Kopuły nad Wisłą.pdf

(504 KB) Pobierz
Kopuły nad Wisłą
Prawosławne cerkwie
w centralnej Polsce
w latach 18151915
Moskwa 2003
Wstęp
W 1815 roku Polska ostatecznie utraciła
niepodległość i na całe stulecie znalazła się pod
panowaniem trzech zaborców: Rosji, Austrii i Prus.
Większość terytorium Rzeczypospolitej dostała się
carskiej Rosji. Początkowe lata liberalnej polityki
Rosji dały Polakom nadzieje na odzyskanie
niepodległości. Skończyło się to jednak krwawym
upadkiem powstania listopadowego. Nastąpiły lata
bezwzględnej dyktatury, zakończone nowym
powstaniem. W ślad za uśmierzeniem powstania
styczniowego wprowadzono nowe porządki, które
prowadzić miały do trwałego związania Rosji z
niepokornym i wrogim krajem. Stale zwiększano
liczbę wojsk, Ŝandarmerii, policji i pograniczników.
Do Polski kierowano coraz większą liczbę osób
pracujących w urzędach, na poczcie, na kolei
Ŝelaznej i w komorach celnych. Wszyscy oni byli
wyznania prawosławnego. Zostali oderwani od
ojczyzny, często rodziny i rzuceni na obczyznę.
Podpory i wsparcia szukali przede wszystkim w
Cerkwi. Nieprzypadkowo w Polsce w latach
rosyjskiego panowania wybudowano tak wiele
prawosławnych świątyń. Miały one znaczenie
religijne, jednocześnie mieszkańcy Polski widzieli w
nich symbol rosyjskiego panowania. PrzewaŜająca
większość polskiego społeczeństwa odnosiła się do
nich niechętnie. Nic dziwnego, Ŝe odzyskaniu
niepodległości cerkwie te spotkał tragiczny los. Tylko
niektórym z nich udało się przetrwać jako
świątyniom prawosławnym. KsiąŜka opowiada o
2
 
cerkwiach prawosławnych wybudowanych w Polsce
pod panowaniem Romanowów i ich dalszym losie w
niepodległej Polsce.
Granice opisywanego terytorium
Na początek określmy obszar, który opisujemy
w ksiąŜce. Dla jasności terytorium to nazwijmy
centralną Polską. Granica Królestwa Polskiego,
będącego częścią Imperium Rosyjskiego, z Prusami i
Austrią biegła z północny na południe wzdłuŜ linii
miast: Suwałki – Kolno – Mława – Brodnica –
Aleksandrów Kujawski – Słupca – Kalisz –
Częstochowa – Sosnowiec – Sandomierz – Tomaszów
Lubelski. Ta linia przez sto lat była oficjalną granicą
trzech wielkich europejskich monarchii i określała
interesujący nas obszar z północy, zachodu i
południa. Z granicą na wschodzie sprawa jest nad
wyraz skomplikowana. Autorzy przeprowadzili ją
według własnego uznania i na własne ryzyko w taki
sposób: Karolin (Pokrowsk) – Augustów – Osowiec –
ŁomŜa – Ostrów Mazowiecka – Siedlce – Łuków –
Lubartów – Lublin – Janów Lubelski. Dlaczego tak?
Wyjaśnijmy.
Dwie części Królestwa Polskiego
W połowie XVI wieku Rzeczpospolita była u
szczytu swej potęgi. W jej granicach znalazły się
ziemie na wschodzie, zasiedlone przez Białorusinów i
Ukraińców, którzy od wieków byli wyznania
prawosławnego, a korzenie prawosławia sięgały tu
X–XI wieku. Okres panowania Zygmunta III Wazy to
początek prześladowania wiary prawosławnej w
3
 
Polsce. Kulminacją tego była unia kościelna, zawarta
w 1596 roku na synodzie w Brześciu. Nowa unicka
Cerkiew, zachowując obrządek wschodni, uznała
zwierzchnictwo papieŜa i podstawowe dogmaty
Kościoła katolickiego. Celem zaś unii było stopniowe
przejście prawosławnych do Kościoła katolickiego.
Unici znaleźli się pod opieką państwa, zaś
prawosławie stało się wyznaniem zakazanym. Z
czasem doprowadziło to do wojen domowych i
nienawiści pomiędzy katolikami i prawosławnymi.
Polityka Zygmunta III Wazy i jego następców stała
się początkiem upadku Rzeczypospolitej. Stopniowo
ziemie zamieszkane przez ludność prawosławną
przechodziły do Rosji. Zakończyło się to w 1815
roku, kiedy przyłączono do Rosji centralną cześć
Polski. Na tym terenie, zwanym Królestwem Polskim,
Ŝyła duŜa liczba prawosławnych, którzy stali się
unitami. Zasiedlone nimi ziemie znajdowały się na
wschodzie Królestwa – na Chełmszczyźnie i Podlasiu.
Cerkiew cały czas prowadziła akcję mającą na celu
powrót unitów na łono Cerkwi prawosławnej. W
dawnym Królestwie Polskim stało się to w 1875
roku,. I tak w 1898 roku w Polsce istniało 5
prawosławnych klasztorów i 333 prawosławne
parafie. Dwieście osiemdziesiąt parafii i wszystkie
klasztory znajdowały się na wschodzie. W pozostałej
części katolickiej Polski istniały jedynie 53 parafie.
Na wschodzie znaczną część mieszkańców stanowili
Ukraińcy i Białorusini – prawosławni, stały tu setki
cerkwi, w większości drewnianych. Terytorium to z
jego interesującą i dramatyczną historią nie jest
jednak
omawiane
w
tej
ksiąŜce.
W
ksiąŜce
4
 
zajmujemy się tylko tą częścią Królestwa Polskiego,
gdzie Polacy – katolicy stanowili większość. Granica
pomiędzy tymi obszarami biegła wzdłuŜ linii opisanej
wyŜej. Na zachód od tej linii niemal nie było starych
prawosławnych parafii. Wyjątek stanowiły jedynie
parafie w Augustowie i Lublinie oraz parafia w
Warszawie. Historia tych kilku wyjątkowych jest
warta przypomnienia.
Stare cerkwie prawosławne i unickie
Cerkiew Kazańskiej Ikony Matki BoŜej w
Augustowie była typową cerkwią na ziemi
białoruskiej. Pierwsze wzmianki o niej pochodzą z
1553 roku. Skromna drewniana świątynia
znajdowała się na przedmieściach miasta, na górce
nad rzeką Nettą, u zbiegu ulic Cerkiewnej i Koziej.
Zbudowano ją na planie kwadratu z dwuspadowym
dachem. Nad wejściem znajdowała się nieduŜa
dzwonnica z kopułką z krzyŜem i umieszczonym
wewnątrz maleńkim dzwonem. Do roku 1875
cerkiew naleŜała do parafii unickiej. W 1879 roku
przebudowano ją według projektu architekta
Zaleskiego. Cerkiew zwieńczyła nowa kopuła,
dobudowano część ołtarzową i przedsionek z
dzwonnicą. Od chwili wybudowania nowej cerkwi w
starej odprawiano jedynie naboŜeństwa dziękczynne
przed Ikoną Matki BoŜej. W 1915 roku Niemcy
zamienili ją na kuźnię. Po odzyskaniu niepodległości,
krótko była w posiadaniu staroobrzędowców. W
drugiej połowie lat trzydziestych cerkiew rozebrano.
Inaczej
kształtowały
się
dzieje
cerkwi
Przemienienia
Pańskiego
w
Lublinie.
Pierwszą
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin