Tradycyjna medycyna chińska dla wszystkich - Tom 2 - Zbigniew Królicki.txt

(217 KB) Pobierz

Zbigniew Kr�licki


Tradycyjna Medycyna Chi�ska

- Prawo Pi�ciu Element�w

Tom Ii


Poligraf Wroc�aw 1994


   W starochi�skim traktacie medycznym "Z�ote Zwierciad�o Medycyny" mo�na znale�� takie 
zdanie: "Leczy� bez znajomo�ci praw Nieba i Ziemi to prowokowa� nieszcz�cia i biedy". 
Wszystko na �wiecie oparte jest na prawach natury, kt�rej nikt nie jest w stanie poprowadzi� 
czy ulepszy�. Natura jest najlepszym nauczycielem, guru, przewodnikiem duchowym. Natura 
rz�dzi si� swoimi uniwersalnymi prawami - Prawami Natury.
   
   
Od autora
   
   Niezwykle pozytywne przyj�cie z jakim spotka� si� I Tom Tradycyjnej Medycyny Chi�skiej 
utwierdzi�o mnie w przekonaniu, �e takie uj�cie tej problematyki jest niezwykle potrzebne i trafia 
wprost do bezpo�redniego odbiorcy - czytelnika, kt�ry chce pozna� jej og�lne zasady, prawa i 
podstawy filozoficzne.
   W tomie II przedstawiono fundamentalne prawa Medycyny Chi�skiej wywodz�ce si� ze 
starochi�skiej regu�y-prawa: Prawa Pi�ciu Element�w.
   Poruszana tematyka, si�� rzeczy, znacznie wykracza poza, te� om�wion� bardziej 
szczeg�owo, diagnostyk� stanu zdrowia i choroby. Wkracza w r�ne dziedziny i sfery �ycia 
cz�owieka - jego prac�, potrzeb� tworzenia, wiary w si�y natury; chwil� skupienia i medytacji. 
Czyni to II Tom jeszcze bardziej uniwersalny i jeszcze bardziej "dla wszystkich".
   Opracowuj�c ten tom, maj�cy podtytu� w�a�nie Prawo Pi�ciu Element�w, wykorzysta�em 
cz�ciowo materia�y zawarte w t�umaczeniu na j�zyk polski skryptu F. Sporschilla "Medycyna 
Chi�ska wed�ug prawa Pi�ciu Element�w". T�umaczenia tego i opracowania do cel�w 
szkoleniowych dokona� mgr in�. Bronis�aw Koz�owski, znany propagator medycyny chi�skiej, 
ceniony szkoleniowiec oraz terapeuta. Pan Bronis�aw Koz�owski na moj� propozycj� przygotowuje 
dalsze tomy z cyklu Tradycyjna Medycyna Chi�ska, dotycz�ce przyk�adowego diagnozowania i 
leczenia �ywieniem. Przyczyni si� to niew�tpliwie do wzbogacenia tematyki i pe�niejszego 
przedstawienia jej czytelnikom.
   Tom II chcia�bym zadedykowa� tym wszystkim, kt�rzy dzi�ki tradycyjnej medycynie 
Dalekiego Wschodu odzyskali zdrowie, odzyskaj� zdrowie, b�d� te� po lekturze tej pracy uwierz�, 
�e mog� je odzyska�.
Zbigniew Kr�licki


1. Wprowadzenie
Prawo Tao

   Ogromna r�nica mi�dzy Tradycyjn� Medycyn� Chi�sk�, a metodami medycyny 
konwencjonalnej (Zachodniej) polega na tym, �e ta pierwsza nie ogranicza si� do usuwania 
objaw�w, ale d��y do rozpoznania i likwidacji prawdziwej przyczyny niedomagania.
   Ka�dy, kto cho� w minimalnym stopniu pozna jej tajniki, przekona si� szybko, jak 
wielka tkwi w niej m�dro��. Czym na przyk�ad w rzeczywisto�ci jest b�l? Jest sygna�em 
alarmowym pochodz�cym od cia�a, umys�u lub ducha. Nie jest przyczyn� schorzenia. Jest 
wo�aniem o pomoc, oznak�, �e dzieje si� co� z�ego. By�oby nierozs�dnie leczy� symptomy, 
gdy nie rozpoznana pozostaje przyczyna.
   Medycyna Chi�ska to system niezmiernie g��boki, odznaczaj�cy si� bardzo 
indywidualnym podej�ciem do pacjenta. Pewne regu�y, zasady, prawa i metody 
specyficznego post�powania zosta�y zapisane w Nei - Tsing 5000 lat temu (wspomniano o 
tym w tomie pierwszym) i na pewno nie zmieni� si� przez nast�pne 5000 lat.
   Pierwsza fundamentalna my�l, jaka powinna nam ca�y czas towarzyszy�, to 
stwierdzenie, �e wszystko na �wiecie oparte jest na prawach Natury, kt�rej nikt nie jest w 
stanie poprawi� czy ulepszy�. Natura jest te� najlepszym nauczycielem, guru, 
przewodnikiem duchowym. Natura rz�dzi si� swoimi uniwersalnymi prawami. Cz�sto 
m�wimy o Prawach Natury, ale tak naprawd�: jakie s� te prawa? Czy je znamy? Potrafimy 
wymieni�? Czy czujemy je tylko intuicyjnie?
   Chi�czycy uwa�ali, �e wszystkie zjawiska tego �wiata, a wi�c r�wnie� na ziemi, w 
cz�owieku, w organizmie, s� przejawem bezkresnego, niesko�czonego prawa uniwersum, 
Prawa Tao. Jest to prawo przemian i manifestacji, dzi�ki kt�remu z niesko�czonego oceanu 
niebytu wy�ania si� ka�da rzecz, ka�de zjawisko tego �wiata i ponownie do� powraca. 
Bardzo uproszczon�, wsp�czesn� wersj� Prawa Tao mo�na przedstawi� za pomoc� siedmiu 
Twierdze� Uniwersalnych (Tao) i dwunastu Zasad Wzgl�dno�ci (Jin-Jang). Aby dok�adnie 
zrozumie� tre�� filozoficzn� zawart� w tym "wzgl�dnym prawie wzgl�dnego �wiata" trzeba 
wr�ci� do poj�cia Tao i wzgl�dnych si� Jin i Jang (Tom I). Poznanie i zrozumienie mo�liwe 
jest tylko na drodze intuicyjnej i medytacyjnej, dlatego te� ka�de twierdzenie i ka�da zasada 
jest jednocze�nie tematem do medytacji i przemy�le�.
   
Siedem twierdze� uniwersalnych
I.	Wszystko jest rezultatem zr�nicowania Niesko�czono�ci.
Ii. Wszystko podlega ustawicznym zmianom.
Iii. Ka�da rzecz i ka�de zjawisko posiada swoje przeciwie�stwo.
Iv. Ka�da rzecz i ka�de zjawisko ma dwa oblicza.
V. Nie istnieje identyczno��.
Vi. Im mocniejsza jest cecha danej rzeczy, tym wi�ksze jest przeciwie�stwo tej cechy.
Vii. Cokolwiek ma pocz�tek musi dobiec ko�ca.

Dwana�cie zasad wzgl�dno�ci
I. Jedna jedyna Niesko�czono�� manifestuje si� ci�g�� przemian�, dope�niaj�cych i 
antagonistycznych tendencji Jin i Jang.
Ii. Jin i Jang przejawiaj� si� nieustannie we Wszystkim, dzi�ki odwiecznemu ruchowi 
niesko�czonego Tao.
Iii. Jin reprezentuje si�� od�rodkow�; Jang si�� do�rodkow�. Wsp�lnie tworz� Chi i wszystkie 
zjawiska.
Iv. Jin przyci�ga Jang; Jang przyci�ga Jin.
V. Jin odpycha Jin; Jang odpycha Jang.
Vi. ��czone w r�nych proporcjach Jin i Jang tworz� r�ne zjawiska, kt�re nie s� do siebie 
podobne. Zachodz�cy pomi�dzy rzeczami i zjawiskami objaw przyci�gania i odpychania 
jest wprost proporcjonalny do zawartych w nich si� Jin i Jang.
Vii. Wszystkie zjawiska s� zmienne, nieprzerwanie zmieniaj� swoj� konstytucj� stanowi�c� 
z�o�enie si� Jin i Jang. Jin ulega przemianie w Jang, Jang przemianie w Jin.
Viii. Nic nie sk�ada si� wy��cznie z Jin lub wy��cznie z Jang: wszystko stanowi komponent 
obydwu tendencji o zr�nicowanym stopniu nasycenia.
Ix. Nie istnieje Neutralne. W ka�dym zjawisku przewa�a Jin lub Jang.
X. Wielkie Jin przyci�ga ma�e Jin; wielkie Jang przyci�ga ma�e Jang.
Xi. Skrajne Jin wytwarza Jang; skrajne Jang wytwarza Jin.
Xii. Wszystkie manifestacje fizyczne s� natury Jang w swym wn�trzu, natury Jin na 
powierzchni.

Zrobi� tablice.

   Podawane w r�nych pozycjach literaturowych klasyfikacje si� i tendencji Jin i Jang s� 
jedynie przyk�adami pomocnymi przy szeregowaniu zjawisk. Wzgl�dno�� uniwersalna Jin i 
Jang jest wzgl�dna sama w sobie, w swojej naturze. Wynika st�d, �e nie mo�e istnie� 
absolutnie doskona�a klasyfikacja czy definicja Jin i Jang. Z przyczyn dynamicznej natury 
zmienno�ci i z�o�onej konstytucji ka�dej substancji nie mo�e istnie� jakikolwiek doskona�y 
wykres czy zestawienie. Mo�na przytoczy� wiele innych klasyfikacji ni� te podane w Tablicach 
I - Iii, np. na podstawie takich cech jak aktywno�� i bezruch, charakter energetyczny, wibracyjny, 
natur� duchow�, fizyczn� i materialn�.
   
   Zrobi� tablic�.
   
   Przedstawione twierdzenia i zasady maj� charakter uniwersalny, wykraczaj�cy swoim 
zasi�giem zdecydowanie poza medycyn�. W�a�nie jedn� z licznych satysfakcji cz�owieka 
zajmuj�cego si� Tradycyjn� Medycyn� Chi�sk� jest to, �e dzi�ki prawu Tao dowiaduje si� wielu 
rzeczy o ludziach i o przyrodzie. System ten przybli�a bowiem do natury. Daje rado�� �ycia i 
poczucie proporcji. W ten spos�b, zyskuj�c �wiadomo�� cia�a, umys�u i ducha, cz�owiek 
rozwija si� i wzbogaca wewn�trznie.
   M�wimy: cia�o, umys� i duch. Tak, jeste�my jedno�ci�; sk�adamy si� z tych trzech 
cz�ci, kt�re w sumie tworz� ca�o��, tworz� nas.
   Prawie ka�dy ma dzi� trudno�ci ze zrozumieniem s�owa "duch". To swoista tragedia 
wsp�czesnego �wiata. �yj�c prawie w wieku Xxi i, uwa�aj�c, �e osi�gn�li�my szczyt 
cywilizacji, zagubili�my poczucie proporcji. Wyzbyli�my si� ducha.
   Zrozumienie filozoficznych podstaw Medycyny Chi�skiej pozwala na powr�t do 
w�a�ciwych proporcji. Gdyby�my mieli wy��cznie cia�o i umys�, byliby�my tylko robotami. 
Cz�owiek potrafi skonstruowa� co�, co my�li, porusza si� i dzia�a. C� jednak powoduje, 
�e sam jest wspania��, niepowtarzaln� indywidualno�ci�? Co nadaje sens jego �yciu? Co 
pozwala mu cieszy� si�, kocha�, postrzega� �wiat, wsp�czu�, po�wi�ca� si�? Sprawc� tego 
jest duch i on w�a�nie r�ni istot� ludzk� od maszyny. Medycyna Chi�ska nigdy nie mia�a 
co do tego w�tpliwo�ci, w przeciwie�stwie do naszych, zachodnich pogl�d�w na �wiat i 
�ycie. Zatracenie poczucia r�wnowagi pomi�dzy "cia�em" i "umys�em" jest przyczyn� 
naszych kl�sk w walce z chorobami. Mamy ich dzi� wi�cej ni� 50 lat temu, poniewa� 
zaniedbujemy integraln� cz�� ludzkiej istoty. Ludzie "s�abego ducha" s� znacznie bardziej 
podatni na choroby. Fizyczna si�a jednostki zale�y od jej duchowego "rdzenia", od jej si�y 
ducha.
   Nikt z nas nie lubi przygl�da� si� sobie krytycznie. Jednak uczciwa ocena samego siebie 
stanowi pierwszy krok w kierunku poprawy �ycia. I tutaj tak�e mo�e nam pom�c zasada 
Jin-Jang i usystematyzowane wed�ug niej zaburzenia psychiczne i emocjonalne.
   
   Wstawi� tablic�.
   
   Medycyna Chi�ska dzieli cia�o ludzkie na Pi�� Element�w. Wyodr�bnia tak�e narz�dy i 
��czy je z �ywio�ami zewn�trznymi. Cokolwiek dzieje si� w przyrodzie, dzieje si� tak�e w 
nas. Jeste�my po prostu przed�u�eniem energii kosmicznej Chi.
   Poznaj�c Medycyn� Chi�sk� przekonamy si�, jak bardzo ka�da nier�wnowaga 
organiczna zale�y od dnia i pory roku. Zrozumiemy, dlaczego w pewnych okresach 
czujemy si� gorzej ni� w innych. B�d�c przed�u�eniem zewn�trznego elementu 
"sezonowo�ci", jasne b�dzie dla nas, �e zak��cenia r�wnowagi zewn�trznej wywo�uj� 
rozchwianie tego elementu w nas samych?
   Zasady Tradycyjnej Medycyny Chi�skiej potrafi rozumie� kilkuletnie dziecko, taka jest 
prosta, fundamentalna i naturalna. Cz�sto jednak odwracamy si� od tych uniwersalnych 
zasad. Traktujemy np. swe cia�o jak sum� odr...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin