Spotkanie z Wiosną (zajęcie otwarte dla rodziców – grupa 6-latków)
Cele ogólne:
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny,
- stworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia,
- doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi wskazać charakterystyczne cechy aktualnej pory roku oraz związane z tymi
zmianami zachodzącymi w świecie roślin i zwierząt,
- odczuwa potrzebę ochrony przyrody,
- rozumie rolę zmysłów w poznawaniu przyrody,
- potrafi wyrażać własne doświadczenia za pomocą ruchów ciała, gestów, mimiki i słowa.
Środki dydaktyczne:
Wiosenna dekoracja sali; plansza z krzyżówkami; zagadki słowne; 3 koperty z ilustracjami: niebieska z napisem – POGODA: (słońce, chmury, śnieg, parasol, bałwan), zielona z napisem – KWIATY: (krokus, tulipan, przebiśnieg, żonkile, bazie, kaktus, palma), czerwona z napisem – ZWIERZĘTA: (bocian, żaba, jeż, niedźwiedź, żyrafa, wielbłąd, małpa, świnia); kosz z rekwizytami dla Pani Wiosny: (zielona sukienka, wianuszek wiosenny, jesienny i zimowy, kwiatki, motyle, śnieżynki, jesienne liście, słoneczka); emblematy: (ucho, oko, nos, ręka, usta); plastykowe piłeczki (6 czerwonych, 4 niebieskie); 2 przezroczyste pojemniki; chusta animacyjna; mikrofon; krzesło pięknie ubrane (jako tron dla Pani Wiosny); grube flamastry; kaseta z muzyką.
Przebieg zajęcia:
1. Rytmiczny marsz po obwodzie koła przy piosence wiosennej.
2. Rozwiązanie „Wiosennej krzyżówki”.
- hasła krzyżówki stanowią rozwiązania zagadek słownych,
- litery znajdujące się w czerwonych polach czytane pionowo, utworzą hasło – WIOSNA.
ZAGDAKI:
1. Używasz jej do gotowania i mycia. Potrzebna jest ludziom i zwierzętom do życia. Jest w stawie
i rzece, w kałuży też ją spotkasz. Mnóstwo jej w morzu, jeziorze, w dodatku jest mokra. (woda)
2. Do jej ucha nić się wkłada, kiedy uszyć coś wypada. To zagadka bardzo prosta: ma ją krawiec,
jeż i sosna. (igła)
3. Lata koło nosa. Cała żółta w czarne paski, leci, brzęczy z daleka, każdy od niej ucieka. (osa)
4. Choć nie mają kół, same pędzą w dół, ale musisz mieć sznurek, by je ciągnąć pod górę. (sanki)
5. Stonoga ma ich sto. Ty masz dwie, a znak drogowy – jedną. (noga)
6. Szklanym okiem błyska, zdjęcia piękne robi. Uśmiechnij się szeroko, to i tobie zrobi. (aparat)
1
2
3
4
5
6
3. Ćwiczenia oddechowe.
-dzieci poprzez dmuchanie naśladują wiejący wiatr.
4. Zabawa – „ Widzę, słyszę, czuję”.
- podział dzieci na 3 zespoły,
- losowanie kopert z ilustracjami: niebieska – POGODA, czerwona – ZWIERZĘTA,
zielona – KWIATY,
- wyszukiwanie obrazków przedstawiających charakterystyczne cechy wiosny,
- określanie, za pomocą jakich zmysłów możemy odczuwać zwiastuny wiosny (wzrok, słuch,
węch, smak, dotyk) – dopasowanie odpowiednich emblematów (ucho, oko, nos, ręka, usta),
- zwrócenie uwagi na konieczność ochrony przyrody.
5. Zabawa ruchowa – „Wiosenny deszczyk”:
- dzieci poruszają się w rytm muzyki, pauza – chowają się przed deszczem pod czarodziejskim
parasolem (chusta animacyjna – trzymana np. przez rodziców).
6. Zabawa integrująca grupę – „Co by było gdyby do przedszkola przyszła Pani Wiosna?”:
- dzieci siadają w kręgu i tworzą wspólne opowiadanie o wizycie Pani Wiosny w przedszkolu –
każde dziecko mówi kolejno jedno zdanie: opowiadanie można zakończyć w dowolnym
momencie.
7. Zabawa – „Wizyta Pani Wiosny”:
- dzieci typują osobę, która będzie odgrywała rolę Pani Wiosny,
- wyszukują w koszu strój oraz rekwizyty dla Pani Wiosny, a następnie pomagają jej w ubiorze,
- powitanie Pani Wiosny – dzieci witają Wiosnę przez wymyślony przez siebie ukłon,
- wywiad z Panią Wiosną – Pani Wiosna udziela odpowiedzi na pytania zadawane przez dzieci
(zabawa z wykorzystaniem mikrofonu),
- koncert dla Pani Wiosny – chętne dzieci śpiewają piosenki i recytują wiersze, które poznały
w przedszkolu.
8. Opowieść ruchowa – „Przebudzenie”
- Pani Wiosna budzi do życia przyrodę – rośliny, zwierzęta, ludzi. Dzieci wcielają się w wybrane
postacie; za pomocą ruchu, gestów i mimiki odzwierciedlają nastrój muzyki,
- taniec z Panią Wiosną – wszystkie dzieci tworzą wspólne koło, poruszają się w rytm muzyki.
9. Quiz – „TAK lub NIE”:
- dzieci odpowiadają na pytania o tematyce wiosennej,
- w przypadku odpowiedzi „TAK” – do pojemnika z napisem TAK wrzucamy piłeczkę
niebieską; w przypadku odpowiedzi „NIE” – do pojemnika z napisem NIE wrzucamy piłeczkę
czerwoną,
- na zakończenie quizu porównujemy liczbę piłeczek wrzuconych do pojemników (dzieci głośno
przeliczają).
10. Wspólny poczęstunek.
zielona – KWIATY
czerwona – ZWIERZĘTA
niebieska – POGODA
MonJaZ