MBsemletni asfalty.pdf
(
5876 KB
)
Pobierz
Microsoft PowerPoint - MBsemletni asfalty
LEPISZCZA BITUMICZNE
Organiczne substancje wiąŜące, które zawdzięczają swoje w
Ł
aściwości
zjawiskom fizycznym (adhezji i kohezji), umoŜliwiającym im zmianę
konsystencji. Właściwość ta odróŜnia lepiszcza od spoiw, w których
zasadniczą rolę podczas wiązania odgrywają reakcje chemiczne.
Klasyfikacja lepiszczy bitumicznych
Asfalty
specjalne
Wycofane ze
stosowania
Asfalt
Asfalt jest lepką cieczą lub skałą, składa się z węglowodorów i ich
pochodnych, stabilny, mięknie w trakcie podgrzewania Jest to materiał o
barwie czarnej lub brązowej, Konsystencji stałej lub półstałej,
właściwościach wiąŜących. MoŜe być otrzymywany w procesie
rafineryjnej przeróbki ropy naftowej, ze złoŜa lub jako występujący w
naturze z innymi substancjami mineralnymi.
Produkty z przerobu ropy naftowej
W
ł
a
ś
ciwo
ś
ci produktów
Asfalty naturalne i ponaftowe
Asfalty naturalne występują w przyrodzie przewaŜnie w pobliŜu złóŜ
ropy naftowej w postaci złóŜ bitumicznych o zawartości czystego asfaltu
5÷98% lub ska
Ł
bitumicznych, w których zawarto
ŚĆ
czystego asfaltu
wynosi 10÷15%. Asfalty naturalne są twarde i dlatego nie stosuje si
Ę
ich
samodzielnie jako lepiszcza; stanowią natomiast cenny dodatek (5÷15%)
do asfaltów ponaftowych.
Asfalty ponaftowe są pozostałością (najcięŜszą frakcją) po destylacji
ropy naftowej. W zaleŜności od stopnia przeróbek technologicznych
pozosta
Ł
ość podestylacyjna ropy naftowej ma róŜne w
Ł
aściwości.
Otrzymuje się tą drogą produkty nazywane asfaltami drogowymi i
asfaltami przemys
Ł
owymi.
1
Zró
Ŝ
nicowanie ropy naftowej
Z pośród 1500 znanych gatunków ropy naftowej jednie około 100
gatunków nadaje się do produkcji asfaltów.
Właściwości asfaltów
Asfalty odznaczają się całkowitą odpornością na działanie wody,
kwasów i ługów; rozpuszczają się w benzynie, benzolu i innych
rozpuszczalnikach. Mają barwę czarną, a konsystencję sta
Ł
ą lub
półpłynną. Pod wp
Ł
ywem ogrzewania miękną i przechodzą w stan
ciek
Ł
y.
Asfalty charakteryzują się:
• temperaturą mięknienia,
• penetracją,
• temperaturą łamliwości,
• ciągliwością
• lepkością dynamiczną
•odpornością na starzenie technologiczne i eksploatacyjne
• temp. zap
Ł
onu, rozpuszczalno
Ś
ci
Ą
i in.
Właściwości asfaltów omówienie
Penetracja – miara konsystencji – głębokość wnikania igły w materiał w normowych
warunkach temperatury, obciąŜenia i czasu [mm]
Temperatura mięknienia – met. „Pierścień i kula” temperatura, przy której kula pod
własnym cięŜarem wypchnie asfalt przez pierścień tak aby dotknął on podstawy
aparatu [
0
C]
Temperatura łamliwości – met. Frassa najwyŜsza temperatura przy której asfalt
na stalowej płytce pęka przy jej zginaniu [
0
C]
Ciągliwość – zdolność do wydłuŜania próbki bez zerwania w określonych warunkach
badania (temperatura) – duktylometr [%]
Lepkość dynamiczna i kinematyczna opór przy przesuwaniu warstw cieczy
względem siebie – dynamiczna [Pa*s], kinematyczna [mm
2
/s]
Odporność na starzenie:
Technologiczne – dotyczy etapu produkcji i
wbudowywania – zmiana cech technologicznych
po odparowaniu cienkiej warstwy, metody TFOT
lub RTFOT [%]
Eksploatacyjne –dotyczy zmian właściwości w
ciągu 1015 lat eksploatacji nawierzchni
Asfalty przemys
ł
owe
Asfalty przemysłowe
słuŜą przede wszystkim do celów
hydroizolacyjnych. W budownictwie stosuje się je głównie jako masy
powłokowe i impregnacyjne, do produkcji papy oraz jako główny
składnik lepików, kitów.
Dwa rodzaje : miękkie (izolacyjne) i twarde (kruche)
Asfalty drogowe
Asfalty drogowe modyfikowane
Cel modyfikacji: poprawa własności uŜytkowych i trwałości MMA
(odp. na starzenie, na odkształcenia trwałe, pękanie, zmęczenie, stałość cech
technicznych w przedziale temperatur eksploatacyjnych)
Modyfikatory: włókna (polipropylen, poliester, wełna mineralna, celuloza), siarka,
mączki mineralne, wapienne, polimery (elastomery SBS, SIS, SB, plastomery
– EVA, EPDM i inne)
• Trzy grupy:
o penetracji w temp. 25
0
C w zakresie (20 – 330) x 0.1mm
(wymagania odnośnie penetracji w 25
0
C i temp. mięknienia)
oznaczenia gatunków 20/30 do 250/330 [9 gatunków]
o penetracji w temp. 25
0
C w zakresie (250 – 900) x 0,1 mm
(wymagania odnośnie penetracji w 15
0
C i lepkości
dynamicznej w 60
0
C)
oznaczenia od 250/330 do 650/900 [4 gatunki]
miękkie (o wymaganiach odnośnie lepkości kinematycznej
w 60
0
C )
oznaczenia od V1500 do V12000 [4 gatunki]
Najczęściej stosowanym polimerem jest kopolimer blokowy styrenbutadienstyren
(SBS). Kauczk ten dodany do gorącego asfaltu wbudowuje się w strukturę asfaltu. W
temperaturach poniŜej 100
o
C makrocząsteczki SBSu łączą się tworząc przestrzenną
sieć.
2
Mieszanki mineralno asfaltowe MMA
Inne asfalty stosowane w drogownictwie
Mieszanki mineralnoasfaltowe – mieszanina kruszywa łamanego lub
Ŝwirowego, wypełniacza mineralnego i lepiszcza asfaltowego,
zawierająca takŜe wolne przestrzenie (pory powietrzne)
Typ betonowy – ciągła krzywa uziarnienia kruszywa – przyczepność
ziarn i lepiszcza – beton asfaltowy, asfalt lany, asfalt piaskowy
Typ makadamowy – kruszywo jednofrakcyjne – klinowanie ziarn –
powierzchniowe utrwalanie
Typ pośredni – kruszywo nieciągłe (brak jakiejś frakcji) – mastyks
grysowy SMA, mieszanka o nieciągłym uziarnieniu MNU
• Emulsje asfaltowe – dwie ciecze, z których jedna jest
rozproszona w drugiej (asfalt i woda) – cienkie warstwy
na zimno, połączenia międzywarstwowe, takŜe drogi
niŜszych kategorii
• Asfalty upłynnione – rozpuszczalnikowe – wycofywane
ze względu na ochrone srodowiska (odparowanie
rozpuszczalników)
• Asfalty specjalne:
– spienione – para wodna (do 3 %) tworzy w asfalcie system
pęcherzyków – stosowanie na zimno, technologia z przyszłością
– lepiszcze gumowoasfaltowe – dodatek miału ze zuŜytych opon
– modyfikowane chemicznie – kilka rodzajów, w tym Chemcrete
Mieszanki mineralno asfaltowe stosuje się do wykonywania nawierzchni drogowych
(warstwa ścieralna, wiąŜąca, wyrównawcza, wzmacniająca, podbudowa)
Betony asfaltowe – moŜna stosować do kaŜdej warstwy nawierzchni
• Materiały, skład, właściwości określone normą:
PNS96025:2000
Drogi samochodowe i lotniskowe Î Nawierzchnie
asfaltowe. Wymagania.
Właściwości betonu asfaltowego
Γ
p
=
2200 – 2300
kg/m
3
Nasiąkliwość:
1,5 – 4
%
R
c
=
0,3 – 3
MPa (zaleŜy od składu, temp. otoczenia)
Zawartość wolnych przestrzeni:
1,5 – 8
%
Skład betonu asfaltowego
Lepiszcze
• Asfalt drogowy
• Asfalt
upłynniony
• Polimeroasfalt
drogowy
Wypełniacz
• Mączka
wapienna
(<0,075)
• Pyły z
odpylania
• Popioły lotne
Kruszywo
• Piasek
(0,075 – 2)
• Kruszywo
łamane zwykłe
i sztuczne
(ŜuŜle)
• Grys i Ŝwir
+
+
Jak składnik betonu asfaltowego moŜe być takŜe stosowany destrukt z
nawierzchni recykling
Zastosowanie betonu asfaltowego
Zniszczenia nawierzchni
odkształcenia trwałe (koleiny, tarki i sfalowania),
spękania zmęczeniowe (siatkowe),
zniszczenia powierzchniowe,
spękania odbite (przenoszone ze spękanej podbudowy),
spękania termiczne (powstałe w warstwie ścieralnej na skutek
skurczu termicznego).
• Nawierzchnie drogowe:
– warstwa ścieralna;
– wiąŜąca, wyrównawcza,
wzmacniająca;
– podbudowa asfaltowa
– inne warstwy konstrukcyjne
nawierzchni
• Nawierzchnie lotniskowe
• Nawierzchnie przemysłowe
– hale, hangary, magazyny
3
Bitumiczne materiały hydroizolacyjne
Emulsje asfaltowe
materiały płynne i plastyczne
• emulsje asfaltowe,
• roztwory gruntujące,
• lepiki oraz masy asfaltowe,
• kity asfaltowe,
• lakiery asfaltowe.
Zawiesiny drobnych cząstek asfaltu, o wielkości < 5 m, w wodzie.
Otrzymywane przez mechaniczne mieszanie asfaltu z wodą przy
wprowadzeniu emulgatorów (np. mydło sodowe) i stabilizatorów
które zapewniają stabilność układu. Stosowane do gruntowania
podłoŜa, do wykonywania izolacji wodochronnych oraz
bezspoinowych powłok izolacyjnych.
materiały rolowe i arkuszowe
• papy – tradycyjne, termozgrzewalne, samoprzylepne
• gonty papowe
• dachówki bitumiczne
• płyty faliste
Roztwór gruntujący
(PNB24620:1998)
Lepiki asfaltowe
Mieszanina
asfaltów, wype
Ł
niaczy,
plastyfikatorów i
Rozpuszczony asfalt w szybko schnącym rozpuszczalniku. Jako
dodatki uszlachetniające stosuje się Ŝywice kumaronowe, kalafonie i
pokosty – słuŜy do gruntowania podłoŜa przed nałoŜeniem właściwej
izolacji
Konsystencja płynna.
Produkt łatwopalny !!!!
rozpuszczalników.
Lepiki asfaltowe stosowane na zimno (PNB24620:1999)
stanowią mieszaninę asfaltów, wypełniaczy (w postaci mączki lub
włókien), plastyfikatorów i rozpuszczalników. Są stosowane przede
wszystkim do przyklejania pap asfaltowych do podłoŜa
betonowego oraz do sklejania pap między sobą a takŜe do izolacji
typu lekkiego.
Lepiki asfaltowe stosowane na gorąco (PNB24625:1998), są z
wypełniaczami, zaś róŜnią się jakością bitumu, tj. asfaltu oraz z
asfaltopolimeru.
Masa asfaltowa (PNB 24620:1998)
Stosowana na zimno do konserwacji pokryć dachowych
wykonywanych z pap asfaltowych jest roztworem asfaltów w
rozpuszczalnikach z dodatkiem wypełniaczy mineralnych lub
dodatków uszlachetniających, dzięki którym zwiększa się
przyczepność do pap.
Kit asfaltowy (PNB30175:1974)
Składa się z asfaltów ponaftowych (60÷70%), wypełniaczy
(25÷35%), plastyfikatorów i dodatków (5÷10%) zwiększających
przyczepność kitu do powierzchni konstrukcji. W temperaturze
18°C łatwo daje się ugniatać i formować w palcach. SłuŜą do
wypełniania szczelin dylatacyjnych, uszczelnień basenów itp.
4
Rodzaje papy
Papy
Papa
sk
Ł
ada się z wk
Ł
adki (np. z tektury, tkaniny z w
Ł
ókien
naturalnych szklanych lub sztucznych, folii) nasyconej
bitumem lub dodatkowo powleczonej bitumem z posypką, bez
posypki albo z przyklejoną folią metalową.
Papy asfaltowe izolacyjne
otrzymuje się przez nasycenie
tektury asfaltem impregnacyjnym. (I/333, I/400)
Papy asfaltowe podkładowe
otrzymuje się przez
powleczenie pap izolacyjnych z obu stron masą asfaltową z
dodatkiem wype
Ł
niaczy mineralnych oraz posypanie drobnym
piaskiem lub mączką mineralną. (P/333/1100, P/500/1700)
Papy asfaltowe wierzchniego krycia
otrzymuje się z pap
izolacyjnych przez ich powleczenie z obu stron masą asfaltową
z dodatkiem wype
Ł
niaczy mineralnych i plastyfikatorów oraz
posypanie posypką mineralną. (W/400/1500, W/500/1400)
liczby 400 i 500 oznaczają gramaturę osnowy, a liczby 1400 i
1500 zawartość asfaltu w 1m
2
papy).
Rodzaje papy cd.
PAPA TERMOZGRZEWALANA
Papy asfaltowe termozgrzewalne
otrzymuje się przez
nasycenie osnowy asfaltem impregnacyjnym, powleczenie z obu
stron asfaltową masą powłokową, nałoŜenie na spodnią stronę
papy przekładki antyadhezyjnej i posypanie strony wierzchniej
drobnoziarnistą posypką mineralną.
Odmiany PZ/2500, WZ/3000 (liczby 2500 i 3000 oznaczają
zawartość asfaltu w 1m
2
papy).
Posypka mineralna
drobnoziarnista
Włóknina poliestrowa
Asfalt modyfikowany
SBS
Folia antyadhezyjna
Papa asfaltowa termozgrzewalna
Gonty papowe (PNEN 544:1998)
Produkowane z pap asfaltowych z osnową: tkaniny lub siatki
szklanej, welonu szklanego, włókniny poliestrowej lub włókniny
poliestrowoszklanej. Powłokę gontów stanowią asfalty
modyfikowane. Gonty asfaltowe moŜna układać na dachu o spadku
15÷75%. Masa pokrycia gontami wynosi około 10 kg/m
2
.
5
Plik z chomika:
cloudzer678
Inne pliki z tego folderu:
1.2.pdf
(5526 KB)
MBsemletni kamień.pdf
(4007 KB)
1.1.pdf
(200 KB)
1.3.pdf
(1820 KB)
MBsemletni asfalty.pdf
(5876 KB)
Inne foldery tego chomika:
[T. Kowalski, G. Lis, W. Szejnach] Technologia i automatyzacja montazu maszyn
1 przebrać
1 przebrane
a) algorytmy i przykłady obliczeń
analiza jakościowa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin