R-26MP.doc

(985 KB) Pobierz
Wstęp

469

15

              Łączenie wszystkiego razem

Rozdział 26.

Rejestrowanie i reklamowanie stron WWW

Motto z filmu Field of Dreams mówi „zbuduj, a oni przyjdą”, lecz ludzie nie zaczną sami odwiedzać Twojej witryny tylko dlatego, że ją umieściłeś w sieci. Biorąc pod uwagę, że istnieją miliony witryn WWW, a niektóre z nich składają się z tysięcy dokumentów, istnieje bardzo niewielkie prawdopodobieństwo, że ktoś przypadkowo trafi na Twoją. Zatem w jaki sposób zachęcić do odwiedzenia witryny? Jaki jest najlepszy sposób zaproszenia gości? W tym rozdziale poznasz kilka sposobów umożliwiających wzbudzenie zainteresowania Twoją witryną, a w tym:

n               metody reklamowania własnej witryny WWW,

n               umieszczanie witryny w głównych serwisach katalogowych WWW,

n               dołączanie witryny do głównych serwisów indeksujących WWW,

n               korzystanie gryp dyskusyjnych Usenet w celu zaanonsowania witryny,

n               umieszczanie dodatkowych katalogów i relatywnych stron WWW,

n               w jaki sposób sprawdzić za pomocą plików raportów i liczników, kto oglądał Twoje strony.

Rejestracja i reklamowanie stron WWW

W rezultacie, aby Twoja witryna była odwiedzana, musisz rozreklamować jej istnienie na wszystkie możliwe sposoby. Im lepiej widoczna reklama, tym większa perspektywa dużej liczby trafień.

Trafienia to w języku sieci liczba wizyt złożonych na Twoich stronach. Nie należy tego terminu rozumieć w kategoriach liczby ludzi, ale jako liczbę załadowań strony.

Istnieje wiele sposobów promowania własnej witryny. Możesz umieścić jej adres w głównych katalogach internetowych i indeksach, podać informacje o niej w grupach dyskusyjnych Usenet, podać jej adres na wizytówkach, itp. W dalszej części rozdziału opiszę każdą z tych metod.

Listy witryn WWW

Zapewne, tak jak u wielu początkujących internautów, tak i u Ciebie wywołuje ogromne zdziwienie fakt, że na innych witrynach aż się palą do umieszczania odwołań do Twoich stron. A co jeszcze dziwniejsze, w większości wypadków nie pociąga to za sobą żadnych opłat.

Istnieje proste wytłumaczenie tej oczywistej działalności filantropijnej. Gdy sieć była młoda i świeża, najlepszym sposobem promowania własnej witryny było wejście w kontakt z innymi użytkownikami i poproszenie ich o umieszczenie odwołania do witryny na ich stronach. W rewanżu, w witrynie pojawiały się odwołania do stron innych użytkow­ników. Z czasem, proceder ten nieco się zmienił, ale nadal wiele witryn z radością umieści u siebie połączenie do Twojej strony. Nie zdziw się również, gdy w swojej poczcie znaj­dziesz od czasu do czasu prośbę o umieszczenie na Twojej stronie połączenia do strony nadawcy listu.

Tego typu współpraca jest wyjątkową cechą Internetu. Zamiast walczyć o odwie­dzających, podobne tematycznie witryny zamieszczają listy odwołań do swoich rywali.

Niestety, wymiana adresów nie rozwiązuje całkowicie problemu. Tak jak dawniej, wciąż potrzebny jest adres przynajmniej jednej strony, od której można zacząć. W tym momencie potrzebny stał się globalny serwis katalogowy Internetu. W tej chwili żadnej z witryn sieciowych nie można uznać za internetowy serwis katalogowy, ale kilka z nich jest już bardzo blisko.

Yahoo!

Dotychczas, najbardziej znanym serwisem katalogowym witryn WWW jest Yahoo! (patrz rys. 26.1), utworzony przez Davida File i Jerry’ego Yanga. Oto adres serwisu: http:// www.yahoo.com/. Witryna została utworzona w kwietniu 1994 roku jako mała, prywatna lista ulubionych witryn Davida i Jerry’ego. Od tego czasu rozrosła się w wielki katalog i serwis indeksowy witryn WWW.

Rysunek 26.1

Yahoo!

Yahoo! segreguje witryny w eleganckim, wielopoziomowym katalogu. Aby obejrzeć za­wartość dowolnego poziomu katalogu, wybierasz połączenie prowadzące do kategorii głów­nej, która najlepiej reprezentuje interesującą Cię informację, a następnie przemieścisz się wzdłuż łańcucha stowarzyszonych stron do listy związanych z tematem witryn, takiej jak pokazana na rys. 26.2. Oto adres tej strony: http://dir.yahoo.com/Computers_and_Internet/ Internet/World_Wide_Web/Site_Announcement_and_Promotion/.

Koniecznie powinieneś przyjrzeć się temu rysunkowi. Przedsta­wia listę serwisów umożliwiających umieszczanie w nich informacji o witrynie oraz listę stron WWW, które mogą pomóc Ci w rozpowszechnieniu informacji o Twojej stronie.

Rysunek 26.2

Kategoria Announcement Services serwisu Yahoo!

Aby dodać witrynę do listy Yahoo!, wróć do strony głównej Yahoo! (http:// www.yahoo.com/) i wskaż kategorię, do której Twoja witryna najlepiej pasuje. Przejrzyj kata­log zawierający podkategorie i odszukaj listę witryn podobnych do Twojej.

Wyobraź sobie, że stworzyłeś stronę o wyścigach wielbłądów.  Aby dodać ją do Yahoo!, należy kliknąć odnośnik Recreation, następnie Sports i na koniec Camel Racing. Tak, naprawdę istnieje taka kategoria — bezpośredni adres URL do niej to:

http://dir.yahoo.com/Recreation/Sports/Camel_Racing/

 

Jeśli teraz przewiniesz stronę na sam dół, zobaczysz odnośnik „Suggest a Site”. Kliknij go, by przejść do strony przedstawionej na rysunku 26.3 (http://add.yahoo.com/fast/add?2262584). Tu znajduje się kompletna instrukcja dodania witryny do katalogu Yahoo!, krok po kroku. Proces ten polega na wypełnieniu formularzy na czterech kolejnych stronach i jest bardzo łatwy do zrozumienia.

Rysunek 26.3

Za pomocą tego formularza możesz wprowadzić swoją witrynę na listy Yahoo!

Po przesłaniu formularza zostanie on sprawdzone przez pracowników Yahoo. Niedługo potem będziesz mógł się przekonać, że Twoja witryna pojawiła się na liście witryn poświęconych wyścigom wielbłądów.

W3 Virtual Library

Wirtualna biblioteka WWW (World Wide Web (W3) Virtual Library), mieszcząca się pod adresem http://vlib.org/overview.html, to kolejny bardzo popularny sieciowy serwis katalogowy. O ile Yahoo! kierowany jest przez niewielką grupę ludzi, to na W3 Virtual Library składa się wysiłek bardzo wielu osób, z których wszyscy są wolontariuszami. Poszczególnymi katalogami zajmują się różni ludzie, a katalo­gi często rezydują na różnych komputerach, w różnych miejscach świata.

Wirtualna biblioteka stron WWW stosuje ostrzejsze kryteria doboru stron w katalogu. Nie każda witryna przechodzi przez selekcję, jeśli jednak stworzyłeś coś naprawdę ciekawego, powinieneś spróbować. Aby umieścić adres URL w danej kategorii biblioteki, należy wysłać zgłoszenie w postaci wiadomości e-mail do osoby zajmującej się danym działem. Adres e-mail tej osoby można uzyskać pod: http://conbio.net/vl/database/output.cfm. Jak widać na rysunku 26.4, pojawi się pierwsze 25 kategorii z adresami e-mail osób zajmujących się ich rozwijaniem. Właśnie z nimi należy się kontaktować.

Rysunek 26.4

W3 Virtual Library


Żółte Strony (Yellow Pages)

Inna popularna metoda promowania swojej witryny polega na rejestrowaniu jej w katalogu Żółtych Stron, których liczba ostatnio bardzo rośnie. Sieciowe Żółte Strony są odpowied­nikiem takich stron z klasycznej książki telefonicznej.

Obowiązuje zasada, że Żółte Strony przeznaczone są przede wszystkim dla użytkowników z kręgów komercji i biznesu, którzy za ich pomocą reklamują swoje usługi i umiejętności. Z tego powodu większość żółtych Stron oferuje u siebie zarówno bezpłatne, jak i płatne miejsca, przy czym płatne ogłoszenia mogą zawierać grafikę, logo firmy i inne zaawanso­wane opcje. Natomiast bezpłatne ogłoszenie to trochę więcej niż zwykłe połączenie i krótki komentarz. Dla kogoś, kto rozpoczyna swoją egzystencję w sieci, takie bezpłatne ogłoszenie jest bez wątpienia najlepszym rozwiązaniem. Spośród działających obecnie witryn Żółtych Stron najpopularniejsza jest GTE SuperPages.

Strona, którą znajdziesz pod adresem http://www.superpages.com/, pokazana na rys. 26.5, otwiera Ci dostęp do dwóch niezależnych serwi­sów katalogowych, w pierwszym z nich znajdują się informacje biznesowe pocho­dzące z rzeczywistych amerykańskich żółtych stron (w tym również informacje na temat firm nie mających witryn), w drugim zebrane są firmy, które mają swoje sieciowe reprezen­tacje. Oba serwisy katalogowe są podzielone na kategorie oraz pozwalają na przeszukiwa­nie według nazw firm i adresów.

Rysunek 26.5

GTE SuperPages— oto formularz, za pomocą którego można dodać witrynę lub zmienić jej zawartość


Prywatne serwisy katalogowe

Obok głównych sieciowych serwisów katalogowych istnieje wiele prywatnych, ukierunkowanych na zaspokajanie bardziej specyficznych potrzeb. Niektóre z nich zajmują się konkretnymi tematami, inne zajmują się obszarami, takimi jak komercja sieciowa, edukacja, biznes i rozrywka.

Najprościej znaleźć te serwisy za pomocą narzędzia wyszukiwania, jakim jest, na przykład, Lycos (http://www.lycos.com/) lub WebCrawler (http://www.webcrawler.com/). Również Yahoo! i W3 Virtual Library przechowują adresy takich miejsc, a więc parę minut spędzo­nych na przeglądaniu katalogów szybko zaowocuje listą adresów.


Serwisy indeksujące i wyszukujące

Po umieszczeniu swojej nowej witryny na jednym z głównych serwisów katalogowych oraz w paru mniejszych, powinieneś skierować swoją uwagę na serwisy indeksujące i wyszuku­jące. Poniżej przedstawiłam listę najpopularniejszych serwisów tego typu:

·         AltaVista              http://www.altavista.com/

·         Excite              http://www.excite.com/

·         Go.com              http://www.go.com/

·         HotBot              http://hotbot.lycos.com/

·         Lycos              http://www.lycos.com/

·         NBCi              http://www.nbci.com/

 

W przeciwieństwie do serwisów katalogo­wych, które zawierają hierarchiczną listę witryn, serwisy indeksujące zaopatrzone są w narzędzia wyszukiwawcze (czasami nazywane „pająkami”). Wędrują one po sieci i zbie­rają informacje o każdej napotkanej stronie oraz witrynie. Powstaje w ten sposób baza da­nych o witrynach, którą możesz przeszukiwać za pomocą formularza.

Po opublikowaniu i pojawieniu się na innych stronach połączeń do Twojej witryny, istnieje możliwość, że dotrą do niej serwisy wyszukujące. Zadbaj jednak o to wcześniej, informując serwisy o istnieniu strony, przyspieszy to ich działanie. Każdy z serwisów wyszukujących udostępnia możliwość zgłoszenia witryny i dołączenia jej do swoich wykazów.

AltaVista

Jednym z najpopularniejszych i najszybszych serwisów sieciowych jest AltaVista firmy Compaq (http://www.altavista.com/). Gromadzi sporą część zawartości sieci, ale to, co ją przede wszystkim wyróżnia, to szybkość działania. Dzięki temu proces wyszukiwania jest szybki i dokładny.

Możesz zgłosić swoją stronę do serwisu AltaVista, korzystając opcji dostępnych na stronie przedstawionej na rysunku 26.6. Znajdziesz go pod adresem: http://www.altavista.com/sites/search/addurl.

Rysunek 26.6

Strona serwisu AltaVista, która umożliwia dodanie Twojego adresu URL

Excite

Excite stał się znany jako sieciowy serwis wyszukujący i indeksujący ze względu na wyjąt­kowe możliwości, które oferuje. Operuje on raczej pojęciami niż słowami kluczo­wymi. Oprogramowanie Excite opiera się na wykorzystaniu algorytmu, pozwalającego określić znaczenie wprowadzonej przez Ciebie frazy pojęciowej, w celu znalezienia właści­wych do­kumentów. Excite znajdziesz pod adresem http://www.excite.com/, natomiast swoje stro­ny możesz zgłosić na adres: http://www.excite.com/info/add_url.

Hotbot

W ostatnim czasie popularność znajdującej się pod adresem http://hotbot.lycos.com/ wyszukiwarki HotBot (rysunek 26.7) stale rośnie. Pozwala ona na przeglądanie stron ze względu na kategorie, przeglądanie różnych zestawów witryn, dokonywanie zakupów on-line, jak również wyszukiwanie witryn umieszczonych w określonym miejscu na ziemi. Hotbot udostępnia również automaty przeszukujące sklepy on-line i pomagające w dokonaniu wyboru najlepszego sklepu.

Aby dodać witrynę do HotBot, należy wejść na adres http://hotbot.lycos.com/addurl.asp.

Rysunek 26.7

Strona główna serwisu HotBot

 

Lycos

Lycos to jeden z najstarszych serwisów wyszukujących. Utrzymuje, że ma ciągle najwięk­szy zasięg. Ulokowany jest pod adresem http://lycos.com, natomiast formularze rejestra­cyjne znajdziesz pod http://home.lycos.com/addasite.html. Strona serwisu Lycos pozwalająca na dodawanie nowych adresów przedsta­wiona jest na rys. 26.8. Wraz z URL-em każdej dodawanej strony, musisz także podać adres poczty elektronicznej.

Rysunek 26.8

Strona serwisu Lycos, która umożliwia dodanie Twojego adresu URL

Go.com

Go.com (wcześniej Infoseek) (http://www.go.com/) został uznany przez magazyn PC Computing za najlepsze narzędzie sieciowe roku 1995 (patrz rys. 26.9). Od tego momentu rozpoczął się szybki rozwój tego serwisu. Podobnie jak Lycos, Infoseek jest sieciowym narzędziem indeksującym, ale jego prawdziwą siłą jest możliwość przeszukiwania innych serwisów i baz danych, niezależnie od wyszukiwania prowadzonego w sieci. Ta opcja jednak nie jest bezpłatna, tylko wyszukiwanie w sieci jest wolne od opłat.

Rysunek 26.9

Go.com

Narzędzia automatycznej rejestracji

Oprócz omówionych narzędzi wyszukujących wiele innych serwisów oferuje naj­różniejsze możliwości. Aby wprowadzić swoją stronę na ich listy indeksowe, musisz prze­słać osobne zgłoszenia do każdego z serwisów.

Zamiast tracić czas na wymienianie adresów URL i szczegółów dotyczących każdej z tych witryn, przejdę do omówienia dwóch wyjątkowych stron WWW, które tę ciężką harówkę rejestrowania strony w serwisach indeksowych i katalogowych biorą na siebie. 


PostMaster2

Witryna PostMaster2, pokazana na rys. 26.10, a ulokowana pod adresem http://www.netcreations.com/postmaster/index.html, proponuje Ci wszystko w jednym — wypeł­niasz formularz, podając w nim informacje, wymagane przez około 24 serwisy indekso­we i katalogowe. Witryna ta zawiera w sobie wiele omówionych już wcześniej wyszukiwarek. Za pomocą formularza dostępnego pod adresem http://netcreations.com/postmaster/registration/try.html można spróbować za darmo, jak działa serwis PostMaster. Po wypełnieniu formularza, co może zająć dobrą chwilę, PostMaster2 wysyła informacje do wszystkich witryn na raz, dzięki czemu nie musisz tracić czasu na odwiedzenie ich wszystkich.

 

 

PostMaster2 oferuje także komercyjną wersję swojego systemu, która, niezależnie od możliwości wersji bezpłatnej, dodatkowo dostarcza zawiadomienia o no­wej witrynie do ponad 400 magazynów, gazet i innych periodyków. Korzystanie z wersji komercyjnej jest jednak drogą zabawą.

 

 

Rysunek 26.10

PostMaster2

Submit It!

Serwis Submit It!, prowadzony przez Scotta Banistera, podobnie jak PostMaster pomaga Ci w przesłaniu Twojego adresu URL do różnych serwisów katalogowych i wyszukujących. Obsługuje te same serwisy, co PostMaster, ale różni go od ostatniego sposób przesyłania informacji. Rysunek 26.11 przedstawia jedynie część wszystkich serwisów katalogowych i wyszukujących, aktualnie obsługiwanych przez Submit It!. Aby zobaczyć całą listę, wyświetl stronę http://www.submit-it.com/subcats.htm.

Submit It! nie żąda od Ciebie tego zniechęcającego wypełniania ogromnej strony. Chce tylko, byś podał najistotniejsze informacje i wybrał interesujące Cię witryny, do których przesłane zostanie Twoje zgłoszenie. Na koniec, czeka Cię ostatnie zadanie — przesłanie zgłoszeń do kolejnych witryn.

Więcej na temat Submit It! dowiesz się pod adresem: http://www.submit_it.com.

Rysunek 26.11

Submit It!

Reklamowanie witryny...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin