charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym.pdf

(75 KB) Pobierz
Charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym
Charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym
Wiek przedszkolny traktowany jest jako niezwykle waŜny okres w Ŝyciu jednostki.
UwaŜany bywa jako okres waŜny dla kształtowania się osobowości człowieka, okres
nabywania waŜnych doświadczeń. UwaŜam, Ŝe jest to okres charakteryzujący się
specyficznymi właściwościami, z których za najwaŜniejsze uznaję: potrzebę ruchu, działania,
impulsywność, zmienność reakcji uczuciowych, zaciekawienie przejawiające się w stawianiu
pytań, naśladownictwo z tendencją do odtwarzania i twórczego przetwarzania otaczającej
dziecko rzeczywistości oraz myślenie konkretno – wyobraŜeniowe.
Bardzo mi się podoba określenie wieku przedszkolnego przez francuskiego pedagoga
M.Debesse, który nazywa ten wiek „wiekiem koziołka”. Pisze tak:
„Dziecko nie stanowi miniatury człowieka dorosłego. Impulsywne, niespokojne,
ciekawe i gadatliwe, lubi ą ce zabawy i opowie ś ci, zmy ś la ró Ŝ ne historie nie raz, a Ŝ do
popadania w mitomani ę i w naturalny sposób zmierza do wła ś ciwego mu stylu Ŝ ycia. Czy to
b ę dzie chłopiec, czy dziewczynka, zawsze odznacza si ę nieco przysadzist ą sylwetk ą , du Ŝą
głow ą osadzon ą na tułowiu ju Ŝ niecko wyszczuplonym dzi ę ki chodzeniu, ma gesty harmonijne,
twarz rozja ś nion ą i zwrócon ą ku ś wiatu, który je przyci ą ga. Przywodzi na my ś l posta ć z bajki,
zwinnego koziołka ta ń cz ą cego na le ś nych polanach, z fletem przy ustach. Nie maj ą c
wprawdzie kopytek, przypomina rado ść Ŝ ycia wła ś ciw ą małemu koziołkowi, jego instynkty,
jego naiwn ą bezwstydno ść , a tak Ŝ e jego bezpo ś redni kontakt z ziemi ą , tak bardzo jeszcze
blisk ą . Jego my ś lenie animistyczne wci ąŜ zaciera granic ę mi ę dzy Ŝ yciem człowieka, a Ŝ yciem
zwierz ą t. Podobnie jak to dzieje si ę w bajce, miesza rzeczywisto ść ze ś wiatem wyobra Ŝ onym.
Nie mo Ŝ na powiedzie ć , Ŝ e kocha przyrod ę , jak to pó ź niej czyni ć b ę dzie młody człowiek. Czyni
jednak wi ę cej: jeszcze troch ę Ŝ yje w ś ród przyrody, a jest to radosne uczestnictwo i upojenie.”
Myślę, Ŝe traktując dziecko w wieku przedszkolnym z szacunkiem i rozumieniem jego
wzrastania pozwolimy mu na „naturalne zmierzanie do właściwego mu stylu Ŝycia”, na bycie
radosnym i aktywnym „koziołkiem”.
„Dziecko jest jednostką ludzką w najwcześniejszej fazie jego rozwoju. (...) Dziecko
to nie zwykła, młoda jednostka ludzka, to jej najpiękniejszy rodzaj. (...) Dziecko jest dla tego
nadzieją kaŜdego społeczeństwa, Ŝe nie powtórzy się historia kolejnych, zdeformowanych
pokoleń. (...) Dzieciństwo w związku z tym, to nie tylko zwykła faza rozwoju osobniczego
jednostki ludzkiej, a wartość szczególna, sama w sobie, autonomiczna, najpiękniejsza część
Ŝycia kaŜdego człowieka. (...) Jest wartością szczególnie chronioną.(...) Dziecko więc, to
1
z pedagogicznego punktu widzenia niepowtarzalna jednostka ludzka, od jej narodzin do
współcześnie przyspieszonego jej dojrzewania. (...)”
Współcześni psychologowie rozwojowi lansują portret jednostki rozwijającej się
w ciągu całego Ŝycia. W kaŜdym okresie rozwojowym zachodzą charakterystyczne zmiany
rozwojowe, kształtują się specyficzne sprawności, z których jednostka korzystać będzie
w Ŝyciu. W tej części swojej pracy chciałam zwrócić uwagę na niektóre zmiany rozwojowe
charakterystyczne dla wieku przedszkolnego.
Wiek przedszkolny wyodrębnia się jako okres rozwojowy, w którym zabawa jest
dominującą formą działania, a poznawanie rzeczywistości dokonuje się w drodze
swobodnego, okolicznościowego gromadzenia doświadczeń. W porównaniu z rozwojem
somatycznym, rozwój psychiczny w okresie przedszkolnym ulega szybszym zmianom. Wraz
z rozwojem ruchowym postępuje rozwój sfery poznawczej i działalności dziecka oraz jego
Ŝycia emocjonalnego i społecznych form zachowania. W okresie tym dzieci cechuje duŜa
jeszcze pobudliwość psychoruchowa. Wypływa ona z przewagi pobudzania nad
hamowaniem, a jednocześnie z przewagi czynności podkorowych nad korowymi, tym
większej, im dziecko jest młodsze. Wskutek pobudliwości dziecko łatwo traci równowagę
uczuciową, przejawia zmienność zachowania, trudno mu panować nad sobą, łatwo się męczy
i nuŜy.
W oparciu o własne doświadczenia i wiedzę zaczerpniętą z literatury pedagogiczno –
psychologicznej przedstawię charakterystykę wieku przedszkolnego wyróŜniając trzy fazy
tego okresu: pierwszą – od 3 do 4 lat, drugą – od 5 do 5,5 lat i trzecią od 5,5 do 7 lat.
W młodszym wieku przedszkolnym (faza pierwsza) dzieci są na ogół mało
samodzielne i uzaleŜnione emocjonalnie od dorosłych, szczególnie potrzebują
indywidualnego traktowania. Przejawiać mogą trudności w przystosowaniu się do nowego
środowiska, w rozumieniu poleceń wydawanych przez nauczyciela całej grupie. Ten wiek
cechuje myślenie sensoryczno – motoryczne i mowa sytuacyjna, powiązana z działaniem.
Uwaga dzieci jest krótkotrwała, szybko zmieniają podmiot swoich zainteresowań, łatwo się
męczą. Motywem ich działania jest głównie potrzeba zabawy. Zabawa polega jeszcze na
manipulowaniu przedmiotami. Wraz z rozwojem wyobraźni wzbogacają się jednak
prymitywne początkowo zabawy tematyczne, konstrukcyjne, a takŜe twórczość plastyczna.
W średnim wieku przedszkolnym (faza druga) zwiększa się samodzielność dzieci,
nasila potrzeba nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. Występują jednak konflikty między
dziećmi, wynikające z ich egocentryzmu, chwiejności uczuciowej.
2
W tych latach dziecko osiąga stadium konkretno – wyobraŜeniowe myślenia i mowy,
rozwija się jego ciekawość poznawcza, której szczególnym wyrazem są pytania stawiane
dorosłym. Aktywność umysłowa dzieci jest jednak nadal powiązana z ich działalnością,
z róŜnymi rodzajami zabaw, których treść się wzbogaca, z rozwojem ekspresji plastycznej.
Z wiekiem wzrasta moŜliwość skupienia uwagi i opanowania właściwej dzieciom
ruchliwości, co ułatwia im branie udziału w róŜnych zajęciach organizowanych przez
nauczyciela.
W starszym wieku przedszkolnym (faza trzecia) następuje dalszy rozwój dzieci,
w którym przejawiają się zadatki nowych cech, właściwych wiekowi szkolnemu
w pierwszym jego stadium. Wzrasta samodzielność dziecka, zdolność do pracy w zespole
i przestrzegania norm współŜycia społecznego, rozwija się poczucie obowiązku. Ujawniają
się uczucia wyŜsze, intelektualne, społeczne i estetyczne.
Dzieci w tym wieku Ŝywo interesują się przyrodą, techniką, pracą ludzi w róŜnych
zawodach. Na podłoŜu ich myślenia konkretno – wyobraŜeniowego wytwarzają się zaczątki
myślenia abstrakcyjnego, słowno – logicznego. Zabawa jednak nadal odgrywa w rozwoju
dziecka podstawową rolę. Obok zabaw juŜ bardzo urozmaiconych i twórczości plastycznej
stanowiącej swoisty rodzaj sztuki, w Ŝyciu dziecka coraz większe znaczenie mają prace
uŜyteczne, budzi się zainteresowanie nauką szkolną.
Pod koniec wieku przedszkolnego prawidłowo rozwijające się dziecko osiąga
dojrzałość szkolną.
We współczesnych teoriach rozwoju psychicznego dziecka w wieku przedszkolnym
spotkałam bardzo róŜne nazwy tego stadium, róŜne podaje się teŜ daty jego początku
i zakończenia, róŜne kryteria odróŜnienia tego stadium od poprzedzającego je i następującego
po nim, róŜne charakterystyki właściwości dziecka na tym etapie rozwojowym. RóŜnice te
maję swoje źródło w tym, Ŝe jedni z autorów w swoich rozwaŜaniach biorą pod uwagę przede
wszystkim rozwój fizyczny dziecka, drudzy – warunki wychowania i system przedszkolny,
jeszcze inni – rozwój poszczególnych funkcji psychicznych, np. mowy i myślenia, twórczości
rysunkowej, zabawy, itp.
A.Gesell, na podstawie bardzo drobiazgowych obserwacji, opracował profil form
zachowania się dla poszczególnych lat rozwoju dziecka od 0 do 10 roku Ŝycia. „Podczas
okresu przedszkolnego – mówi Gessel – szybkość wzrostu jest taka, Ŝe kaŜdy rok wydaje się
być wiekiem przejściowym”. Z podawanych przez niego charakterystyk 3, 4 i 5 r. Ŝ. , moŜna
jednak wyodrębnić kilka właściwości wspólnych dla dzieci w tym wieku, są to: konformizm,
„wybujała” afirmacja swego „ja”, opanowanie motoryczne, wzbogacanie słownika
3
i strukturalizacja wszechświata dzięki mowie, odrywanie się od bezpośredniej teraźniejszości
oraz początek współpracy społecznej.
Około lat pięć i pół – zdaniem Gesella – obserwuje się u dziecka nowy kryzys,
polegający na tym, ze znowu staje się ono wojownicze, brutalne, niestałe, łatwo się podnieca,
cechuje je dwukierunkowość uczuć. MoŜna by więc przyjąć, Ŝe ten kryzys stanowi swego
rodzaju przejście do następnego etapu.
H. Wallon, który wyróŜnia stadia rozwoju psychicznego dziecka z punktu widzenia
całej jego osobowości, twierdzi , Ŝe ok. 3 roku Ŝycia zaczyna się tzw. stadium personalizmu,
trwające do ok. 6 roku Ŝycia. Stadium to dzieli się jego zdaniem na trzy podokresy, w których
dzieci róŜnią się wprawdzie pod pewnymi aspektami, jednak wykazują jedną, wspólną dla
całego tego okresu właściwość, a mianowicie – tendencję do niezaleŜności i wzbogacania
swego „ja”. W pierwszym podokresie obserwujemy u dziecka reakcję opozycji, negatywizmu,
podkreślenie autonomii swojej osobowości. W mowie dziecka pojawia się zaimek „ja”
i odpowiednie końcówki koniugacyjne – przestaje ono mówić o własnych czynnościach
w trzeciej osobie. Posługuje się teŜ juŜ przymiotnikami dzierŜawczymi.
Drugi podokres Wallon nazywa okresem „wdzięku”; dziecko pragnie wówczas
przypodobać się. Trzeci podokres charakteryzuje się rozwojem czynności naśladowczych
u dziecka, pierwszymi uczuciami zazdrości o ulubioną osobę. Dziecko w tym czasie chętnie
identyfikuje się z osobami ze swego otoczenia, w zabawach przyjmuje na siebie róŜne role.
P.A. Osterrieth wyróŜnia okres między 3 a 6 rokiem Ŝycia i nazywa go okresem
rodzinnym. Jego zdaniem okres ten cechuje dominacja u dziecka obrazu matki oraz rozwój
silnego personalizmu.
Wiek przedszkolny, to bardzo waŜny okres w Ŝyciu dziecka. Jest to bowiem czas
niezmiernie istotny dla kształtowania się osobowości człowieka, okres nabywania
doświadczeń ( jako pierwsze mocno utrwalonych). Okres przedszkolny jest pierwszym,
którego nie obejmuje amnezja dziecięca. W tym wieku najistotniejszym przemianom podlega
relacja z otoczeniem w zakresie uczenia się. Dziecko w wieku niemowlęcym
i poniemowlęcym uczy się według tzw. „własnego programu”. Znaczy to, Ŝe uczy się ono
spontanicznie, naturalnie, w kaŜdych okolicznościach, niejako mimowolnie i przypadkowo.
„Uczenie się reaktywne” to druga forma uczenia się. Uczenie to odbywa się pod
kierunkiem dorosłego, który pełni rolę nauczyciela. Staje się ono działalnością celową,
ukierunkowaną, z wyraźnie wyodrębnionymi kolejnymi etapami. Działalność ta wymaga od
uczącego się coraz większej samodzielności intelektualnej, zdolności koncentrowania się na
wykonywanym zadaniu, wytrwałości w pokonywaniu pojawiających się przeszkód
4
i trudności, zdolności znoszenia coraz dłuŜszych napięć.
Wiek przedszkolny jest okresem przejściowym, w którym dziecko na przestrzeni lat
od 3 do 6 – 7 przechodzi do uczenia się według programów zewnętrznych. Opanowanie
nowych wiadomości i nabywanie coraz to bardziej złoŜonych umiejętności będzie przebiegało
optymalnie jedynie wtedy, gdy dziecko będzie kierowane przez dorosłego – nauczyciela,
który będzie dąŜył do tego, aby jego program stymulacji rozwoju dziecka i kierowania jego
przebiegiem stawał się owym „wewnętrznym” programem samego dziecka.
Myślę, Ŝe zmiany w rozwoju dziecka przedszkolnego moŜna ująć w trzech
płaszczyznach:
-kształtowanie się coraz bardziej złoŜonych i wyŜej zorganizowanych form
działalności,
-rozwój czynności przedmiotowych, który doprowadza do wyodrębnienia się
czynności Ŝycia codziennego i róŜnego typu zabaw,
-opanowanie mowy, która silnie zwrotnie oddziałuje na doskonalenie się działań
dziecka, mowa umoŜliwia nie tylko odtwarzanie własnych czynności dokonanych
uprzednio, przede wszystkim umoŜliwia przewidywanie – antycypowanie tego, co i
jak dziecko będzie wykonywało.
Osiągnięcia wieku niemowlęcego i poniemowlęcego (0 – 3 lat) dają dziecku
niezbędną, mimowolną niezaleŜność od ludzi dorosłych w procesie poznawania otoczenia
fizycznego i społecznego. Sprawności lokomocyjne związane z przemieszczaniem własnego
ciała oraz sprawności manipulacyjne związane z aktywnym poznaniem otaczających dziecko
przedmiotów, stanowią narzędzie opanowania przestrzeni społecznej. W okresie
niemowlęcym eksploracyjne ruchy przybierają liczne formy aktywności sensoryczno –
motorycznej. Obok chwytania i dotykania pojawia się aktywne poznawanie poprzez ssanie
lizanie, gryzienie, kształtuje się wraŜliwość na bodźce słuchowe i wzrokowe. Jest to
w rozwoju dziecka okres pobudzenia, opanowania podstawowych form kontaktu ze światem
zewnętrznym. Dlatego podstawową funkcją w tym okresie jest spostrzeganie.
W miarę rozwoju dziecka, gromadzenia się coraz większej liczby doświadczeń, ich
porządkowania się i róŜnicowania, coraz większego znaczenia zaczyna nabierać pamięć.
U dziecka rozszerza się perspektywa czasowa. Mowa pozwala przypomnieć sobie
wykonywane czynności i jej ponowne wykonanie, a takŜe przypomnieć sobie zjawiska
i zdarzenia, które juŜ minęły i dziecko ma w pamięci ich obraz i wyobraŜenie. Rozwój
pamięci umoŜliwia przede wszystkim rozwój myślenia: od myślenia bezpośredniego opartego
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin