Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.
Bystre ucho
a) Kto pierwszy trafnie rozpozna jakiś dźwięk otrzymuje punkt - kto uzbiera najwięcej punktów w ćwiczeniu?
b) Przez kilka minut chłopcy przysłuchują się wszystkiemu, co dzieje się w pobliżu. Po zdjęciu opasek próbują to zrekonstruować w swoich notatnikach.
Można liczyć również czas przejścia poszczególnych harcerzy.
UWAGA: sygnał nadaje się bardzo wyraźnie (głośny i długi) ale tylko raz.
Po upływie tego czasu sygnalizujesz gwizdkiem ostateczny termin zatrzymania się (twój gwizdek powinien mieć wyraźnie wyróżniający się, inny dźwięk).
a) Jeśli ścigający znają granice obszaru tego ćwiczenia mogą łatwiej opracować jakiś plan schwytania uciekającego.
b) Uciekających może być dwóch lub trzech. Mogą się rozdzielać lub łączyć; sygnały gwizdkiem mogą nadawać równocześnie lub na zasadzie, że tylko jeden z nich gwiżdże (na zmianę) - z tym, że co 30 sekund musi być przez jednego z nich nadany sygnał.
UWAGA: Uciekający nie może (nie mogą) biegać, może natomiast kryć się przed ścigającymi. Sygnał musi być nadawany co 30 sekund, nawet jeśli trzeba by to zrobić tuż przy ścigającym - trudno, takie reguły gry!
Posadź harcerzy o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt metrów przed sobą, tak by jeden od drugiego był o kilka kroków. Podaj harcerzom kilka-kilkanaście sygnałów (mogą się powtarzać). Każdy z chłopców notuje w notatniku znaczenie odebranych sygnałów. Następnie wspólnie sprawdźcie, czy wszyscy właściwie odczytali sygnały.
Deebra