D. Martyn/
Zadanie 42. ( 2 pkt )
Wykreśl na obszarze północnego Atlantyku, opierając się na zaznaczonych punktach, izolinie
ciśnienia pary wodnej o wartościach 10, 15 i 20 hPa.
Strona 4 z 19
647756041.002.png
Próbny egzamin maturalny z geografii
Arkusz egzaminacyjny II
Zadanie 43. ( 2 pkt )
Oblicz wilgotność względną powietrza (w %%)
w zaznaczonym na mapie punkcie X, wiedząc,
że w panującej tam temperaturze 28
Obliczenia
C
maksymalne ciśnienie pary wodnej może
wynieść 40 hPa. Przedstaw obliczenia.
Wynik: ...................................
Wilgotność względna to stosunek rzeczywistej zawartości
pary wodnej (ciśnienia pary wodnej) znajdującej się w powietrzu do maksymalnej, jaką może zawierać powietrze
w określonej temperaturze, wyrażony w procentach.
Zadanie 44. ( 2 pkt )
Uzasadnij czynnikami klimatotwórczymi, przyczyny niewielkiej lub bardzo dużej wilgotności
powietrza atmosferycznego na obszarach oznaczonych na mapie literami A i B.
Obszar „A”
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Obszar „B”
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Zadanie 45. ( 3 pkt )
Sformułuj, na podstawie rysunku, zależności dotyczące budowy skorupy ziemskiej.
Budowa skorupy ziemskiej
/źródło: „Tektonika a formy krajobrazu” C. Olliwer/
A. Zróżnicowanie grubości skorupy ziemskiej.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
B. Zróżnicowanie budowy skorupy ziemskiej.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
C. Wiek dna oceanicznego a granice płyt.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Strona 5 z 19
°
647756041.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin