Witamy_w_sieci_VATSIM.pdf

(441 KB) Pobierz
WITAMY W SIECI VATSIM
Witamy w sieci VATSIM
Zapraszamy do wspólnej zabawy.
Zwróć uwagę na to, że VATSIM to nie jest zwykła gra. Jeżeli liczysz, że po
piętnastu minutach wsiądziesz w samolot, połączysz się z kontrolą i polecisz,
musimy wyprowadzić Cię z błędu. W świecie wirtualnego lotnictwa (podobnie
jak w świecie lotnictwa prawdziwego), czeka Cię wiele nauki, czeka Cię czytanie
wielostronicowych instrukcji i podręczników i wiele godzin ćwiczeń. Jeżeli
chcesz do nas dołączyć, nie możesz się niecierpliwić, zniechęcać niepowodze-
niami. Musisz starać się SAMODZIELNIE ZNALEŹĆ POTRZEBNE INFORMACJE, bo
nikt nie będzie Cię prowadził za rączkę. Pytań typu „no to jak w to się gra” nie
lubimy, ale na wszystkie inne chętnie odpowiemy.
Poniżej znajdziesz podstawowe informacje o sieci VATSIM i zasadach w niej panujących.
Przeczytanie tego tekstu i dobre jego zrozumienie jest absolutnie konieczne przed
pierwszym połączeniem z VATSIM. Jeżeli myślisz: „e tam, nie będę czytał takich długich
instrukcji”, to VATSIM chyba nie jest dla Ciebie.
Spis treści
KROK PIERWSZY: Zrozumieć VATSIM
KROK DRUGI: Co trzeba mieć?
KROK TRZECI: Co trzeba umieć?
KROK CZWARTY: Poznaj zasady
KROK PIĄTY:
Zaczynamy loty w sieci !
5221457.001.png
KROK PIERWSZY: ZROZUMIEĆ VATSIM
VATSIM to sieć komputerowa, oparta na Internecie, której głównym celem jest
zapewnienie KONTROLI LOTÓW pilotom korzystającym z symulatorów na domowe
komputery klasy PC. Wirtualny pilot (czyli, jak dobrze pójdzie, niedługo Ty) łączy się
z wirtualnym kontrolerem, który przekazuje mu instrukcje dotyczące lotu. Przy okazji
pilot widzi w swoim symulatorze również inne samoloty, sterowane przez innych
wirtualnych pilotów. Piloci komunikują się z kontrolerami i innymi pilotami w czasie
rzeczywistym. Można wpisywać komunikaty na klawiaturze, albo przekazywać je głosem
(podobnie jak działa Skype, jeżeli znasz ten program). A więc koniec z pustymi
lotniskami albo samolotami sterowanymi sztuczną inteligencją, koniec z komputerowym
głosem. Będziesz widział maszyny sterowane przez prawdziwych ludzi i słyszał ich głosy.
Zasada VATSIM brzmi: „as real as it gets” („tak realnie, jak to tylko możliwe”), dlatego
w sieci używa się wielu przepisów i procedur wzorowanych na prawdziwym lotnictwie,
a pilotom stawia się spore wymagania, jeżeli chodzi o wiedzę.
Korzystanie z VATSIM jest BEZPŁATNE, wymaga jedynie rejestracji. Przyłączenie się do
sieci nie oznacza jednak dla pilotów ani kontrolerów żadnych obowiązków. Latamy
i kontrolujemy w wolnym czasie, tak więc nie zawsze znajdziesz kontrolera na lotnisku,
na które akurat polecisz. Sieć VATSIM obejmuje cały świat i liczy obecnie 85 tys.
użytkowników.
Korzystanie z VATSIM wymaga dość skomplikowanego oprogramowania. Część jest
darmowa, a za część trzeba zapłacić (szczegóły w dalszej części). Stworzenie z tego
oprogramowania działającego systemu nie jest proste, dlatego absolutnie konieczne jest
przeczytanie dołączonych instrukcji i plików „ readme ”. W świecie lotnictwa powszechnie
używa się języka angielskiego, dla tego osoby, które nie potrafią zrozumieć prostego
tekstu w tym języku, mogą mieć kłopoty.
KROK DRUGI: CO TRZEBA MIEĆ
Aby połączyć się z siecią VATSIM trzeba koniecznie mieć swój NUMER PILOTA (PID)
oraz HASŁO , które otrzymasz po zarejestrowaniu się na głównej stronie sieci:
http://www.vatsim.net . Będziesz musiał podać swoje prawdziwe dane osobowe oraz
działający adres e-mail.
Do wirtualnego latania będzie potrzebny KOMPUTER . Niestety, jest to zabawa dość
wymagająca, jeżeli chodzi o sprzęt. Jeżeli chcesz w pełni wykorzystać najnowsze
osiągnięcia w symulacji, musisz mieć procesor przynajmniej 2 GHz, co najmniej 512MB
(a lepiej 1 GB) RAM, dobrą kartę graficzną z co najmniej 256 MB RAM oraz kartę
dźwiękową kompatybilną z SB Live! Na słabszych komputerach (1-2 MHz, 256-512 MB
RAM, starsze karty graficzne np. GeForce 3) da się uruchomić starsze wersje symulatora
albo wersję najnowszą, ale z mniejszą ilością szczegółów. Większość laptopów słabo
nadaje się do latania (choć nie oznacza to, że się nie da). Komputer musi być
wyposażony w słuchawki z mikrofonem (najlepiej przyzwoitej jakości, nie najtańsze).
Trzeba również mieć joystick, gdyż latanie za pomocą klawiatury jest bardzo, bardzo
niewygodne.
Do latania w sieci VATSIM konieczne jest połączenie z INTERNETEM. Od biedy da się
latać na standardowych modemach telefonicznych albo na połączeniu GPRS. Neostrada
128 i wszystkie sieci typu osiedlowego wystarczają w zupełności.
Musisz również skompletować i skonfigurować potrzebne OPROGRAMOWANIE . Tu
sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana, przedstawimy ją więc na schemacie.
SYMULATOR to jakby „lotniczy system operacyjny”. Większość symulatorów pozwala
bowiem na dowolne rozbudowywanie, poprzez dodawane do niego różnych dodatków
(np. nowych samolotów albo scenerii lotnisk). W chwili obecnej 95% użytkowników sieci
VATSIM korzysta z symulatora MICROSOFT FLIGHT SIMULATOR (w skrócie FS).
Najnowsza wersja ma oznaczenie FS2004, ale można też korzystać z FS2002 czy nawet
FS2000 i FS98. Symulator ten trzeba kupić (np. przez w sklepie internetowym z
oprogramowaniem lub w sklepach z grami), koszt wersji 2004 to około 200 PLN. Można
również skorzystać z symulatora X-Plane ( http://www.x-plane.org ) który bardziej realnie
odwzorowuje lot, ale jest uboższy graficznie.
MODUŁ ŁĄCZĄCY symulator FS z klientem pilota nosi nazwę FSUIPC i możesz ściągnąć go
ze strony http://www.schiratti.com/dowson.html . Wersja podstawowa jest bezpłatna, ale
możesz również ją zarejestrować (23,- Euro), co da Ci nieco więcej możliwości oraz
pozwoli na korzystanie z niektórych dodatków do FS. W wypadku X-Plane moduł FSUIPC
nie jest potrzebny.
KLIENT PILOTA to program, który służy do komunikowania się z serwerami VATSIM, a
przez nie z kontrolerami i innymi pilotami. Obecnie istnieją dwa tego typu programy dla
symulatorów FS, są to SquawkBox 3 ( http://www.sguawkbox.ca ) oraz FSInn
( http://www.mcdu.com/ ). Wystarczy Ci jeden z nich, sam musisz zdecydować, który.
Jeżeli zdecydowałeś się na X-Plane, musisz skorzystać z XSquawkBox
Istnieją również tysiące DODATKÓW (darmowych albo płatnych) do symulatorów
(głównie do FS, dla X-Plane jest ich zdecydowanie mniej), które poprawiają wygląd
samolotów i lotnisk albo dodają nowe, pozwalają kontrolować pogodę i dają wiele innych
możliwości. Jednak nie są one konieczne i na początku lepiej sobie nimi nie zawracać
głowy.
Jest jeszcze jeden program, który dobrze jest ściągnąć, choć nie jest absolutnie
konieczny. ServInfo ( http://avsim.com/hangar/utils/servinfo/ ) pokazuje sytuację w sieci
VATSIM, a więc np. na jakim lotnisku są kontrolerzy i gdzie w danym momencie latają
inny piloci. Bez ServInfo wirtualny pilot porusza się „po omacku”.
MAPY to bardzo ważne wyposażenie każdego pilota latającego w sieci. Zbiór
podstawowych map dla lotnisk w Polsce znajdziesz na stronach http://www.pl-vacc.org w
dziale MAPY. Najważniejsze mapy trzeba sobie wydrukować, bo trudno przegląda się je
na ekranie w czasie skomplikowanego podejścia. Pilot, który nie ma map, najwyraźniej
nie rozumie zasady VATSIM „as real as it gets”.
5221457.002.png
KROK TRZECI: CO TRZEBA UMIEĆ
Sprawa podstawowa: VATSIM TO NIE JEST MIEJSCE, GDZIE MOŻNA NAUCZYĆ SIĘ
PODSTAW LATANIA.
PILOTAŻ I NAWIGACJA . Aby rozpocząć przygodę w sieci VATSIM trzeba najpierw
samodzielnie opanować przynajmniej podstawy pilotażu i nawigacji. Pilot, który
kompletnie nie wie o co chodzi, spowodowałby w sieci duże zamieszanie, psując zabawę
innym użytkownikom. Jeżeli więc nigdy nie korzystałeś jeszcze z symulatora, musisz
poświęcić kilkadziesiąt godzin na opanowanie sztuki latania offline.
Jak nauczyć się latać? Polecamy przede wszystkim podręcznik „Ground School” dołączony
do Flight Simulatora. Oprócz tekstów teoretycznych, znajdziecie także lekcje -
scenariusze, które pokazują w praktyce najważniejsze elementy pilotażu i nawigacji. Nie
trzeba przerobić absolutnie wszystkiego, ale zdecydowanie zalecamy, aby naukę
zakończyć scenariuszem „private pilot certificate” – jeżeli go zaliczycie, powinniście
poradzić sobie w czasie pierwszych lotów online w sieci VATSIM.
Bardzo dużo informacji o pilotażu i nawigacji znajdziecie także na dwóch stronach po
A teraz lista zagadnień, które trzeba ABSOLUTNIE opanować, zanim po raz pierwszy
zalogujecie się w sieci VATSIM:
Kołowanie po drogach kołowania na lotnisku bez zjeżdżania z nich, z utrzymaniem
bezpiecznej prędkości.
Utrzymywanie zadanej wysokości (z dokładnością do 200ft), kursu (z dokładnością
10 stopni) i prędkości (z dokładnością 10 węzłów) – zarówno ręcznie, jak i za
pomocą autopilota.
Wykonanie startu, łącznie z utrzymywaniem po starcie kierunku pasa i stałego
wznoszenia.
Nawigację na podstawie VOR i NDB.
Podejście według ILS łącznie z utrzymywaniem odpowiedniej prędkości.
Lądowanie bez rozbicia samolotu i zjeżdżania z pasa.
Podstawowe różnice między zasadami lotu IFR (wg przyrządów) i VFR
(z widocznością)
Odczytywanie najważniejszych informacji z map lotniczych, np. znalezienie drogi
kołowania na mapie lotniska albo odczytanie częstotliwości ILS i kursu podejścia z
mapy podejścia ILS.
Literowanie lotnicze (A-Alpha, B-Bravo, C-Charli) itd.
Inne elementy nawigacji i pilotażu, jak na przykład holdingi, podejścia VOR itp. również
się przydadzą, ale nie musisz ich koniecznie opanować przed pierwszym lotem w sieci.
OBSŁUGA SAMOLOTU. Musisz opanować obsługę co najmniej jednego samolotu,
którym będziesz latał na VATSIM, a więc zrozumieć znaczenie wszystkich wskaźników,
przełączników, wiedzieć jakie prędkości utrzymywać przy starcie, wznoszeniu, przelocie,
zniżaniu, podejściu i lądowaniu, kiedy używać klapy itp. Pamiętaj, że kontrolerzy
najczęściej NIE SĄ W STANIE odpowiadać na pytania dotyczące konkretnego samolotu
(np. „jak włączyć autopilota”) bo jest to zależne od panelu, z którego korzysta
użytkownik, a są setki różnych paneli. W czasie pierwszego lotu w sieci nie będziesz miał
czasu, aby „rozgryzać” swój samolot!
OBSŁUGA OPROGRAMOWANIA. Musisz opanować zarówno obsługę samego
symulatora, jak klientów pilota (SquawkBox 3 lub FSInn). Absolutnie konieczne jest
przeczytanie i dobre zrozumienie krótkich instrukcji obsługi tych programów po polsku:
Zdecydowanie zalecamy jednak przeczytanie pełnych instrukcji po angielsku, dołączonych
do programów.
Oto kolejna lista rzeczy, które MUSICIE opanować przed pierwszym lotem:
Łączenie się z siecią VATSIM
Wysyłanie planu lotu
Ustawianie kodu transpondera, przełączanie transpondera między trybami „mode
C” i „stand by”
Sprawdzanie, czy w pobliżu są zalogowani kontrolerzy.
Wybieranie częstotliwości, na której będziecie porozumiewać się z kontrolerami.
Prowadzenie korespondencji tekstowej z kontrolerami.
Logowanie się na kanał głosowy i prowadzenie korespondencji głosowej (chyba, że
nie chcecie prowadzić korespondencji głosowej i poprzestaniecie na tekście).
Wysyłanie prywatnych wiadomości do innych użytkowników i odpowiadanie na nie.
PODSTAWOWE ZASADY KONTROLI. Musicie wiedzieć, kiedy, do którego kontrolera i
po co się zgłosić oraz co można oczekiwać od kontroli.
Pierwsza sprawa to zrozumienie PODZIAŁU OBOWIĄZKU KONTROLERÓW. W sieci VATSIM
spotkacie się zazwyczaj z kontrolerami na 5 różnych pozycjach:
DELIVERY (końcówka DEL, np. EPWA_V_DEL) – wydaje zgody na lot.
GROUND (końcówka GND, np. EPWA_V_GND) – odpowiada za samoloty na
płytach postojowych oraz drogach kołowania.
WIEŻA (końcówka TWR od „Tower”, np. EPWA_V_TWR) – odpowiada za samoloty
na pasach startowych, wydaje zgody na start i lądowanie.
ZBLIŻANIE (końcówka APP od „Approach”, np. EPWA_V_APP) – odpowiada za
samoloty w promieniu około 30-50 mil od największych lotnisk (w Polsce
Warszawa, Gdańsk i Kraków), wznoszące się po starcie lub zniżające się po
lądowaniu.
OBSZAR (końcówka CTR, np. EPWA_V_CTR) – odpowiada za samoloty w fazie
przelotu między lotniskami
Kontrola w sieci VATSIM ułożona jest według schematu piramidy.
Teraz ważna sprawa: na VATSIM bardzo rzadko zalogowanych jest tylu kontrolerów, aby
obsadzić wszystkie pozycje. Dlatego przyjmujemy zasadę, że kontrolerzy na
„wyższych” pozycjach przejmują obowiązki nieobsadzonych pozycji „niższych”.
5221457.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin