zarządzanie 16.04.2011.docx

(27 KB) Pobierz

4.  Formalizacja- istota i cele.

·         Każda organizacja dąży do utrzymania swojego samodzielnego bytu, podejmuje działania zmierzające do czasowego utrwalenia celów, struktury organizacyjnej i sposobów funkcjonowania. Proces nadawania cechy trwałości i wprowadzanie do instytucjonalizacji. Polega na utrwaleniu celów i struktury całości organizacyjnych poprzez tworzenie i sprowadzanie do nich wzorów działania.

 

·         W tym procesie wykorzystuje się II wzorce: pamięciowy i zapisowy. Cele i struktura całości organizacyjnych utrwala się poprzez tworzenie i wprowadzenie do działań wzorców zapisowych- proces formalizacji.

 

·         W opinii B. Wawrzyniaka do elementów organizacji, które najczęściej podlegają sformalizowaniu, zalicza się:

                            - cele instytucji;

                            -powiązanie organizacyjnej i systemu informacji;

                            -sposób wykonywania władzy;

                            -powiązanie organizacyjne miedzy instytucją, a obiektami jej otoczenia.

 

·         Istotną rolę w procesie formalizacji odgrywają wzorce działania:

                            - Hipoteza: to część wzorca działania, która określa sytuację organizacyjną w                             jakiej może znaleźć się / bądź znajduje się działający podmiot;

                            - Dyspozycja: to część, która wskazuje sposób zachowania się, gdy działający                             znajduje się w sytuacji określonej przez hierarchię;

                            - Sankcja: to część, która oznacza środek lub zespół środków, które służą                             zapewnianiu wykonania określonych zadań sformalizowanych w hipotezie                             wzorca.  Środki te mogą wystąpić w formie bodźców pozytywnych ( nagrody)                             lub negatywnych ( zagrożenie karą).

 

             

 

 

·         Główne cele formalizacji to:

                            - zwiększenie przewidywalności zachowań ludzkich w skutek czego istnieje                             możliwość wzmocnienia skuteczności oddziaływań sterująco- regulacyjnych;

                            - zapewnienie ładu wewnętrznego poprzez skodyfikowanie podziału zadań i                             odpowiedzi między członków organizacji. Brak precyzyjnego podziału może                             prowadzić do powstania sporów kompetencyjnych lub tzw. obszarów niczyich                             ( białe plamy);

                            -zapewnienie pożądanego poziomu zgodności współdziałania poszczególnych                             składowych organizacji;

                            - zapewnianie pożądanego poziomu wyniku i sposobu działania poprzez                                           narzucenie określonych procedur działania;

                            - zmniejszenie poczucia niepewności miejsca i roli człowieka w organizacji;

                            - umożliwianie wycenienia i ustalania wpływu poszczególnych składowych                             organizacji na jej funkcjonowanie.

             

5.  Organizacja całkowita- elementy składowe.

·         Z pkt. widzenia stosunków organizacyjnych i zachowań ludzkich w kontekście obowiązujących procesów formalizacyjnych.

 

                                          Struktura organizacji całkowitej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Stosunki wewnątrzorganizacyjne: stosunki zachodzą między pracownikami organizacji wynikające z roli jaką ci pracownicy pełnią w tej organizacji                     ( zadania, uprawnienia, odpowiedzialność).

 

·         Stosunki pozaorganizacyjne: stosunki zachodzące między pracownikami organizacji, nie wiążą się z rolą jaką ludzie pełnią w organizacji ( emocje, hobby).

 

·         Organizacje formalne: wszystkie stosunki wynikające z ról jakie ludzie pełnią w tej organizacji wynikające z przepisów, procedur.

 

·         Organizacje nieformalne: zachowanie ludzi w organizacji, które odchyla się od organizacji formalnej, nieprzestrzeganie przepisów i procedur ( działanie nieświadome, błędna interpretacja) problem kulturowy.

 

·         Organizacja niesformalizowana: zachowanie pracowników z punktu technicznego można poddać procesowi formalizacji, luka swobody działań ludzi, np. liczenie kosztów, swoboda, samodzielność działań ludzkich.

 

·         Organizacje pozaformalne ( stosunki emocjonalne): wg socjologów- grupy nieformalne ( emocje, cele grupowe), charakter patologiczny- klika ( szkodliwa dla firmy).

 

·         Organizacja nie rzeczywista: fikcja organizacyjna, przepisy martwe, można je znaleźć, lecz nie stosujemy się do nich, zmiana przepisu.

 

·         Organizacja rzeczywista: część przepisów obowiązujących, rzeczywiste stosunki, które obiektywnie są w firmie.

 

 

 

 

6. Mierniki stopnia sformalizowania.

·         Mierniki służą do pomiaru rzeczywistego stopnia sformalizowania instytucji. Z uwagi na to, że stopień ten jest wynikiem nie tylko liczb, lecz również cech natury ilościowej i jakościowej.

             

·         Do grupy mierników należy zaliczyć:

                            -liczbę obowiązujących aktów normatywnych;

                            -liczbę stron obowiązujących przepisów;

                            -częstotliwość wykonywania danego przepisu ( rok, miesiąc, dzień), jak często                             pracownik musi stosować się do przepisu;

                            -pracochłonność ( ile czasu zajmuje nam stosowanie się do danego przepisu);

                            -stopień szczegółowości przepisów, jak głęboko przepis ingeruje                                                            w zachowanie ludzkie;

                            -stopień rygorystyczności ( kategorystyczności) wynikający ze sposobu                                           sformalizowania przepisu ( redakcji słownej przepisu, używanie pojęć typu:                             musi, może, powinien oraz zagrożeni sankcjami jego niewykonania bądź                                           uchybień w jego wykonaniu.

 

7. Czynniki formalizacji

·         W polskiej literaturze podmiotu znajdujemy próby wyodrębnienia czynników oraz funkcjonowania wielu hipotez określających zależności między tymi czynnikami a stopniem sformalizowania.

·         IV podstawowe grupy czynników:

                            - rodzaj celu funkcjonowania organizacji;

                            -sposób zorganizowania instytucji rozpatrywany ze względu na sposób                                           koordynacji oraz wykonywania władzy organizacji;

                            -ilość i jakość zasobów organizacji;

                            -kierunek i charakter oddziaływania otoczenia na funkcjonowanie instytucji.

 

 

 

8. Typy i formy struktur organizacyjnych, IV główne typy struktur:

- struktury typu klasycznego: o formie liniowej, funkcjonalnej ( Taylor), sztabowo liniowej                   w układzie poziomym i pionowym;

-struktury z uwagi na ich konfiguracje: struktury smukłe i płaskie;

- struktury typu zdecentralizowanego: o formie struktury dywizjonalnej (wielozakładowej) lub struktury holdingowej;

- struktury typu elastycznego: o formie zadaniowej, macierzowej, organicznej, hybrydowej.

 

                                                        MOTYWOWANIE

1.      Cel i istota motywacji wyjaśnia definicja sformułowana przez J. Zieleniewskiego, która głosi, że motywacja to ,, stwarzanie warunków i stosowanie bodźców zmierzające do tego, aby podwładni wychowywali się zgodnie z wolą kierującego, zachowując przy tym poczucie samodzielnie podjętych decyzji”. Istota motywowania wyraża się w przekształceniu sytuacji podwładnych z motywacyjnie objętej sytuacja motywacyjną. Pojęcie sytuacji motywacyjnej nawiązuje do przyjętego w psychologii pojęcia bodźca, który rozumiany jest jako składnik sytuacji, którego stan lubi zmianę stanów, wpływa na działanie danego podmiotu.

 

·         System motywacyjny powinien spełniać wiele celów, powinien pobudzić pracownika do:

ü      Realizacji podstawowych zadań na poziomie akceptowanym przez organizację;

ü      Dodatkowego wysiłku pozwalającego przekraczać zadania pod względem jakości;

ü      Poszanowania tych wartości, które organizacja uznaje za cenne, a które tworzą jej zasoby kulturowe ( solidność wykonania, innowacyjności, dyscyplina pracy);

ü      Rozwoju zawodowego i osobowego;

ü      Podejmowanie trudniejszych i bardziej odpowiedzialnych ról w organizacji;

ü      Integracja celów osobistych pracownika z celami firmy.

 

2.      Przegląd teorii motywowania.

 

·         W procesie ewolucji teorii motywacji ukształtowały się III podstawowe koncepcje, z których każda rozpatruje motywację w innym aspekcie:

 

I               Teoria treści ( teoria potrzeb i motywów);

II               Teoria procesu ( teoria oczekiwań);

III              Teoria wzmocnienia ( teoria modyfikowania zachowań)

·         U podłoża tych teorii leżą pojęcia potrzeb i motywów ludzkiego działania. Teoria ta podejmuję próbę udzielania odpowiedzi na pytanie w rodzaju zmuszania ludzi do działania, jakie potrzeby ludzkie próbują zaspokajać i jakimi motywami się kierują w ich realizacji ( co powoduje, że dana jednostka postępuje w określony sposób).

 

·         Piramida potrzeb wg. Maslowa

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Model zachowań ludzkich wg M.D Richardsa i P.S Greenlawa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zachowanie obronne:

ü      Racjonalizacja:               próba odpowiedzi na pytanie ,, dlaczego nie udaje się nam                                           rozwiązać problemu”, nie jesteśmy obiektywni i nie jesteśmy                                                                 w stanie rozwiązać problemu;

ü      Stłumienie:                            chcemy zapomnieć o potrzebie;

ü      Atak:                                          powody trudne do wyjaśnienia źródłem niepowodzenia jest                                           otoczenie, wyładowujemy swoją frustrację na osobach                                                         niewinnych;

·         TEORIA HERZBERGA

 

ü  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin