Gajewska Dorota - Rola WYkładowcy na szkoleniach pracowniczych - artykuł - Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej.pdf

(819 KB) Pobierz
275192210 UNPDF
ORGANIZACJA I ZARZj\DZANIE
. NR25
1999
275192210.002.png
ROLA WYKLADOWCY
NA SZKOLENIACH PRACOWNICZYCH
Szkolenia byly i b~dq powszechnq zorganizowanq fonnq doskonalenia pracownikow.
Mimo wprowadzanego post~pu technicznego nie maleje rola wykladowcy. Od jego umie-
j~tllosci, zdolnosci organizacyjnych i wielu przymiotow osobowosciowych b~dzie zalezec
efekt edukacji pracownik6w, a co za tym idzie, skutecznosc ich dzialalnosci zawodowej.
Szczegolnq uwag~ zwrocono w artykule na technik~ wymowy, ktora w wielu wypadkach
wymaga korekty. Zapewni to wlasciwq efektywnosc szkolen i umozliwi propagowanie
poprawnego j~zyka.
Utrzymanie jakosci wyrobu odpowiadaj,!:cej nonnom europejskim zalezy od tech-
nologii, uZycia wlasciwych surowcow, obrobki etc. JednakZe w calym procesie pro-
dukcyjnym nieodzownym czynnikiem jest czlowiek, ktory (w sposob bezposredni lub
posredni) b~dzie t~ prac~ wykonywal.
Efekty przedsi~biorstw zalez,!:odjego zdolnosci do wytworzenia nowoczesnego
produktu, zgodnego z wymaganiami i oczekiwaniami obecnych i przyszlych klien-
tow, produktu 0 takiej jakosci, za jak,!: klienci zechc,!: zaplacic teraz i w przyszlosci.
Zgodnie z opiniami menedzerow 1 sukces finny zaleZy:
- w 10% - od posiadanego wyposazenia;
- w 40% - od stosowanych technologii,
- w 50% - od ludzi i od efektywnego zarz,!:dzania w firmie.
Od wiadomosci, umiej~tnosci oraz doswiadczenia poszczegolnych pracownikow
zalezec b~dzie nie tylko sposob zarz,!:dzania, projektowania, wykonawst{va, ale tez
jakosc wyrobu i jakosc jego obslugi w eksploatacji. Aby osi'\:gnqc wyznaczany cel
* Sluchacz seminarium naukowego prof. dr. hab. Jerzego 0lszewskiego, Akademia
Ekonomiczna w Poznaniu.
I Wolski P., TQM - Nigdy nie prze(g)rywaj!, ,,Prawo i Gospodarka", dodatek "Zarzq-
dzanie", nr 9(21), 03.03.1998.
275192210.003.png
w danym przedsiybiorstwie, niezaleZnie od pozycji w hierarchii zawodowej i struktu-
rze organizacyjnej niezbydne jest ustawiczne ksztalcenie pracownikow. Moze ono
polegae na samoksztalceniu albo tez miee formy dorainych lub okresowych szkolen.
W drugim wariancie doskonalenia wiedzy, najwazniejszq roly w calym procesie
odgrywa wykladowca. Od jego zdolnosci, umiejytnosci i predyspozycji bydq bowiem
zalezee przyszle efekty cyklu produkcyjnego.
Szkolenia mogq bye realizowane ro:znymi technikami. JednakZe najwaZniejszym
narzydziem porozumiewania siy i przekazywania informacji jest j~zyk2. Niepopraw-
ne i niesprawne poslugiwanie siy nim utrudnia roZ\voj spoleczny i postyp techniczny,
zwlaszcza gdy nieprecyzyjnose albo nieudolnose stylistyczna komplikuje lub znie-
ksztalca przekazywanq trese.
Gatunek ludzki jako jedyny wykazuje zdolnose do porozumiewania siy za pomo-
Cq slowa i do tworzenia calego aktu, jakim jest mowa. Jego istotqjest zarowno prze-
kaz diwiykowy, jak i odbior smchowy informacji slownej. Z kolei kazda wypowiedi
slowna zawiera okreslonq trese (przekazywanie polecen, instrukcji, informacji),
formy jyzykowq (powstalq z symboli danego jyzyka narodowego oraz regul grama-
tycznych), a takZe substancjy (diwiykowq lub graficznq - zaleZnie od kanam, ~o-
rym odbywa siy przekaz: diwiykowego lub graficznego).
Tradycje rozwazan nad jyzykiem siygajq odleglych czasow staroZytnych. Na
przestrzeni minionych wiekow jyzykiem i mOWq zajmowali siy filozofowie, antro-
polodzy, etnografowie, logicy, lekarze, biolodzy, jyzykoznawcy, informatycy, cyber-
netycy. Jest to imponujqcy zestaw ro:znych specjalnosci swiadczqcy 0 duZym zainte-
resowaniu t4 formq zachowania ludzkiego. Wykladowca jako osoba przekazujqca
informacje musi beZ\Vzglydnie posiadae sprawny aparat artykulacyjny i sluchowy.
Jednakte prowadzqc szkolenie, powinien wziqe pod uwagy, iz u ludzi, z ktorymi ma
do czynienia, moze wystypowae niedorozwoj mowy, czysciowa utrata zdohlOsci
mowienia lub rozumienia, a takZe inne dysfunkcje aparatu mowy i sluchu.
Znajqc juz swoich odbiorcow, prowadzqcy szkolenie musi zadbac 0 kultur~ j~-
zyka. Na pierwszynl miejscu nale:zy postawic jego funkcjonalnosc, na drugim scisle
gramatyczn~ poprawnosc i wreszcie na trzecim - estetyk~. Niektorych moze za-
skoczyc, it przyznajy pierwszenstwo funkcjonalnosci jyzyka przed formalnie rozu-
mianq jego poprawnosciq. Uzasadnia to jednak fakt, ze w szkoleniach pracowni-
czych wazna jest komunikatywnose, zrozumialosc i Z\Viyzlose. Nie byd'l: komunika-
tywne teksty zawierajqce wyrazy, Z\Vroty i wyrazenia niezrozumiale.
275192210.004.png
Przyezynq takiej niezrozumialosei maze bye zarowno niestaranna, jak i zbyt za-
wila budowa wypowiedzi. Nale.zyzadbae a zrozumialose, harmonijnosc stylistycz-
nq, ekonomicznose zastosowanych srodkow jyzykowyeh oraz ieh wyraziste, dosto-
sowane do tresci zroZnieowanie.
Sposrod kryteriow popravmosei opartyeh na zgodllosei ze zwyczajem spoleez-
nym nale.zy wymienie kryterium powszechnosci uzycia. Polega one na tyro,
ze srodki jyzykowe zrozumiale Sq dla wi((kszosei osob poslugujqeyeh siy danym
jyzykiem.
Poprawnose gramatyezna dotyezy zasad i nonn naszego ogolnonarodowego
j~zyka zwanego inaezej literaekim. Z uwagi na obszemose tego zagadnienia zwr6c~
tylko uwag~ na fakt, ze nie wsz~dziemowa polska jest jednakowa. W rozuych rejo-
naeh llaszego kraju wyst~pujqr6me jej odmiany. R6mee pomi~dzygwarami doty-
CZqwszystkich dzialow j~zyka (tzw. podsystemow). Jako trzeei elementj~zyka wy-
kladowey wymienilam estetyk~. Abywypowiedi nie razila, musi bye zestrojona
i zhannonizowana pod wzgl~demgramatyeznym i stylistyeznym. Kryteria popraw-
nosei j~zykowej, 0 ktoryeh byla wyzej mowa, wyznaezajq pewnq norm~ j~zykowJ'l:,
na kt6rq skladajq si~ liezne przepisy, rady i wskaz6wki nie b~dqee przedmiotem
moieh rozwazan.
We wskaz6wkach z zakresu poprawnosei j~zyka i jego kultury wiele miejsca
zajmujq szezegoly. Sq one bardzo wazne, ale nie powinny przeslaniae nam jakosei
stylu i j~zyka calyeh wypowiedzi. Kultura i poprawnose polegajq bowiem na ogolnej
komunikatywnosei tego, co mowimy.
•••••
•••••••••
Komunikatywnose to wynik sprawnosei j~zykowej, ktorej jednyID z waznyeh
elementowjestumiej~tne poslugiwanie si~ odmianami stylovvymijyzyka.We \vsp61-
ezesnymj~zyku polskim moma wyodr~bnienast~pujqee g16wneodmiany:
.- styl potoezny,
- styl przemowien,
275192210.005.png
- styl publicystyczno-dziennikarski,
- styl urzC(dowo-kancelaryjny,
- styl naukovvy,
- stylliteratury piyknej.
Podzial ten jest umowny, gdyz w rzeczywistosci trudno wskazae style czyste.
Przewaznie spotykamy style mieszane, w ktorych wystC(pujqobok siebie srodki jyzy-
kowe wlasciwie roznym wyodr~bnionym teoretyczn~e stylom. Dla przykladu podam,
ze w przemowieniu mogq jednoczesnie \\rystypowae np. elementy stylu przemowien,
stylu potocznego, stylu artystycznego oraz publicystyczno-dzie1l11ikarskiego.
Podstawq podzialu na style sqprzede wszystkim zespoly srodkow jyzykov,rych,
a wzajenma proporcja tych srodkow okresla jego charakter. .
Styl wykladu czy szkolenia pracowniczego, powinien bye dostosowany do tema-
tyki, poziomu inte1ektualnego sluchaczy oraz do celu v,rystqpienia. Ogolnym i naj-
czystszym ce1em jest dostarczenie sluchaczom nov,rych wiadomosci, przekonanie
o ich slusznosci oraz zachC(cenie do okreSlonego dzialania. Dla takiej formy wypo-
wiedzi wlasciwe bydzie uZywanie zdaiJ. zlozonych, pozwalajqcych precyzY.iniej
przedstawie tok rozumowania, zastosowae lepszq argumentacjy oraz skuteczniej
przekonae sluchacza lub do czegos go sklonie i zachycie. W celu urozmaicenia
i ozywienia vvypowiedzi stosuje siC(takZe zdania pytajqce (tzw. pytania retoryczne)
oraz zdania wykrzyknikowe. Blydem zas wielu vvykladowcow jest naduzywanie
szablonow frazeologicznych, pozbawiajqcych vvypowiedi indywidualnego charakte-
ru. Ponadto do dobrego stylu nalezy wlasciwe wywazenie czasu swojej wypowiedzi.
Nalezy pamiytae, ze nadmiar slow oraz zbyt obszerna argumentacja dekoncentmjq
sluchaczy. Wszystkie przekazywane infonnacje powimlY bye:
- wiarygodne,
- uporzqdkowane i systematyczne,
- interesujqce.
Podawane fakty powinny bye przedstawiane w sposob pobudzajqcy vvyobrainiy.
Suche dane statystyczne mogq sluchaczy znudzie, ale odpowiednio zestawione
i skomentowane POWimlYich zainteresowae oraz pobudzac do logicznego myslenia.
Duze znaczenie we wszelkich v,rystqpieniach publicznych ma sposob ich wygla-
szania. Zla intonacja, nieodpowiednia dykcja oraz blydy wymO\\ry mogq zepsuc efekt
calego, nawet najlepiej przygotowanego v,rystqpienia. Wadliwa intonacja drazni
sluchaczy, a blydna wymowa v,ryraz6w moze podwazye zaufanie do tresci przeka-
zywanych informacji. Referat \\rygloszony donosnym glosem, bez zmian intonacji
myczy sluchaczy tak sarno jak mowa cicha i monotOlma.
275192210.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin