Diagnozowanie układu zasilania silnika o zapłonie samoczynnym.pdf

(309 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 1D DT uk\263. zasil. ZS.doc)
âDIAGNOZOWANIE UKÿADU ZASILANIA
SILNIKA
O ZAPÿONIE SAMOCZYNNYMÒ
WST P
Analiza danych uzyskanych podczas eksploatacji pojazdów dowodzi, e w
70...80% przypadków przyczyn niewła ciwego funkcjonowania silników
wysokopr nych s niesprawno ci układu zasilania. W zwi zku z tym ocena
stanu technicznego elementów tego układu jest bardzo wa n składow
programu diagnostycznych bada silnika wysokopr nego.
Do oceny poprawno ci funkcjonowania układu zasilania silników
wysokopr nych s wykorzystywane informacje uzyskane podczas obserwacji
pracy silnika oraz wyniki pomiarów poszczególnych parametrów. Ogl dziny
zewn trzne elementów układu zasilania umo liwiaj na ogół wykrycie
wszelkiego rodzaju nieszczelno ci wyst puj cych na zł czach lub na skutek
przetarcia (p kni cia) przewodów paliwowych.
Szczelno układu zasilania silników wysokopr nych ma bardzo istotne
znaczenie, poniewa zassane przez nieszczelno ci powietrze mo e utrudni
dopływ paliwa do sekcji tłocz cych zespołu wtryskowego i zakłóci prac
silnika.
I. NIEDOMAGANIA UKŁADU ZASILANIA SILNIKA z ZS
Szczelno elementów układu mo na sprawdzi , tłocz c paliwo za
pomoc r cznej pompy zasilaj cej i poszukuj c miejsc wycieku lub obserwuj c
układ zasilania podczas pracy silnika na biegu jałowym.
Podczas ogólnych bada stanu technicznego silnika s wykonywane
sprawdzenia, których celem jest ocena poprawno ci funkcjonowania silnika. Do
tej grupy sprawdze nale :
· kontrola łatwo ci uruchomienia silnika,
· pomiar mocy silnika,
· pomiar zu ycia paliwa,
· kontrola równomierno ci pracy silnika,
· ocena hała liwo ci pracy,
· ocena zadymienia spalin.
STRUKTURALNY SCHEMAT DIAGNOSTYCZNY
UKŁADU ZASILANIA SILNIKÓW WYSOKOPR NYCH.
uklad zasilania silnika
wysokopreznego
zbiornik paliwa
filtry paliwa
zasilajaca
pompa paliwa
filtry
powietrza
pompa
wtryskowa
wtryskiwacze
wycieki
paliwa
opory
przeplywu
cisnienie
kat
wyprzedzenia
wtrysku,wartosc
dawki
paliwa,charakterystyka
przebiegu
wtrysku,stopien
rozrzutu
dawkowania,katy
rozrzutu
dawkowania
przebieg
zmian
cisnienia
w
przewodach
wysokiego
cisnienia
jakosc
rozpylenia
paliwa
cisnienie
wtrysku,wycieki
paliwa
halas,drgania
rozruch silnika,zuzycie paliwa,moc silnika,stan cieplny silnika,wahania predkosci obrotowej,halasliwa
praca,dymienie silnika
2
18666092.010.png 18666092.011.png 18666092.012.png 18666092.013.png 18666092.001.png 18666092.002.png 18666092.003.png 18666092.004.png 18666092.005.png 18666092.006.png 18666092.007.png 18666092.008.png
1. Łatwo uruchomienia silnika jest uzale niona od takich czynników jak:
· stopie zu ycia elementów układów tłokowo-korbowego i rozrz du,
· stan techniczny układu rozruchowego,
· temperatura otoczenia (w niskich mo e nast pi nadmierne zg stnienie
paliwa lub zamarzanie wody znajduj cej si w paliwie)
· stan techniczny układu zasilania.
2. Utrudnione uruchomienie silnika mo e by spowodowane:
· zapowietrzeniem układu zasilania na skutek nieszczelno ci poł cze ,
· niedostatecznym dopływem paliwa do pompy wtryskowej
(niesprawno pompy zasilaj cej, zanieczyszczenie filtrów paliwa itp.),
· zu yciem elementów pompy wtryskowej,
· niewła ciwym działaniem wtryskiwaczy (zawieszanie si iglicy,
p kni cie spr yny, zu ycie rozpylacza itp.),
· niewła ciwym k tem wyprzedzenia wtrysku.
Moc silnika jest diagnostycznym parametrem, którego warto zale y od
stanu technicznego wszystkich układów i mechanizmów silnika.
3. Zmniejszenie mocy silnika mo e by mi dzy innymi spowodowane:
· podawaniem niedostatecznej ilo ci paliwa na skutek zanieczyszczenia
filtrów paliwa lub zbyt mał wydajno ci pompy zasilaj cej,
· zu yciem elementów pompy wtryskowej,
· niewła ciw regulacj pompy wtryskowej,
· niewła ciwym działaniem wtryskiwaczy.
4. Zu ycie paliwa jest ogólnym parametrem diagnostycznym, którego
warto ci zale od wielu czynników. Przyczynami nadmiernego zu ycia
paliwa przez silnik, mi dzy innymi mog by :
· zu ycie elementów pompy wtryskowej i wtryskiwaczy,
· niewła ciwa regulacja pompy wtryskowej (zbyt du a dawka paliwa) i
wtryskiwaczy (nierozpylenie paliwa),
· niewła ciwy k t wyprzedzenia wtrysku.
3
5. Nierównomierna praca silnika jest najcz ciej spowodowana:
· niewła ciwym działaniem pompy zasilaj cej (zanieczyszczenia
zaworków, zakleszczenie tłoczka itp.),
· zu yciem elementów pompy wtryskowej,
· zu yciem elementów nap du pompy wtryskowej,
· niesprawno ci regulatorów,
· uszkodzeniem przewodów wysokiego ci nienia,
· niesprawno ci wtryskiwaczy.
O stanie technicznym silnika wysokopr nego mo na równie
wnioskowa na podstawie barwy spalin. Mlecznobiałe zabarwienie spalin mo e
by spowodowane stosowaniem paliwa o zbyt małej liczbie cetanowej,
niewła ciwym stanem technicznym pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy oraz
zbyt nisk temperatur silnika. Przyczyn takiej barwy spalin mo e by równie
przenikanie do komory spalania wody z układu chłodzenia.
6. Stalowo-bł kitna barwa spalin mo e by skutkiem:
· przedostawania si do komory spalania nadmiernej ilo ci oleju,
spowodowanego zu yciem elementów mechanizmów tłokowego i
rozrz du lub za wysokiego poziomu oleju w misce olejowej,
· przechłodzenia silnika,
· złego rozpylenia paliwa wywołanego niesprawno ciami wtryskiwaczy.
7. Czarno-brunatne zabarwienie spalin wskazuje na to, e w spalinach
znajduj si cz stki sadzy, które s produktami niezupełnego spalania
paliwa. Spaliny s nieprzejrzyste. Przyczynami czarno-brunatnego
zabarwienia spalin s :
· za mały k t wyprzedzenia wtrysku (wadliwa regulacja k ta, zu ycie
elementów nap du pompy wtryskowej).
· za du a dawka paliwa dostarczanego przez pomp wtryskow
(niewła ciwa regulacja sekcji tłocz cych),
· niewła ciwe rozpylenie paliwa przez wtryskiwacz (za niskie ci nienie
wtrysku, zapowietrzenie lub p kni cie przewodów wysokiego
ci nienia, zu ycie kanalików wylotowych rozpylacza, nieszczelno
rozpylacza)
4
· niewła ciwe luzy zaworów lub ustawienie faz mechanizmu rozrz du,
powoduj ce zmniejszenie napełnienia cylindrów powietrzem,
· zanieczyszczenie filtrów powietrza, wywołuj ce wzrost oporów
przepływu i niedostateczne napełnienie cylindrów,
· przeci enie silnika,
· stosowanie paliwa o zbyt małej liczbie cetanowej.
Metody te mo na podzieli na dwie grupy:
a) metody umo liwiaj ce ocen stopnia zadymienia spalin na podstawie
zmniejszenia ich przezroczysto ci (pomiary bezpo rednie). Słu do tego
dymomierze firmy: Schweitzer Brown, Volvo, Hartridge.
b) metody pomiaru stopnia zadymienia spalin polegaj ce na okre laniu
zawarto ci cz stek sadzy w spalinach (pomiary po rednie). Stosowane s przy
tym dymomierze firm: Saurer, Bosch, von Brand, JaMZ, PAL-NC112 itp.
8. Ocena stanu technicznego silnika na podstawie wyników pomiaru stopnia
zadymienia spalin polega na porównaniu ich z warto ciami
dopuszczalnymi. Jednak e dla wi kszo ci typów silników warto ci te nie
s ustalone. Na ogół producenci dymomierzy podaj orientacyjne
warto ci dopuszczalne stopnia zadymienia spalin. Na przykład wg Boscha
s one podane w zale no ci od mocy silnika
Moc silnika
[kW]
22...51
51...88
88...125
125...162
162...198
Granica
dymienia
[%]
70...60
65...55
62...52
60...50
55...45
Wszystkie omówione dotychczas parametry s ogólnymi diagnostycznymi
parametrami stanu technicznego silnika.
5
18666092.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin