Zestaw ćwiczeń logopedycznych.doc

(120 KB) Pobierz
Głoska s – wyraz podstawowy „sok”

Zestaw ćwiczeń logopedycznych wykorzystywanych podczas wprowadzenia głosek w klasie I

 

Głoska s – wyraz podstawowy „sok

 

1.     Ćwiczenia narządów mowy.

 

             Ćwiczenia oddechowe

·        Dłonie splecione na karku. Wdech nosem, z cofnięciem łokci, ściągnięciem łopatek i uwypukleniem klatki piersiowej, a następnie wydech ustami, z opadaniem tułowia w przód i syczeniem jak najdłużej jak gąska: ssssss.

             Ćwiczenia języka

·       Język szeroki i wąski.

·       Układanie języka za dolnymi zębami.

·       Liczenie zębów dolnych od wewnętrznej strony.

 

             Ćwiczenia warg

·       Rozchylanie warg jak do uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne).

 

2.     Wyjaśnienie położenia narządów mowy podczas artykulacji głoski „s”.

s – Przednia część języka leży za zębami dolnymi, tworząc szczelinę. Wargi są rozchylone, spłaszczone, przylegają do zębów. Zęby są widoczne. Krtań nie drga, zatem jest to spółgłoska bezdźwięczna.

 

3.     Ćwiczenia artykulacyjne.

·       Wypowiadanie głoski „s” w izolacji staccato.

s…..s….s….s

·       Jedno z dzieci trzyma pacynkę – gdy pacynka otwiera buzię uczniowie wymawiają „eeeeeeeee”. Kiedy pacynka zbliża wargi do siebie, uczniowie wypowiadają „sssssssss”.

 

 

 

 

 

 

·       Wypowiadanie głoski „s” w połączeniu z samogłoskami.

„sa                            so                            su                            se                            sy”

„aso                            osu                            use                            esy”

„sss – as                            sss – os                            sss – us                            sss – es              sss – ys”

a – s…s…s…;                             o – s…s…s…;                             u – s…s…s…;

e – s…s…s…;                             y – s…s…s…

sas                            sos                            sus                            ses                            sys

 

 

·       Wypowiadanie wyrazów dźwiękonaśladowczych z pokazywaniem ich znaczenia.

  pssst, bums, stuk – puk, mlask, pstryk, skrob – skrob, smyk, błysk

 

·       Wypowiadanie wierszyka z wyrazem podstawowym „sok”.

 

Wszyscy chłopcy i dziewczęta

uwielbiają sok pić

i z uśmiechem żyć!

Każdy smaczny oraz zdrowy,

w różnych smakach kolorowy.

 

 

 

 


Głoska c – wyraz podstawowy „kolacja

 

1.     Ćwiczenia narządów mowy.

 

             Ćwiczenia oddechowe

·        Ułożenie na wewnętrznej stronie dłoni kółeczek z papieru przebitkowego zrobionych dziurkaczem. Wdech powietrza nosem. Podczas wydechu szybkiego i krótkiego wypowiadanie wybuchowo „c

             Ćwiczenia języka

·       Unoszenie i opuszczanie języka za dolnymi zębami.

·       Układanie języka na zmianę za dolnymi zębami i na dnie jamy ustnej.

             Ćwiczenie warg

·       Zabawa „ryjek – uśmiech”. Podczas rozciągania warg w uśmiech i artykulacji eee, pamiętamy o ułożeniu języka za dolnymi zębami i wypowiadamy eeeccc. Podczas wykonywania ryjka wymawiamy uuu i podnosimy język do podniebienia. 

 

2.     Wyjaśnienie położenia narządów mowy podczas artykulacji głoski „c”.

c – Język dotyka wewnętrzną stronę zębów dolnych, zarazem tworzy małą szczelinę. Wargi są rozchylone i spłaszczone.

 

3.     Ćwiczenia artykulacyjne.

·       Wypowiadanie głoski „c” w izolacji staccato                             c…..c….c….c

i legato                            ccccccccccc

·       Uchwycenie miedzy zęby nitki. Trzymanie jej między nimi, wyciąganie z jednoczesnym wymawianiem „ ccccccc…”

Wypowiadanie podanych słów przedłużając artykulację głoski „c

kolacja                             kolacccja

Cela                             CCCela

Jacek                             Jacccek

taca                             taccca

ocet                             occcet

klocki                             klocccki

koc               -              koccc

·       Wypowiadanie rymowanki z wyrazem podstawowym „kolacja”

Kiedy księżyc już zaświeci,

do kolacji zasiadają dorośli i dzieci.

Przyjemnie ze sobą rozmawiają

oraz posiłek spożywają.

 


Głoska z – wyraz podstawowy „zając

 

1.     Ćwiczenia narządów mowy.

 

             Ćwiczenia oddechowe

·        Wdech połączony z odwróceniem ramion (dłonie do przodu), wydech i nawrócenie ramion z wypowiadanie głośno wyrazu „zając”.

·        Wdech nosem, na wydechu naśladowanie rękami lecącego samolotu i wymawianie „zzzzzzzzz”.

             Ćwiczenia języka

·       Język na defiladzie: raz – czubek języka na górną wargę, dwa – czubek języka do lewego kącika ust, trzy – czubek języka na dolną wargę, cztery – czubek języka do prawego kącika.

·       Oblizywanie wewnętrznej strony zębów dolnych.

             Ćwiczenie warg

·        Złączanie warg, a następnie rozszerzanie i ściągnięcie na dół.

 

 

2.     Wyjaśnienie położenia narządów mowy podczas artykulacji głoski „z

z – Przednia część języka leży za zębami dolnymi, tworząc szczelinę. Wargi są rozchylone, spłaszczone, przylegają do zębów. Zęby są widoczne. Jest to spółgłoska dźwięczna, gdyż drga krtań.

 

3.     Ćwiczenia artykulacyjne.

·       Wypowiadanie głoski „z” w izolacji staccato.

z…..z….z….z

·       Wymawianie wyrazów dźwiękonaśladowczych:

bzz, bzy – bzy, bzyk – bzyk, zyg – zyg.

·       Wypowiadanie sylab i logotomów z głoską               z”.

„za                            zo                            zu                            ze ”

„az                            oz                            uz                            ez”

“aza                            ozo                            uzu                            eze”

„za – zz                            zo – zz                            zu – zz                            ze – zz”

aza – z…z…z…;                             ozo – z…z…z…;                            

uzu – z…z…z…;                             eze – z…z…z…;

 

·       Wypowiadanie wyrazów z głoską „z” w nagłosie, na zmianę głośno i cicho.

zupa, zapałki, zatoka, zero, zapach, zagadka, Zenek, zuch, zachód, zawód.

·       Wypowiadanie wierszyka z wyrazem podstawowym „zając

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin