Cele główne :
1. Umiejętności :uczeń potrafi wykonać rzut z wyskoku i rzut z padem.
2. Sprawność motoryczna : koordynacja, zwinność
3. Wiadomości : podstwowa sygnalizacja sędziowska.
4. Akcent wychowawczy : bezpieczeństwo podczas zajęć.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Ilość uczestników: 18 osób
Klasa: V
Czas trwania zajęć: 45 minut
Przybory: 9 piłek do piłki ręcznej. 6 Szarf lub kamizelek
Zadania szczegółowe
doz
Uwagi organizac. – metodyczne
1. Część organizacyjna
1. Zbiórka w szeregu
2. Powitanie
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć
2‘
Sprawdzenie strojów sportowych
2. Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji
1. Podanie tematu oraz motywacja do aktywnego udziału w lekcji
1’
3. Rozgrzewka
Indywidualna-każdy ćwiczący z piłką
1. Zabawa ożywiająca: „Berek inicjator” Osoba złapana jest nowym berkiem i goni pozostałych uczniów przemieszczając się w inny sposób niż poprzedni berek.(np. bieg na czworakach)
Ustawienie w rozsypce:
2. Ćwiczacy naprzeciw siebie trzymają piłkę w wyprostowanych RR, starają się wykonywać obroty wokół własnej osi, tak, aby piłka nie zmieniła swego położenia.
3. PW jak wyżej. Opad T w przód i skręty T.
4. 1-ka tyłem do partnera, piłka między stopami, podrzut piłki w tył w górę do współćwiczącego.
5. Jw. Podrzut w piłki przód w górę.
6. Ćwiczący ustawieni tyłem do siebie w odl. 1 m.-podają piłkę przez skręt tułowia po ósemce.
7. Ust. Jw. podania piłki dołem i górą.
8. Siad równoważny, piłka między stopami partnerów, krążenia NN.
9. Siad klęczny, piłka w wyprostowanych RR partnerów-przejścia z siadu bocznego na L udzie do siadu na P udzie.
10. Leżenie tyłem stopami do siebie, podania piłki poprzez skłon T w przód.
11. Partnerzy podtrzymują plecami piłkę i poruszają się krokiem odst-dost do przeciwległej linii.
12. Ust. Jeden za drugim. 1-ka przerzuca piłkę nad głową 2-ki, która startuje i stara się ją chwycić.
13. Ust. Jw. 1-ka zostawia piłkę na podłożu i biegnie w przód, 2-ka zbiera, podaje 1-ce, itd...
14. Ust. Naprzecie siebie w odl. 3 m. W połowie odl. 2-ka wyk. Podrzut lekko w górę i cofa się na swoja pozycję, w tym czasie 2-ka podbiega w przód chwyta piłkę i szybko podrzuca do góry, po czym cofa się na swoją pozycję itd...
10x
8x
5x2
4x2
2x
20x
- nowym berkiem jest również osoba, która wyjdzie poza linię końcową.
- po 5 obrotach zmiana kierunku.
- po 4x w każdą stronę.
- 5x jedna osoba.
- dołem pomiędzy NN, górą nad głową.
- ćwiczenie wykonywane naprzemianstronnie.
- po każdym podaniu równoczesne leżenie tyłem.
- N zwraca uwagę na poprawny krok odst-dost.
- 1-ka obrót raz przez LR, raz przez PR, ćwicz wyk w truchcie.
- piłka cały czas utrzymuje się w powietrzu na środku pokonywanego dystansu.
4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności
1. Ust. w trzech rzędach na pozycji rozgrywających, przy każdym rzędzie jeden podający, podanie odegranie rzut z wyskoku w przód
2. Dwa rzędy za linią końcową(w narożnikach boiska), przy każdym rzędzie jeden podający. Wybieg do linii śr., odegranie od podającego i rzut z wyskoku w dal
3. Rzut po podaniu w dwójkach. Pary rozpoczynają z linii śr.
4. Jw. ze zmianą pasów działania.
5. Ust. w dwóch rzędach prze linią rz. wolnych, 1-ka podaje do 2-ki i wbiega przed pole bramkowe ustawiając się tyłem do bramki, w tym momencie otrzymuje podanie od 1-ki i rzuca z padem po półobrocie
6. Ćwicz.j.w. z dodatkowym obrońcą przy 1-ce.
7. Rzut po podaniu w trójkach ze zmianą pasów działania.
8. Ust. w trójkach- dwóch obrońców, rozegranie akcji zakończone rzutem z wyskoku z linii 6-ciu m.
9. Ćw. jw. rzut wykonywany z padem
10. Ćwiczący ust. w trzech rzędach (jak na rys.)Pierwszy z rzędu B podaje do pierwszego z rzędu A, biegnie w kierunku bramki i otrzymuje od niego piłkę. Pierwszy z rzędu A po podaniu udaje się na koniec rzędu B. Pierwszy z rzędu B po chwycie piłki kozłuje ją i rzuca do bramki w wyskoku w dal. W momencie, gdy otrzymał on piłkę, w jego kierunku biegnie pierwszy z rzędu C. Po dobiegnięciu do niego biegnie obok, pozorując obrońcę i częściowo przeszkadzając przy kozłowaniu i rzucie. Po akcji zawodnik wykonujący rzut zajmuje miejsce na końcu rzędu C, a obrońca na końcu rz.A
11. Ust.jak na rys.W odl. 1 m przed polem bramkowym stoi dwóch obrońców, zachowując odl. między sobą, wynoszące ok. 1m. Pierwszy z rzędu podaje piłkę do stałego zawodnika, biegnie w przód, otrzymuje piłkę i atakując pomiędzy dwóch obrońców, wykonuje rzut w wyskoku w dal.
12. Rzut po jednym podaniu ze zmianą. Rząd naprzeciw bramki ma piłkę, równolegle do linii końcowej w odstępach stoi 3 zawodników, stojący na skraju ma piłkę, rozpoczyna kozłowanie i rzuca na bramkę, w tym czasie skrajny podaje piłkę kolejnemu z rzędu. Zmiany następują zgodnie ze strzałkami na rys.
13. Gra szkolna 6x6 na jedną bramkę z akcentem na rzut z wyskoku w dal.
14. Konkurs rzutów karnych w drużynach jw. rzuty wykonywane z padem.
3x
4x
2x2
4’
- po rzucie z jednej pozycji przejście na kolejną
- rzuty raz po półobrocie w prawo raz w lewo
- ...
pedagog107