Gitarzysta_2010-09.pdf

(20619 KB) Pobierz
Gitarzysta 09/2010
Wejście
Gitarzysta
Instrumenty
Miesięcznik wydawany przez
AVT Korporacja sp. z o.o.
ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
tel. 022-257-84-99, fax 022-257-84-00
Czym są instrumenty muzyczne, z którymi spotykamy się na
co dzień? Na pierwszy rzut oka to tylko mniej lub bardziej
skomplikowane urządzenia służące do wydobywania dźwięków
– wystarczy gdzieś przycisnąć, uderzyć lub szarpnąć, i gotowe!
Można powiedzieć, że instrumenty dla muzyków są tym samym,
czym zestaw narzędzi wykorzystywany przez rzeźbiarzy bądź
pędzle i farby spotykane w pracowniach malarzy. Zresztą
zdecydowana większość osób zajmujących się szeroko rozumianą
sztuką potrzebuje pewnych określonych narzędzi pracy, aby móc tworzyć swoje dzieła.
A zatem, patrząc na sztukę bardziej od strony technicznej, instrumenty muzyczne to
po prostu narzędzia, których zadaniem jest posłuszne realizowanie określonych wizji
artystycznych. Ale czy w tych niepozornych konstrukcjach nie czai się coś więcej niż tylko
zdolność do prostego generowania dźwięków? To przecież także jedne z najdoskonalszych
narzędzi do wyrażania emocji. Najdoskonalszych dlatego, że za ich pośrednictwem – po
pewnym okresie nauki – możemy lepiej wyrazić siebie w muzyce.
Oceniając efekty pracy artystów, najczęściej podkreśla się ich talent, kreatywność, znakomitą
technikę czy włożony wysiłek, zapominając przy tym o roli, jaką w całym procesie odgrywa
ich stosunek do swych narzędzi pracy. Od samego twórcy zależy bowiem, czy jego instrument
zostanie użyty zgodnie z ogólnie akceptowanymi normami, czy też posłuży jako trampolina
do uzyskania nowych form artystycznej kreacji. Różnica polega tu na nieszablonowym
potraktowaniu narzędzia pracy, co momentalnie otwiera przed twórcą nowe możliwości.
Rolą muzyka nie jest więc jedynie staranne zagranie danej partii, ale także możliwie najlepsze
wykorzystanie dostępnych środków, czyli posiadanego sprzętu. Czy nie są to zbyt duże
wymagania w stosunku do muzyka, który przecież musi opanować umiejętność gry na
instrumencie, co samo w sobie jest już zajęciem mocno absorbującym? Na pewno tak, ale
aktywność artystyczna to niejako z definicji działalność wymagająca od artysty nie tylko pasji
twórczej, ale także umiejętności wykorzystania całego potencjału warsztatowego, jakim on
dysponuje. Uważam, że o różnicy pomiędzy prawdziwym artystą a kimś, kto go tylko naśladuje,
często decyduje właśnie to podejście do swych narzędzi pracy – zbyt przesadne celebrowanie
roli instrumentu, traktowanie go w kategoriach cennego gadżetu zaspokajającego własną
próżność „artysty” w pewnym sensie oddala go od tego, co najważniejsze, czyli od sztuki.
DYREKTOR WYDAWNICTWA
Wiesław Marciniak
WYDAWCA
Tomasz Wróblewski
tel. 0609-45-45-60, e-mail: wroblewski@avt.pl
REDAKCJA
Redaktor naczelny: Sławomir Sobczak
Zastępca redaktora naczelnego: Krzysztof Inglik
tel. 022-257-84-28, e-mail: k.inglik@magazyngitarzysta.pl
Sekretarz redakcji: Anna Julia Łagodzińska
tel. 0-22-257-84-27, fax 022-257-84-32
WSPÓŁPRACA
Krzysztof Błaś, Piotr Dziedzic, Adam Fitas, Bartłomiej A. Frank, Adam Fulara,
Tomasz Hajduk, Marek Kołakowski, Marcin Komorowski, Marek Korbecki,
Piotr Lemański, Artur Lesicki, Michał Lewandowski, Robert Lewandowski,
Maciej Lisowski, Krzysztof Łobodziński, Katarzyna Maliszewska, Michał Pakulski,
Maciej Papalski, Marek Piowczyk, Maciej Polański, Krzysztof Roszko, Piotr Słapa,
Olga Sobczak, Łukasz Sulkowski, Piotr Szarna, Arkadiusz Ślesicki, Kamil Ursynowicz,
Wojciech Wytrążek.
PROMOCJA
Marcin Kubicki
tel. 022-257-84-43, fax 022-257-84-32
Robert Lewandowski
Ewa Owczarek
tel. 022-257-84-87, fax 022-257-84-32
REKLAMA
Szef pionu AVT Online: Marta Zaczek
tel. 022-257-84-76, e-mail: marta.zaczek@avt.pl
Anna Julia Łagodzińska
tel. 0-22-257-84-27, fax 022-257-84-32
Ewa Owczarek
tel. 022-257-84-87, fax 022-257-84-32
GITARZYSTA CD
Krzysztof Maszota
LAYOUT I GRAFIKA
Piotr Wiszowaty
Okładka: Jakub Tarnowski
WITRYNA INTERNETOWA
Wydawca serwisów online: Szymon Narożniak
Redaktor prowadzący serwisu: Marcin Kubicki
tel. 022-257-84-43, e-mail: kubicki@magazyngitarzysta.pl
PRENUMERATA
Kierownik działu prenumeraty: Herman Grosbart
tel. 022-257-84-22, fax 022-257-84-00
ADRES REDAKCJI
ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
tel. 022-257-84-99, fax 022-257-84-00
ADRES DO KORESPONDENCJI
AVT Korporacja, „Gitarzysta”, ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
e-mail do redakcji: redakcja@magazyngitarzysta.pl
Indeks 210072, ISSN 1895-3832, Nakład 14 700 egz.
Podejście do instrumentu może mieć także bardziej fizyczny, praktyczny wymiar związany
z modyfikacjami sprzętowymi. Chociaż jestem daleki od zachęcania kogokolwiek do
beztroskiego ingerowania w konstrukcję posiadanej gitary, to uważam, że warto dokładniej
poznać jej możliwości. Gitarzysta dysponujący odpowiednią wiedzą i wyposażony
w podstawowe narzędzia jest w stanie dokonać drobnych modyfikacji w swym instrumencie,
co jest kapitalnym sposobem na lepsze jego poznanie i nawiązanie z nim głębszej więzi. Można
w to wierzyć lub nie, ale to przydaje się również podczas gry. Na sprzęcie, któremu poświęcamy
swój czas, dbamy o niego i jednocześnie nie traktujemy go jak nietykalnego cudu techniki
– po prostu gra się lepiej. Nie bez powodu dużym uznaniem wśród muzyków cieszą się gitary
ograne, posiadające swoją historię lub, inaczej mówiąc, duszę. Zdobywanie doświadczenia na
tym polu nie wymaga jednak, aby od razu zdzierać lakier i szlifować progi. Wystarczy tylko od
czasu do czasu zająć się takimi drobnymi czynnościami, jak choćby wymiana przetwornika czy
rozpiłowanie siodełka. A jeśli szukacie nieco mocniejszych wrażeń, to zapraszam na stronę 89,
gdzie znajdziecie kolejny odcinek z cyklu „Lutnik”, w którym poruszony został temat montażu
dodatkowego progu (22) w gitarze 21-progowej.
Prawa autorskie do artykułów opublikowanych w tym numerze
magazynu „Gitarzysta” pochodzących z miesięczników „Guitarist”,
„Total Guitar” i „Guitar Techniques” należą do Future plc group,
UK 2005/2006. Wszystkie prawa zastrzeżone. Więcej informacji
na temat magazynów publikowanych przez Future plc group
znajdziesz na stronie www.futurenet.co.uk
W tym miesiącu piszemy też o kilku gitarzystach, którzy potrafią niezwykle twórczo
i odważnie eksperymentować ze swym instrumentem – są wśród nich Tommy Emmanuel
(s. 28) i Matt Bellamy (s. 90). Obaj znani są z twórczych eksperymentów brzmieniowych,
a Bellamy także z dokonywania daleko idących modyfikacji w swych gitarach. To właśnie ci
muzycy stworzyli przełomowe dzieła, które powstały przede wszystkim dzięki nowatorskiemu
wykorzystaniu powszechnie dostępnych i używanych przez wielu muzyków narzędzi. Nie
chodzi tu więc o konstruowanie nowego rodzaju gitary czy efektu, lecz o sprawę znacznie
bardziej prozaiczną – o znalezienie nowych możliwości zastosowania dla narzędzia używanego
dotąd w sposób absolutnie standardowy.
Wydawnictwo AVT oraz redakcja miesięcznika „Gitarzysta” nie ponoszą odpowiedzialności za treść
zamieszczanych reklam, ogłoszeń i anonsów. Redakcja rezerwuje sobie prawo do dokonywania
skrótów i adiustacji nadesłanych tekstów. Wszystkie nazwy produktów wykorzystane w redakcyjnej
części miesięcznika należą do ich prawnych właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celach
informacyjnych. Wszystkie ceny podane w części redakcyjnej miesięcznika są rekomendowanymi
cenami detalicznymi brutto, chyba że zaznaczono inaczej. Przedruk, reprodukcja i powielanie
materiałów opublikowanych w miesięczniku, na CD i w witrynie www.magazyngitarzysta.pl
bez pisemnej zgody wydawcy są zabronione.
Sławomir Sobczak
REDAKTOR NACZELNY
Do składu nut wykorzystujemy oprogramowanie firmy Sibelius.
Druk na papierze: Gallery One 80g
Magazyn Fanów Gitary „Gitarzysta” publikowany jest wraz z płytą CD zawierającą kompletne
transkrypcje znanych utworów, warsztaty oraz prezentacje testowanego przez nas sprzętu.
Płyta jest nieodłącznym elementem magazynu i nie może być sprzedawana oddzielnie.
Wydawnictwo AVT Korporacja sp. z o.o. należy do Izby Wydawców Prasy
Foto na okładce: Tommy Emmanuel, fot. Will Ireland
Wrzesień 2010 Gitarzysta 3
731842427.021.png 731842427.022.png 731842427.001.png 731842427.002.png 731842427.003.png 731842427.004.png 731842427.005.png
W numerze
CD57
Uwaga:
płyta została nagrana
w formacie Mixed Mode
1 Dane binarne
2 Wstęp
28
PREZENTACJE
3 ESP Viper II Distressed
4 Dean Dave Mustaine
VMNT Angel Of Deth
5 Ibanez BTB700DX BWF
6 Laboga Caiman AD 5301
7 Fractal Audio Systems Axe-Fx Ultra
8 DigiTech JamMan Solo
9 Roland V-Studio 20
ZAGRYWKA
MIESIĄCA
10 Prezentuje
Tomasz Andrzejewski
ZAGRAJ JAK...
11 Pete Townshend
WARSZTAT
SPECJALNY
12 Robert Kordylewski
Fingerstyle
WARSZTATY
/ Pilichowski
Wojtek Pilichowski
Bass Connection
13 Akustyk
14-18 Blues
19-23 Funky
24-29 Jazz-rock
30-35 Jazz
36-39 Metal
8
Mikstura
TRANSKRYPCJE
40 Muse „Supermassive Black Hole”
41 W.A.S.P. „I Don’t Need No Doctor”
42 Lady Pank „Zamki na piasku”
TRANSKRYPCJE
– PODKŁADY
/transkrypcje
Muse „Supermassive Black Hole”
W.A.S.P. „I Don’t Need No Doctor”
Lady Pank „Zamki na piasku”
88
Technika i teoria
Ważne informacje dotyczące
korzystania z płyty CD dołączonej
do magazynu „Gitarzysta”
Płyta CD jest dwusystemowa (zapisana w standardzie
Mixed Mode CD), co oznacza, że znajdujący się na niej
materiał został podzielony na dwie części. Pierwszą
z nich są nagrania audio, które można odsłuchać na
standardowych odtwarzaczach CD lub za pomocą
dedykowanej do tego celu aplikacji (w systemie
Windows np. Windows Media Player). Na drugą część
płyty składają się pliki, które można przeglądać za
pomocą standardowych menadżerów plików.
W systemie Windows zawartość płyty nie otwiera się
automatycznie po włożeniu jej do napędu CD-ROM.
Aby odtworzyć nagrania audio, należy uruchomić np.
Windows Media Player i odnaleźć zakładkę z nazwą
napędu CD-ROM.
90
Transkrypcje
114
Warsztaty
115
Zagraj jak...
731842427.006.png 731842427.007.png 731842427.008.png 731842427.009.png 731842427.010.png 731842427.011.png 731842427.012.png 731842427.013.png 731842427.014.png 731842427.015.png 731842427.016.png 731842427.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin