szantidewa_bodhisattwa.pdf

(296 KB) Pobierz
Bodhiczaria-awatara czyli Sciezka Bodhisattwy
Szantidewa
Bodhiczaria-awatara
czyli
Sciezka Bodhisattwy
Przeklad z j , ezyka rosyjskiego: Alicja Godawa
Korekta: Barbara Chojnacka
Sklad wykonano w systemie L A T E X 2 "
Tekst jest dost , epny w serwisie mahajana.net
Spis tresci
Rozdzial I. Pochwala Bodhiczitty
1
Rozdzial II. Wyznanie skruchy
9
Rozdzial III. Wzbudzenie Bodhiczitty
20
Rozdzial IV. Samokontrola
26
Rozdzial VI. Paramita cierpliwosci
34
Rozdzial VII. Paramita entuzjazmu
53
Rozdzial I
Pochwala Bodhiczitty
Rozdzial I
Pochwala Bodhiczitty 1
1 Pelen szacunku skladam poklon
Przed Sugatami 2 nierozdzielnymi z Dharmakaj , a,
Przed ich Szlachetnymi Synami
Oraz przed wszystkimi godnymi czci.
2 Krotko wyjasniam [tu],
Jak wypelniac slubowania Synow Sugatow
Zgodnie ze Slowem Buddy.
3 Nie jestem mistrzem slowa,
I wszystko, co powiem, jest juz znane.
Dlatego, nie mysl , ac o korzysci dla innych 3 ,
Pisz , e to, aby lepiej zrozumiec.
4 Tak bowiem wzmocni si , e we mnie
D , azenie, by czynic dobro.
Moze inni szcz , esliwcy, mnie podobni,
Ujrz , a te [wiersze] i [rowniez im] przynios , a one pozytek.
5 Niewiarygodnie trudno uzyskac drogocenne odrodzenie 4
Warunek osi , agni , ecia najwyzszego celu.
Jesli teraz nie wykorzystam tej sposobnosci,
Kiedy ponownie si , e nadarzy?
6 Jak mgnienie blyskawicy rozswietlaj , ace
Nieprzenikniony mrok pochmurnej nocy,
Tak samo dobra mysl, moc , a Buddy,
Tylko przez chwil , e pojawia si , e na swiecie.
7 Oto dlaczego dobro jest tak w , atle,
A sila zla – wielka i przerazaj , aca.
Jakaz wi , ec cnota, poza doskonal , a Bodhiczitt , a,
Zdolna jest je przezwyci , ezyc?
8 Najm , adrzejsi z m , adrych, pogr , azeni w kontemplacji wiele kalp,
Ujrzeli, ze tylko [Bodhiczitta]
Moze pomnozyc radosc
I doprowadzic do wyzwolenia niezliczone rzesze istot.
9 O wy, pragn , acy uwolnic si , e od wszelkich cierpien sansary,
Przeci , ac pasmo nieszcz , esc zyj , acych
I doswiadczyc miriad rozkoszy:
Nie odwracajcie si , e od Bodhiczitty!
— 1 —
Rozdzial I
Pochwala Bodhiczitty
10 Kiedy Bodhiczitta budzi si , e
W sp , etanych i slabych [istotach, udr , eczonych] wi , ezieniem zycia,
Obwoluj , a ich Synami Sugatow”,
Szacunkiem obdarzaj , a ich bogowie i ludzie.
11 Bodhiczitta podobna jest do cudownego eliksiru alchemikow 5 ,
Gdyz przeobraza nasze nieczyste cialo
W bezcenn , a perl , e – Cialo Zwyci , ezcy.
Zatem trwajcie przy Bodhiczitcie.
12 Wskazuj , acy Drog , e Swiatu o nieograniczonych umyslach,
Dostrzegli jej bezmiern , a wartosc.
Totez Wy, pragn , acy wybawienia od swiatowych spraw,
Powinniscie jak najmocniej trzymac si , e Bodhiczitty.
13 Wszystkie inne cnoty przypominaj , a bananowiec 6 ,
Gin , a bowiem po wydaniu swych plodow.
Ale wieczne drzewo Bodhiczitty owocuje nieprzerwanie,
Daje wsparcie i rozkwita.
14 Nawet ten, kto popelnil najgorsze zbrodnie,
Szybko uwolni si , e od l , eku, opieraj , ac si , e na Bodhiczitcie,
B , edzie jak pod ochron , a silnego czlowieka.
Dlaczego nierozumni rezygnuj , a z takiego oparcia?
15 Jak ogien w koncu kali-jugi,
[Bodhiczitta] w okamgnieniu obraca w popiol ogrom zla.
M , adry Pan Maitreja wyjasnil uczniowi Sudhanie 7
Jej niezmierzone dobrodziejstwa.
16 W zasadzie nalezy wiedziec
O dwoch Bodhiczittach:
Bodhiczitcie natchnienia
I Bodhiczitcie dzialania 8 .
17 Tak, jak rozumiemy roznic , e
Mi , edzy zamiarem wyruszenia w podroz,
A sam , a podroz , a,
Tak m , adry rozroznia te dwie [Bodhiczitty].
18 Choc wielkie s , a sansaryczne owoce
Bodhiczitty natchnienia,
Nie mog , a si , e one rownac z nieprzerwanym potokiem zaslug,
Wyplywaj , acym z Bodhiczitty dzialania.
— 2 —
Rozdzial I
Pochwala Bodhiczitty
19 Jesli Bodhisattwa utwierdzil si , e w Bodhiczitcie
I nie zamierza od niej odst , apic
Dopoki niezliczone istoty bezkresnych swiatow
Nie osi , agn , a pelnego wyzwolenia,
20 To od tej chwili,
Nawet wowczas, gdy spi lub ma rozproszony umysl,
Nie ominie go nieprzerwany strumien zaslug,
Rowny przestrzeni nieba.
21 Przez wzgl , ad na istoty, sklaniaj , ace si , e ku Hinajanie,
Sam Tathagata
Przekonywaj , aco przedstawil to
W Subahu sutrze 9 .
22 Czlowiek, ktory ma dobre zamiary
I chce uwolnic kogos chocby
Od takiej blahostki, jak bol glowy,
Zyskuje niezmiern , a zaslug , e.
23 Co dopiero mowic o kims,
Kto pragnie uci , ac bezmierne cierpienia istot
I obdarzyc je
Nieograniczonymi dobrodziejstwami?
24 Czy ojciec i matka
Maj , a az tak dobre intencje?
Czy maj , a je bostwa i prorocy?
Czyz ma je sam Brahma 10 ?
25 Jesli nigdy wczesniej nawet we snie
Taki zamiar nie zrodzil si , e w nich
Nawet dla wlasnego pozytku,
Jak moze on powstac dla dobra innych?
26 Intencja, by przynosic pozytek wszystkim zyj , acym,
Ktora nie pojawia si , e nawet dla wlasnej korzysci,
Jest szczegolnie cenn , a wlasciwosci , a umyslu,
Jej narodziny to niebywaly cud.
27 Czyz mozna ocenic wartosc
Tej drogocennej mysli,
Lekarstwa na cierpienia swiata,
Zrodla jego szcz , escia?
— 3 —
Zgłoś jeśli naruszono regulamin