zeszyt Nr 32.pdf
(
389 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Zeszyt 32 druk.doc
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Katarzyna Górniak
Agnieszka Kalbarczyk
Warsztat pracy doradcy zawodowego
– Postępowanie w sytuacjach trudnych
i konfliktowych
Warszawa 2005
1
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1, 00-349 Warszawa
Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego – zeszyt nr 32
„Warsztat pracy doradcy zawodowego – Postępowanie w sytuacjach trudnych
i konfliktowych”
Autorki:
Katarzyna Górniak, Agnieszka Kalbarczyk
Projekt okładki:
Paulina Bogdańska, Jacek Brzeziński
© Copyright by Katarzyna Górniak, Agnieszka Kalbarczyk and Ministerstwo
Gospodarki i Pracy, Warszawa 2005
ISBN 83-60302-35-9
Wydawca: Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1, 00-349 Warszawa
Publikacja wydana przy wsparciu Wspólnot Europejskich w ramach Programu Leonardo da
Vinci. Treść publikacji nie ma na celu wyrażenia stanowiska Komisji Europejskiej. Instytucja
ta nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść publikacji.
Druk: ZWP MGiP. Zam. 1620/05.
2
Spis treści
Wstęp
....................................................................................................
5
1. Problemy psychologiczne osób bezrobotnych
jako źródło trudności w spotkaniu z doradcą zawodowym
........
7
1.1. Problemy psychologiczne jako skutek utraty pracy i bezrobocia
7
1.2. Specyfika sytuacji spotkania z doradcą zawodowym
jako kontekst dla zachowań osoby bezrobotnej ........................ 12
2. Sytuacje trudne i konfliktowe – istota i znaczenie
.......................
13
2.1. Sytuacje trudne a sytuacje konfliktowe...................................... 13
2.2. Potencjalne sfery konfliktu w spotkaniu osoby bezrobotnej
z doradcą zawodowym .............................................................. 23
3. Ludzie w sytuacjach konfliktowych – przekonania, postawy,
podejmowane działania i ich skutki
..............................................
26
4. Umiejętności pomocne w rozwiązywaniu sytuacji trudnych
i konfliktowych
................................................................................
38
4.1. Podstawy skutecznego komunikowania się .............................. 38
4.2. Asertywne zachowania w sytuacjach trudnych i konfliktowych 46
5. Radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych.
Podstawowe reguły i sposoby postępowania
................................
52
5.1. Prawidłowości rządzące dynamiką poszczególnych
sfer konfliktu .............................................................................. 52
5.2. Zasady postępowania w poszczególnych sferach konfliktu ...... 55
5.3. Praca z grupą a sytuacje konfliktowe ........................................ 61
Zakończenie
..........................................................................................
65
Bibliografia
...........................................................................................
67
3
4
Wstęp
Praca doradcy zawodowego nad rozwiązywaniem problemów
osób bezrobotnych obfituje zarówno w sytuacje trudne, jak i konflik-
towe. Z założenia praca ta związana jest z pomaganiem w trudnej
życiowej sytuacji klienta we współpracy z nim, jednak niniejsza publi-
kacja koncentruje się na nie trudnościach, jakich doświadczać może
bezrobotny klient, ale pomagający mu doradca zawodowy. Jakkolwiek
źródło części trudności może tkwić po stronie samego doradcy, jednak
to trudności i problemy bezrobotnego leżące w centrum spotkania,
w sposób oczywisty wpływają na jego przebieg. Dlatego pierwszy
rozdział poświęcony jest tym problemom bezrobotnego, które skutko-
wać mogą takimi jego zachowaniami w trakcie spotkania z doradcą,
które czynią je trudnym, a często nawet konfliktowym.
Ponieważ nie każda sytuacja, która wzbudza w doradcy poczucie
trudności jest konfliktem, rozdział drugi pomoże odróżnić oba typy
sytuacji, tak aby w konsekwencji móc zastosować w każdym z nich
adekwatne sposoby postępowania. Sposoby te nie zawsze są zgodne
z nawykami w myśleniu i zachowaniach, wyrobionymi przez lata do-
świadczania trudności w różnych sytuacjach, w tym w konfliktach,
i spójnymi zwykle z osobistymi hierarchiami wartości i przekonania-
mi. Stosowanie tych ugruntowanych naturalnych nawyków nie zawsze
jest więc skuteczne w radzeniu sobie z trudnościami i konfliktami.
Zróżnicowanie możliwych postaw i zachowań oraz skutki ich stoso-
wania przedstawione są w rozdziale trzecim.
Rozdział czwarty prezentuje te najważniejsze kompetencje spo-
łeczne i komunikacyjne, które pomocne są w efektywnym dawaniu
sobie rady przede wszystkim w sytuacjach trudnych tak, aby nie prze-
radzały się one w konflikty, jednak tym bardziej zyskujące na znacze-
niu, kiedy konflikt już trwa. Szczegółowe metody postępowania
właściwe dla rozwiązywania sytuacji konfliktowych, a dostosowane
do specyfiki konkretnego konfliktu, zaproponowane są w rozdziale
5
Plik z chomika:
elinae
Inne pliki z tego folderu:
zeszyt Nr 47.pdf
(1330 KB)
zeszyt Nr 46.pdf
(872 KB)
zeszyt Nr 45.pdf
(3941 KB)
zeszyt Nr 48.pdf
(503 KB)
zeszyt Nr 44.pdf
(2102 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akademia przedsiębiorczości - szkolenie
ASERTYWNOŚĆ
doradztwo zawodowe
Doradztwo zawodowe(1)
Doradztwo zawodowe(2)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin