zdolne dzieci praca z nimi.pdf

(46 KB) Pobierz
Małgorzata Jantos
Małgorzata Jantos
Zbyt inteligentne dzieci
Pierwsze poważne badania nad rozwojem dzieci wybitnie uzdolnionych
poczyniono po I wojnie światowej w Anglii oraz Stanach Zjednoczonych. W czasach
odbudowywania europejskich i amerykańskich systemów gospodarczych rosło na
świecie zapotrzebowanie na ludzi wybitnie uzdolnionych, żeby szybko zregenerować
ludzki potencjał strat wojennych.
Problem małych geniuszy jednak został analizowany dopiero od 80 lat XX wieku i
wówczas badania w tym zakresie zostały przeprowadzane na szeroką skalę. Pozwoliły
znacznie poznać odpowiedzi na pytania o specyficzne cechy osobowościowe,
umysłowe oraz fizyczne dzieci wybitnie uzdolnionych.
W wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że dzieci owe pod względem
intelektualnym znacznie wyrastają ponad swoich rówieśników. Na lekcjach zadają
masę męczących pytań, wciąż poszukują odpowiedzi – są ciekawi, wyciągają dojrzałe
wnioski oraz ambitnie chcą zgłębić nurtujące zagadnienie.
W USA, Anglii, Niemczech, Japonii i Rosji funkcjonują szkoły dla wybitnie
inteligentnych dzieci. Mieszkają one w pobliskich internatach, gdzie mają szanse na
ciągłe rozwijanie swoich umiejętności. Często tworzy się takie elitarne placówki dla
ludzi z bardzo wysokim ilorazem inteligencji.
W Stanach Zjednoczonych, mianem dzieci szczególnie uzdolnionych określa się
dzieci z bardzo wysokim ilorazem inteligencji - od 115 IQ. Ich predyspozycje
intelektualne znajdują odzwierciedlenie zarówno w naukach ścisłych, jak i
humanistycznych oraz w szeroko pojętej sztuce – mali geniusze często obdarzeni są
talentem muzycznym lub aktorskim. Dzieci te posiadają wybitne zdolności
organizacyjne lub przywódcze, wykazują dużą zaradność życiową, problemy
rozwiązują w sposób logiczny i skuteczny, charakteryzuje je wytrwałość w uczeniu się,
wysoka samoocena, wysoki stopień rozumienia treści, myślenie logiczne i
abstrakcyjne. Specjalny program nauczania W wielu szkołach w Stanach
Zjednoczonych mali geniusze zostają objęci specjalnym programem „gifted children”,
który realizuje specjalista – przeszkolony do tego celu pedagog - do jego obowiązków
należy uczenie nowych technik szybkiego poszerzania wiadomości zdobytych w czasie
normalnych zajęć dydaktycznych oraz organizowanie nauki w dziedzinach
wykraczających poza obowiązujący program nauczania w danej grupie wiekowej.
Szkoła Cedre jest we Francji jednym z siedmiu gimnazjów publicznych
uwzględniających w swych programach dzieci wybitnie uzdolnione, przyjmowane po
serii testów logiczno-matematycznych. Około sześćdziesięciu innych placówek dla
"geniuszy" to szkoły prywatne, głównie katolickie.
Uważa się, że około 2,3 procenta młodych ludzi w wieku od 6 do 16 lat jest we Francji
to osoby wybitnie uzdolnione. Raport francuskiej Inspekcji Generalnej Ministerstwa
Edukacji Narodowej z 2002 roku zalecał staranniejszą opiekę nad takimi dziećmi,
Na Słowacji dostrzega się i pomaga dzieciom wybitnie uzdolnionym. Jedną z
form wspierania są zakładane przez rząd szkoły dla młodych Słowaków. Od 1993 roku
istnieje w Koszycach szkoła podstawowa dla takich dzieci a od 1998 liceum. Dzieci
trafiające do tej szkoły są typowane przez psychologów na podstawie
przeprowadzonych testów IQ. Szkoła, jak pisze profesor Jolana Laznibatova,
inicjatorka programu, ma, między innymi, następujące cele: rozwijanie dzieci
wybitnie uzdolnionych, organizowanie pracy w oparciu o wyższy poziom myślenia i
kreatywności dzieci i młodzieży we współpracy ze środowiskiem akademickim.
Wybitne uzdolnienia nie muszą dotyczyć wszystkich obszarów wiedzy. Również
osoby utalentowane są dobre z niektórych przedmiotów, a z innych nie. Najczęściej
głównym problem wybitnie uzdolnionych uczniów jest ich brak zainteresowania
lekcjami, ponieważ przekazywany materiał jest zbyt łatwy, a cele lekcji
przewidywalne. Nie wszystkie utalentowane dzieci mają słabe oceny w szkole i nie
wszyscy słabi uczniowie są wybitnie uzdolnieni. Dziecko wybitnie uzdolnione będzie
zainteresowane lekcją, jeśli uzna, że wiedza tam przekazywana pomoże mu w
rozwinięciu jego pozaszkolnych zainteresowań. Jeśli stwierdzi, że wiedza szkolna jest
mu niezbędna do realizacji założonych celów, będzie osiągać bardzo dobre wyniki w
szkole.
W zależności od tego, jak dziecko będzie wykorzystywać swoje wybitne
zdolności, będzie mogło mieć większe bądź mniejsze trudności w sferze kontaktów
międzyludzkich. Negatywnie należy oceniać sytuację, w której dziecko w wyniku
długotrwałego stresu i poczucia inności coraz bardziej izoluje się od otoczenia. Nie
istnieją jednoznaczne związki między wybitnymi zdolnościami umysłowymi i
pozostałymi cechami psychicznymi lub umiejętnościami interpersonalnymi. Dotyczy
to również dzieci „wcześnie dojrzałych” i nad wiek poważnych – są to w końcu tylko
dzieci.
Na Słowacji opinia publiczna popiera tworzenie klas, tudzież osobnych szkół
dla tych właśnie dzieci.
Klasy przygotowane do kształcenia wybitnie uzdolnionych uczniów są 15
osobowe, zatrudnieni są najlepsi nauczyciele, a także pracownicy wyższych uczelni.
Inaczej sformułowana jest skala ocen. Uczniów nie ocenia się według standardowej
skali, ale poprzez system punktów.
W Polsce, w myśl obowiązujących przepisów oświatowych, uczeń zdolny może
uczyć się swoim tokiem indywidualnym – rozwojowi takiego ucznia sprzyjają
programy i klasy autorskie – niestety, jak wynika z raportu NIK, w praktyce stosuje
się je niezwykle rzadko. W polskich szkołach, dzieci o dużym potencjale
intelektualnym często traktowane są jak dzieci szczególnej troski – ich kształcenie na
odpowiednim poziomie zależy głównie od dobrych chęci nauczycieli, którzy prowadzą
koła zainteresowań. Ze względu na swą dużą aktywność psychoruchową i
emocjonalną, często są izolowane i traktowane jako uczniowie stwarzający problemy
wychowawcze - zdarza się nawet, że zostają zidentyfikowani jako mało zdolni i
przypisani do klas specjalnych.
Badania NIK potwierdzają, że w szkołach publicznych kształcenie uczniów
wybitnie uzdolnionych traktowane jest jako problem marginalny – brakuje nie tylko
odpowiednich programów, ale również nagród motywujących, w postaci stypendiów.
W Polsce organizacją zajmującą się dziećmi uzdolnionymi jest Krajowy
Fundusz na Rzecz Dzieci. Jak czytamy w statucie organizacji, stawia ona sobie za cel
pracę z uczniem w jego własnym środowisku. Nie popiera tworzenia osobnych enklaw
edukacyjnych dla wybitnie uzdolnionych. Nadmierne, jak twierdzą założyciele
Fundacji, podkreślanie wyjątkowości i niezwykłości zdolnego ucznia (czasem w dobrej
intencji), może mieć bardzo złe skutki. Pojawiają się kłopoty z samooceną, takie jak
zarozumiałość czy nieśmiałość.
Kiedy pytałam na Słowacji dyrektora tamtejszej szkoły dla dzieci wybitnie
uzdolnionych, czy często, w swojej długiej praktyce miał problemy z dziećmi w jego
szkole, o których moglibyśmy powiedzieć, że były to problemy inne, niż w zwykłych
szkołach, odpowiedział, że nie, że są to te same z jakimi spotykamy się w każdej pracy
pedagogicznej. Kiedy zapytałam go, w jaki sposób społeczeństwo słowackie przyjmuje
istnienie takich szkół, odpowiedział, że jest to normalny sposób przyjmowania dzieci
uzdolnionych, tak, jak to się odbywa w szkołach muzycznych (do których idą dzieci
uzdolnione muzycznie), szkół plastycznych (gdzie pojawiają się dzieci o szczególnych
talentach plastycznych). Szkoły dla dzieci o wysokim IQ – to szkoły dla dzieci bardziej
niż inne inteligentnych i to wszystko.
W wielu miastach polskich odbywają się dodatkowe zajęcia dla dzieci wybitnie
uzdolnionych, częściej jednak dla dzieci z trudnościami w nauce. Polska zdaje się nie
mieć przyzwolenia społecznego na docenianie, w sposób szczególny dzieci
utalentowanych, nie ma pomysłu i odwagi. W Krakowie, w każdym razie, programu
dla dzieci wybitnie uzdolnionych wciąż nie ma.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin