SCENARIUSZ ZAJĘCIA EDUKACYJNEGO Z DOMINACJĄ DZIAŁALNOŚCI UMYSŁOWEJ W GRUPIE DZIECI 4 - 5 LETNICH.OBSZAR EDUKACYJNY :
· Tworzenie warunków dla wielozmysłowego poznawania otaczającego świata, wyjaśniania i przeżywania obserwowanych zjawisk, zadawania pytań i wyrażania siebie w kontaktach ze środowiskiem .
· Budzenie zaciekawienia bogactwem i pięknem przyrody.
· Uwrażliwienie na przejawy destruktywnej roli człowieka w środowisku i wspieranie działań proekologicznych.
· Tworzenie warunków do wszechstronnej aktywności dziecka , wyrażania siebie w różnych formach ekspresji i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
· Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i rozwiązywania zadań i problemów .
BUDOWANIE SYSTEMU WARTOŚCI
· Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne , dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań , szacunku do pracy swojej i innych.
TEMAT : ZIEMIA TO NASZ WSPÓLNY DOM .Cele operacyjne :Dziecko:
· potrafi wypowiadać się na określony temat
· posiada umiejętność wnioskowania i formułowania spostrzeżeń wynikających z doświadczeń
· potrafi rozwiązywać zagadki
· zna zagrożenia płynące z zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego
· wie jak należy dbać o środowisko
· rozumie potrzebę dbania o środowisko przyrodnicze
· umie odczytać i wyrazić emocje
· potrafi dobrać obrazki do odpowiedniej planszy
· umie współdziałać w grupie
Środki wspomagające działania :
· globus
· opaski dla dzieci ( słoneczka, chmurki ,gałązka na wietrze)
· ilustracje ( Ziemia smutna , Ziemia wesoła)
· szablony chmurek
· strzałki wskazujące kierunek
· szary papier z narysowanym konturem Ziemi wesołej i Ziemi smutnej
· elementy (ilustracje)
· kaseta z piosenką , efekty deszczu , wiatru , burzy
Metody oparte na aktywności nauczyciela :
· opowiadanie
· zagadka
· pokaz ilustracji przedstawiającej kulę ziemską , rakietę
· rozmowa
· objaśnienia
Metody oparte na aktywności dziecka :
· słuchanie opowiadania
· rozwiązanie zagadki
· swobodne wypowiedzi
· działania dzieci ( dobieranie elementów do Ziemi smutnej i wesołej )
Formy : praca z całą grupą i w zespołachPRZEBIEG ZAJĘCIA :
Łucja Tomalik,
aducha179