Lalka.pdf

(3422 KB) Pobierz
Aleksander Głowacki
291336635.001.png
Aleksander Głowacki, herbu Prus I, później uŜywający pseudonimu Bolesław Prus urodził się 20 VIII
847 r. w Hrubieszowie nieopodal Lublina, zmarł zaś w 19 V 1912 r. w Warszawie którą uczynił
bohaterem swoich licznych opowiadań, nowel, powieści, felietonów i artykułów.
“Lalka” jest jedną z trzech, obok “Faraona” i “Emancypantek”, jego najwaŜniejszych powieści. W nich
najpełniej wyraził swoje pozytywistyczne poglądy, które sprowadzają się do stwierdzenia, iŜ pisarz
poprzez dzieło powinien prezentować postawę obywatelską, a tym samym kreować bohaterów
reprezentujących ludzi czynu i poŜytecznej, przede wszystkim w kategoriach społecznych, pracy.
Ukazywać człowieka sukcesu, bogacącego się, dostarczającego dóbr materialnych społeczeństwu i
narodowi, dbającego o innych, przede wszystkim o tych, którzy są od nich zaleŜni.
Prus będąc zwolennikiem prozy realistycznej, stronił od literatury tendencyjnej, a wyrazem tego jest
“Lalka”.
Kompozycja powieŚci
Osią kompozycyjna jest miłość Wokulskiego do Izabelli. Wokół wątku miłosnego autor koncentrycznie
rozbudował akcję utworu, konsekwentnie stosując “technikę nawarstwaiania motywów”. Taka budowa
fabuły dała Prusowi moŜność ukazania róŜnorodnych środowisk, konfliktów, sytuacji i związanych z
nimi osób.
Obok narracji odautorskiej, bezpośredniej, mamy do czynienia z narracją bezpośrednią (pamiętnik
Rzeckiego).
“Lalka” to powieść dwutomowa składająca się z 37 tytułowanych rozdziałów, z których kaŜdy stanowi
zamknięta całość fabularną. Wśród nich 9 rozdziałów to “Pamiętnik starego subiekta” (t.I: rozdz.3, 10,
20, 21; t.II: rozdz.7, 8, 9, 14, 16)
Akcję powieści, czasowo i problemowo, otwiera rok 1878 a kończy 1879. Pamiętnik Rzeckiego
opowiada przede wszystkim o przeszłości i sięga do lat trzydziestych (dzieciństwo subiekta), a
poprzez wspomnienia ojca do okresu jeszcze wcześniejszego - “czasów napoleońskich”.
Ignacy Rzecki - ostatni przedstawiciel postawy romantycznej
Ignacy Rzecki, człowiek sumienny i wymagający od innych systematycznej pracy, mieszka samotnie w
skromnym pokoiku za sklepem. Jest to reprezentant poprzedniego romantycznego pokolenia, wierzy
w gwiazdę Bonapartych, a swoje przemyślenia, wspomnienia oraz relacje z bieŜących wydarzeń
zapisuje w pamiętniku. Dzięki tym notatkom poznajemy dzieje autora pamiętnika.
Pochodzi z ubogiej rodziny, wychowywał go ojciec, woźny w Komisji Spraw Wewnętrznych i ciotka. To
ojciec wpoił mu kult Napoleona I - cesarza rozdającego chłopom ziemię, obalającego trony i
przynoszącego ludziom wolność. Od najmłodszych lat pracował w sklepie Jana Mincla, Niemca z
pochodzenia, który prowadził swój interes na sposób patriarchalny. Wraz z przyjacielem, Augustem
Katzem, próbował w czyn wprowadzić romantyczne hasła wolności, równości i braterstwa i walczył w
1848 r. na Węgrzech. Po samobójczej śmierci Katza (patrioty, który nie mógł znieść myśli o klęsce
powstania styczniowego) przez 2 lata tułał się po Europie, wreszcie schwytany podczas próby
przekroczenia granicy Królestwa rok spędził w więzieniu. Dzięki pomocy syna Mincla powrócił do
Warszawy i sklepu. Do końca Ŝycia pozostał wierny swoim ideałom, naiwnie oczekując nowej
koniunktury politycznej, w której raz jeszcze będzie moŜna podjąć walkę o wolność. Idealistyczny,
291336635.002.png 291336635.003.png 291336635.004.png
nierealny stosunek do Ŝycia przenosi równieŜ na sprawy prywatne. Uwielbiana przez starego subiekta
pani Stawska wychodzi za mąŜ nie za Stacha, a za “lekkoducha” Mraczewskiego. Podziwiany
Wokulski, który mógłby być, w zamyśle Rzeckiego, przywódcą w wielkiej narodowej sprawie, ginie z
miłości do niegodnej go kobiety. Sklep, któremu oddał swe siły przeszedł w ręce Henryka
Szlangbauma (śyd, któ®ego ojciec lichwiarz z powodu odejścia syna od religii przodków
wydziedziczył). Cały świat, wyhodowany w wyobraźni starego subiekta, runął. Umiera w przekonaniu,
iŜ “non omnis moriar” (nie wszystek umrę).
Stanisław Wokulski - bohater łĄczĄcy w sobie cechy romantyka i pozytywisty.
Główny bohater “Lalki” reprezentuje idealistów epoki pośredniej, z pogranicza romantyzmu i
pozytywizmu. Od wczesnej młodości Ŝycie nie szczędziło mu cierpień, krzywd i poniŜenia. Wybitnie
zdolny został przez własnego ojca (szlachcica) zmuszony do upodlającej pracy w jadłodajni Hopfera.
Tu jednak zetknął się ze studentami akademii medycznej, którzy zaszczepili mu romantyczny
rewolucjonizm. To z kolei pchnęło go do powstania styczniowego. Otrzeźwiał na Syberii, zrozumiał, Ŝe
idee romantyzmu przebrzmiały. Na wygnaniu zetknął się z wybitnymi uczonymi (Czerski,
Czekanowski, Dybowski) i dzięki nauce poczuł się wreszcie człowiekiem wolnym. Szanowano go i
podziwiano, a jego wynalazki znalazły uznanie w petersburskich towarzystwach naukowych. Pełen
nowych sił i optymizmu powrócił do kraju, by mu słuŜyć swą wiedzą. Tu jednak spotkało go
rozczarowanie, nie zapomniano, Ŝe był subiektem. Z głodu i nędzy postanowił oŜenić się z bogatą
kupcową i u boku zazdrosnej i ograniczonej Ŝony spędził 4 lata. Czterdziestopięcioletniego kupca z
apatii wyrwała miłość, którą pojmował na sposób romantyczny. Obiektem uczuć była panna Izabella.
Mając świadomość dzielącej go od ideału róŜnicy społecznej, całą energię wykorzystywał, by zbliŜyć
się do ukochanej. Postanowił wzbogacić się (naraŜał Ŝycie, by zarobić 300 tysięcy rubli), przyjął
sposób Ŝycia sfer arystokratycznych (kupno klaczy wyścigowej, pojedynek z Krzeszowskim, udział w
rautach, konieczność eksponowania blichtru zamoŜności, nauka j. angielskiego). Jednak zaślepienie
miłosne nie zabiło w nim człowieka myślącego, dlatego teŜ miłości towarzyszy rozdarcie wewnętrzne.
Bezustannie walczy w nim pozytywista z romantykiem, społecznik ze skrajnym indywidualistą,
idealista z racjonalista. Potrafił krytycznie ocenić wartość klasy do której popychało go uczucie.
Jednak miłość spowodowała katastrofę. Kiedy zrezygnował z walki o uczucie panny Izabelli,
zrezygnował teŜ z egzystencji w społeczeństwie, które go nie rozumiało i odepchnęło. Stwarzając
pozory samobójstwa (wysadzenie kamienia w ruinach zasławskiego zamku), testamentem poŜegnał
się z przyjaciółmi. Z wielu niedomówień moŜna wnioskować, Ŝe wybrał pracownię Geista (uczonego
dziwaka, który w ParyŜu pracował nad wynalezieniem metalu lŜejszego od powietrza) jako juŜ jedyny
Ŝyciowy cel.
Julian Ochocki - najmłodszy idalista
Tak jak dla Rzeckiego i Wokulskiego nie było miejsca w ówczesnym społeczeństwie, tak i nie znalazło
się ono dla najmłodszego reprezentanta niepoprawnych marzycieli, Juliana Ochockiego. Urodził się w
rodzinie spkrewnionej z arystokratycznymi rodami, wprawdie zbiedniałej, ale utrzymujące przyzwoity
poziom Ŝycia. W porę dostrzeŜono jego zdolności i umoŜliwiono zdobycie dyplomu dwu wyŜszych
uczelni (wydziału przyrodniczego na uniwersytecie i mechanicznego na politechnice). Wychowany w
pozytywistyvznym kulcie nauki, Ochocki wierzy w nieograniczone moŜliwości ludzkiego rozumu.
WraŜliwy, zdolny i wykształcony marzy o zbuodwaniu latającej machiny. Marzenie to nie było
fantastyczną mŜonką, ale niedorzecznością była wiara wynalazcy o nadzwyczajnych moŜliwościach
techniki w sferze pzrekształceń ustrojowych - młody człowiek wierzy, Ŝe cudowne odkrycie uszczęśliwi
ludzkość.
Obraz społeczeŃstwa polskiego
Na kartach powieści ukazani sa reprezentanci róŜnych grup społecznych, środowisk i zawodów
Warszawy lat siedemdziesiatych XIX w.
1. Mieszczaństwo
:
·
stare pokolenie
: Jan Mincel, spolszczony Niemiec, kupiec, który własną praca dorobił się sklepu w centrum
Warszawy. Uczciwy i pracowity wzbogacił się, wychowując pokolenie równie jak on
oszczędnych i zpobiegliwych handlowców (syn Jan, Rzecki);
·
średnie pokolenie : Ignacy Rzecki, August Katz. Pracują, ale i walczą “za wolność naszą i
waszą” realizując swój romantyczny światopogląd;
·
nowe pokolenie
: Stanisław Wokulski. Przedsiębiorczy i energiczny, robi błyskawiczna karierę,
dziesi ę ciokrotnie powi ę kszaj ą c pozostawiony przez Ŝ on ę maj ą tek. Dorabia si ę na handlu, na
dostawach międzynarodowych dzięki sytuacji jaka wytworzyła się na ziemiach polskich po
powstaniu styczniowym.
Grupę te cechuje brak energii, bezruch, rezygnacja ze zdobywania majątku i pozycji
społecznej. Ka Ŝ dy objaw wi ę kszej przedsi ę biorczo ś ci uwa Ŝ any jest w tym ś rodowisku z czyn
niepoczytalny. Nic więc dziwnego, Ŝe pozycję pierwszoplanową w Ŝyciu ekonomicznym kraju
zdobywaj ą ś ydzi posiadaj ą cy energi ę , pracowito ść i cierpliwo ść w zdobywaniu zamierzonych
celów i poczucie solidarności w grupie.
1. Arystokracja
: pani Wąsowska(piękna i nieco cyniczna wdowa) baronowstwo Krzeszowscy (skłócone
mał Ŝ e ń stwo, w którym baron roztrwonił maj ą tek graj ą c na wy ś cigach, a baronowa, po stracie
jedynej córczki, popadła w histerię) prezesowa Zasławska (mądra staruszka, którą ze stryjem
Wokulskiego ł ą czyło wielkie uczucie. Jej wzorowo prowadzony maj ą tek, z ochronkami dla
chłopskich dzieci, dbałością o słuŜbę i fornali to wyjątkowa szczęśliwa wysepka wśród
ogólnego niedbalstwa), Tomasz Ł ę cki (bankrut, przekonany o swej wybitnej warto ś ci i energii
w rzeczywistości reprezentuje poziom umysłowy graniczący z tępotą. Zajmuje go jedynie
salonowa etykieta) i jego córka Izbella (jej osobowo ść to klasyczny produkt salonów.
Rozpieszczona egoistka nie potrafi z niczego sobie odmówić ani z niczego zrezygnować),
Ochocki, Kazimierz Starski (amoralny i cyniczny), baron Dalski narzeczony wnuczki
prezesowej, zaślepiony miłością, zdziecinniały i naiwny), ksiąŜę (najbardziej wartościowa
posta ć , popiera projekt zało Ŝ enia Spółki do handlu ze Wschodem, pragnie co ś zrobi ć dla
“nieszczęsnego kraju”, ale brak mu energii i zdolności umysłowych)
T ę grup ę społeczn ą oskar Ŝ a pisarz o doprowadzenie kraju do upadku, o zanidbanie interesów
narodowych. Cechuje ją: pasoŜytnictwo, próŜniactwo, zbytkowy tryb zycia, gonitwa za
rozrywkami, brak patriotyzmu, nieuzasadniona pycha z powodu swego
arystokratycznego pochodzenia, pogarda dla ludzi pracy, brak godności własnej (gonitwa
za posagiem).
1. Lud: Wysoccy, Węgiełek (kamieniarz, Magdalenka (młoda dzieczyna, prostytutka, którą zajał
si ę Wokulski wpierw posyłaj ą c do zakonnic na nauk ę szycia, a nast ę pnie umie ś cił pod opiek ą
rodziny furmana Wysockiego) - ukazany jest wyłącznie marginesowo. W czasie spaceru
Wokulskiego po Powi ś lu.
Ukazany jest jako warstwa ustawicznie krzywdzona, bez moŜliwości rozwojowych.
1. Przedstawiciele innych ś rodowisk: ś ydzi (Henryk Szlangbaum, doktor Szuman, który na
skutek młodzieńczej miłości zrezygnował z praktyki i zjął się badaniem ludzkich włosów),
studenci (Patkiewicz i Maleski), subiekci (Mraczewski, Lisiecki, Zięba), socjaliści (mizerny
Klejn) oraz nieliczni reprezentanci inteligencji miejskiej (sprytny adwokat prowadzący sprawy
Wokulskiego, pani Misiewiczowa - matka Heleny Stawskiej zarabiaj ą cej na Ŝ ycie lekcjami
muzyki, Ŝyjąca z pośrednictwa eks-nauczyciel
ka p. Meliton)
W początkach roku 1878, kiedy świat polityczny zajmował się pokojem san-stefańskim,
wyborem nowego papieŜa albo szansami europejskiej wojny, warszawscy kupcy tudzieŜ inteligencja
pewnej okolicy Krakowskiego Przedmieścia niemniej gorąco interesowała się przyszłością
Zgłoś jeśli naruszono regulamin