KONSPEKT ZAJĘĆPROWADZONYCH METODĄ OŚRODKÓW PRACYTemat ośrodka okresowego: Zmiany zachodzące w przyrodzieTemat ośrodka dziennego: Przygotowanie zwierząt do zimy. Cele:rehabilitacyjny:
· doskonalenie wypowiedzi ustnych poprzezwypowiadanie się na temat pełnymi zdaniami
· usprawnianie percepcji słuchowej poprzez słuchanienagrań piosenki
· usprawnianie percepcji wzrokowej poprzez spostrzeganietreści ilustracji oraz ćwiczeń M. Frostig
· doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi poprzezukładanie dobieranie napisów do obrazków
· doskonalenie umiejętności logicznego myślenia poprzeztworzenie i łączenie zbiorów
· usprawnianie koordynacji słuchowo-ruchowej poprzezzabawy ruchowe przy muzyce wzrokowo-ruchowejpoprzez ćwiczenia w pisanie po śladzie oraz podczas kalkowania
· rozwijanie motoryki dużej i małej poprzez zabawyruchowe
· doskonalenie umiejętności kojarzenia poprzezuzupełnianie kalendarza pogody, etykietowania obrazków
poznawczy:
· swobodne wypowiedzi uczniów na temat przygotowania zwierząt do zimy na podstawiepiosenki pt."Bobry"
· nauka pisania litery"b"
· dobieranie napisów do ilustracji
· tworzenie zbiorów jedno- i wieloelementowych, łączeniezbiorów
· zamalowywanie konturów zwierząt
wychowawczy:
· uwrażliwienie na potrzeby zwierząt
Metody: oglądowa, działalnościpraktycznej, Metoda Dobrego Startu, słowna jako element wiążącyZasady:
· aktywizowania uczniów
· stopniowania trudności
· poglądowości
· wiązania teorii a praktyką
· życzliwej pomocy i akceptacji
· dominacji wychowania nad nauczaniemŚrodki dydaktyczne: kalendarz pogody, lista obecności,arkusze M. Frostig, nagrania piosenki"Bobry", zagadka, ilustracje bobrów,karta pracy, kredki świecowe
1. Zajęcia wstępne
· przywitanie– dotykanie kolejnymi palcami prawej dłonipalców kolegi, nazywanie ich
· zawieszenie znaczków na liście obecności
· swobodne wypowiedzi uczniów na temat nastroju,wskazanie postaci radosnej, smutniej, przerażonej lub zdenerwowanej
· rozmowa na temat dnia tygodnia oraz pogody
· zawieszenie znaczków na kalendarzu pogody
· nakarmienie ptaków
· ćwiczenia w spostrzeganiu figur i tła (M. Frostig)
2. Obserwacja
· rozwiązanie zagadki"Sam buduje sobie domek drzewo tnączębami. Świetnie pływa. Umie robić most na rzece tamy"
· uświadomienie celu lekcji (Jak zwierzęta przygotowująsię do zimy?)
· słuchanie ze zrozumieniem piosenki pt."Bobry"
· swobodne wypowiedzi uczniów na temat przygotowaniabobrów do zimy
Zabawa ruchowa:podanie prawych dłoni, lewe dłonie chwytają kciuki, naśladowanie ruchów drwalipodczas piłowania drewna w rytm piosenki.3. Opracowanie i przeróbka umysłowa zebranego materiału
· analiza i synteza sylabowa oraz głoskowa wyrazów bóbr,bobry, brzuszek, brązowe
· określanie położenia głoski"b"
· prezentacja litery"b", omówienie sposobu pisania
· pisanie palcem po śladzie litery"b"
· kalkowanie litery"b" przy użyciu kalki ołówkowej
· wklejenie ilustracji bobrów– tworzenie zbiorów,podpisywanie liczby elementów cyframi
· dobieranie wyrazów do obrazków (bóbr, bobry)Ćwiczenia oddechowe: Bobry dobrze nurkują– wciąganie nosempowietrza; wstrzymanie oddechu, wypuszczenie powietrza nosem
· wykonanie trzech zadań na karcie pracy
4. Ekspresja
· kolorowanie konturów bobra
5. Zajęcia końcowe
· rozmowa na temat zajęć (w jaki sposób bóbrprzygotowywał się do zimy)
· ocena zajęć przez nauczyciela i uczniów
· zadanie pracydomowej wykonanie dwóch ćwiczeń na karcie pracy
· pożegnanie– zabawa: Dzieci siedzą w kręgu. Jedno zdzieci siedzi tyłem do grupy. Nauczyciel wskazujejedno z dzieci, a ono wypowiada pożegnanie: Do widzenia kolego bobrze. Siedzącyplecami ma za zadanie odgadnąć imię"bobra", który się żegna, Jeśli odgadniejego miejsce zajmuje żegnający się"bóbr" i rozpoznaje.
milpac