{1}{100}www.napiprojekt.pl - nowa jakoć napisów.|Napisy zostały specjalnie dopasowane do Twojej wersji filmu. {1}{90}Movie info: XVID 640x480 29.97fps 1.0 GB|Napisy: quiter {563}{664}Przyspieszenie|Częć II {743}{830}Biblia zakrętów {1552}{1608}Masz te nowe Dunlopy? {1612}{1668}Tak, podobno sš wietne. {1672}{1728}Sš aż tak przyczepne, jak mówiš? {1732}{1788}Dlatego je kupiłem. {1792}{1878}Prawdę mówišc, to nie wiem. {1882}{1968}Tak, widzę co masz na myli. {1972}{2118}"Paski tchórza" nie użyte brzegi opony,|spowodowane strachem przed pochylaniem. {2122}{2268}Posłuchaj, ten sprzęt jest szybki,|dużo szybszy ode mnie. {2272}{2407}Zobaczmy, jak inni sobie radzš. Sprawdmy. {2541}{2627} Kurczę!| O kurczę! {2631}{2717}Ten kole jest odważny. Naprawdę go położył. {2721}{2807}Popatrz na podnóżki, starte o asfalt. {2811}{2867}I ta opona... {2871}{2940}Jezu! {2961}{3017}W czym mogę panom pomóc? {3021}{3047}Czy to pana motocykl? {3051}{3107}Tak, to moja maleńka. {3111}{3257}Jak pan to robi? Co takiego na takim motocyklu? {3291}{3347}No cóż, mylę, że nauczyłem się paru rzeczy. {3351}{3407}Tak, no raczej. {3411}{3437}Jakie rady dla nas? {3441}{3526}Rady? To bardzo interesujšcy temat. {3530}{3706} Hamujesz w wyprostowanej pozycji.| Nie ma mowy, bracie. Hamuj tyłem, zawsze. {3710}{3796}Nie stary, do skręcania użyj przeciwskrętu. {3800}{3856}Więcej pojedzisz, to będzie poprawa. {3860}{3946}Nie, co ty? Musisz zaplanować swoje okršżenia. {3950}{3976}Jedzij bezpiecznie. {3980}{4066}Zwalniaj hamujšc biegami. {4070}{4156}Nie, nie, nie! Używaj hamulców! {4160}{4186}Nie stary, przeciwskręt. {4190}{4246}Człowieku, kieruj ciałem, kieruj ciałem. {4250}{4306}Musisz jechać płynnie. {4310}{4396}Ok, mamy tu wiele rad o jedzie. {4400}{4516}Trzymajcie. Zacznijcie od tego. {4579}{4665}To biblia wchodzenia w zakręty. {4669}{4813}Poczytajcie przez tydzień, a potem mi oddajcie. {4909}{4965}Fajnie, dzięki. {4969}{5025}Spoko, trzymajcie się. {5029}{5085}Dzięki. Do zobaczenia! {5089}{5145}Witam, nazywam się Keith Code. {5149}{5235}Słyszelimy wiele rad, jak jedzić motocyklem. {5239}{5325}Niektóre mogły wyrzšdzić szkodę,|inne były przyjacielskie. {5329}{5385}Były też przydatne wskazówki. {5389}{5532}Spójrzmy, jak rady majš się do techniki jazdy. {5568}{5624}Wemy na przykład sposób skręcania. {5628}{5774}Najczęciej pierwszy pojazd ma trzy kółka,|jak ten trójkołowiec. {5778}{5834}Skręć kierownicš w prawo, on skręci w prawo. {5838}{5894}Skręć w lewo, to i on skręci w lewo. {5898}{5954}Proste. {5958}{6074}Nasze przygody z dwoma kołami zaczynajš się|od kółek treningowych. {6078}{6134}Teraz mamy czterokołowca. {6138}{6344}Z dowiadczenia trójkołowego odruchowo skręcamy|w prawo, by jechać w prawo. I to działa. {6348}{6493}Z czasem zmieniamy metodę treningu|i podnosimy boczne kółka. {6497}{6553}Teraz mamy receptę na wypadek. {6557}{6643}Zostalimy pozbawieni dwóch kółek. {6647}{6763}Teraz mamy przerażajšco niestabilnš maszynę. {6767}{6883}Dziecko oczekuje, że będzie niš kierować,|jak wszystkim na czym dotychczas jedziło. {6887}{6943}Ale patrzcie, co się dzieje. {6947}{7033}Skręca kierownicš w prawo,|a rower przechyla się w lewo. {7037}{7153}Zachowuje się, jak wszystkie dwukołowe pojazdy. {7157}{7243}Nawet ze złymi radami od|instynktu samozachowawczego, {7247}{7303}jako udaje nam się jedzić. {7307}{7426}Ale czy rozumiemy technikę jazdy? {7486}{7662}Wszystkie dwukołowe pojazdy zachowujš|się inaczej od trzy- i czterokołowych. {7666}{7812}Aby skręcić w prawo,|popychamy prawš ršczkę do przodu. {7816}{7902}Ta czynnoć inicjuje skręt. {7906}{8052}Rower pochyla się, a przednie|koło skręca się w stronę zakrętu. {8056}{8112}Jest to przeciwskręt. {8116}{8232}Dlatego boczne kółka sš z poczštku tak mylšce. {8236}{8375}Bo jest odwrotnie, niż dziecko się nauczyło. {8565}{8651}Posłuchaj dzieciaku, skręcanie jest proste. {8655}{8711}Naciskasz na wewnętrzny podnóżek. {8715}{8801}Pchasz motocykl kolanem. {8805}{8861}Pchasz kierownicę do dołu. {8865}{8921}I pochylasz ciało do skrętu. {8925}{9011}Naprawdę? Nie wiedziałem. {9015}{9131}Włanie taka nieprawdziwa rada, {9165}{9251}doprowadziła mnie do zrobienia motocykla,|którym nie da się skręcać ciałem. {9255}{9401}Zobaczmy, czy możemy ustalić|fakty na temat skręcania. {9405}{9461}Przykręciłem do tego|motocykla dodatkowš kierownicę. {9465}{9580}Pomysł był taki, żeby wykluczyć|kierownicę z naszego równania, {9584}{9700}i ustalić co kierowanie ciałem tak naprawdę robi. {9704}{9850}Dodatkowy gaz u góry pozwala|kierowcy na utrzymanie prędkoci. {9854}{9970}Nawet z silnym przemieszczaniem|ciała, ale bez skręcania kierownicy, {9974}{10060}motocykl tylko lekko zmienia kierunek. {10064}{10180}W ten sposób nigdy nie przejedziesz|korkocišgu na torze Laguna Seca. {10184}{10240}Docišżanie podnóżków to kolejny mit. {10244}{10390}Nawet z całym ciężarem na jednym podnóżku,|motocykl tylko lekko zbacza z kursu. {10394}{10509}Gdy kurs zostanie obrany,|nacisk daje jeszcze mniejszy efekt. {10513}{10599}Dobre rady nie zawsze pozwalajš|na kontrolowanie pojazdu, {10603}{10740}a mogš wręcz przeszkodzić w zrobieniu tego. {10783}{10899}Trochę przeciwskrętu z lekkim naciskiem|na ršczki spełnia swoje zadanie. {10903}{11019}I pozwala kierowcy utrzymać kontrolę. {11023}{11169}Umiecilimy wskanik na baku,|by zilustrować przeciwskręt. {11173}{11307}Przejedmy się i zobaczmy, co się stanie. {11532}{11738}Popatrz na wskanik wychylenia kierownicy.|W lewo, a potem w prawo, i z powrotem. {11742}{11768}To przeciwskręt. {11772}{11927}To jedyny sposób na precyzyjne|kierowanie motocyklem. {11982}{12038}To naprawdę jest proste. {12042}{12158}Wystarczy, że pchniesz kierownicę,|a motocykl zareaguje natychmiast. {12162}{12278}To wszystko co trzeba zrobić. I zadziała zawsze. {12282}{12378}Nawet jednym palcem. {12611}{12697}Pomysł, że kładziemy się by skręcić,|opiera się na fakcie, {12701}{12817}że gdy kładziemy motocykl na prawo,|niewiadomie pchamy prawš ršczkę. {12821}{12877}A to powoduje przeciwskręt w prawo. {12881}{12967}Tak samo jest dla lewych skrętów. {12971}{13057}Skręcanie przez pochylanie|jest jednym z mitów o jedzie. {13061}{13237}Niektórzy wierzš w skręcanie ciałem,|bo mogš kierować bez trzymania kierownicy. {13241}{13357}Kiedy przesuwamy masę na motocyklu,|w rzeczywistoci powoduje to przeciwskręt. {13361}{13457}Popatrz na wskanik. {13510}{13626}Niektórzy motocyklici nie sš pewni,|jak kieruje się podczas zakrętu. {13630}{13746}Dokładnie tak samo, jak na prostej. {13750}{13836}By zacienić zakręt, pchasz wewnętrznš ršczkę. {13840}{13986}By rozszerzyć zakręt i wyprostować motocykl,|pchasz ršczkę zewnętrznš. {13990}{14098}Przeciwskręt działa zawsze. {14110}{14314}Przeciwskręt to technika, która poprawia|kontrolę praktycznie w każdej sytuacji. {14320}{14439}Popatrzmy na inne elementy jazdy. {14470}{14595}To bardzo nowoczesne motocykle, nie? {14619}{14675}Jaka szeroka tylna guma! {14679}{14765}A jakie duże hamulce! {14769}{14855}Założę się, że jak trzeba,|to można zaszpanować, nie? {14859}{14975}Rama jest na tyle sztywna, by wytrzymać|siłę hamowania i przyczepnoć opon. {14979}{15005}Ile to ma koni? {15009}{15035}Znacznie ponad sto. {15039}{15155}Mój ma 150. Mówiš, że pójdzie 290. {15159}{15215}Jestem pod wrażeniem. {15219}{15374}Domylam się, że ta nowoczesna|technika ma znaczenie. {15548}{15634}Czasami jednak technika przerasta motocyklistę. {15638}{15784}Technika maszyny musi ić|w parze z technikš jazdy. {15788}{15934}Po ponad wieku rozwoju, motocykle sš naprawdę|precyzyjnymi maszynami do zakręcania. {15938}{15994}Ale to nie eliminuje błędów kierowcy. {15998}{16187}Co powstrzymuje większoć motocyklistów|przed użyciem całego potencjału? {17496}{17642}Stary, jechałem najostrzej jak|mogłem, a kole po prostu zniknšł. {17646}{17672}I ja też. {17676}{17844}Czy jest co, jak jechać ostrzej,|w ksišżce od tego kolesia? {17976}{18032}O, mamy tu. {18036}{18212}By dokonać poprawy, kierowca musi osišgnšć|wyższy poziom umiejętnoci technicznych, {18216}{18302}ale tylko wtedy, gdy jedzi|na 75% swoich możliwoci. {18306}{18422}Każdy się zgodzi, że w pewien|sposób reakcje obronne... {18426}{18565}Reakcje obronne? Co to jest?|Co jak strach? {18595}{18621}Tak. {18635}{18835}Reakcje obronne sš dla kierowcy|barierš utrudniajšcš osišganie celów. {18875}{19055}To prawda. Zawsze jak zwiększam|tempo, natrafiam na różne problemy. {19085}{19201}Tak jakbym bał się przesunšć granicę. {19205}{19261}Ale nie wiem, czego się tak naprawdę boję... {19265}{19381}Ja też. To zdecydowanie limit wewnętrzny. {19385}{19526}Opisałbym to jako... lekkš panikę. {19594}{19699}Nie wiem, przejedmy się. {19714}{19810}Gdzie moje kluczyki? {19834}{19860}Gdzie moje kluczyki... {19864}{19950} Co masz na myli?| Nie wyjmowałem go, a go nie ma. {19954}{20046}Popatrz za siebie. {20134}{20195}Każdy się zgodzi, {20196}{20440}że instynkt samozachowawczy psuje|pewnoć jazdy i kontrolę motocykla. {21093}{21266}W jedzie jest osiem różnych|tzw. reakcji (odruchów) obronnych. {21273}{21359}I możemy zobaczyć je wszystkie|w tym jednym wypadku. {21363}{21508}Motocyklista próbuje kierować ciałem|zamiast użyć przeciwskrętu, {21512}{21598}więc doć szeroko wjeżdża w zakręt. {21602}{21718}Jeżeli wiedziałby jak kierować,|to moglibymy uniknšć całej sytuacji. {21722}{21838}Wróćmy się i zobaczmy, jakie jeszcze|popełnił błędy. {21842}{21958}Odpuszcza gaz by ustabilizować motocykl,|ale zamyka go dokładnie w połowie zakrętu. {21962}{22158}Motocykl trochę staje do pionu i... to jest|odruch nr 1. Odcięcie gazu w panice. {22159}{22231}Teraz kierowca wychyla się w przeciwnš|stronę niż motocykl. {22232}{22376}To przechyla motocykl, ale wbrew nadziei|kierowcy nie zacienia zakrętu. {22377}{2246...
aviolini