łańcuch.txt

(5 KB) Pobierz
�a�cuch - budowa i konserwacja.
hudy, czerwiec 08 2006 - 13:06:00 
5. �A�CUCH

5.1 Rodzaje i budowa
5.2 Zu�ycie �a�cucha
5.3 Skuwanie �a�cucha
5.4 Dobranie dugo�ci
5.5 Konserwacja


5.1 Rodzaje i budowa
Najog�lniej rzecz ujmuj�c �a�cuchy dzielimy ze wzgl�du na ich szeroko��. Z tego wzgl�du przeznaczone s� do kaset 7 i mniej rz�dowych, 8 rz�dowych i 9 rz�dowych. W�sze �a�cuchy nie powinny mie� problem�w z obs�ug� kaset o mniejszej ilo�ci koronek. K�opotliwe staje si� natomiast stosowanie szerszych �a�cuch�w do kaset z wi�ksz� ilo�ci� koronek ni� przewiduje budowa �a�cucha. Odleg�o�ci mi�dzy koronkami s� mniejsze przez co �a�cuch mo�e si� nie mie�ci� i skaka� po koronce.
Wraz z post�pem technicznym Shimano wprowadza�a w swoich produktach innowacje. W przypadku �a�cuch�w i kaset kolejnymi etapami rozwoju by�y technologie: UG (Uni Glide), HG(Hyper Glide) i IG (Interactive Glide). Cho� g��wne zmiany dotyczy�y z�batek - pojawia�y si� kolejne naci�cia w celu zwi�kszania precyzji i kultury pracy, to musia�y one poci�gn�� za sob� odpowiednie zmiany w konstrukcji �a�cucha. Najwy�szy rozwojowo �a�cuch, czyli IG, jest kompatybilny ze starszymi systemami, cho� nie dzia�a tak sprawnie jak w obr�bie w�asnej technologi. System UG w chwili obecnej nale�y ju� do historii kolarstwa i dawno temu wyszed� z u�ycia.

5.2 Zu�ycie �a�cucha

�a�cuch zu�ywa si� dosy� szybko, dlatego te� nale�y regularnie kontrolowa� stan jego wyci�gni�cia. W Internecie mo�na spotka� wiele porad dotycz�cych stwierdzenia czy �a�cuch nadaj� si� do wymiany, czy te� nie, ale s� one cz�sto ma�o praktyczne (na przyk�ad wyci�gni�cie �a�cucha o 2-3 % d�ugo�ci). W miar� szybko i pewnie mo�emy sprawdzi� wyci�gni�cie �a�cucha w momencie gdy znajduje si� on na najwi�kszej tarczy w rowerze. Wystarczy, �e b�dziemy go odci�ga� od blatu w jego przedniej cz�ci. Je�li b�dzie wystawa� ponad z�by to powinni�my my�le� nad jego zmian�. Nie zapominajmy, �e zu�yty �a�cuch przyczynia si� do szybszego zniszczenia kasety i korby.

Osobi�cie staram si� dobra� �a�cuch i kaset� tak, �eby wykazywa�y podobn� twardo�� i zu�ywa�y si� w miar� r�wno. Gdy ju� z�by w kasecie s� mocno zu�yte, a nap�d zaczyna przeskakiwa� to wymieniam kaset� i �a�cuch, a co jaki� czas tarcze w korbie. Na jednym �a�cuchu i jednej kasecie przeje�d�am oko�o 8000km.

Popularna jest te� metoda dw�ch, lub trzech �a�cuch�w. Kupujemy trzy jednakowe �a�cuchy i po przejechaniu na jednym 500km zak�adamy drugi, potem trzeci. Nast�pnie z ca�ej tr�jki wybieramy ten, kt�ry jest najmniej wyci�gni�ty i zak�adamy go do swojego roweru. Ta metoda sprawdza si� najlepiej w momencie gdy kaseta jest twardsza od �a�cucha. W skr�cie i du�ym uproszczeniu �a�cuch pochodzi z ni�szej grupy sprz�towej ni� kaseta.

5.3 Skuwanie �a�cucha

Przede wszystkim nie nale�y zapomina�, �e ka�dorazowe skucie i rozkucie �a�cucha os�abia go i nara�a nas na cz�stsze zerwanie. Shimano zaleca u�ywania specjalnych pin�w do skuwania. S� one jednak do�� drogie. Uwa�am, �e najlepiej jest w og�le nie rozkuwa� �a�cucha. Poza przypadkiem zerwania na trasie i dobierania jego d�ugo�ci. Najlepiej do zdejmowania �a�cucha u�ywa� spinki. Nie os�abia ona konstrukcji, a znacz�co u�atwia nam zajmowanie si� nap�dem.

�a�cuch rozkuwamy za pomoc� imade�ka. Wyciskajmy sworze� powoli, tak �eby nie wypad� z ogniwa zewn�trznego. Jego ponowne wci�ni�cie jest praktycznie niemo�liwe, wtedy trzeba u�y� pin�w od Shimano.
Spi�cie �a�cucha jest ju� nieco bardziej skomplikowane. Po wci�ni�ciu sworznia na miejsce mo�e okaza� si�, �e przegub jest �ci�ni�ty zbyt ciasno i si� nie porusza. Nale�y wtedy wycisn�� nieco sworze� z drugiej strony umieszczaj�c �a�cuch na dw�ch z�bkach rozkuwacza umieszczonych po �rodku.

5.4 Dobranie d�ugo�ci

�a�cuch nie mo�e by� zbyt d�ugi, bo b�dzie nam spada�, ani za kr�tki bo w takim przypadku nie b�dzie w stanie obs�u�y� wszystkich prze�o�e�
D�ugo�� �a�cucha dobra� najlepiej zak�adaj�c go na blat i najmniejsz� koronk� (oczywi�cie nie pomijamy przerzutki tylnej). W takim u�o�eniu w�zek przerzutki powinien by� prostopad�y do ziemi.

Kolejn� metod� jest wrzucenie najmniejszej tarczy i koronki. W takim u�o�eniu przerzutka tylna powinna by� napi�ta, a jej w�zek powinien znajdowa� si� poziomo.

5.5 Konserwacja

Nie zapominajmy o prawid�owej piel�gnacji. Chyba najcz�stszym b��dem jest smarowanie ca�ego �a�cucha. �a�cuch powinien by� nasmarowany w �rodku, nie na zewn�trz. Ale zanim zabierzemy si� do smarowania �a�cucha powinni�my go wyczy�ci�. Na rynku jest sporo preparat�w, kt�re mog� pos�u�y� czyszczenia �a�cucha. Najta�szym jest benzyna ekstrakcyjna. Mo�na r�wnie� u�y� wody z p�ynem do mycia naczy�, ca�kiem skuteczne, nie zapominajmy jednak o dok�adnym wysuszeniu �a�cucha, a najlepiej potraktowaniu go �rodkiem wypieraj�cym wod� (np. WD-40). Maczaj�c ca�y �a�cuch w s�oiku z benzyn� (no chyba, �e mamy automat do czyszczenia �a�cucha - bardzo przydatna rzecz) i energicznie potrz�samy �eby ca�y stary smar i brud wyci�gn�� na zewn�trz. Powinni�my powtarza� t� czynno�� do momentu kiedy odt�uszczacz, w kt�rym czy�cimy zostanie przejrzysty, lub prawie przejrzysty. Nast�pnie dok�adnie osuszamy �a�cuch i przecieramy go szmatk�.

UWAGA!

�a�cuch smarujemy k�ad�c po kropli oleju na ka�dy sworze�. Po nasmarowaniu �a�cucha odczekajmy jaki� czas (dobrze zostawi� na noc), a nast�pnie zetrzyjmy szmatk� nadmiar �a�cucha z jego wierzchu. Tak przygotowany �a�cuch pos�u�y nam przez wiele kilometr�w.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin