Gitarzysta_2010-12.pdf

(29167 KB) Pobierz
Gitarzysta 12/2010
Wejście
Gitarzysta
Być profesjonalistą?
Miesięcznik wydawany przez
AVT Korporacja sp. z o.o.
ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
tel. 22-257-84-99, fax 22-257-84-00
Gra na gitarze jest w stanie dostarczyć wielu radości. Mimo
swej banalności stwierdzenie to jest prawdziwe, bo czyż nie o to
w tym wszystkim chodzi, czyli o zwyczajną radość z gry? Z drugiej
strony zajęcie to wymaga wielu wyrzeczeń, długich godzin
spędzonych na ćwiczeniach, wydania niemałych pieniędzy na zakup
odpowiedniego sprzętu, a wreszcie poświęcenia sporej uwagi
sprawom organizacyjnym i promocyjnym, o ile pragniemy dotrzeć
ze swoją muzyką do szerszego kręgu odbiorców. Pomimo tych
wszystkich trudności gra na gitarze nie traci na swej atrakcyjności w oczach zajmującego się
nią muzyka. Co więcej, amator nie przejmuje się poprawnością techniczną, chętnie zgłębia
tajniki gry na gitarze i, jeśli wykaże się odrobiną zapału, jest w stanie naprawdę wiele osiągnąć.
A jak wygląda to z perspektywy tak zwanego profesjonalisty? Czy nie jest przypadkiem tak,
że opuszczenie świata beztroskiego hobby i wkroczenie w obszar wymagający bardziej
zawodowego podejścia do tematu następuje niestety ze szkodą dla samej pasji? No cóż, jak
to zwykle w życiu bywa, wszystko zależy od sytuacji. Profesjonalista jako osoba zajmująca
się zawodowo pewną dziedziną (np. muzyką) najczęściej jest w stanie tak zaplanować swoją
karierę, aby z jednej strony cieszyć się radością z gry tak jak amator, a z drugiej strony – żyć
z muzyki. Sprawdźmy, jak to robią gitarzyści, z którymi rozmawiamy w tym miesiącu.
Otóż Arjen Lucassen ( s. 26) przyznał się do tego, iż „lubi o wszystkim decydować sam
i brać za to pełną odpowiedzialność” . We wcześniejszym okresie swojej kariery muzyk ten
miał okazję przekonać się, czym jest praca w zespole, dlatego w pewnym momencie postanowił
rozpocząć działalność na własny rachunek. Jak sam stwierdził, „uczestniczenie w jakimś
projekcie oznacza ciągły kompromis i potrzebę szukania złotego środka” . W przypadku
Lucassena mamy do czynienia z profesjonalistą rozwijającym swoje własne projekty muzyczne,
który nie czułby się zbyt dobrze, nie mając decydującego głosu. Tutaj dochodzimy do ważnej
kwestii, jaką jest umiejętność podporządkowania się regułom gry narzucanym przez innych.
Niektórzy artyści tego nie lubią, a inni traktują to jako coś oczywistego, co nie znaczy, że któraś
z tych opcji jest lepsza lub gorsza. Wszystko zależy od tego, czy dany muzyk dobrze się czuje
w swojej roli i czy w konkretnej sytuacji widzi szansę na wyrażenie się w grze. Dowodem na to,
że także współpraca z innymi artystami może być rozwijająca i może sprawiać radość, jest Jacek
Królik ( s. 34) . Ten mający na swoim koncie współpracę z niezliczoną liczbą muzyków artysta
już od 14 lat towarzyszy na scenie i w studiu Grzegorzowi Turnauowi. W rozmowie z nami Jacek
Królik przyznał, że nagrał z Grzegorzem najbardziej wysmakowane i finezyjne albumy, po czym
dodał: „Jestem bardzo szczęśliwy i spełniony, mogąc realizować się w muzyce Grzegorza
Turnaua. Od czterech lat mam przyjemność występować z nim w kameralnej formie
duetu. Nie ukrywam, że jest to kolejny stopień trudności, ale i olbrzymia satysfakcja
dla instrumentalisty” . Z kolei Jimmie Vaughan ( s. 40) powiedział: „Ignoruję wszystkie
wskazówki i po prostu gram, jak chcę” . To mocne stwierdzenie wydaje się swego rodzaju
manifestacją postawy pełnej niezależności i twórczej swobody. Czy satysfakcja z gry na gitarze
bierze się jednak tylko z tego rodzaju swobody? Oczywiście nie, co udowodnił już Jacek Królik,
odnajdując radość w grze wymagającej umiejętności dostosowania się do innych muzyków.
Jak widać, w przypadku gry na gitarze istnieje wiele możliwych dróg rozwoju, które dają
artyście radość i satysfakcję. Żadna z nich nie może być potraktowana jako jedynie słuszna,
wszystko zależy bowiem od konkretnej sytuacji. Przede wszystkim liczy się umiejętność
odnalezienia najlepszego sposobu na realizowanie swojej pasji, dogłębne poznanie własnych
predyspozycji i odpowiednie ich wykorzystanie. A zatem niezależnie od tego, czy będziemy
hobbystycznie grywać w zaciszu czterech ścian czy nagrywać płyty i koncertować z własnym
zespołem, czy też akompaniować innym artystom i rejestrować ścieżki gitary na potrzeby
cudzych projektów, czy wreszcie rozwijać swój własny niezależny projekt – w każdym
przypadku warto dążyć do profesjonalizmu rozumianego tu jako podejmowanie działań
mających na celu osiągnięcie perfekcji w grze.
DYREKTOR WYDAWNICTWA
Wiesław Marciniak
WYDAWCA
Tomasz Wróblewski
tel. 609-45-45-60, e-mail: wroblewski@avt.pl
REDAKCJA
Redaktor naczelny: Sławomir Sobczak
Zastępca redaktora naczelnego: Krzysztof Inglik
tel. 22-257-84-28, e-mail: k.inglik@magazyngitarzysta.pl
Sekretarz redakcji: Anna Julia Łagodzińska
tel. 22-257-84-27, fax 22-257-84-32
WSPÓŁPRACA
Krzysztof Błaś, Piotr Dziedzic, Adam Fitas, Bartłomiej A. Frank, Adam Fulara,
Tomasz Hajduk, Marek Kołakowski, Marcin Komorowski, Marek Korbecki,
Piotr Lemański, Artur Lesicki, Michał Lewandowski, Robert Lewandowski,
Maciej Lisowski, Krzysztof Łobodziński, Katarzyna Maliszewska, Michał Pakulski,
Maciej Papalski, Marek Piowczyk, Maciej Polański, Piotr Słapa, Olga Sobczak,
Łukasz Sulkowski, Piotr Szarna, Arkadiusz Ślesicki, Kamil Ursynowicz, Wojciech Wytrążek.
PROMOCJA
Marcin Kubicki
tel. 22-257-84-43, fax 22-257-84-32
Robert Lewandowski
Ewa Owczarek
tel. 22-257-84-87, fax 22-257-84-32
REKLAMA
Szef pionu AVT Online: Marta Zaczek
tel. 22-257-84-76, e-mail: marta.zaczek@avt.pl
Ewa Owczarek
tel. 22-257-84-87, fax 22-257-84-32
GITARZYSTA CD
Krzysztof Maszota
LAYOUT I GRAFIKA
Piotr Wiszowaty
Okładka: Jakub Tarnowski
WITRYNA INTERNETOWA
Wydawca serwisów online: Szymon Narożniak
Redaktor prowadzący serwisu: Marcin Kubicki
tel. 22-257-84-43, e-mail: kubicki@magazyngitarzysta.pl
PRENUMERATA
Kierownik działu prenumeraty: Herman Grosbart
tel. 22-257-84-22, fax 22-257-84-00
ADRES REDAKCJI
ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
tel. 22-257-84-99, fax 22-257-84-00
ADRES DO KORESPONDENCJI
AVT Korporacja, „Gitarzysta”, ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa
e-mail do redakcji: redakcja@magazyngitarzysta.pl
Indeks 210072, ISSN 1895-3832, Nakład 14 700 egz.
Prawa autorskie do artykułów opublikowanych w tym numerze
magazynu „Gitarzysta” pochodzących z miesięczników „Guitarist”,
„Total Guitar” i „Guitar Techniques” należą do Future plc group,
UK 2005/2006. Wszystkie prawa zastrzeżone. Więcej informacji
na temat magazynów publikowanych przez Future plc group
znajdziesz na stronie www.futurenet.co.uk
Wydawnictwo AVT oraz redakcja miesięcznika „Gitarzysta” nie ponoszą odpowiedzialności za treść
zamieszczanych reklam, ogłoszeń i anonsów. Redakcja rezerwuje sobie prawo do dokonywania
skrótów i adiustacji nadesłanych tekstów. Wszystkie nazwy produktów wykorzystane w redakcyjnej
części miesięcznika należą do ich prawnych właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celach
informacyjnych. Wszystkie ceny podane w części redakcyjnej miesięcznika są rekomendowanymi
cenami detalicznymi brutto, chyba że zaznaczono inaczej. Przedruk, reprodukcja i powielanie
materiałów opublikowanych w miesięczniku, na CD i w witrynie www.magazyngitarzysta.pl
bez pisemnej zgody wydawcy są zabronione.
W imieniu całego Zespołu Redakcyjnego „Gitarzysty” życzę Wam radosnych
i spokojnych świąt Bożego Narodzenia, udanego Sylwestra i szczęśliwego Nowego
Roku 2011. Życzę też, abyście czerpali jak najwięcej radości ze swojej pasji,
i to niezależnie od tego, czy podchodzicie do niej hobbystycznie czy też zawodowo.
Sławomir Sobczak
REDAKTOR NACZELNY
Do składu nut wykorzystujemy oprogramowanie firmy Sibelius.
Druk na papierze: Gallery One 80g
Magazyn Fanów Gitary „Gitarzysta” publikowany jest wraz z płytą CD zawierającą kompletne
transkrypcje znanych utworów, warsztaty oraz prezentacje testowanego przez nas sprzętu.
Płyta jest nieodłącznym elementem magazynu i nie może być sprzedawana oddzielnie.
Wydawnictwo AVT Korporacja sp. z o.o. należy do Izby Wydawców Prasy
Foto na okładce: Arjen Lucassen
Grudzień 2010 Gitarzysta 3
731840762.025.png 731840762.001.png 731840762.002.png 731840762.003.png 731840762.004.png 731840762.005.png 731840762.006.png 731840762.007.png 731840762.008.png 731840762.009.png 731840762.010.png 731840762.011.png 731840762.012.png 731840762.013.png 731840762.014.png 731840762.015.png 731840762.016.png 731840762.017.png
W numerze
CD60
Uwaga
płyta została nagrana
w formacie Mixed Mode
1 Dane binarne
2 Wstęp
PREZENTACJE
3 Ibanez Jem 505WH
4 Indie Shredder
5 Samick D3 Kensington
6 Samick D7CE Beaumont
7 Fender Mustang II
8 Avid Eleven Rack
9 Boss PS-6 Harmonist
10 Fernandes Ravelle Bass
11 LTD Phoenix-1004
12 Squier Vintage Modified
Jazz Bass ‘77
13 Markbass Little Mark Rocker 500
ZAGRAJ JAK...
14-15 David Gilmour
WARSZTATY
GITARZYSTA
16 Akustyk
17 Blues
18-21 Funky
22-27 Jazz-rock
28-31 Jazz
32-35 Metal
36-39 Riff (warsztat specjalny)
Mikstura
WARSZTATY
BASISTA
40-41 Tomasz Fulara
42-43 Wojtek Pilichowski
44-46 Krzysztof Ścierański
TRANSKRYPCJE
47 Ayreon „Chaos”
48 Cream „I Feel Free”
49 „Mizerna cicha” (wersja 1)
61
Arsenał gitarzysty
TRANSKRYPCJE
– DODATKI
/transkrypcje
Ayreon „Chaos” (podkład)
Cream „I Feel Free” (podkład)
„Mizerna cicha” (wersje 2-4)
86
Technika i teoria
Ważne informacje dotyczące
korzystania z płyty CD dołączonej
do magazynu „Gitarzysta”
Płyta CD jest dwusystemowa (zapisana w standardzie
Mixed Mode CD), co oznacza, że znajdujący się na niej
materiał został podzielony na dwie części. Pierwszą
z nich są nagrania audio, które można odsłuchać na
standardowych odtwarzaczach CD lub za pomocą
dedykowanej do tego celu aplikacji (w systemie
Windows np. Windows Media Player). Na drugą część
płyty składają się pliki, które można przeglądać za
pomocą standardowych menadżerów plików.
W systemie Windows zawartość płyty nie otwiera się
automatycznie po włożeniu jej do napędu CD-ROM.
Aby odtworzyć nagrania audio, należy uruchomić np.
Windows Media Player i odnaleźć zakładkę z nazwą
napędu CD-ROM.
89
Transkrypcje
112
Zagraj jak...
114
Warsztaty
731840762.018.png 731840762.019.png 731840762.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin