15. HANS SEDLMAYR.doc

(118 KB) Pobierz

HANS SEDLMAYR (1896 - 1984)

 

II Szkoła Wiedeńska i Hans Sedlmayr:

        działał w latach trzydziestych i po wojnie

        wszechstronne zainteresowania i podejście do sztuki: średniowiecze, nowożytność, nowoczesność

        studiował architekturę na Uniwersytecie Technicznym i historię sztuki (w Wiedniu)

        u Juliusza von Schlossera pisał pracę o architekturze Fischera von Erlacha (twórca m.in. Karlskirche w Wiedniu)

        habilitował się w 1933

        po wojnie stracił profesurę za udział w NSDAP

        1951 – objął katedrę w Monachium

 

1958 – SZTUKA I PRAWDA. W stronę teorii i metody historii sztuki

        metoda postępowania historyczno-artystycznego jako analiza struktury – droga badawcza postulowana przez Sedlmayra

        pojęcie struktury odnosi do kontekstu hermeneutycznego

        dzieło (tekst, obraz) czytać należy jako strukturę, monadyczną, integralną całość, nadrzędną wobec współtworzących ją części

        nawiązanie do tradycyjnej hermeneutyki i psychologii (reguła od II poł. XIX w.), ściśle do nurtu gestaltyzmu  (psychologia postaci)  rozwiniętego w okresie międzywojennym w Niemczech

 

STRUKTURA zakłada z jednej strony jej złożoność, a z drugiej strony prymat całości w stosunku do części. Całość struktury nadaje jej poszczególnym elementom sens, jakiego nie miałyby one same w sobie, bez odniesienia do struktury. Całość jest tym co ukazuje się najpierw – cokolwiek rozumiemy i widzimy, ogarniamy w pierwszym wrażeniu jako całość, a dopiero potem jesteśmy w stanie wyszczególnić i zanalizować poszczególne części. Wrażenie całości jest zawsze prymarne i nadrzędne w stosunku do percepcji poszczególnych elementów (ich widzenie jest wtórne względem całości).

Zakłada się, że dzieła o tyle są sensowne, o ile udowadniają swoją sensowność w relacji całość – część, powinna być to immanentnie sensowna relacja, zawierająca się w strukturze dzieła.

Celem analizy hermeneutycznej jest potwierdzenie sensowności układu dzieła poprzez opisywanie struktury jako relacji część – całość i wyjaśnienie konieczności i funkcji każdego elementu składającego się na całość.

Z tego punktu widzenia kategoria struktury jest kategorią wartościującą. Nie każdy twór pretendujący do uznania za dzieło sztuki wykazuje się tak zwartą, sensowną strukturą. Analiza hermeneutyczna służy weryfikacji - może udowodnić przypadkowość poszczególnych elementów dzieła, które nie spełnia postulatu struktury.

Założenia pojęcia struktury:

1.       określona budowa dzieła sztuki; relacje charakteryzujące ustrój wewnętrzny na osi cząstka - całość

2.       reguły postępowania wyjaśniającego dzieło – interpretacja wtedy jest poprawna i dokładna, jeżeli potwierdza znaczenie każdej części w kontekście całości (każda część umiejscowiona w strukturze w powiązaniu z innymi elementami wykazuje swoją stosowność)

 

 

 

Trójfazowy, kolisty przebieg koła hermenutycznego:

Całość                            à cząstki                                                         à całość

(przedrozumienie)     (wzajemne relacje, artykulacja elementów)      (pogłębione rozumienie całości)

 

Założenia hermeneutyczne zostały potwierdzone przez naukowe, empiryczne badania gestaltyzmu:

        wcześniej opierano się na teorii asocjacjonizmu – zasady postrzegania i rozumienia świata, która zakładała, że bezpośrednio rejestruje umysł jednostkowe bodźce, które wtórnie łączy i kojarzy w całość

        gestaltyzm dokonał rewolucji w teorii percepcji

        rozumienie zawsze jest w pierwszym rzędzie postrzeganiem i ogarnianiem całości (opis psychologicznego charakteru widzenia)

        umysł w pierwszym wrażeniu nie antycypuje cząstkowych elementów względem całości

        proste eksperymenty psychologiczne, które zaświadczyły o tym, że człowiek dostrzega najpierw całość wzoru, a nie układ jego elementów tworzących ów wzór – widzenie relacji wiążących punkty jest wtórne

        widzenie jest takim postrzeganiem bodźcowego wzoru, które nadaje wzorowi  najprostszy możliwy wzór (cztery punkty umysł ludzki postrzega jako kwadrat, a nie romb)

        widzenie części podporządkowane widzeniu całości

 

Polemika z ikonologią z punktu widzenia hermeneutyki i gestaltyzmu:

        ikonologia rozbija obraz na poszczególne elementy, nie traktuje go jako całości

        ikonologie i Panofsky’ego nie interesowała forma, a jedynie treść

        w hermeneutyce nie istnieje treść bez formy; dzieło sztuki jako formalno-treściowa całość; treść nie istnieje poza formą – tylko przez nią może się urzeczywistniać (umiarkowany realizm Arystotelesa – forma nie może istnieć poza substancją – materią J)

        ikonologia wyodrębnia poszczególne motywy w odniesieniu do zewnętrznych źródeł pozaobrazowych (głównie literackich)

        całość obrazu jest samowystarczalna – ikonologia neguje jego integralność

        ikonologia sprowadza dzieło do rebusu rozczłonkowanego na szereg elementów

        wyłącznie historyczne ramy ikonologii – rozumienie dzieła wymaga jego odniesienia do epoki (źródeł literackich); brak aktualności

        hermeneutyka zakłada aktualność struktury dzieła; struktura jako wiecznie rekonstruowana w odbiorze na zasadzie sensownych relacji organizujących wzór

        ikonologia zamknięta na wymiar sensu egzystencjalnego – dzieło tylko jako odblask prądów myślowych epoki

        hermeneutyka zakłada wymiar sensu, który jest dostępny dla każdego odbiorcy (refleksja egzystencjalna)

 

Hans Sedlmayr w takich kategoriach krytykował ikonologię. W 1931 r. dokonał rozdziału na dwa poziomy historii sztuki. Pierwotna nazwa tekstu W stronę ścisłej nauki o sztuce, później przedrukowany w zbiorze Sztuka i prawda pod tytułem Historia sztuki jako historia sztuki J (wymowny tytuł, polemiczny wobec wcześniejszej metodologii badań).

 

REDUKCJONISTYCZNA HISTORIA SZTUKI

I poziom historii sztuki à wszelkie metody badawcze, które nie traktują dzieła sztuki jako integralnej całości; wybierały pewien aspekt dzieła sztuki i analizowały go w odniesieniu do innych źródeł

        krytyka tradycji „historii stylu” – arbitralny wybór formy; antycypowanie dzieła jako egzemplum, przykładu potwierdzającego jedność stylową, sposobu kształtowania formy charakterystycznego dla wielu innych dzieł

        krytyka ikonologii à oddziela treść od formy; dzieło sztuki reprodukuje sens ukształtowany poza nim – intencje autorskie i trendy mentalne

        historia stylu jako historia stylu; historia stylu jako historia treści; historia sztuki jako historia ducha

 

HISTORIA SZTUKI OPARTA NA STRUKTURZE

II poziom struktury sztuki à Sens jest zawarty nie poza obrazem, lecz jest immanentną zdolnością produkowania sensu wewnątrz struktury obrazu; punktem wyjściowym rozważań jest opis struktury dzieła; podstawowy etap badań, który powinien poprzedzać inne czynności interpretacyjne.

        rozpoznanie właściwości

        geneza właściwości

Po określeniu charakteru struktury konkretnego dzieła, można dokonać refleksji nad genezą strukturalnych właściwości dzieł à historia struktur formalno-artystycznych

        każde indywidualne dzieło jest naznaczone wcześniej wypracowanymi strukturami i jest zapowiedzią kolejnych, przyszłych struktur

        idiogeneza i allogeneza

        geneza artystyczna poszczególnych rozwiązań

        tradycja budowania struktur

        pozaartystyczne uwarunkowania takiej, a nie innej konstrukcji struktury

        nadrzędna istota religii (zbliżenie do Maxa Dvoraka, swojego nauczyciela)

        zależność od czynników natury duchowej konkretyzowane jako pewne stosunki do religii

        ścisły związek pomiędzy sztuką a religią

        Franz von Baader – u swoich źródeł sztuka integralną częścią religii, która w miarę rozwoju odrywa się od religii

        historia sztuki jako historia związków z religią

        między nowożytnością a nowoczesnością historia postępującego zrywania więzi między religią a sztuką

        historia kultury jest historia odchodzenia człowieka od religii

        ocena aksjologiczna według kryteriów religijnych

        krytyczna ocena sztuki nowoczesnej Sedlmayra – utrata miary, pierwiastka duchowego w człowieku

        Verlust der Mitte, 1948

        MITTE – miara, centrum, ośrodek, jądro, pojęcie kluczowe, zwornik struktury – centralna zasada strukturalna, centrum rządzące całością struktury, nadające sens formalno-treściowy, sprawia, że dzieło przezpłnione jest znaczeniem na wszystkich poziomach rozumienia człowieka:

        I poziom – fizjonomiczny

        dopiero dalej w konsekwencji zakłada się poziom refleksyjny

        dzieło sztuki powinno być zrozumiałe na wszystkich poziomach recepcji: począwszy od rozumienia przedrozumieniowego, fizjonomicznego poprzez zdolność wyobrażania aż po egzystencjalną refleksję

        źródło sztuki potwierdza swoją wartość, jeżeli odwołuje się do tych wszystkich poziomów

        ustrój poziomu struktury dzieła sztuki a ustrój człowieka

        sztuka współczesna popada w obłęd, traci miarę, jest redukcjonistyczna – odcina niektóre poziomy, na przykład odchodzi od poziomu rozumowego (surrealizm), zaprzecza intelektowi ludzkiemu lub absolutyzuje techniki (pierwiastek technicystyczny – zatrata wrażliwości duchowej, idealistycznej)

        poszczególne kierunki sztuki nowoczesnej jako zdegenerowane odchodzące od pełni, jaką powinno być dzieło sztuki (na wszystkich poziomach)

 

1957/ 58  àdwie modelowe analizy dzieł sztuki

        Alegoria malarstwa, Vermeer

        Ślepcy, Breughel

 

I. Wrażliwość fizjonomiczna (-generalny charakter oglądowy):

        przedrozumienie fizjonomiczne, przedintelektualna, pierwotna wrażliwość -  charakterystyczne dla ludzi pierwotnych i dzieci (jakość zabijana przez cywilizację)

        całość na poziomie fizjonomicznym – charakter oglądowy

        wrażenie ogólnego nastroju

        elementarne, fizjonomiczne znaczenie całości

        jedność nastroju wpisana jest we wszystkie poziomy struktury dzieła – i poziom treści, i formy, a podstawą tej jedności jest Mitte (centralna zasada strukturalna)

        Sedlmayr prowadził doświadczenia ze swoimi studentami, z których wynikało, że obraz w pierwszym rzędzie odbierany jest jako wrażenie całości (paralelizm do gestaltyzmu)

 

II. Etap analizy – rekonstrukcja sposobu artykulacji oglądowego charakteru w strukturze

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin