Prawosławie - Historia - 3.txt

(90 KB) Pobierz
szoci na ziemiach byego zaboru rosyjskiego, co w rodzaju su
stytutu pastwa, a przynajmniej tak instytucj, jak stworzy
Koci greckokatolicki w Galicji Wschodniej. Std spraw
kocielne znalazy wane miejsce w programach partii politycz
nych o charakterze nacjonalistycznym. Chodzio oczywicie ni
tyle o stworzenie warunkw do realizacji prawa ludnoci do lep-
szego zaspokajania potrzeb religijnych, lecz o wyodrbnicni
organizacji kocielnej na ziemiach zamieszkaych przez Ukrai-
cw zukrainizowanie jej oraz o dopuszczenie wieckich do zarzdu
kocielnego rnych szczebli. Dla takiej koncepcji Kocioa szu-
kano punktw odniesienia w przeszoci.
   Wizj ukraiskiej organizacji kocielnej w Polsce, zwizanej
z histori# i tradycj Kocioa, tworzyli gwnie emigranci
z Ukrainy Naddnieprzaskiej - Aleksander otocki, minister
owiaty rzdu Skoropadskiego, przebywajcy pniej na emigra-
cji w Pradze, a od 1928 r. profesor Studium Teologii Prawosaw-
nej na Uniwersytecie Warszawskim, dyrektor Ukraiskiego
Naukowego Instytutu, autor licznych rozpraw z historii Kocioa
Wschodniego2l; Iwan Ohijenko - byy minister wyzna rzdu
Dyrektoriatu, organizator i rektor uniwersytetu ukraiskiego
w Kamiecu Podolskim, rwnie profesor Studium Teologii Pra-
wosawnej, jzykoznawca==; Dymitr Doroszenko, historyk, prze-
bywajcy w Warszawie od 1931 r.23 i inni.

   Q1 Gwne prace Aleksandra otockiego (Oeksander otokyj): Auto-
kefalia, Zasady autokefalii, Warszawa 1932; Autokejalija, t. II, Narys
istoriji autokejalnych cerkou#, Warszawa 1938; Ukrajinki derela cerkoz.u-
noho prawa, Warszawa 1931; Cerkowne prai.uo, cz. 1, Praha 1921; Soborni
krylos# na Ukrajini ta Biij Rusy w XV-XVI ww., "Zapysky Naukowoho
Towarystwa imeny T. Szewczenka" 1986, t. IX, z. I; Cerkou#na sobornist'
uck 1932.
   # Iwan Ohijenko by autorem Iicznych drobnych prac: Nlowa ukrajin-
ka bula u#e n2owoju cerk#wy. Narysy z istoriji kulturnoho yttia cerkwy
ukrajinkoji, Terniw 1921; Pid1.uayny ukrajinkoji pra1.uosa#wnoji Cerk2.u#,
Terniw 1922; Ukrajinka wyn2owa bohosluboz.uoho tekstu 1.u XVl1 2uici,
"EIpis" 1926, nr I; Jak caryca Kater#na ob7n.oskowlu2.uaia Cerku#u ukrajin-
ku, Terniw 1921; i inne. Wiele z tych prac zebranych wyda w Pradze w
1942 pt. Ukrajinka Cerkwa, Narysy z istorii ukrajinkoji Cerku#y, t. I. II.
   # Spord prac Dymitra Doroszenki na uwagi zasuguj przede wszy-
stkim: Narys istoriji Ukrajiny, t. I, II, Warszawa 1932-33; Ilustro#wana
Istorija Ukrajiny 1917-23 r. t. I, II, Uihorod 1930-31; Ohlad ukrajinkoji


82


  Gwn teza goszon przez otockiego byo twierdzenie, e
  h charakterystyczn Kocioa wschodniego jest jego narodo-
  charakter=';, a co za tym idzie, jest rzecz naturaln denie
  oci ukraiskiej do stworzenia wasnego narodowego Ko#-
  a i o:ganizacja takiego Kocioa jest moliwa. Wszyscy nato-
   t usiowai dowie, e w przeszoci istnia odrbny Koci
  aiski, ktry zosta zniszczony w wyniku rusyfikacyjnej i uni-
  cyjnej dziaalnoci wadz rosyjskich wieckich i kocielnych
#po przyczeniu do Kocioa rosyjskiego metropolii kijowskiej
# 1686 r., a na pozostaych ziemiach, zamieszkanych przez Ukrai-
:#w, po rozbiorach Polski. Nie chodzi wic - jak pisa Ohijen-
)co - o ukrainizacj Kocioa lecz o jego derusyfikacj 2J.
  Teza o istnieniu w przeszoci prawosawnego Kocica ukrai-
shiego korzeniami tkwia w tym nurcie historiografii ukraiskiej,
ktry traktowa histori Ukrainy jako jeden nieprzerwany proces
#oczynajc od Rusi Kijowskiej, bdcej jakoby jedyn form
ycia pastwowego Ukraicw, pastwem panujcym nad innymi
pemionami na zasadzie nieomal kolonialnej. Zdaniem M. Hru-
szewskiego - czoowego reprezentanta tego nurtu -# Ru Ki-
jowska bya dzieem jednej tylko narodowoci - ukraiskiej,
a pniejsze pastwo wodzimiersko-moskiewskie utworzya na-
rodowo wielkorusk. Okres kijowski przeszed w halicko-wo-
yski (XIII w.) a pniej litewsko-polski (XIV-XVI w.). Swoje
rozumienie historii narodu ukraiskiego jako "jednego cigu"
Hruszewski teoretycznie uzasadni w artykule2g, a potem wyo-
y w swojej monumentalnej Istorii Ukrai'ny-Rusy wydanej po
raz pierwszy w latach 1898-1936. W okresie midzywojennym
stanowisko to przyjmowao wielu historykw, uczniw Hruszew-
skiego, a w Polsce przede wszystkim D. Doroszenko. Jest ono




tstori.ohrajii, Praha 1923; oraz wydan w Berlinie w 1940 r., Prat.#osfau#na
cerkwa w mynuion2u i suczasnon2u ytti ukrajin,skoho narodu.
  # A. otocki, Autokefalia..., s. 121 i nast.
  # I. Ohijenko, Losy cerkw ukraiskej i jej stan obecny, "Sprawy
Narodowociowe" 1929, nr 1, s. 182.
  m M. Hruszewkyj, Z1,uyczajna schema "russkoji istoriji' ta sprau#a
iacjonalnoho ukadu istoriji schidn.oho sou#ianstu#a, [w:l Statti po stou#ia-
nou#edaeniju W. I. amanskogo, Peterburg 1904.

                                           83


rozwij##ne rwnie po drugiej wojnie wiatowej przez ukrai
sich his#orykw i ar#heologw na emigracji27.
  Nux## ten narodzi si niegdy z opozycji do ujmowania histor
Rusi przez historykw rosyjskich, jako dziejw jednego pastw
xosyjskiego, ktre najpierw uksztatowao si w Kijowie a pote
istniao nieprzerwanie pod wadz jednej dynastii zmieniajc tyl
ko swoje centrum: Kijw, Moskwa i wreszcie Petersburg. Te
schemat przyj si w XVIII wieku a potem utrwali go swoim
autorytetem Karamzin, autor Istorii Gosudarstu%a Rossijskogo.
Pniejsi historycy rosyjscy m.in. VV. Kluczewski, P. Milukow
i S. Patonow w swoich wykadach oddzielnie traktowali okres
Ru# Kijowskiej, nast#pnie przechodzili do formowania si ple-
mienia wielkoruskiego i historii pastwa rosyjskiego. Na uwag
zasuguje fakt, e niektrzy historycy, ktrzy uchodzili za ukrai-
skieh - np. Bantysz Kamenski, Ivlartos Markiewicz - rwnie
wyodrbniali okres Rusi Kijowskiej, jako wsplny dla caej Euro-
py wschodniej, a pniej zajmowali si tylko histori kozaczy-
zny i hetmaszezyzny, nie uwzgldniajc innych okresw.
   l#urt historiografii ukraiskiej, ktrego reprezentantem by
II.ruszewski, znalaz si# pniej w opozycji do historiografii ra-
dzieckiej, ktra stoi na stano#.#isku, # pastwo staroruskie po-
wstao w wyniku pxocesu formowania si klasowego spoecze-
stwa u Sowian wschodnich. Ru Kijowska bya pastwem nie
jednego narodu (narodu w tym okresie jeszeze nie byo) lecz
wspln kolebk przyszych trzech narodw: rosyjskiego, ukrai-
skiego i biaoruskiego. Jedno jzyka, terytorium, materialnej
i duchowej kultury, wsplnota ycia politycznego, ukadu psychi-
cznego sprzyjay rozwojowi u ludnoci rnych czci Kijowskiej
Rusi jednoci staroruskiej narodowoci. Formowanie si na grun-
cie tej staroruskiej narodowoci trzech narodw odbyo si nie
na skutek psychologicznych, antropologicznych, geograficznych
rnic, czy pod wpywem religii, lecz byo uwarunkowane obiek-
tywnymi ekonomicznymi i politycznymi procesami charaktery-
stycznymi dla wezesnofeudalrego rozdrobnienia"#.

   #? Np. M. Czubatyj, l#nua Ru - Ukrajina ta zoynyknennia trioch
schidnoso2,uiankych nacij, New York 1964. Tene: Istorija chrystianstwa
rta Rusy - Ukrajini, t. I, Rym 1965, t. II, 1976.
   e Por. J. M. Hapusenko, Ukrajinki radianki istor#ky pro K#jiz.uku

84


Wizja Kocioa ukraiskiego w przeszoci budowar.a przez na-
vtrcw i
       politykw ukraiskich w Polsce w okresie midzy-
jennym wyrastaa wic z koncepeji historiograficznej szkov

  szewskiego. Np. otocki pisa, e w okresie Rusi Kijowskiej
'tyczny zwizek rnych plemion pod wadz jednej dynastu

   r Lewag grupy poudniowej nie zlikwidowa rnic midzy

 ionami, poniewa zwizek ten nie by peny i nie trwa du-
. "
  W ten sposb plemiona podzielone terytorialnie, warunkami

  ia oddalay si poprzez naturalny rozw swoich waeivvoci.
jazd tatarski zdecydowanie przerwa pastwowy, a co za tym
'e kocielny zwizek tych plemion, z ktrych wezeniej po-
#ay oddzielne jednostki" =9. Dalsze historyczne istnienie prz^-
 ao ju rnymi drogami. Rwnolegle z narodowym podzia-
   typw etnicznych, ktr5# pocign za sob odrbno ich
  ecznego i pastwowego 5`cia, w sposb naturalny mia na-
  pi i podzia cerkiewny, ktry w procesie dalszego rozwoju
  anizacji kocielnej u dwch wspomnianych narodw p#Wa-
' i do cerkiewnej odrbnoci. Pocztkowo istniaa jedna ruska
rkiew pniej, w miar tworzenia si na pnocy nowego naro-
u a zarazem nowego pastwa, rodzi si denie do stworzeni#
rbnej organizacji kocielnej. Po dugich i zoonych perype-
'ach w XV w. dochodzi do powstania dwch Cerkwi czyli ukra-
' ko-biaoruskiej i moskiewskiej lecz w XVII w. nastpuje ic#
#olczenie. W tym nowym stanie tworzy ona Cerkiew rosyjsk#
a do czasu rewolucji lutowej, kiedy zostaje podzieona. Tak wic
#storia Cerkwi ukraiskiej wchodzi jedynie tylko pewnymi ele-
mentami w histori Cerkwi zwanej rusk lub rosyjsk. Na sku-
tek rnicy historii i charakteru tych Cerkwi to poczenie ich
przez historykw w jednym wykadzie zawsze uderzao svvoj#
sztucznoci.
  Std otoeki uznawa za niesuszne periodyzacje Kocioa ro-
syjskiego dokonanc niegdy przez Gumilewskiego, metropolit
Makariusza i Goubiskiego, ktrzy nie uwzgldniali odrbnoci
Cerkwi na Ukrainie. Proponowa now periodyzacj dla Kocioa
ukraiskiego:

Ru. [w:) Istorioh.raficzni doslidwenn%a w ukrnjin.kij RSR, wyp. I, Kvjiw
1968; Sowietskaja istoriograjija Iiijewskoj Rusi, L.eningrad 1998.

   # O. .otoEkyj, Awtokefalija, t. II. .. , s. 225.

                                            85


  Okres I - od pocztkw chrzecijastwa do najazdw mon-
golskich (988-1237);
  II - od najazdw mongolskich do podziau metropolii kijow-
skiej na Kocioy kijowski i moskiewski (1237-1410);
  111 - okres odrbnoci Kocioa ukraiskiego (1415-1686);
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin