zeglarstwo_niepelnosprawni.pdf

(120 KB) Pobierz
70159860 UNPDF
Mariusz Janusz
Szpital Rehabilitacyjny dla Dzieci w Radziszowie
Instytut Rehabilitacji AWF Kraków
Żeglarstwo - alternatywną formą aktywności ruchowej dzieci i
młodzieży niepełnosprawnej
W twardym trudzie żeglarskim hartują się charaktery
Mariusz Zantski
Myśl wypowiedziana przez nauczyciela i wychowawcę młodzieży nie straciła na aktualności w
dobie wysokiego rozwoju cywilizacji i licznych udogodnień, które człowiek zmienił w źródło
hipokinezy, a często w przyczynę wypadków, których sam jest ofiarą. Żeglarstwo jest jedną z tych
form rekreacji i turystyki, którą uprawiać może każda osoba bez względu na swoje
psychomotoryczne ograniczenia. Jednocześnie jest to forma sportu, do którego uprawiania
konieczne jest zdobycie określonych umiejętności i pewnego zasobu wiedzy teoretycznej, co jest
realizowane w szkoleniu żeglarskim.
Mówi się, że najlepsi żeglarze rodzą się daleko od morza. W bogatym życiu społeczności
żeglarskiej Krakowa brakuje, podobnie zresztą jak w życiu publicznym, obecności osób nie w pełni
sprawnych. Dzięki rozwojowi stowarzyszeń społecznych, w tym Polskiego Stowarzyszenia Osób
Niepełnosprawnych w Krakowie, otwiera się szansa na zmianę tej sytuacji. Rozpoczęte w 1995
roku szkolenie żeglarskie dzieci i młodzieży, w tym niepełnosprawnej, po dwóch latach daje efekty.
Jeszcze 10 lat temu na organizowanej w Krakowie konferencji na temat żeglarstwa brak było
doniesień o działalności żeglarskiej niepełnosprawnych w Polsce. Z nutą zazdrości mówiono o
patentach zdobywanych przez niepełnosprawnych w Wielkiej Brytanii. Dzisiaj ta nuta pojawi się,
gdy mówić będziemy o przeróbkach adaptacyjnych łodzi umożliwiających funkcjonowanie na nich
niepełnosprawnych. Nie ma też żadnych uregulowań w kwestii szkolenia i rywalizacji sportowej
niepełnosprawnych żeglarzy.
W takiej sytuacji wypada za sukces uznać wyrażenie w 1996 roku zgody na uprawianie żeglarstwa
przez osoby niesłyszące na warunkach zaproponowanych przez PZŻ przez ówczesne Ministerstwo
Komunikacji i Główny Inspektorat Żeglugi Śródlądowej.
Aby przypomnieć, że na arenie międzynarodowej niepełnosprawni żeglarze są obecni od wielu lat
trzeba wspomnieć o wyczynie małżeństwa niepełnosprawnych, którzy na własnym zaadaptowanym
jachcie opłynęli glob, o budowie statku "Soreu Larsen", który jest ośrodkiem rehabilitacji i
jednocześnie szkołą pod żaglami dla niepełnosprawnych, o prężnym klubie żeglarskim działającym
w Wielkiej Brytanii, który jako jeden z pierwszych w latach osiemdziesiątych organizował
szkolenie żeglarskie dla niepełnosprawnych.
W tym miejscu można wymienić szereg organizacji i klubów żeglarskich prowadzących działalność
sportową, edukacyjną i integracyjną jak: British Paraplegic Sailiug Associatiou, The Disabled
Sailing Association of British Columbia, Canadiau Yachting Association. Royal Yacht Associatiou
- Sailability, czy w końcu działający przy Międzynarodowym Komitecie Paraolimpiad IFDS
(International Foundation Disabled Sailing).
W ostatnim okresie rozegrano szereg zawodów sportowych dla niepełnosprawnych żeglarzy, z
których wymienić należy: Mistrzostwa Europy Żeglarzy Niepełnosprawnych - Hiszpania 1995,
Międzynarodowe Mistrzostwa Kanady 1996 dla żeglarzy z niepełnosprawnością. Regaty
Paraolimpijskie w Los Angeles 1996.
Stwierdzenie, że sport jest atrakcyjną formą usprawniania leczniczego nie budzi wątpliwości pod
warunkiem, że będzie ono służyć osobie niepełnosprawnej uwzględniając cele, które chyba
najlepiej określił Lorenzen [3]. Żeglarstwo jest sportem, który pozwala osobom niepełnosprawnym
fizycznie konkurować ze sprawnymi na równych warunkach, wymaga jednak zdobycia wiedzy i
umiejętności, a niekiedy adaptacji łodzi, co osiąga się w szkoleniu i praktyce żeglarskiej. Istnieje
znaczna liczba osób niepełnosprawnych zdolnych opanować kunszt żeglarski.
Praca ta jest próba zweryfikowania trwającego od dwóch lat szkolenia żeglarskiego obejmującego
dzieci i młodzież, w tym niepełnosprawną.
Materiał i metody badawcze
Do analizy efektów szkolenia żeglarskiego posłużono się skalą oceniającą poziom zainteresowania i
umiejętności oraz zdobycie patentu żeglarza jachtowego. Oceną objęto dzieci i młodzież
niepełnosprawną uczestniczącą w sportowych obozach szkoleniowych: żeglarskich i żeglarsko -
hippicznych oraz regatach, (tab. 1)
Uczestników obozów podzielono ze względu na rodzaj dysfunkcji i wyodrębniono dziewięć grup
(tab. 2):
Grupa 1 uszkodzenie narządu słuchu;
Grupa 2 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim;
Grupa 3 upośledzenie umysłowe w stopniu ciężkim (w tej grupie znalazło się jedno
dziecko z cechami autyzmu, jedno z zespołem Dawna, dwie osoby ciężko
upośledzone umysłowo);
Grupa 4 mózgowe porażenie dziecięce, z których większość stanowi postać diplegia
spastica, poruszających się samodzielnie lub o kulach;
Grupa 5 skoliozy zaawansowane i mniejsze, stany po wrodzonych dysplazjach
stawów biodrowych, skrócenia kończyn dolnych o różnej etiologii;
Grupa 6 zniekształcenie narządu ruchu powstałe w przebiegu różnych chorób
układowych jak: artrogrypoza, wrodzona dysplazja wielonasadowa, wady
nabyte (przykurczę w stawach uniemożliwiające ich prawidłowe
funkcjonowanie), wady wrodzone (np. brak kończyny górnej) itd.;
Grupa 7 niedowłady wielokończynowe, czyli osoby z porażeniem trzech kończyn po
poliomyelitis, z porażeniem kończyn dolnych, po urazie rdzenia kręgowego,
z wysoką przepukliną oponowo - rdzeniową;
Grupa 8 dzieci chore na jałowe martwice kości, choroba Osgood -Schlatera,
Scheurmaua, idiopatyczna osteoporoza młodzieńcza;
Grupa 9 dzieci cierpiące na schorzenia przemiany materii (cukrzyca) i schorzenia
iuternistyczue (astma, zapalenie dróg moczowo-płciowych).
Do oceny zainteresowania żeglarstwem posłużono się skalą od O - 10 pkt dokonywaną
każdorazowo po kolejnym etapie szkolenia przez Kierownika Wyszkolenia Żeglarskiego i kadrę
instruktorską. Do analizy wzięto najlepszy wynik uzyskany przez dziecko. Dla uproszczenia analizy
wyszczególniono klasę o wysokim (9-10 pkt), średnim (6-8 pkt) oraz przeciętnym (3 - 5 pkt) i
miernym zainteresowaniu (O -2 pkt). Poziom umiejętności również oceniono na podstawie skali 10
pkt i czterech klas, w których zdobyte punkty odzwierciedlają stopień opanowania umiejętności
żeglarskich [2].
Poziom wysoki (9 - 10 pkt) - opanowanie manewrów prostych, głównych złożonych, awaryjnych i
znajomość dobrej praktyki żeglarskiej. samodzielne przystosowanie swoich reakcji i zachowań do
zmieniających się warunków środowiska zewnętrznego, umiejętność kojarzenia i rozwiązywania
problemów w stopniu wymaganym na patent żeglarza jachtowego.
Poziom średni (6 - 8 pkt) - opanowanie manewrów prostych, głównych, złożonych w warunkach
spokojnej żeglugi w obecności instruktora i pływaniu pod nadzorem.
Poziom przeciętny (3 - 5 pkt) - opanowanie manewrów prostych i głównych, praca załogi na
jachcie, opanowanie czynności pomocniczych.
Poziom mierny (0-2 pkt) - opanowanie czynności pomocniczych, wiązanie prostych węzłów,
pagajowanie, wiosłowanie na łodzi z pomocą instruktora, minimalne umiejętności taklowania
jachtu.
Do analizy wzięto najlepszy wynik jaki dana osoba osiągnęła w szkoleniu.
Uczestnicy szkolenia żeglarskiego byli klasyfikowani przez zespól. w skład którego wchodził
lekarz, rehabilitant, psycholog, instruktor PZŻ.
Wyniki badań
Średnio każdy uczestnik obozu żeglarskiego w 1995 roku wypływał 72 godziny i uczestniczył w 8
godzinach zajęć teoretycznych. W roku 1996 wypływał 90 godzin, uczestnicząc w regatach
dodatkowo 15 godzin. Na obozach żeglarsko - hippicznych było około 24 godziny pływania i 4
godziny zajęć teoretycznych. Zatem uczestnik szkolenia ma około 180 godzin wypływanych (dla
porównania student AWF kierunku wychowania fizycznego pływa 40 godzin podstawowe i 60
fakultatywnie.
Na uwagę zasługuje wysoki poziom zainteresowania (66%) w grupie 4 M.P.Dz. (tab. 3). Młodzież z
niedowładami wielokończynowymi znajduje się w klasie wysokiego i średniego zainteresowania,
co świadczy o wysokim poziomie motywacji. Podobnie jest w grupie 8. W grupie skolioz wysokie
zainteresowanie obserwuje się u więcej niż 50% osób. Również w grupie l (głusi) 76% prezentuje
wysoki i średni poziom zainteresowania.
Stosunkowo najniższe zainteresowanie daje się zaobserwować u upośledzonych umysłowo w
stopniu lekkim i ciężkim, ale znacząca jest wysoka motywacja do żeglarstwa u dziecka z zespołem
Downa,
Pod względem poziomu zdobycia umiejętności żeglarskich (tab. 4) również wyróżniają się osoby z
mózgowym porażeniem dziecięcym. skoliozami i niedowładami kończyn, które najczęściej
znajdują się w klasie średniej i wysokiej.
Stosunkowo duże rozproszenie panuje w grupie uszkodzeń narząd u słuchu, gdzie niemal 40%
osiągnęło wynik mierny i przeciętny.
Przeciętne wyniki dzieci z grupy chorób innych daje się tłumaczyć młodym wiekiem tych
uczestników. Usprawiedliwione wydaje się być tak słabe opanowanie umiejętności przez osoby z
ograniczeniem rozwoju umysłowego. Na uwagę zasługuje fakt, iż 2 uczestników na 21 zdobyło
umiejętności pozwalające na samodzielne prowadzenie jachtu, a 4 na prowadzenie jachtu pod
nadzorem.
Na uwagę zasługuje fakt, że po pierwszym roku szkolenia pozytywnie egzamin złożyło 40%
zdających, a po drugim roku szkolenia aż 73% zdających (tab. 5).
Na podkreślenie zasługuje osoba chłopca po porażeniu polio z niedowładem 3-kończynowym, po
licznych zabiegach korekcyjnych, który wykazał się umiejętnościami pozwalającymi na
posługiwanie się patentem żeglarza jachtowego już po pierwszym roku szkolenia.
Czy żeglarstwo może być alternatywną formą ruchu dla niepełnosprawnych, skoro nie jest to forma
rekreacji tania, dostępna i powszechna w Polsce? Wydaje się, że warto stworzyć system
umożliwiający włączenie osób niepełnosprawnych w tę formę rekreacji i rehabilitacji przez sport.
Ekskluzywność tego sportu, trudności adaptacyjne, trudności związane z pokonywaniem barier, w
tym architektonicznych, konieczność zdobycia określonej wiedzy i pakietu umiejętności
paradoksalnie czyni ten sport niezwykle atrakcyjnym dla niepełnosprawnych, o czym świadczy
wysokie zainteresowanie osób z M.P.Dz., porażeniem kończyn dolnych, niedowładami i
niesłyszących.
Wymagany poziom umiejętności, konieczność przekraczania własnych możliwości ruchowych i
psychicznych, wysiłek fizyczny i psychiczny, który niewątpliwie towarzyszy żeglarstwu jest silnym
stymulatorem rozwoju psychoruchowego - i jak wynika z badań - jest chętnie akceptowany i
podejmowany.
Wspomniane umiejętności żeglarskie wymagają doskonalenia w celu wykształcenia możliwości
szybkiego reagowania i rozwiązywania problemów, w jakich znajduje się załoga jachtu żaglowego.
Uwarunkowania niepełnosprawnych, umiejętność dopasowania swojego ciała do zmiennych
warunków równowagi podczas ruchu jachtu. zaburzona koordynacja wzrokowo - ruchowa,
osłabienie siły i wytrzymałości mięśni, zmniejszenie ruchomości w stawach są czynnikami
utrudniającymi, ale nie uniemożliwiającymi żeglowanie.
Dlatego potrzeba więcej czasu na opanowanie nowych umiejętności. Stąd postuluje się, aby
szkolenie żeglarskie wydłużyć w czasie. Należałoby rozdzielić uprawianie żeglarstwa dla sportu,
gdzie niewątpliwie decydujące znaczenie odgrywa czynnik rywalizacji, od żeglowania dla
przyjemności, rekreacji. Do tej drugiej grupy można włączyć dzieci nawet z ciężkim upośledzeniem
umysłowym, gdyż - jak wynika z obserwacji - daje to duże poczucie zadowolenia. W tych
przypadkach nie wydaje się celowe prowadzenie zaawansowanego szkolenia, a raczej dostarczenie
przyjemności z żeglowania, co może być możliwe wtedy, gdy jest to tylko jedna osoba w załodze 4-
osobowej. Żeglarstwo jako pewna atrakcja, przyjemność nadaje się dla każdego człowieka i stwarza
możliwość rozwijania cech psychicznych, intelektualnych i fizycznych.
O poważniejszym traktowaniu żeglarstwa możemy mówić wtedy, kiedy jest ono własnym wyborem
dziecka czy osoby dorosłej, także niepełnosprawnej. Jest to odpowiedź na wyzwanie, jakie stawia
żywioł -woda, technika - jacht, sprzęt i człowiek - współzałogant. U młodzieży poddanej obserwacji
daje się zauważyć pozytywne zmiany w kształtowaniu takich cech osobowości jak: zdecydowanie,
punktualność, aktywność, współdziałanie w grupie, wyrobienie niezależności i samodzielności,
odwaga. Nauka i doskonalenie umiejętności żeglowania rozwija pamięć, umiejętność kojarzenia, a
nade wszystko przewidywania. Konieczność zadbania o możliwość pływania, dojazd do akwenu,
taklowanie łodzi i w końcu pełnienie funkcji załoganta. a z czasem sternika wymusza aktywność i
pozwala utrzymać narząd ruchu w sprawności niezbędnej dla osoby niepełnosprawnej. Trening
sportowy nawet w formie niesystematycznej wpływa dodatnio na podniesienie odporności i ogólnej
wytrzymałości.
U niepełnosprawnych żeglarzy nie wolno zapomnieć o kinezyterapii, a więc zastosowaniu ruchu
jako leku, czemu żeglarstwo nie przeszkadza, a nawet pomaga, bo na wyjazdach, obozach ćwiczy
się łatwiej i lepiej. Nie sposób pominąć wychowawczego oddziaływania instruktora na swoich
podopiecznych. Ramy tego opracowania nie pozwalają zająć się tym tematem dogłębnie.
W końcu możliwość wykonania czegoś wyjątkowego, czym jest żeglowanie dostarcza osobie
niepełnosprawnej przyjemności i radości, co wyraża się w określeniach słownych po zejściu na ląd:
"było super", "chwieje mi się grunt pod nogami, ale było fajnie", "ale przechyły".
Żeglowanie zawsze wiąże się z nawiązaniem bliskich kontaktów społecznych (rzadko pływa się
samemu), z żeglarstwem kojarzy się gitara i śpiewana shanta i to jest cenne, że łatwiej sobie
uświadomić słowa Tomasza Mertoua "Nikt nie jest samotną wyspą".
Podsumowując 2 letnią żeglarską działalność PSON można stwierdzić, że dla wielu prawdziwe są
słowa "Navigare Necesse Est" (konieczne jest żeglować).
Wnioski
1. Konieczny jest dobór uczestników szkolenia żeglarskiego przez zespół badający (lekarz,
rehabilitant, instruktor PZŻ), który powinien uwzględnić stopień i rodzaj niesprawności oraz
możliwość stworzenia wacht umożliwiających szkolenie i pływanie dla przyjemności.
2. Program szkolenia żeglarskiego należy wydłużyć w czasie wprowadzając atrakcyjne formy
zdobywania i nazywania kolejnych stopni zaawansowania żeglarskiego, up. biszkopt,
majtek, starszy majtek, żeglarz o.m.c. itp.
3. Po wstępnym okresie szkolenia należy dokonać weryfikacji jego uczestników ze względu na
predyspozycje do sportowego uprawiania żeglarstwa.
4. Szkolenie żeglarskie dla niepełnosprawnych powinna prowadzić specjalistyczna kadra
znająca problemy żeglarskie i leczniczo -rehabilitacyjne.
5. Należy stworzyć system informowania i wyłaniania ze społeczności niepełnosprawnych
osób zainteresowanych żeglarstwem.
6. Należy stworzyć punktowy system doboru i klasyfikacji załóg startujących w regatach
wyrównujący szansę zwycięstwa.
Bibliografia
1. Dąbrowski Wł.: "Szkolenie i wychowanie w żeglarstwie turystycznym". Wybór referatów
pod red. Dąbrowski Wł., AWF Kraków 1989.
2. Dąbrowski Wł.: "Yademecum instruktora żeglarstwa". AWF Kraków 1995.
3. Orzech J., Sobiecka J.: "Sport Osób Niepełnosprawnych". AWF Kraków 1989.
4. Piskorz Cz.: "Rehabilitacja pod żaglami" W: Szkolenie i wychowanie w żeglarstwie
turystycznym. Red. Dąbrowski Wł. AWF Kraków 1989.
5. Szczygieł A., Klimek E.L "Żeglarstwo osób niepełnosprawnych -wybrane zagadnienia" W:
Szkolenie i wychowanie w żeglarstwie turystycznym. Red. Dąbrowski AWF Kraków 1989.
6. Williams Trevor: "International Paralymic Committee. Sailing Classification - introduction."
ipc-info alvoro.ac.ak.
Tabela 1. Wiek uczestników obozów sportowo - szkoleniowych
Przedziały wieku Liczba osób
do 10 lat
15
11 - 13 lat
62
14 - 16 lat
72
17 lat i więcej
36
Tabela 2. Uczestnicy obozów sportowo - szkoleniowych a rodzaj dysfunkcji (schorzenia)
Rodzaj dysfunkcji (schorzenia)
Liczba osób
1 uszkodzenie narządu słuchu;
13
2 upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim;
21
3 upośledzenie umysłowe w stopniu ciężkim (w
tej grupie znalazło się jedno dziecko z
cechami autyzmu, jedno z zespołem Dawna,
dwie osoby ciężko upośledzone umysłowo);
4
4 mózgowe porażenie dziecięce, z których
9
70159860.002.png 70159860.003.png 70159860.004.png 70159860.005.png 70159860.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin