kps listopad 2009_N.txt

(229 KB) Pobierz
 

 

RZECZPOSPOLITA POLSKA 

 

 

 

 

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi 

Krajowy Plan Strategiczny 

Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warszawa, listopad 2009 r. 

 


 

SPIS TREŚCI 
Wstęp ____________________________________________________________________ 3 
Rozdział 1. Analiza sytuacji gospodarczej, społecznej i środowiskowej oraz 
ustanowienie podstawowych wskaźników bazowych ____________________________ 4 
Rozdział 2. Strategia ogólna, przeniesienie priorytetów Wspólnotowych oraz 
ustanowienie priorytetów krajowych _________________________________________ 37 
Rozdział 3. Strategia w podziale na osie, włączając ilościowe cele, zamierzenia oraz 
wykorzystane wskaźniki ____________________________________________________ 42 
Rozdział 4. Środki finansowe Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (indykatywne 
alokacje), obejmujące kwoty przeznaczone na Cel Konwergencji ________________ 48 
Rozdział 5. Wewnętrzna oraz zewnętrzna spójność KPS ________________________ 48 
Rozdział 6. Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich _________________________________ 59 



Wstęp 

Krajowy Plan Strategiczny dla Polski został przygotowany zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) 
nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez 
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). 

Założenia Krajowego Planu Strategicznego uwzględniają Strategiczne Wytyczne Wspólnoty w zakresie 
obszarów wiejskich. 

Krajowy Plan Strategiczny obejmuje okres programowania na lata 2007-2013. Na podstawie analizy 
sytuacji społecznej, gospodarczej i środowiskowej, przeprowadzonej w oparciu o dostępne dane 
statystyczne, określono priorytety i kierunki rozwoju obszarów wiejskich w Polsce w odniesieniu 
do priorytetów wspólnotowych. 

Krajowy Plan Strategiczny stanowi podstawę dla realizacji działań Programu Rozwoju Obszarów 
Wiejskich na lata 2007 – 2013. Wsparcie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich ze środków EFRROW 
w Polsce odnosi się do poziomu kraju, przy współpracy z organizacjami regionalnymi i lokalnymi 
na etapie opracowywania strategii oraz założeń poszczególnych działań. Przygotowany będzie 
jeden program horyzontalny. Scentralizowanie procesu programowania jest uzasadnione tym, 
że większość planowanych instrumentów działań ma charakter horyzontalny, a ze względu na ich 
złożoność ograniczona jest możliwość przeniesienia tego procesu na poziom regionalny. Planowane 
szerokie instrumentarium będzie realizować priorytety strategii na poziomie kraju, z uwzględnieniem 
potrzeb regionów. Strategia i jej priorytety odzwierciedlają potrzeby i możliwości zarówno na poziomie 
kraju jak i regionu (NTS II) oraz na poziomie lokalnym (NTS V). 

Krajowy Plan Strategiczny jest przedstawiany Komisji Europejskiej przed przekazaniem 
do zatwierdzenia Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. 

Krajowy Plan Strategiczny został poddany procesowi konsultacji, w tym uzgodnień międzyresortowych 
oraz konsultacji z przedstawicielami społeczno-gospodarczymi, przedstawicielami jednostek samorządu 
terytorialnego, związkami zawodowymi, organizacjami pozarządowymi (w tym związanymi z ochroną 
środowiska) oraz organizacjami branżowymi. Lista podmiotów, którym przekazano KPS do konsultacji 
stanowi Załącznik 1. 

Krajowy Plan Strategiczny podlegał ocenie ex-ante oraz strategicznej ocenie oddziaływania 
na środowisko. Wyniki tych ocen zawiera Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. 

W Krajowym Planie Strategicznym zastosowano wybrane wskaźniki bazowe na podstawie Wspólnych 
Ram Monitorowania i Oceny. 




Rozdział 1. Analiza sytuacji gospodarczej, społecznej i środowiskowej oraz 
ustanowienie podstawowych wskaźników bazowych 

Polska, w wyniku II wojny światowej, odniosła ogromne straty w ludności (około 6 mln), jak i majątku 
oraz części terytorium. Pomimo tego, że Polska znalazła się w grupie krajów zwycięskich, pozostawała 
pod wpływem Związku Radzieckiego, co na dziesięciolecia przesądziło o kierunkach i możliwościach 
rozwoju ekonomicznego i społecznego. 

Do tej pory, Polska odrabia skutki zapóźnień gospodarczych oraz braku swobód demokratycznych, 
m.in. poprzez realizowanie szeregu strategii i polityk Unii Europejskiej, przede wszystkim w dziedzinie 
przemysłu, transportu, infrastruktury, rolnictwa czy ochrony środowiska, ale również w dziedzinach 
związanych z utrwalaniem struktur społecznych, opartych na demokratycznych podstawach. Przy czym 
należy podkreślić, że zmiany związane z transformacją, przez większość społeczeństwa postrzegane 
pozytywnie, dla części społeczeństwa niosą ze sobą wiele niepokojących zjawisk, takich jak ubóstwo, 
konieczność dostosowywania się do zmieniających się okoliczności, kulturowych, społecznych oraz 
socjalnych, co szczególnie trudne jest w przypadku najstarszych grup wiekowych oraz wśród ludności 
wiejskiej. 

Polska jest krajem zróżnicowanym przestrzennie pod względem warunków przyrodniczych i 
klimatycznych, stanu rozwoju gospodarczego, w tym wiodących gałęzi gospodarki, które determinują 
poziom życia i perspektywy funkcjonowania jej mieszkańców. Wiele regionów w Polsce ma charakter 
rolniczy i z tym sektorem wiąże się podstawowa działalność gospodarcza. 

Warunki naturalne i demograficzne 

Polska jest krajem nizinnym. Blisko 96% terytorium Polski jest położone na wysokości poniżej 350 m 
n.p.m., a jedynie 2,9% leży na wysokości powyżej 500 m n.p.m. (GUS, 20051). Kraj jest położony w 
strefie ścierania się klimatu kontynentalnego oraz morskiego (atlantyckiego). 

1 Wszystkie dane statystyczne są podawane za aktualnymi źródłami na dzień opracowywania 
Krajowego Planu Strategicznego. 

Powierzchnia Polski wynosi 31 268,5 tys. ha i w 2005 r. była zamieszkana przez 38 157 tys. osób, co 
stanowi 8,3% ogółu ludności Unii Europejskiej (UE-25). Na obszarach wiejskich mieszka 38,6% ogółu 
ludności, tj. 14 733 tys. osób, w tym 7 334 tys. mężczyzn i 7 399 tys. kobiet (GUS, 2006). 

W Polsce średnia gęstość zaludnienia wynosi 122 osób/km2, przy czym w miastach wskaźnik ten 
wynosi 1 098 osób/km2 natomiast na obszarach wiejskich 51 osób/km2 (GUS, 2006). Wskaźnik 
gęstości zaludnienia oscyluje wokół średniej wartości tego wskaźnika określonego dla całej Unii 
Europejskiej gdzie wynosi 117 osób/km2 (EUROSTAT 2005). 

W porównaniu z innymi krajami europejskimi ludność Polski jest nadal młoda (w sensie 
demograficznym), jednakże mediana wieku zwiększa się z każdym rokiem; na początku lat 90-tych 
wynosiła 34 lat dla kobiet i 31 lat dla mężczyzn, w 2005 r. - odpowiednio około 39 lat oraz 35 lat. 
Średnia wieku mieszkańca wsi wynosi prawie 35 lat. Relacja liczby ludności w wieku nieprodukcyjnym 
do ludności w wieku produkcyjnym wynosi ok. 65 (w mieście 52). 

Polska gospodarka 

Tłem dla przedstawienia sytuacji na obszarach wiejskich w aspektach społeczno–ekonomicznym 
i środowiskowym jest poniższe zestawienie wskaźników dotyczących stanu polskiej gospodarki. 

 

 

 


Wskaźnik 12 

2 Numery wskaźników zgodne z numeracją podaną w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. 
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów 
wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Informacje dotyczące wartości 
bazowych wskaźników, zostały zamieszczone w załączniku 2 do KPS. 

 

Wskaźnik 

Pomiar 

Rok 

Jednostka 

Polska 

UE-25 

Rozwój gospodarczy 

Produkt krajowy brutto na 1 
mieszkańca w PPS, wyrażony 
jako% średniej, UE-25 = 100, 
średnia z 3 lat 

Średnia z lat 2003 
– 2005 

% 

48,5 

100 

 

2003 

46,9 

2004 

48,7 

2005 

49,7 



Polska jest jednym z biedniejszych krajów UE. W 2005 roku rozwój gospodarczy Polski mierzony PKB 
w przeliczeniu na 1 mieszkańca wg parytetu siły nabywczej stanowił zaledwie 49,7% średniej z tego 
okresu w 25 krajach UE. Wyższa niż w krajach UE-15 dynamika PKB powoduje jednak, że dystans 
pomiędzy średnią UE a Polską zmniejsza się. 

Wskaźnik 3 

Wskaźnik 

Pomiar 

Rok 

Jednostka 

Polska 

UE-25 

Bezrobocie 

Stopa bezrobocia, tj. odsetek osób 
bezrobotnych w stosunku do ogólnej 
liczby osób aktywnych zawodowo 

2005 

% 

17,7 

8,7 

2006 

13,8 

7,9 



Wskaźnik 2 

Wskaźnik 

Pomiar 

Rok 

Jednostka 

Polska 

UE-25 

Poziom zatrudnienia 

Odsetek osób pracujących w wieku 
15-64 lata w stosunku do ogólnej 
liczby osób w tej samej grupie 
wiekowej 

2005 

% 

52,8 

63,8 

2006 

54,5 

 



W Polsce sytuacja na rynku pracy ulega stopniowej poprawie. Po wystąpieniu na początku 2003 roku 
bardzo wysokiej stopy bezrobocia rejestrowanego tj. 20,6%, wartość tego wskaźnika systematyczne 
spada by w 2005 roku wynosiła 17,7% a w 2006 roku 13,8% (GUS). Mimo korzystnych tendencji 
zauważonych w ostatnich latach stopa bezrobocia na tak wysokim poziomie jest bardzo niekorzystnym 
zjawiskiem, zarówno ze względów ekonomicznych, jak i społecznych, przy czym wynika to głownie z 
istniejącej struktury demograficznej, którą ukształtowały na dziesięciolecia dwa powojenne wyże 
demograficzne. Dodatkowo bezrobocie w Polsce charakteryzuje się ciągle utrzymującymi się 
negatywnymi cechami w wykształceniu oraz miejscu zamieszkania. 

Mimo poprawy wyników, sytuacja Polski w gronie państw UE nie zmieniła się znacznie. Biorąc pod 
uwagę wysokość stopy bezrobocia dla krajów UE, Rzeczpospolita Polska znajduje się na jednym z 
ostatnich miejsc. Stopa bezrobocia jest dwukrotnie wyższa w por...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin