Po prostu Internet Techniki zaawansowane ppintz.pdf

(515 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
Po prostu Internet.
Techniki zaawansowane
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor:
ISBN: 83-7197-670-4
Format: B5, stron: 122
Tomasz Trejderowski
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Doskona³y podrêcznik dla pocz¹tkuj¹cych u¿ytkowników Internetu, którzy chcieliby
poznaæ techniki stosowane przy tworzeniu stron WWW. Ju¿ wkrótce Kaskadowe
arkusze stylów, JavaScript, dynamiczny HTML nie bêd¹ stanowi³y tajemnicy. Dziêki tej
ksi¹¿ce nauczysz siê tworzyæ doskona³e strony WWW, które podbij¹ internetowe
rankingi popularnoci.
Ksi¹¿ka ta jest kontynuacj¹ przewodnika Po prostu Internet. Rozszerza informacje
dotycz¹ce tworzenia stron internetowych na komputerach klasy PC o zagadnienie
Kaskadowych Arkuszy Stylów (CSS), tworzenie skryptów w jêzyku JavaScript
itworzenie formularzy na stronach WWW. Nie zabrak³o równie¿ wprowadzenia do
DHTML.
Niniejsza pozycja przeznaczona jest g³ównie dla osób, które pragn¹ rozszerzyæ swoj¹
wiedzê zdobyt¹ podczas pracy z ksi¹¿k¹ Po prostu Internet, jednak¿e nie wystêpuj¹
w  niej odwo³ania do tego przewodnika, wiêc pozycjê t¹ mo¿na spokojnie poleciæ tak¿e
dla osób, które wiedzê z zakresu podstaw Internetu i tworzenia stron internetowych
zdoby³y z zupe³nie innego ród³a.
Ksi¹¿ka, któr¹ trzymasz w rêku, jest wyj¹tkowa pod wieloma wzglêdami:
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
"
Ka¿de omawiane zagadnienie jest przedstawiane krok po kroku, tak by nikt nie
mia³ problemów z powtórzeniem danego rozwi¹zania na w³asnym komputerze.
Ka¿de omawiane zagadnienie jest tak¿e bardzo bogato ilustrowane ksi¹¿ka
zwiera ponad dwiecie ilustracji!
Omawiane problemy s¹ wzbogacane o zestawienia tabelaryczne najczêciej
wykorzystywanych funkcji, obiektów czy stylów.
Autor skupia siê na zgodnoci z obowi¹zuj¹cym od kilku lat standardem HTML
4.0 --czytelnik w trakcie lektury ju¿ teraz nabywa wiedzê z zakresu, który bêdzie
obowi¹zywa³ w przysz³oci, od momentu, gdy wiod¹ce przegl¹darki internetowe
wprowadz¹ kolejne rozwi¹zania zdefiniowane przez twórców HTML 4.0
Autor ksi¹¿ki udostêpni³ swój prywatny adres e-mail. Mo¿esz wykorzystaæ go do
wyra¿enia w³asnych opinii na temat tej ksi¹¿ki, ale przede wszystkim, by
uzyskaæ odpowied, której byæ mo¿e nie uda³o Ci siê odnaleæ w ksi¹¿ce.
"
"
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
"
454065743.008.png 454065743.009.png 454065743.010.png 454065743.011.png
Spis treci
Wstp
7
Rozdział 1. Wprowadzenie do CSS 9
Wstp ..........................................................................................................9
Podstawowe wady i zalety stosowania CSS .............................................11
Rozdział 2. Tworzenie arkuszy stylów 13
Wstp ........................................................................................................13
Style na trzy sposoby ................................................................................14
Anatomia stylu..........................................................................................16
O czym warto pamita!... .........................................................................17
Odno#niki..................................................................................................19
Klasy .........................................................................................................20
Własne znaczniki HTML..........................................................................21
Jednostki ...................................................................................................22
Dziedziczenie stylów ................................................................................23
O czym warto pamita! ............................................................................24
Rozdział 3. Przykładowe style 25
Wła#ciwo#ci czcionki................................................................................26
Wła#ciwo#ci tekstu (akapitu) ....................................................................28
Kolor i tło..................................................................................................30
Bloki..........................................................................................................31
Listy ..........................................................................................................36
Tabele........................................................................................................38
Rozdział 4. Wprowadzenie do JavaScript 41
„D5awaSkrypt” .........................................................................................41
Co to znaczy „skryptowy”? ......................................................................43
Złe nawyki ................................................................................................44
W czym pisa! skrypty? .............................................................................46
3
454065743.001.png
Spis treci
Rozdział 5. Podstawy JavaScript 47
Zmienne ....................................................................................................47
Deklarowanie zmiennych..........................................................................49
Umieszczanie skryptu JavaScript na stronie WWW.................................50
Funkcje......................................................................................................52
Zdarzenia ..................................................................................................54
Operatory ..................................................................................................55
Instrukcje warunkowe...............................................................................59
Ptle ..........................................................................................................62
Dziedziczenie w JavaScript ......................................................................64
Rozdział 6. Obiekty w JavaScript 65
Zdarzenia, metody i wła#ciwo#ci..............................................................66
Konstruktory .............................................................................................67
Obiekt document.......................................................................................68
Obiekt history ...........................................................................................71
Obiekt math...............................................................................................72
Obiekt date................................................................................................73
Obiekt string .............................................................................................75
Obiekt window..........................................................................................77
Obiekt window, a problematyka ramek w dokumencie............................81
Podsumowanie..........................................................................................81
Rozdział 7. Wprowadzenie do formularzy 83
Wprowadzenie ..........................................................................................83
Ramy formularza ......................................................................................84
Typy formularzy .......................................................................................85
<FORM> </FORM>.................................................................................86
Filozofia przesyłania danych ....................................................................87
Rozdział 8. Budowanie formularzy 89
<INPUT> ..................................................................................................90
<TEXTAREA> — Obszary tekstowe ......................................................94
Listy wyboru.............................................................................................95
Przesyłanie plików....................................................................................97
Pola ukryte ................................................................................................98
Klawisze sterujKce formularza..................................................................99
Elementy nieaktywne..............................................................................102
4
454065743.002.png
Spis treci
Rozdział 9. Obsługa formularzy przed wysłaniem 103
Dostp do formularza z poziomu JavaScript ..........................................104
Przykłady wykorzystania JavaScript w obsłudze formularzy.................105
Rozdział 10. Obsługa formularzy po wysłaniu 111
Wysyłanie danych bezpo#rednio na adres e-mail ...................................112
Wysyłanie danych poprzez skrypt na serwerze ......................................113
Rozdział 11. Wprowadzenie do DHTML 115
DHTML, którego nie ma… ....................................................................116
DOM .......................................................................................................117
Jaka przeglKdarka....................................................................................119
Nowe zdarzenia.......................................................................................119
Nowy JavaScript.....................................................................................120
Potga w Twoich rkach….....................................................................122
To ju5 jest koniec…................................................................................122
Skorowidz
123
5
454065743.003.png
Podstawy JavaScript
Zmienne
Najprociej mówic, zmienna to zasobnik (ang.
container
JavaScript
rozró#nia cztery podstawowe typy zmiennych:
liczby (ró#ne formaty zapisu),
ła'cuchy tekstowe,
wartoci logiczne,
null
Rysunek 5.1.
Róne rodzaje zmiennych
.
Poni#ej pokrótce omówiona została ka#dy
z powy#szych typów zmiennych.
Nale#y zwróci uwag" na fakt, który nie wyst"puje
w wi"kszoci popularnych j"zyków programowania.
Otó#, w
Rysunek 5.2. Przykład mieszania rónych typów
zmiennych w jednym poleceniu jzyka JavaScript
wprowadzone zostały operatory
dodawania do siebie zmiennych bez wzgl"du na ich
typ. To znaczy mo#liwe jest dodanie do zmiennej typu,
np. ła'cuch tekstowy innej zmiennej typu np. liczba,
bez koniecznoci zamiany którego z typów zmiennej
na ten sam jak druga zmienna (rysunki 5.1 – 5.3).
JavaScript
nie rozró#nia typu liczby — zmienna
liczbowa mo#e przechowywa wszystkie liczby
zmiennoprzecinkowe i całkowite, bez wzgl"du na to
czy s to liczby rzeczywiste, dodatnie, ujemne, a nawet
bez wzgl"du na to czy s one zapisane w systemie
dziesi"tnym, ósemkowym czy szesnastkowym.
Dokładniej obrazuje to poni#sza tabela.
Rysunek 5.3. Efekt działania powyszego
kodu w przegl"darce
Typ zapisu liczby:
Przykłady: Uwagi:
Liczby zmiennoprzecinkowe
(zapis standardowy)
3.1415
Liczby zmiennoprzecinkowe
(zapis naukowy)
314e-2, 78E17 Jest to tak zwana „eksponenta”.
liczby całkowite
77
(zero), by odró-ni. j,
od tej samej zapisanej w systemie dziesi*tnym.
Liczby w systemie szesnastkowym 0xFF, 0XE3 j.w. przy czym liczb* poprzedza si* kombinacj,
(zero-iks); wielko4. znaku x nie ma znaczenia.
Liczb* poprzedzamy cyfr,
47
), jednoznacznie okrelony unikaln nazw,
przechowujcy w sobie jak warto . J"zyk
Liczby
JavaScript
Liczby w systemie ósemkowym 013
454065743.004.png 454065743.005.png 454065743.006.png 454065743.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin