z CHÓW I HODOWLA KONI(5).doc

(41 KB) Pobierz

Galop
 
Jest chodem najprzyjemniejszym. Trzytaktowy kołyszący ruch z fazą lotu. Problemy jednak pojawiają się już przy przejściach do galopu.

Co jest ważne:

- chód poprzedzający galop powinien być rytmiczny i rozluźniony. Nie należy przyspieszać przed zagalopowaniem.

- przed zagalopowaniem wypuść powietrze – jakbyś chciał aby całe usztywnienie odeszło wraz z tym wydechem. W momencie zagalopowania możesz zamknąć oczy – będziesz łatwiej wyczuwał co się dzieje z Tobą i z koniem

- jasno określić z jakiego chodu ruszamy – jeżeli ze stępa nie oszukujmy się gdy koń podkłusowuje, wrócić natychmiast do stępa i daj jeszcze raz wyraźny sygnał do galopu

- przy zagalopowaniu z kłusa najczęściej pojawia się problem braku równowagi w kłusie ćwiczebnym. Skoro sami mamy problem żeby przetrwać w kłusie, gubimy strzemiona i równowagę, trzęsiemy dłońmi nie możemy wymagać, że koń domyśli się, że ta rozpaczliwa walka o przetrwanie będzie przez konia zrozumiana jako sygnał do galopu

- sygnał do galopu powinien być jednoznaczny dla konia (zewnętrzna łydka za popręgiem wewnętrzna na popręgu koń ustawiony do wewnątrz, wewnętrzne biodro działa tak jakbyś chciał  delikatnie koniowi siodło wepchnąć na szyję) z czasem te sygnały stają się coraz subtelniejsze,

 - nie wrzucaj konia do galopu rękoma, nie rzucaj ciała na szyje konia. Wyobraź sobie, ze ktoś siedzi za Tobą i trzyma Cię za ramiona pilnując byś nie pochylił się do przodu

- jeżeli masz problem z galopem na właściwą nogę zawsze przy zagalopowaniu popatrz na środek ujeżdżalni wówczas Twoje ramiona i biodra ustawią się we właściwy sposób (młodym koniom w takiej sytuacji należy ustawić głowę do zewnątrz aby łopatka konia nie była zablokowana)

- pamiętaj by zewnętrzna łydka została za popręgiem. Dając zewnętrzna łydkę w to miejsce wewnętrzne biodro idzie do przodu a zewnętrzne do tyłu – a przecież to jest właściwe ułożenie bioder w galopie. Każda fula to nowe zagalopowanie. Jeżeli łydka zewnętrzna wróci po zagalopowaniu w to miejsce gdzie leży wewnętrzna robimy koniowi zamieszanie w głowie. Naucz konia, ze łydka za popręgiem plus pozostałe pomoce to sygnał do galopu, gdy łydka wraca oznacza koniec galopu. W zależności od zadziałania także ciężarem  i ręką następuje przejście do kłusa, stępa lub stój. Zwróć uwagę by przy przejściu w dół nie przeciągać działania pomocami wstrzymującymi spowoduje to swego rodzaju zawieszenie ruchu konia. Zaraz po przejściu pilnujemy przede wszystkim ruchu do przodu a zatem dajemy koniowi do tego sygnał.

Taka pozycja łydki zewnętrznej jest także niezbędna dla poprawnego wykonania kontrgalopu czy lotnych zmian nóg. Jeżeli łydki w galopie na każdą nogę lub w kłusie są w takiej samej pozycji koń będzie miał problem poruszać się kontrgalopem. Będzie gubił rytm, przechodził do kłusa bądź zmieniał sam nogi – przecież nie wytłumaczyłeś mu, że o tym jak ma się poruszać decyduje Twój dosiad i ustawienie łydek. Tak samo jak każda fula galopu to nowe zagalopowanie tak samo ma się sytuacja w kontrgalopie – każdą fule zaczynasz na nowo. Jeżeli czujesz,  że koń nie jest pewien o co Ci chodzi próbuje zasugerować Ci, ze może powinien zmienić nogę lub przejść do kłusa, Ty ze stoickim spokojem mówisz mu swoimi pomocami i sobie w myślach „ kontrgalop”. Czujesz, że gubi rytm – Ty swoimi rytmicznymi pomocami pomagasz mu go utrzymać. Nie wyginaj za mocno głowy końskiej do zewnątrz bo blokujesz łopatkę konia i jego zad. Najważniejsze jak w każdym chodzie jest rytm i rozluźnienie. Poczuj jakim rytmem galopuje, w tym samym rytmie powinien jechać kontrgalopem po prostej jak i po łuku.

Tak samo ma się sytuacje jeżeli mówimy o lotnej zmianie. Jeżeli wytłumaczysz koniowi kiedy wymagasz galopu na lewą a kiedy na prawą nogę, będziesz w stanie robić zwykłe zmiany ( z przejściami do kłusa lub stępa) a z czasem i lotne zmiany czyli zagalopowania z galopu( skoro koń potrafi zagalopować ze stępa i kłusa, potrafi też to zrobić z galopu pod warunkiem, że zrozumie Twoje pomoce). Pilnuj by Twoje łydki nie latały po końskim brzuchu ( one mają oddychać z każdą fulą konia). Latające łydki obijają boki konia i dekoncentrują go. Twoje łydki i dosiad to fundament, a jak wszyscy wiemy fundamenty musza być solidne. Nie zaczynaj nauki lotnej zmiany w momencie kiedy galop jest kiepski, czterotaktowy, poza kontrolą – możesz przez to znacznie wydłużyć pracę nad tym elementem. Przygotowując lotną zmianę dobrze jest liczyć kilka fule poprzedzających zmianę szczególnie pilnując by łydki były w odpowiednim miejscu, wewnętrzna kość bardziej obciążona, szyja konia ustawiona w kierunku ruchu. Koń musi być prosty, przed Tobą, jakbyś prowadził go w tunelu zbudowanym z Twoich łydek dosiadu i wodzy. Przed zmianą rozluźnij się, wypuść powietrze i policz: raz, dwa, przełóż pomoce i poczekaj, aż koń zmieni nogę. Nie przerzucaj go nie przechylaj się w dół na stronę, na którą robisz zmianę by sprawdzić czy koń zmienił. Zrób swoje i poczekaj na odpowiedź. Takie sprawdzanie i towarzysząca temu zmiana środka ciężkości wytrąca konia z rytmu i uniemożliwia zwierzęciu wykonanie zadania, które wymagasz. Uwierz poczujesz jak koń zmieni nogę. Nie skupiaj się na wyniku tylko na sposobie jego osiągnięcia. Nie przerzucaj konia też wodzami na drugą stronę. Zmiana nogi ma wynikać ze zrozumienia Sygnału wysyłanego przez Ciebie, a nie z rozpaczliwym łapaniem równowagi. Masz zmienić nie ustawienie głowy lecz ustawienie łopatek. Nie usztywniaj się przed lotną tak jakby to był nie lada wyczyn spróbuj robić ją jak najbardziej delikatnie. Przecież ruszając galopem z kłusa nie przerzucasz się cały na stronę, na którą chcesz zagalopować, nie wykonujesz skomplikowanych ruchów wodzami i nie kopiesz konia łydkami z powietrza więc nie rób tego podczas zmiany!

W galopie siedź tak jakbyś chciał wszystkim powiedzieć: patrzcie jakiego mam rewelacyjnego konia, patrzcie jak pięknie galopuję. Wyobraź sobie, ze swoim dosiadem chcesz spowodować by przód konia unosił się  a łydkami przyciągasz zadnie nogi tak byś czuł je pod pośladkami.

Nie trzymaj konia kurczowo za pysk spowodujesz, że będzie szedł czterotaktem. Jeżeli słyszysz, że galop jest „rozmemłany” to błąd. Musisz słyszeć wyraźne trzy takty: PA – TA – TAJ. Ręka tak jak i w innych chodach nie może działać przeciw ruchowi konia. Oferuj mu kontakt a nie wymuszaj go siłą.

Błędem jest pomaganie koniowi w galopie ramionami lub rękami( praca jak lokomotywa). Podtrzymuj wyobrażenie, że ktoś siedzi  za Tobą i pilnuje by ramiona zostały z tyłu to biodra i łydki biorą udział w galopie. Możesz mieć inny problem mianowicie usztywniasz się w partii lędźwiowej(wypychając do tyłu – tzw. kacza pupa) a przesadnie pracujesz wyższymi partiami ciała( falujący ruch tułowia). Staraj się wypuszczać do przodu tylko część lędźwiową kręgosłupa, jakbyś chciał schować pośladki pod siebie. Zwróć uwagę, żeby przesadnie nie pracować biodrami( musi to być ruch głęboki i lekko do góry, ale nie możesz pracować biodrami zbyt intensywnie – musisz zatrzymać biodra w odpowiednim momencie) pamiętaj, ze jazda konna musi być elegancka. Wykonuj eleganckie, dostojne ruchy. Takie  mocne pracowanie biodrami wytrąca konia z rytmu a TY nie zdążasz wrócić by na czas zacząć następną fule)

Zwróć uwagę jak zachowuje się koń podczas zagalopowań i galopu. Spróbuj wyczuć, zerknij w tył lub poproś kogoś o pomoc by upewnić się czy zad konia nie wpada do środka..Koń zachowując się w ten sposób odpowiada na Twoje działanie wewnętrzną ręką lub zewnętrzna łydką lub unika podstawienia zadu.

Ćwiczenia

- Dobrym ćwiczeniem jest zagalopowanie i galop w pozycji „ łopatką do przodu”[1] Wprowadzaj łopatki konia na ślad zadu

- Galopy w pozycji „żucie z ręki”

- Przejścia galop w półsiedzie, stojąc w strzemionach, pełny siad

- Zagalopowania na wolcie lub ósemce

- Ruszanie galopem lub kontrgalopem na prostej, na pierwszym śladzie, linii ćwiartkowej lub linii środkowej

- Zwykłe zmiany nogi

-Zagalopowania w wybranym punkcie

-Ruszanie przed narożnikiem zaczynającym krótką ścianę galopem na długiej ścianie przejście do kłusa lub stępa i ruszenie  kontrgalopem

-Ruszenie na długiej ściany kontrgalopem i w narożniku przed krótką ścianą lotna zmiana nogi.

Nie rozwiązuj problemów występujących w chodzie wyższym przechodząc do chodu niższego- rozwiązuj problemy tam gdzie występują

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin