16. RUDOLF ARNHEIM.doc

(71 KB) Pobierz

RUDOLF ARNHEIM (ur. 1904)

 

Omów koncepcję struktury obrazu w koncepcji R. Arnheima.

     prymat postrzegania całości struktury, jak u Sedlmayra

     najpierw percepcja ogarnia strukturę, porządkuje ją według sił postrzeżeniowych, dopiero potem dostrzec można pojedyncze elementy korespondujące za całością w ujęciu hermeneutycznym

     nurt hermeneutyczny – skupienie na fenomenie struktury wizualnej dzieła (wizualny aspekt sztuki również najważniejszy dla Imdahla i Sedlmayra)

     sens tłumaczy się przez strukturę dzieła

     struktura wizualna jest autonomiczna, konstytuuje sens dzieła bez konieczności pośrednictwa tekstu ani języka dyskursywnego

     fenomen struktury wizualnej przeciwstawia się metodom ikonologicznym, które rozpatrują sztukę jedynie w odniesieniu do tekstów i sprowadzają dzieło do ekwiwalentu języka dyskursywnego 

     forma to widoczny kształt treści

     psychologiczne podstawy dynamiki widzenia aktywizującej strukturę i działające nią sił postrzeżeniowych

     szkielet strukturalny – najprostszy układ osi (Arnheim przywołuje słowa Delacroix o kontraście linii głównych); szkielet strukturalny jest niezależny od formy przedstawianej na płaszczyźnie, jej kształtu, konturów i wolumenu; szkielet strukturalny jako konfiguracja sił wzrokowych, które określają charakter widzianego przedmiotu

     położenie obiektów w ramach relacji do szkieletu strukturalnego nie ma charakteru statycznego, ale zawsze dynamiczny

     z usytuowania przedmiotów względem osi kompozycyjnych można wyczytać sens

     teoria centrum

     obraz posiada rożne centra, które wchodzą ze sobą w dynamiczne relacje konstytuujące znaczenie

     centrum tematyczne, kompozycyjne, perspektywiczne

     pojęcie węzła kompozycyjnego – element lub splot elementów o największym ciężarze, np. skrzyżowane dłonie (węzeł wektorów)

     operowanie pojęciami: osie kompozycyjne, wektory, węzły, centrum, efekt gumowej taśmy, efekt tłoka, środek ciężkości

 

 

Przedstaw psychologiczne podstawy koncepcji „rozumiejącego widzenia” obrazu sformułowanej przez R. Arnheima.

     psychologia postaci, gestaltyzm

     paralele do Maurice’a Merleau-Ponty’ego

     doświadczenia empiryczne

     widzenie nie jest mechaniczną rejestracją elementów, lecz chwytaniem struktury wzorów

     percepcja polega na tworzeniu pojęć postrzeżeniowych i widzeniu integralnych cech kultury

     widzenie kształtów podstawowych, które odnoszą się do rzeczywistych obiektów nie ma cech ikoniczności, lecz ucieleśnia ogólną, wzrokową zasadę

     widzenie nie tylko postrzega, ale i rozumie, co zostało ucieleśnione w kształcie

     np. każde dziecko zastępuje rysunek głowy kółkiem i jest to doskonale zrozumiany znak dla wszystkich

     struktura jako kluczowa kategoria percepcji – Arnheim zakorzeniony w tradycji hermeneutycznej

     waga przykładana do pojęcia struktury zbliża go do Sedlmayra

     mechanizm ludzkiego widzenia ma charakter dynamiczny

     dynamiczny charakter sił postrzeżeniowych

     to co postrzega człowiek nie jest jedynie układem przedmiotów, barw i kształtów, ruchów i rozmiarów – jest przede wszystkim wzajemnym oddziaływaniem napięć kierunkowych

     napięcia kierunkowe to siły psychologiczne niepozwalające na percypowanie statycznego obrazu

     w obrębie percepcji wyróżnia się indukcje postrzeżeniowe, uzupełnienia nasuwające się spontanicznie – są jakościowo różne od wnioskowania logicznego, które jest operacją myślową

     niewidoczne siły dynamiczne nasycają napięciem obiekty nawet w symetrii, która wydawać powinna się martwa

     kategoria equilibrium jako równowaga

     poczucie równowagi wpisane w percepcję odbiorcy

     sens umiejscowienia elementów obrazowych w ramach struktury konstytuuje się w odniesieniu do poczucia równowagi – jeśli jakiś obiekt postrzegamy jako chwiejny, ponieważ odchyla się od osi środkowej, to wrażenie to jest uchwytne dzięki odniesieniu do stanu równowagi

     widzeniem rządzą mechanizmy psychologiczne wspólne dla cywilizowanych Europejczyków, ludzi spoza kręgu cywilizacji i dzieci – postrzeganie nie zależy więc od kodów kulturowych, swoistego języka wizualnego, ale jest uniwersalne, zakorzenione w percepcji

     działanie percepcji ma charakter formotwórczy

     Arnheim odrzuca obecne w strukturalizmie twierdzenie o werbocentryzmie, hegemonii języka w teorii poznania, czy koncepcji strukturalistycznych o językowym charakterze umysłu (dziedzictwo fascynacji językoznawstwem w dobie postdesaussere’owskiej; koncepcje forsowane m.in. przez twórcę teorii gramatyki generatywnej Noama Chomsky’ego)

     według Arnheima sens nie jest przekładalny na słowa, nie następuje prosta translacja wizualności na dyskursywność

     istota psychologicznego postrzeżenia nie jest przekładalna na kategorie dyskursywne

     język nie jest bezpośrednią drogą do zmysłowego obcowania z rzeczywistością, dostarcza nazw i określeń na to, co najpierw zostało zobaczone, więc w kwestii zmysłowego oglądu świata język jest wtórny wobec wzroku i prymarnych mechanizmów percepcyjnych, niezależnych od dyskursu językowego

     analiza postrzeżeniowa najpierw koduje doznania optyczne i wizualne, po czym dopiero język może je nazwać

     Arnheim odrzuca tym samym myślenie, że wszelkie znaczenie jest dostępne jedynie za pośrednictwem języka

     obraz szafuje takimi środkami  i czynnikami, które wpływają bezpośrednio na percepcję                                                                                                                                                                                                                                          i korespondują z psychologicznymi mechanizmami postrzegania niezależnymi od władzy umysłu

     bodźce postrzeżeniowe przekładane są na sens w autonomicznym procesie percepcyjnym 

 

Wyjaśnij sposób rozumienia obrazu w koncepcji R. Arnheima.

     sztuka to zdolność przedmiotów wizualnych do przedstawiania za pomocą uporządkowanej, ześrodkowanej i zrównoważonej formy dynamicznych stanów ludzkiej egzystencji 

     obraz jako fenomen wizualny

     struktura obrazowa kluczową kategorią dla zrozumienia dzieła

     nurt hermeneutyczny – skupienie nad strukturą konkretnego dzieła

     swoistość języka wizualnego niemożliwego do przetłumaczenia na język dyskursywny

     psychologiczne podstawy teorii twórczego oka Arnheima: gestaltyzm, badania empiryczne, działanie sił postrzeżeniowych, psychologiczny aparat percepcji, mechanizmy widzenia

     obraz rozumiany jako struktura, która sama przez się konstytuuje sens

     Arnheim znosi podział między formą a treścią – stanowić mają one jedność i być tożsame

     niezależnie od percepcji nie można mówić o dziele, jego status ontologiczny sprowadza się do statusu obiektu percepcyjnego 

     autonomia struktury

     rozumienie struktury obrazu

     teoria centrum

     struktura ludzkiego postrzegania warunkowana jest przez dwa systemy: centryczny i kartezjański, kosmiczny i ziemski

     system centryczny – daje się schematycznie przedstawić za pomocą współśrodkowych, rozszerzających się w nieskończoność okręgów

     system kartezjański – siatka współrzędnych kartezjańskich, pionów i poziomów przecinających się pod kątem prostym , kontynuowanych w sposób nieograniczony

     pełnię postrzegania świata gwarantuje nałożenie na siebie tych dwóch systemów

     kartezjański umożliwia orientowanie widzenia góra-dół, prawo-lewo, a centryczny dostarcza centrum, które staje się punktem odniesienia bliskości lub oddalenia

     ta uniwersalna struktura ludzkiej percepcji odwzorowuje się w szkielecie strukturalnym obrazu

     nawet w przypadku pustej powierzchni obrazu (czystego płótna) oko indukuje strukturyzujący pole obrazowe układ sił  

     ten układ aktywizują granice pola obrazowego, przekątne, środkowy pion i poziom oraz centrum optyczne, które w przypadku prostych figur jest tożsame z centrum geometrycznym pola

     centrum optyczne – równoważące, geometryczne (the power of the center), ze względu na centrum optyczne równoważą się wszystkie inne elementy obrazu i pozostają we wzajemnych, dynamicznych relacjach

     ramy obrazu odgraniczają obraz od tego co zewnętrzne, a centrum optyczne podpiera kompozycję od wewnątrz pozwalając jej na uzyskanie wyważonej, ześrodkowanej formy

     równowaga centrum optycznego umożliwia konstytuowanie się sensu, bowiem kompozycja niezrównoważona wokół centrum stanowi tylko układ pewnych elementów bez znaczenia wizualnego

     percepcja przebiega wobec tego równolegle do konstytuowania znaczenia; zniesiona zostaje tym samym dychotomia formy i treści

     właściwym obszarem konstytuowania się sensu jest płaszczyzna

     pojęcie wizualnego symbolizowania – uaktywniania dynamicznych procesów znaczeniotwórczych nałożonych na strukturę obrazową i układ elementów

     stosunek Arnheima do języka dyskursywnego – swoistość i nieprzekładalność języka wizualnego

     język dyskursywny stanowi natomiast jedyny możliwy środek opisu, Arnheim swobodnie przechodzi od opisu technicystycznego do metaforycznego, co potwierdza bark rozdziału między formą a treścią

     Arnheim neguje tradycję myślenia o tekście jako o czymś linearnym, a o obrazie jako migawkowym, nie tworzącym narracji (Lessing, Laokoon; fenomenologia Ingardena)

     struktura obrazu rządzi się swoją własną logiką, prowadzenie narracji umożliwione jest poprzez dyrygowanie okiem w odpowiednim kierunku (naturalnie obraz odczytuje się od lewej do prawej)

     sieci relacji są przekładalne na rozwój akcji i sens obrazu

     struktura obrazu (jak w przypadku Giotta) nie sprowadza się tylko do jednego momentu przedstawienia; jest dynamiczna; poprzez wartości formalne implikuje narrację

     widzenie obrazu jako struktury odnosi Arnheim również do kolorystyki

     w ludzką psychikę wpisana jest wrażliwość na kolory; między różnymi tonacjami zachodzą relacje wizualnego przyciągania; kolory podobnie jak formy odbierane są nie jednostkowo, a całościowo

     zarówno zasady harmonii, jak i dysharmonii aktywizują widzenie i pobudzają percepcję; wchodzą w relacje znaczeniowe

 

Przedstaw koncepcję znaczenia wizualnego w teorii „centrum” R. Arnheima

     Arnheim wyróżnia takie punkty w strukturze dzieła, które poprzez natężenie działania sił postrzeżeniowych, poprzez dynamiczne usytuowanie w ramach szkieletu strukturalnego i w wyniku aktywnego aparatu percepcyjnego porządkującego rzeczywistość optycznie, są szczególnie znaczące, wybijają się w percepcji na pierwszy plan i obciążone są tym samym semantycznie, ponieważ sens konstytuuje się poprzez strukturę i dynamikę wektorów

     w związku z takim rozumieniem obrazu jako fenomenu wizualnego, którego hermeneutyczna analiza skupia się na formie i kompozycji, Arnheim wprowadza szereg technicznych określeń jak efekt tłoka, efekt gumowej taśmy, wektory, osie, szkielet strukturalny itd.

     ogromny nacisk Arnheim kładzie na teorię centrum

     centrum kompozycyjne, tematyczne, perspektywiczne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin