Diagnozowanie układu zasilania silnika o zapłonie samoczynnym.pdf
(
309 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - 1D DT uk\263. zasil. ZS.doc)
âDIAGNOZOWANIE UKÿADU ZASILANIA
SILNIKA
O ZAPÿONIE SAMOCZYNNYMÒ
WST
P
Analiza danych uzyskanych podczas eksploatacji pojazdów dowodzi,
e w
70...80% przypadków przyczyn
niewła
ciwego funkcjonowania silników
wysokopr
nych s
niesprawno
ci układu zasilania. W zwi
zku z tym ocena
stanu technicznego elementów tego układu jest bardzo wa
n
składow
programu diagnostycznych bada
silnika wysokopr
nego.
Do oceny poprawno
ci funkcjonowania układu zasilania silników
wysokopr
nych s
wykorzystywane informacje uzyskane podczas obserwacji
pracy silnika oraz wyniki pomiarów poszczególnych parametrów. Ogl
dziny
zewn
trzne elementów układu zasilania umo
liwiaj
na ogół wykrycie
wszelkiego rodzaju nieszczelno
ci wyst
puj
cych na zł
czach lub na skutek
przetarcia (p
kni
cia) przewodów paliwowych.
Szczelno
układu zasilania silników wysokopr
nych ma bardzo istotne
znaczenie, poniewa
zassane przez nieszczelno
ci powietrze mo
e utrudni
dopływ paliwa do sekcji tłocz
cych zespołu wtryskowego i zakłóci
prac
silnika.
I. NIEDOMAGANIA UKŁADU ZASILANIA SILNIKA z ZS
Szczelno
elementów układu mo
na sprawdzi
, tłocz
c paliwo za
pomoc
r
cznej pompy zasilaj
cej i poszukuj
c miejsc wycieku lub obserwuj
c
układ zasilania podczas pracy silnika na biegu jałowym.
Podczas ogólnych bada
stanu technicznego silnika s
wykonywane
sprawdzenia, których celem jest ocena poprawno
ci funkcjonowania silnika. Do
tej grupy sprawdze
nale
:
·
kontrola łatwo
ci uruchomienia silnika,
·
pomiar mocy silnika,
·
pomiar zu
ycia paliwa,
·
kontrola równomierno
ci pracy silnika,
·
ocena hała
liwo
ci pracy,
·
ocena zadymienia spalin.
STRUKTURALNY SCHEMAT DIAGNOSTYCZNY
UKŁADU ZASILANIA SILNIKÓW WYSOKOPR
NYCH.
uklad zasilania silnika
wysokopreznego
zbiornik paliwa
filtry paliwa
zasilajaca
pompa paliwa
filtry
powietrza
pompa
wtryskowa
wtryskiwacze
wycieki
paliwa
opory
przeplywu
cisnienie
kat
wyprzedzenia
wtrysku,wartosc
dawki
paliwa,charakterystyka
przebiegu
wtrysku,stopien
rozrzutu
dawkowania,katy
rozrzutu
dawkowania
przebieg
zmian
cisnienia
w
przewodach
wysokiego
cisnienia
jakosc
rozpylenia
paliwa
cisnienie
wtrysku,wycieki
paliwa
halas,drgania
rozruch silnika,zuzycie paliwa,moc silnika,stan cieplny silnika,wahania predkosci obrotowej,halasliwa
praca,dymienie silnika
2
1.
Łatwo
uruchomienia silnika jest uzale
niona od takich czynników jak:
·
stopie
zu
ycia elementów układów tłokowo-korbowego i rozrz
du,
·
stan techniczny układu rozruchowego,
·
temperatura otoczenia (w niskich mo
e nast
pi
nadmierne zg
stnienie
paliwa lub zamarzanie wody znajduj
cej si
w paliwie)
·
stan techniczny układu zasilania.
2.
Utrudnione uruchomienie silnika mo
e by
spowodowane:
·
zapowietrzeniem układu zasilania na skutek nieszczelno
ci poł
cze
,
·
niedostatecznym dopływem paliwa do pompy wtryskowej
(niesprawno
pompy zasilaj
cej, zanieczyszczenie filtrów paliwa itp.),
·
zu
yciem elementów pompy wtryskowej,
·
niewła
ciwym działaniem wtryskiwaczy (zawieszanie si
iglicy,
p
kni
cie spr
yny, zu
ycie rozpylacza itp.),
·
niewła
ciwym k
tem wyprzedzenia wtrysku.
Moc silnika jest diagnostycznym parametrem, którego warto
zale
y od
stanu technicznego wszystkich układów i mechanizmów silnika.
3.
Zmniejszenie mocy silnika mo
e by
mi
dzy innymi spowodowane:
·
podawaniem niedostatecznej ilo
ci paliwa na skutek zanieczyszczenia
filtrów paliwa lub zbyt mał
wydajno
ci
pompy zasilaj
cej,
·
zu
yciem elementów pompy wtryskowej,
·
niewła
ciw
regulacj
pompy wtryskowej,
·
niewła
ciwym działaniem wtryskiwaczy.
4.
Zu
ycie paliwa jest ogólnym parametrem diagnostycznym, którego
warto
ci zale
od wielu czynników. Przyczynami nadmiernego zu
ycia
paliwa przez silnik, mi
dzy innymi mog
by
:
·
zu
ycie elementów pompy wtryskowej i wtryskiwaczy,
·
niewła
ciwa regulacja pompy wtryskowej (zbyt du
a dawka paliwa) i
wtryskiwaczy (nierozpylenie paliwa),
·
niewła
ciwy k
t wyprzedzenia wtrysku.
3
5.
Nierównomierna praca silnika jest najcz
ciej spowodowana:
·
niewła
ciwym działaniem pompy zasilaj
cej (zanieczyszczenia
zaworków, zakleszczenie tłoczka itp.),
·
zu
yciem elementów pompy wtryskowej,
·
zu
yciem elementów nap
du pompy wtryskowej,
·
niesprawno
ci
regulatorów,
·
uszkodzeniem przewodów wysokiego ci
nienia,
·
niesprawno
ci
wtryskiwaczy.
O stanie technicznym silnika wysokopr
nego mo
na równie
wnioskowa
na podstawie barwy spalin. Mlecznobiałe zabarwienie spalin mo
e
by
spowodowane stosowaniem paliwa o zbyt małej liczbie cetanowej,
niewła
ciwym stanem technicznym pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy oraz
zbyt nisk
temperatur
silnika. Przyczyn
takiej barwy spalin mo
e by
równie
przenikanie do komory spalania wody z układu chłodzenia.
6.
Stalowo-bł
kitna barwa spalin mo
e by
skutkiem:
·
przedostawania si
do komory spalania nadmiernej ilo
ci oleju,
spowodowanego zu
yciem elementów mechanizmów tłokowego i
rozrz
du lub za wysokiego poziomu oleju w misce olejowej,
·
przechłodzenia silnika,
·
złego rozpylenia paliwa wywołanego niesprawno
ciami wtryskiwaczy.
7.
Czarno-brunatne zabarwienie spalin wskazuje na to,
e w spalinach
znajduj
si
cz
stki sadzy, które s
produktami niezupełnego spalania
paliwa. Spaliny s
nieprzejrzyste. Przyczynami czarno-brunatnego
zabarwienia spalin s
:
·
za mały k
t wyprzedzenia wtrysku (wadliwa regulacja k
ta, zu
ycie
elementów nap
du pompy wtryskowej).
·
za du
a dawka paliwa dostarczanego przez pomp
wtryskow
(niewła
ciwa regulacja sekcji tłocz
cych),
·
niewła
ciwe rozpylenie paliwa przez wtryskiwacz (za niskie ci
nienie
wtrysku, zapowietrzenie lub p
kni
cie przewodów wysokiego
ci
nienia, zu
ycie kanalików wylotowych rozpylacza, nieszczelno
rozpylacza)
4
·
niewła
ciwe luzy zaworów lub ustawienie faz mechanizmu rozrz
du,
powoduj
ce zmniejszenie napełnienia cylindrów powietrzem,
·
zanieczyszczenie filtrów powietrza, wywołuj
ce wzrost oporów
przepływu i niedostateczne napełnienie cylindrów,
·
przeci
enie silnika,
·
stosowanie paliwa o zbyt małej liczbie cetanowej.
Metody te mo
na podzieli
na dwie grupy:
a)
metody umo
liwiaj
ce ocen
stopnia zadymienia spalin na podstawie
zmniejszenia ich przezroczysto
ci (pomiary bezpo
rednie). Słu
do tego
dymomierze firmy: Schweitzer Brown, Volvo, Hartridge.
b)
metody pomiaru stopnia zadymienia spalin polegaj
ce na okre
laniu
zawarto
ci cz
stek sadzy w spalinach (pomiary po
rednie). Stosowane s
przy
tym dymomierze firm: Saurer, Bosch, von Brand, JaMZ, PAL-NC112 itp.
8.
Ocena stanu technicznego silnika na podstawie wyników pomiaru stopnia
zadymienia spalin polega na porównaniu ich z warto
ciami
dopuszczalnymi. Jednak
e dla wi
kszo
ci typów silników warto
ci te nie
s
ustalone. Na ogół producenci dymomierzy podaj
orientacyjne
warto
ci dopuszczalne stopnia zadymienia spalin. Na przykład wg Boscha
s
one podane w zale
no
ci od mocy silnika
Moc silnika
[kW]
22...51
51...88
88...125
125...162
162...198
Granica
dymienia
[%]
70...60
65...55
62...52
60...50
55...45
Wszystkie omówione dotychczas parametry s
ogólnymi diagnostycznymi
parametrami stanu technicznego silnika.
5
Plik z chomika:
pedagog107
Inne pliki z tego folderu:
IT_Bosch_Catalogue Pompes VE 2004.pdf
(4064 KB)
Obsluga i Naprawa silnikow 1.9 D 1.9 TD 1.9 TDI.rar
(13881 KB)
12.Silnik wysokoprężny 1_9 TDI - 74kW (ATD).rar
(373 KB)
Idzior - TENDENCJE ZMIAN KONSTRUKCYJNYCH WTRYSKIWACZY.pdf
(713 KB)
Rodzaje silników Diesla.pdf
(6887 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ◢◤-FILMY POLSKIE
!! DIAGNOSTYKA SAMOCHODOWA
# Krav Maga
## CZAKRA
#### ANIMACJE DO FILMÓW-FILMY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin