Program - ADHD.doc

(82 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM TERAPEUTYCZNO-EDUKACYJNY

INDYWIDUALNY PROGRAM TERAPEUTYCZNO-EDUKACYJNY

DZIECKA 5l.  Z ZESPOŁEM ADHD

 

opracowanie: Nina Prychodko

 

Program ten jest skierowany do dziecka z zespołem ADHD, epilepsją. Chłopiec ma zaburzenia procesów myślowych, spowodowane nadpobudliwością. Ma słabą sprawność manualną, przelicza do 4, nie zna kolorów, figur. Ma problemy z analizą i syntezą wzrokową.

Drugi rok uczęszcza do grupy integracyjnej. Po badaniach w poradni psychologiczno- pedagogicznej zalecono:

- ze względu na stan zdrowia oraz nadpobudliwość wskazany jest pobyt chłopca w przedszkolnej grupie integracyjnej,

- stymulowanie ogólnego rozwoju w e wszystkich sferach poznawczych,

- pozytywnie wzmacniać wszelkie przejawy pożądanych zachowań,

- wydawać polecenia w krótkiej formie, utrzymując kontakt wzrokowy.

 

Cele ogólne działania terapeutyczno-edukacyjnego:

             

·         Maksymalne rozwijanie analizatora wzroku, słuchu i dotyku

·         Rozwój umiejętności liczenia, klasyfikowania.

·         Rozwijanie sprawności manualnej, posługiwania się nożyczkami, prawidłowe trzymanie ołówka.

·         Nauka kolorów,

·         Wydłużanie czasu skupienia uwagi, motywowanie do pracy.

·         Pomoc w rozładowaniu potrzeby ruchu.

·         Uczenie nawyków, przestrzeganie norm i zasad.

·         Eliminowanie napięcia emocjonalnego, stanów lękowych

 

 

Metody i formy pracy:

 

Metody oparte na słowie: rozmowa, opowiadanie, opis, praca z książką

Metody oparte na obserwacji: pokaz

Metody oparte na działaniu praktycznym

 

Formy pracy: nauczanie zbiorowe, nauczanie indywidualne, wycieczka, zadania domowe

 

Organizacja terapii indywidualnej

 

     Zadaniem terapii indywidualnej jest wpływanie na wszechstronny rozwój dziecka, ćwiczenia prowadzone są na podstawie znanego materiału językowego, z zachowaniem stopniowania trudności, w formach interesujących dziecko, częste chwalenie za najmniejsze osiągnięcia, jak najczęstsze powtarzanie omówionego materiału. Wydawanie prostych poleceń, krótkich informacji. Zachowanie stałości otoczenia. Wzmacnianie dobrych zachowań.

 

Treści i problematyka zajęć

 

Treść i problematyka zajęć wynikają z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego, dotyczą dziecka, jego rodziny, środowiska bliższego i dalszego.

 

 

 

PROGRAM TERAPEUTYCZNO-EDUKACYJNY

 

Cel ogólny

Cele operacyjne

Zadania i rodzaje ćwiczeń

Ewaluacja

Ćwiczenia koncentracji uwagi i pamięci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia ruchowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eliminacje lęków

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia sprawności manualnej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia grafomotoryczne - nauka pisania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie myślenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia koordynacji słuchowo – ruchowej

 

 

Kształtowanie skojarzeń intermodalnych

Ćwiczenia percepcji wzrokowej

 

Ćwiczenia funkcji zaangażowanych w procesie czytania w okresie wstępnym nauki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia percepcji słuchowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie odporności emocjonalnej i wdrażanie do racjonalnego zachowania się w sytuacjach pełnych napięć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie operacyjnego rozumowania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja matematyczna  - wstępna (na podstawie teorii prof. E Gruszczyk – Kolczyńskiej WSPS - Warszawa)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko wydłuża czas koncentracji uwagi podczas zajęć

 

 

 

 

 

Znajduje różnice na obrazkach

 

 

Zapamiętuje układy

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko potrafi przyjąć prawidłową postawę ciała podczas ćwiczeń

 

 

Adekwatnie reaguje na polecenia nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko rozładowuje potrzebę ruchu w akceptowanej formie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin