Prawosławie - Historia - 7.txt

(193 KB) Pobierz
wj ruchu partyzanekiego ##'a. W tej sytuacji wydawao. si niP-
suszne z punktu widzenia rzdu, stwarzanie nowych form org3-
nizacyjnych dla ludnoci prawosawnej. A ponadto podjto wa-
nie prace nad ustaw o pooeniu Kocioa prawosawnego w pa-
stwie, ktra powinna raczej poprzedza zatwierdzenie statutu
bractw.
  po przewrocie majo#vym wadze kocielne liczc na przychyl-
noe rzdu ponowiy prby unormowania sprawy bractw. 1 czerw-
ca Syno zaaprobowa nowy statuts'1, ktry 15 czerwca prze-
slano do zatwierdzenia MWRiOP##'= oraz rwnoczenie probosz-
czom do wiadomoci i do realizaeji 3;3. Statut ten uwzgldnia po-
prawki rzdowe z 1924 r. z wyjtkiem sprawy legalizacji bractw
faktycznie istniejcych oraz sposobu zakadania nowych. Jeeli
zarzdy parafu chciayby "osnowat' ili wozstanowit bractwa"
winny zwrci si do biskupa diecezjalnego i po uzyskaniu jego
zgody zwoa zebranie, na ktrym wybrane zostayby wadze
braetwa. Po czym biskup zawiadamiaby waciwego wojewod:
o powstaniu bractwa##'#. Innymi sowy usiowano wyeliminowae
potrzeb zgody administracji pastwowej na zakadanie bractwa.

  MWRiOP oficjalnie nie ustosunkowao si do tego projektu,
a na pytania wojewodw jakie maj zajmowa stanowiska w po-
szezeglnych sprawach odpowiadao, e naley vustrzyma si od
wszelkich decyzji do czasu ustawowego unorznowania pooenia
  Kocioa prawosawnego w pastwie3##.

  MWRiOP podjo ponownie prace nad statutem norxnalnym
  bractw w ramach prac nad projektem ustawy o stosunku midzy
  pastwem a Kocioem, w czasie przygotowa do soboru, trzy-
  # O ruchu partyzanekim szerzej w: M. Papierzyska-Turek, Spraz.ua
  likraska..., s. 236-245; J. Pacuk, Kszta2to#wane si stosunku KPP  KPZB
  do po'wstana zbrojn.ego l1924, 1925), "Zeszyty Naukowe Instytutu Nauk
  Politycznych UW" 1974, nr 2, s. 161-199.
  #1 PAM, I/1. Protok nr 19 z posiedzenia w. Synodu w dniu 1 VI
  1926.
  '# AAN, MWRiOP 935, k. 99-104, 106-124. Projekt statutu bractw
  zatwierdzony przez w. Synod 1 VI 1926.
  #' PAM II/SIc. Dok. dot. protokou nr 19 posiedzenia w. Synodu
  w dniu 1 VI 1926. Pismo oklne metropolity Dionize#o z 15 VI 192& r.

  ##' AAN, MWRiOP 935, k. 106-124.
  # Tame, korespondeneja a wojewodami.

  maj#c si wersji przygotowanej przez Synod w 1926 r.##s W de-
  krecie prezydenta o stosunku pastwa do Kocioa prawosaw-
  nego z 1938 r. sprawa bractw nie zostaa jednak rozstrzygnita,
  tzn. ujta zostaa w podobny sposb jak w Ty#-nc#asou'ych prze-
  pisuch... A wis rzd wyraa zgod na zakadanie bractw na
  #odstawie przepisw o stowarzyszeniach i w granicach tych prze-
  pisw sobr biskupw moe w porozumieniu z MWRiOP wyda
  statut bractw##7. Innymi sowy problem bractw znalaz si
  w punkcie wyjcia.
  W zwizku z brakiem statutu "normalnego" sytuacja bract#v
  by# trudna i nieokrelona. Faktycznie istniay one - bd
reaktywowane, bd nowe - dziaay i dysponoway majtkiem
lecz z poczuciem cigego zagroenia. Wszelkie bowiem zabiegi
u ##adz pastwowych o rejestracj koezyy si niepowodzeniem
a rwnoezenie widoczne byy tendeneje do ich likwidacji.
  Przykadem tego rodzaju praktyki wadz pastwowych moe
by sprawa najwikszego bractwa - Bractwa w. Cyryla i Me-
todego w Ostrogu. Zaoone w 1865 r. z inicjatywy i dziki daro-
winie hrabiny Antoniny Budowej bardzo szybko rozwino si,
sta#o si wacicielem duego majtku - 924 dziesicin ziemi,
dom#, myny i inne nieruchomoci - oraz prowadzio szerok
dziaalno owiatow, lecznicz i dobroczynn stajc si rwno-
czenie wanym orodkiem rusyfikacyjnym na Woyniu. Po ust#-
leniu granicy wschodniej cz majtku braet#vo utracio, nie
mniej jednak pozostao nadal organizacj bogat i siln #6s. Mimo
braku zatwierdzenia statutu, rozporzdzao ono swoim majtkiem,
zvvoywao bez sprzeciwu wadz administracyjnych zebrania i pro-
wadzio do szerok dziaalno. W 1926 i ponownie w 1927 r.
uchwalio swj statut, ktry zatwierdzany by kolejno przez Sy-
nod. Wadze administracyjne wyranie jednak dyy do likwidacji
tego bractwa. Jeszeze w 1923 r. Urzd Wojewdzki zwrci si
z takim projektem do MWRiOP36g a ministerstwo podzielao to
stanowisko nie podejmujc jednak adnych konkretnych kro-
  # Tame, k. 99-138. Kolejne wersje statutu bractw.
  # Dz. U. RP 1938, nr 88, poz. 597, art. 47.
  # "#Poskriesnoje Cztienije" z 30 III 1930, nr 13, s. 199.
  '#' AAN, lLiWRiOP 1198, k. 251. Informacja o propozycji urzdu woje-
wdzkiego w pimie MWRiOP do wojewody woyskiego z 20 XI 1925 r.


298 I 299


kw w tym kierunku. Dopiero w 1929 r. w "
  Monitorze Polskim"
o ublikowane zostao postanowienie Komitetu Likwidacyjnego
  g g 3G0 dstawie rozporzadze-
o rozvuizaniu bractwa ostro skie o na po

  rezydenta z 1926 r. o likwidaeji mienia byyeh organizacii
nia p ktre # listopada #-91# z-
o charakterze religijno-politycznym,

  osiada siedzib na terytorium Zwizku Radzieekiego 361, #,Z%n-
diu# o y ii wladz kocie?nych bractwo to nie byo ob pralvn##
lecz istniao przy cerkwi o tej
  samej nazwie, a likwidacja
mienia jest bezprawna, a zarzdzenie skierowane jest przeciwko

  3Gs. Uchwa t zaskarono do Najwyszego
ludnoci prawosawnej yjne, nie
Trybunau Administraeyjnego lecz wadze administrac

  zamknly cerkiew a Komisja Li~wi-
czekaj#c na jego decyzj, sss
  dacyjna zacza dysponowa majtkiem bractwa .

  O i?e strona prawna likwidacji bractwa ostrogskiego moe bu-
  dzi ##tpliwoci, to powody jego rozwizania i konfiskata n#a-
  jtku s oczywiste. Bractwo to powstao dziki darowinie hra-
  biny Budowej, a nazwisko Budowych wizano z nazwiskiezn
  ministra carskiego Dymitra Budowa, ktry odegra po#'an
  rol w likwidacji unu. Ponadto bractwo byo niegdy sllnym


  y yjnej.
  oz-odkiem prawoslawia i olit ki rus fikae # n

  Opieszao w racach nad statutem normal. ym i niech tn
  stanowisko wladz pastwowych wobee tendeneji odradzania si#

  brackiego niewatpliwie stanowiy czynniki hamujce
  ruchu a tych organizacji wysu-
  w rozwoju braetw. Ale i sama koncepej

  rzez wladze kocielne nie znalaza spolecznej akceptacji
  nita p
  poniewa rzewidywaa pene podporzdkowanie ich aparatowi
  kocielnemu. A ponadto rola braetw w niedalekiej jeszeze prze-
  szoei jako orodkw rosyjskoei bya sprzeczna z tendenejami
  narodowymi w Cerkwi. Nie tedy dziwnego, e rueh bracki nie
  znalazl szerszego oparcia w partiach politycznych i organizacjaeh
  spoecznych mniejszoci ukraiskiej i biaoruskiej.

  Z protokovv posiedze Synodu#, na ktbrych rozpatry#'an~,



  # "Monitor Polski" 1919 r., nr 167, poz. 425.

  #1 Dz. U. RP 1928, nr 38, poz. 3?7.

  a#.,Woskriesnoje Cztienije" z 30 III 1930, nr 13, s. 200.

  ##' AAN, MWRiOP 1198, k. 262.

  # PAM I/1-8. Np. protokdy 13 i 24 z 1923 r.; 3 z 1%24; 2U z 19.
  19 i 20 z 1926; 14 z 1927 i inne.

by# sprawy bractw oraz z dokumentw ?VIWRiOP ss# wynika, e
ogem istniao 18 bractw: warszawskie, ?uckie, ostrogskie, wile-
skie, brzeskie, krzemienieckie, grodzieskie, chemskie, koomy;-
slcie. dubieskie, kowelskie, olekszyckie, rwnieskie, baranowic-
kie. wokowyskie, zdobunowskie, pockie i we wsi Ptycze. Jeli
na##;e#t przyj, e istniay jeszeze inne 'GG, to i tak daleko bdzie
do stanu sprzed wojny. Tak wic nie doszo do szerszego rozwoju
bra:tw cerkiewnych, mogcych stanowi wan form udziau
czynnika wi#ckiego w yciu Kocioa, tak jak to miao miejsc#
w XVI - XVII w.
  # Tiezalenie od bractw, r;#n#e na p#dstawie zarz#dzenia wy-
danego w 1864 r. powstaway tz1;-. dozory cerkiewne (popi#czitiel-
stu#n) majce t:a celu opiek nad cerkwi#, ementarzem, mieniem
kocielnyzn, czasem organizacj nauczania elementarnego dzieci
i dobroczynno oraz zbieranit na te cele funduszy. Dozory ska-
day- si z czionkw staych (z u;zdu) - proboszez, starosta cer-
kie##ny, naczelnik gminy - i z czonkw z wyboru na zebra-
niach parafialnych 3G#. pod wzgldem prawnym dozory byy orga-
nizacjami spoeLznymi. Suworow uwaa, e suszniej byoby
tr#bl#towa je jako organ parafii, a ta z ko:ei nie jest prywatny:n
sto###arzysze#ziem lecz czci struktury Kocioa, ktry posiada
prawa publiczne #sA.
  1xJ 1905 r. ukaza si ukaz o radach parafialnych, co wpyni#
na c#raniczenie #ziaalnoci dozorw, nie mniej jednak nadal one
is;niay. W polsce, w pierwszych latach niepodlegoci wynik
problem oi?ieki nad cerkwiami, cmentarzami, ;#lebaniami, majt-
kiem kocielnyrr w parafiach i dochodami z ofiar Iudnoci. Spra-
wy te wymagay pilnego uregulowania, tym bardziej, e rnie
b5##y rozwizywane w poszezeglnych miejscowociach. tV nie-
ktrych si tradycji, za#zy si organizowa dozory, w innych
opie:i nad cerkwi i majtkiem kocielnym snrawowa sam
starosta, w jeszeze innych po prostu nie byo nikogo.
  ses AAN, MWRiOP 1198, li99. Bractwa cerkiewne.
  s"B Np. wedug informacji starosty hrubieszowskiego, bractwa istniay
w Hrubieszowie, Brzeciu, Moodiatyczach. WAPL, Starostwo Hrubieszow-
skie.
  s^' Swod Zakono#w..., t. III. Usta#w o obszezych prizrenijach.
  nos N, Suworow, Uczebn.i.k cerko#nogo prau#a, Izd. IV, Moskwa 1912,
s. 416.


301


  W Ty7n.czasoi,uych przepisach... problem dozorw w ogle nie


zosta poruszony, dopiero w 1924 r. Departament Wyzna
MWRiOP o raeowa projekt ustawy o dozorach cerkiewnychg"9
Projekt ten przewidywa, e dozory powstan przy kadej parafii;
a skada si bd z dziekana, proboszeza i trzech parafian wy-
bran ch na zebraniach para#ialnych na okres 6 lat. Przewodni-
  , wybieran miat by#
czcy dozoru, noszcy tytul opiekuna cerkwi y
sp#rd wieckich czonkw dozoru.

  Zadaniem dozoru miaa by opieka nad wityni i cmenta-
  czuwanie nad majtkiem cerkiewnym, okrelanie potrzeb

rzem,
  remontowych i budowla...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin