busolka ak PP.doc

(71 KB) Pobierz
KARTA PRACY INSTRUKTORA

PLAN PRACY

instruktora w punkcie nauczania

 

TEMAT: PRZEZNACZENIE I OGÓLNA BUDOWA BUSOLI AK.

 

CZAS: Regulowany przez kierownika zajęć.

 

POTRZEBY MATERIAŁOWE:

-                      busola AK                                          - 4 szt.

 

WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:

-                        Wykonywać tylko czynności nakazane przez instruktora

 

 

 

 

PRZEBIEG SZKOLENIA

 

LP.

ZAGADNIENIA I CZYNNOŚCI NSTRUKTORA

CZAS

1.

PODAĆ TEMAT I CEL PRZERABIANEGO ZAGADNIENIA

„BACZNOŚĆ: uczył was będę PRZEZNACZENIA I OGÓLNEJ BUDOWY BUSOLI AK. .SPOCZNIJ”

MA TO NA CELU: uczyć prawidłowej budowy i przeznaczenia busoli AK.

 

2 min.

2.

SZKOLENIE PROWADZIĆ WEDŁUG MODELU PODSTAWOWEGO.

BUSOLKA AK

 

W działaniach bojowych lub podczas szkolenia w okresie pokoju , w terenie można się orientować :

-          bez mapy

-          za pomocą mapy

-          zdjęć lotniczych ( fotomap)

-          szkiców

-          informacji uzyskanych od miejscowej ludności

 

istotą orientowania się w terenie jest poprawne określenie kierunków stron świata , własnego położenia w stosunku do otaczających przedmiotów terenowych , utrzymanie nakazanych kierunków działania  , a w walce dodatkowo określenie położenia wojsk własnych i przeciwnika .

W działaniach  bojowych  wojsk do rozwiązywania różnorodnych zadań zachodzi potrzeba wykonywania pomiarów kątów poziomych i pionowych , odległości , kąta nachylenia terenu , wysokości przedmiotów terenowych i szerokości przeszkód wodnych. Pomiary te można wykonywać za pomocą specjalnych przyrządów lub w przybliżeniu prostymi sposobami.

Pomiar kątów poziomych i pionowych można określić w stopniach lub w tysięcznych.

STOPIEŃ – jest to trzystasześćdziesiąta część kąta pełnego , 1 stopień = 60” ( sekund)

 

TYSIĘCZNA – jest to jedna szęciotysięczna część obwodu koła , albo inaczej – jest to kąt , pod którym widać odcinek jednego metra z odległości 1000m.

Kąt ten można mierzyć przyrządami takimi jak :

-          lornetka

-          busola PAB-2

-          busolka AK

-          lornetka lub

-          lub za pomocą środków podręcznych

 

Służy do określania kierunków stron świata , pomiaru azymutów w tysięcznych , orientowania mapy i zdjęcia lotniczego , zaznaczania na szkicu kierunku północnego oraz ustalania w terenie wyznaczonego kierunku działania . Igła busoli wskazuje kierunek północy magnetycznej

Wartość każdej działki busoli AK wynosi 100 tysięcznych , co odpowiada 6 stopniom. Działki opisane są co 500 tysięcznych zgodnie z ruchem zegara. Zgranie zerowej nastawy podziałki z północnym końcem strzałki magnetycznej ( przy zwolnionej igle ) nazywa się ORIENTOWANIEM BUSOLI.

 

Chcąc posługiwać się busolą należy ją sprawdzić , a przede wszystkim działanie igły magnetycznej. W tym celu należy otworzyć pokrywę busolki , co powoduje automatyczne zwolnienie zacisku igły magnetycznej i ustawić busolę w położeniu poziomym . Po ustabilizowaniu się igły należy kilkakrotnie wyprowadzić ją za pomocą stalowego przedmiotu ( kluczyk , nożyk , gwóźdź itp. ) z położenia północ- południe. Jeżeli igła po każdym odchyleniu szybko wraca do swojego poprzedniego działania , oznacza to , że czułość igły jest dobra i busola jest sprawna.

 

OKREŚLENIE AZYMUTU MAGNETYCZNEGO

 

-zorientować busolki

-ustawić busolę tak , aby linia celowania ( przez ernik-muszka ) pokryła się z kierunkiem na obserwowany przedmiot ( przeziernik od strony oka )

-obracać ruchomy pierścień tak busoli aż zerowa podziałka znajdzie  się naprzeciwko igły magnetycznej

 

AZYMUT MAGNETYCZNY jest to kąt zawarty między kierunkiem północnym a kierunkiem na dany punkt. 

 



 

BUSOLKA AK

1-PUDEŁKO

2-PRZYKRYWKA

3-LUSTERKO

4-LIMBUS

5-PIERŚCIEŃ Z PODZIAŁKĄ

6-BOK Z PODZIAŁKĄ MILIMETROWĄ

 

 

 

 

3.

Czynności instruktora w części końcowej szkolenia:

-    zbiórka ćwiczących /  likwidacja PN /;

-    omówienie szkolenia / podanie najlepiej i najgorzej ćwiczących /;

-    omówienie popełnianych błędów i sposobu ich usunięcia;

-    podanie komend do przegrupowania się na następny PN lub w miejsce zakończenia zajęć;

-    złożenie meldunku kierownikowi zajęć o zakończeniu szkolenia na PN oraz przekazanie uwag.

 

3min.

 

 

 

                          OPRACOWAŁ:

 

                                                                                                                      .........................

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin