Scenariusz zajęć dla klasy I
Data: 01.10.2008
Prowadzący: Liszka Katarzyna
KRĄG TEMATYCZNY:
TEMAT DNIA:
Wyprawa do lasu.
CEL OGÓLNY:
§
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń zna:
· sposoby poznawania świata (węch, słuch, dotyk, wzrok),
· trasę wycieczki,
· zasady bezpieczeństwa obowiązujące w czasie wycieczki,
Uczeń potrafi:
· dostrzec zmiany zachodzące w przyrodzie,
· rozpoznać pospolite drzewa i krzewy w naturalnym środowisku,
· przestrzegać zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć w terenie,
· wskazać na mapie trasę wycieczki,
· formułować wypowiedzi na temat otaczającej przyrody,
· rozróżniać mniejsze i większe zbiory,
· wykonać pieczątki z liści.
METODY:
· słowna: pogadanka, dialog,
· praktyczno-ćwiczeniowa.
FORMY ORGANIZACYJNE:
· zbiorowa,
· indywidualna-jednolita.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· mapa miejscowości (Łaziska),
· 4 kolorowe koperty,
· liczmany,
· karta pracy,
· kartki papieru,
· farby,
· różne liście.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Przypomnienie sposobów poznawania świata – określanie zmysłów: wzrok słuch, dotyk, węch, smak.
3. Podział klasy na grupy: uczniowie losują koperty w czterech kolorach, w których znajduje się określony zmysł.
· I grupa – obserwuje las wzrokiem (drzewa, krzewy, rośliny zielne, podgląda życie mrówek …)
· II grupa – obserwuje las słuchem (odgłosy lasu, szum drzew, śpiew ptaków…)
· III grupa – gromadzi okazy przyrodnicze i rozpoznaje je za pomocą dotyku (określanie faktury)
· IV grupa - gromadzi okazy przyrodnicze i określa ich zapach.
4. Ćwiczenia z mapą. Ustalenie trasy wycieczki. Odczytanie nazw ulic przemarszu (zaznaczyć ulice).
5. Ustalenie zasad zachowania się podczas wycieczki – układanie w kolejności zasad zachowania się na wycieczce wg ważności ustalonej przez grupę.
· Idziemy w parach prawą stroną chodnika.
· Nie oddalamy się od grupy bez wiedzy nauczyciela.
· Przechodzimy przez jezdnię tylko w wyznaczonych miejscach.
· W lesie nie krzyczymy i nie śmiecimy.
· Na drodze bez chodnika poruszamy się lewą stroną.
· Uważnie słuchamy poleceń wszystkich rad nauczyciela.
7. Wyjście na wycieczkę.
· Obserwacja przyrody,
· Zbieranie materiałów przyrodniczych,
· Każdy uczeń otrzymuje kartę pracy i wykonuje zadania zgodnie z poleceniami.(Karta pracy nr 1).
8. Układanie wypowiedzi na temat otaczającej przyrody.
· Jaki jest las?
· Co możesz powiedzieć o roślinności leśnej?
· Jak opisałbyś drzewa i krzewy rosnące w lesie?
· Jakie zwierzęta żyją w lesie?
· Jaka jest pogoda?
9. Rozwiązywanie zadań matematycznych w zakresie działań na zbiorach do 10.
· Który zbiór jest większy? Zbiór dwóch liści czy motyla?
· Po której stronie jest więcej gwiazdek? Prawej czy lewej?
· Gdzie jest więcej parasoli? W zbiorze prawym czy lewym?
· W którym zbiorze jest więcej elementów trójkątów czy rybek?
10. Wykonanie pieczątki z liści
· Na białej kartce uczniowie odbijają liście, które wcześniej zebrali podczas wycieczki do lasu.
Smak
Słuch
Węch
milpac