Gitarzysta_2010-06.pdf

(24384 KB) Pobierz
Gitarzysta 6/2010
Wejście
Gitarzysta
Chłopiec z gitarą
Miesięcznik wydawany przez
AVT Korporacja sp. z o.o.
ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
tel. 022-257-84-99, fax 022-257-84-00
Tak śpiewała Karin Stanek kilkadziesiąt lat temu, rozbudzając
wyobraźnię młodych gitarzystów. Wówczas od tytułowego chłopca
z gitarą nikt raczej nie wymagał umiejętności gry tappingiem,
znajomości pięćdziesięciu najbardziej egzotycznych skal i zdolności
poruszania się w gąszczu ustawień procesorów efektów. Tematy, które
dzisiaj mocno zaprzątają uwagę współczesnych muzyków, a jest ich
naprawdę sporo, niegdyś po prostu nie istniały. Dawniej wystarczyła
tylko gitara. Również w kwestii technicznej panował względny
porządek – należało bowiem poznać kilka akordów, aby już mieć podstawę do określenia siebie
mianem gitarzysty.
Dzisiaj niestety to już nie wystarczy. Zresztą kto z bardziej ambitnych gitarzystów zadowoliłby
się umiejętnością zagrania paru oklepanych utworów na bazie trzech chwytów? By zostać
zauważonym w tłumie innych muzyków, należy ciężko pracować i opanować znacznie większy
zakres zagadnień niż kilkadziesiąt lat temu. Jednak nawet to nie zagwarantuje sukcesu, o ile
zaniedbamy kwestię dotarcia ze swoją twórczością do potencjalnych słuchaczy. Można być
geniuszem gitary, wspaniałym kompozytorem i aranżerem, a mimo to stać w miejscu właśnie
z powodu braku odpowiedniej siły przebicia. To oczywiście nic złego, jeśli wystarcza nam
muzykowanie w zaciszu czterech ścian, gorzej natomiast jest w przypadku pojawienia się
większych ambicji. W takiej sytuacji zbyt pasywne podejście do własnej kariery stoi w wyraźnej
opozycji do ewentualnych oczekiwań. O ile dawniej nie istniało zbyt wiele zachęt do aktywnego
zaangażowania się w takie kwestie, jak promocja i budowanie wizerunku, o tyle teraz taki pęd do
autopromocji staje się niejako wpisany w działalność muzyka. Trudno się temu dziwić, szczególnie
wtedy, gdy po włączeniu telewizora zobaczy się na własne oczy (i niestety posłucha na własne
uszy), jakiego rodzaju ludzie (z uporem przedstawiani jako artyści) stają przed kamerą, by
podzielić się z widzami swą radosną twórczością. Ktoś może zadać sobie pytanie: „Skoro takie
miernoty są w stanie osiągnąć sukces, nie mając pojęcia o muzyce, to czemu ja muszę się męczyć
i wciąż ćwiczyć te skomplikowane zagrywki?”.
DYREKTOR WYDAWNICTWA
Wiesław Marciniak
WYDAWCA
Tomasz Wróblewski
tel. 0609-45-45-60, e-mail: wroblewski@avt.pl
REDAKCJA
Redaktor naczelny: Sławomir Sobczak
Zastępca redaktora naczelnego: Krzysztof Inglik
tel. 022-257-84-28, e-mail: k.inglik@magazyngitarzysta.pl
Sekretarz redakcji: Anna Julia Łagodzińska
tel. 0-22-257-84-27, fax 022-257-84-32
WSPÓŁPRACA
Krzysztof Błaś, Piotr Dziedzic, Adam Fitas, Bartłomiej A. Frank, Adam Fulara,
Tomasz Hajduk, Marek Kołakowski, Marcin Komorowski, Marek Korbecki,
Piotr Lemański, Artur Lesicki, Michał Lewandowski, Robert Lewandowski,
Maciej Lisowski, Krzysztof Łobodziński, Katarzyna Maliszewska, Michał Pakulski,
Maciej Papalski, Marek Piowczyk, Maciej Polański, Krzysztof Roszko, Piotr Słapa,
Olga Sobczak, Łukasz Sulkowski, Piotr Szarna, Arkadiusz Ślesicki, Kamil Ursynowicz,
Wojciech Wytrążek.
PROMOCJA
Marcin Kubicki
tel. 022-257-84-43, fax 022-257-84-32
Robert Lewandowski
Ewa Owczarek
tel. 022-257-84-87, fax 022-257-84-32
REKLAMA
Szef pionu AVT Online: Marta Zaczek
tel. 022-257-84-76, e-mail: marta.zaczek@avt.pl
Anna Julia Łagodzińska
tel. 0-22-257-84-27, fax 022-257-84-32
Ewa Owczarek
tel. 022-257-84-87, fax 022-257-84-32
GITARZYSTA CD
Krzysztof Maszota
LAYOUT I GRAFIKA
Piotr Wiszowaty
Okładka: Jakub Tarnowski
WITRYNA INTERNETOWA
Wydawca serwisów online: Szymon Narożniak
Redaktor prowadzący serwisu: Marcin Kubicki
tel. 022-257-84-43, e-mail: kubicki@magazyngitarzysta.pl
PRENUMERATA
Kierownik działu prenumeraty: Herman Grosbart
tel. 022-257-84-22, fax 022-257-84-00
ADRES REDAKCJI
ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
tel. 022-257-84-99, fax 022-257-84-00
ADRES DO KORESPONDENCJI
AVT Korporacja, „Gitarzysta”, ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
e-mail do redakcji: redakcja@magazyngitarzysta.pl
Indeks 210072, ISSN 1895-3832, Nakład 14 700 egz.
A stąd już tylko krok do wzięcia spraw we własne ręce. Wielu gitarzystów słusznie dostrzega
rolę, jaką w ogólnym sukcesie ich zespołów czy projektów pełni wizerunek, i zaczyna własne
poszukiwania w tym zakresie. Co możemy zrobić, pracując nad własnym wizerunkiem? Z reguły
wybieramy odpowiednią do preferowanej przez nas stylistyki gitarę lub – idąc dalej – model
sygnowany przez naszego idola. Niektórzy ulegają również pokusie powielania pewnych
zachowań scenicznych czy nawet sposobu zawieszenia gitary (zazwyczaj chodzi o zbyt
niskie umieszczenie instrumentu w stosunku do tego, co podpowiada zdrowy rozsądek...).
Najważniejsze jest, aby nie robić tego na siłę i wbrew sobie, i np. nie wieszać z uporem gitarę na
kolanach jak nasz idol, by potem garbić się, szukając dźwięków na gryfie.
Owszem warto, a nawet trzeba czerpać z doświadczeń innych i uważnie obserwować, jak są
postrzegani poszczególni artyści, co ich wyróżnia itd., ale nie należy podążać za nimi bezmyślnie.
Przykładów ciekawych i naturalnych pomysłów na stworzenie własnego wizerunku nie trzeba
szukać daleko, wystarczy przerzucić kilkadziesiąt stron aktualnego wydania „Gitarzysty”, by
dowiedzieć się czegoś więcej również i w tym temacie. Na s. 46 znajduje się wywiad z Hueyem
Morganen z grupy Fun Lovin’ Criminals, którego image doskonale współgra z klimatem
tworzonym przez muzykę jego zespołu. Odmienną strategię przyjęli członkowie grupy Arctic
Monkeys (s. 44), choć trzeba przyznać, że i u nich jest ona bardzo naturalna. Francis Rossi
z formacji Status Quo (s. 38) znany jest ze swojego zamiłowania do białych koszul i eleganckich
kamizelek. Artysta stwierdził niegdyś („Gitarzysta”, 12/2007), że uwielbia kamizelki i uważa,
że wygląda w nich znakomicie – z pewnością czuje się w nich też dobrze, a to jest chyba
najważniejsze. Bohaterem tego wydania „Gitarzysty” jest John Mayer (s. 28), który nie musi
stosować żadnych dziwnych zabiegów, aby zainteresować sobą swych fanów, a także fanki.
Smutne jest jednak to, że we współczesnym świecie tak dużą wagę przywiązuje się do
wizerunku, na czym często traci sama muzyka. Niezależnie od tego, jak bardzo zaangażujemy się
w autopromocję i jak starannie dopracujemy swój wizerunek, to pamiętajmy zawsze o tym, aby
nie działo się to kosztem muzyki. Bez solidnych podstaw w postaci rzetelnie zagranych utworów
zabawa z image’em staje się jedynie groteskową, pustą formą.
Prawa autorskie do artykułów opublikowanych w tym numerze
magazynu „Gitarzysta” pochodzących z miesięczników „Guitarist”,
„Total Guitar” i „Guitar Techniques” należą do Future plc group,
UK 2005/2006. Wszystkie prawa zastrzeżone. Więcej informacji
na temat magazynów publikowanych przez Future plc group
znajdziesz na stronie www.futurenet.co.uk
Wydawnictwo AVT oraz redakcja miesięcznika „Gitarzysta” nie ponoszą odpowiedzialności za treść
zamieszczanych reklam, ogłoszeń i anonsów. Redakcja rezerwuje sobie prawo do dokonywania
skrótów i adiustacji nadesłanych tekstów. Wszystkie nazwy produktów wykorzystane w redakcyjnej
części miesięcznika należą do ich prawnych właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celach
informacyjnych. Wszystkie ceny podane w części redakcyjnej miesięcznika są rekomendowanymi
cenami detalicznymi brutto, chyba że zaznaczono inaczej. Przedruk, reprodukcja i powielanie
materiałów opublikowanych w miesięczniku, na CD i w witrynie www.magazyngitarzysta.pl
bez pisemnej zgody wydawcy są zabronione.
Sławomir Sobczak
REDAKTOR NACZELNY
Do składu nut wykorzystujemy oprogramowanie firmy Sibelius.
Druk na papierze: Gallery One 80g
Magazyn Fanów Gitary „Gitarzysta” publikowany jest wraz z płytą CD zawierającą kompletne
transkrypcje znanych utworów, warsztaty oraz prezentacje testowanego przez nas sprzętu.
Płyta jest nieodłącznym elementem magazynu i nie może być sprzedawana oddzielnie.
Wydawnictwo AVT Korporacja sp. z o.o. należy do Izby Wydawców Prasy
Foto na okładce: John Mayer, fot. Joby Sessions
Czerwiec 2010 Gitarzysta 3
731843488.017.png 731843488.001.png 731843488.002.png 731843488.003.png 731843488.004.png 731843488.005.png 731843488.006.png
W numerze
CD54
Uwaga:
płyta została nagrana
w formacie Mixed Mode
1 Dane binarne
2 Wstęp
28.
PREZENTACJE
3 Jackson JS1R Dinky
4 Jackson JS32RT Dinky
5 Jackson JS32T Rhoads
6 London City Comet MK I
7 London City Spitfire MK II
8 London City Dakota Gold
9 THD UniValve, 212XC Black
10 Hayden MoFo
11 AER Domino 2
12 Behringer V-Amp 3
13 Gallo Engineering Studio Devil
British Valve Custom
ZAGRYWKA MIESIĄCA
14 Prezentuje
Tomasz Andrzejewski
ZAGRAJ JAK...
15 Big Bill Broonzy
John Mayer
WARSZTATY
/ Pilichowski
Wojtek Pilichowski
Bass Connection
/rock Rock (wideo)
16-17 Akustyk
18-25 Blues
26-30 Funky
31 Tapping
32-36 Jazz-rock
37-42 Jazz
43-46 Metal
Mikstura
TRANSKRYPCJE
47 Winger
„Rainbow In The Rose”
48 Bullet For My Valentine
„Your Betrayal”
49 Lady Pank
„To, co mam”
TRANSKRYPCJE
– PODKŁADY
/transkrypcje
Winger
„Rainbow In The Rose”
Bullet For My Valentine
„Your Betrayal”
Lady Pank
„To, co mam”
DEMOWICZE
/demo
In Brief, Insigne,
Sound Factory, Jerzy Nagrodzki
Ważne informacje dotyczące
korzystania z płyty CD dołączonej
do magazynu „Gitarzysta”
Płyta CD jest dwusystemowa (zapisana w standardzie
Mixed Mode CD), co oznacza, że znajdujący się na niej
materiał został podzielony na dwie części. Pierwszą
z nich są nagrania audio, które można odsłuchać na
standardowych odtwarzaczach CD lub za pomocą
dedykowanej do tego celu aplikacji (w systemie
Windows np. Windows Media Player). Na drugą część
płyty składają się pliki, które można przeglądać za
pomocą standardowych menadżerów plików.
W systemie Windows zawartość płyty nie otwiera się
automatycznie po włożeniu jej do napędu CD-ROM.
Aby odtworzyć nagrania audio, należy uruchomić np.
Windows Media Player i odnaleźć zakładkę z nazwą
napędu CD-ROM.
114
Mikstura
28
Wywiady, relacje, sylwetki
55
Arsenał gitarzysty
34, 82
Technika i teoria
84
Transkrypcje
113
Zagraj jak...
114
Warsztaty
731843488.007.png 731843488.008.png 731843488.009.png 731843488.010.png 731843488.011.png 731843488.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin