BroszuraCzystePow-tresc(1).pdf
(
1308 KB
)
Pobierz
BroszuraCzystePowietrze
Janusz Szymborski
Ma∏gorzata Lewandowska
Witold Zatoƒski
Nina Ogiƒska-Bulik
Zygfryd Juczyƒski
Anna Dobrowolska
Tamara Kowalczyk
Anna Dzielska
CZYSTE POWIETRZE WOKÓ¸ NAS
Program przedszkolnej
edukacji antytytoniowej
Warszawa 2008
– 1 –
Redakcja uaktualnionej wersji programu:
Janusz Szymborski Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Wszechnica Polska – Szko∏a Wy˝sza Towarzystwa
Wiedzy Powszechnej w Warszawie
El˝bieta ¸ata
G∏ówny Inspektorat Sanitarny
Anna Dzielska
Instytut Matki i Dziecka
Teresa Szopiƒska
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Redakcja programu 1997 r.
Janusz Szymborski
Witold Zatoƒski
Zygfryd Juczyƒski
Tamara Kowalczyk
Ma∏gorzata Lewandowska
Nina Ogiƒska-Bulik
Anna Dobrowolska
Anna Dzielska
Konsultacja plastyczna:
Oliwia Kowalczyk
Konsultanci dzieci´cy:
Hanna Szymborska
Magda i Julia Dobrowolskie
Marcin Pami´ta
Zespó∏ do Spraw Opracowania i Wdro˝enia
„Krajowego programu edukacyjnego dla dzieci
w wieku przedszkolnym, ich rodziców i opiekunów”
G∏ówny Inspektorat Sanitarny
Departament Zdrowia Publicznego i Promocji Zdrowia
ul. D∏uga 38/40
00-238 Warszawa
tel. 22 536 14 70
Wydano ze Êrodków na realizacj´ Programu Ograniczania Zdrowotnych Nast´pstw
Palenia Tytoniu w Polsce na rok 2008
– 2 –
– 3 –
SPIS TREÂCI
Wprowadzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
I. Za∏o˝enia teoretyczne i organizacyjne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
1. Do dyrektorów przedszkoli
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
2. Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej
z udzia∏em rodziców i opiekunów
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
II. Scenariusze zaj´ç
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
A. Scenariusze zaj´ç dla dzieci
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
1. Zaj´cia I. Wycieczka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
2. Zaj´cia II. Co i dlaczego dymi?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
3. Zaj´cia III. Jak si´ czuj´, kiedy dymi papieros?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
4. Zaj´cia IV. Co si´ dzieje, gdy ludzie palà papierosy?
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
5. Zaj´cia V. Jak unikaç dymu papierosowego?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
B. Scenariusze zaj´ç dla rodziców
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
1. Spotkanie I
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
2. Spotkanie II
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
III. Ankieta dla koordynatora programu w przedszkolu
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
IV. Wybrane piÊmiennictwo
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
V. Za∏àczniki
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
31
– 4 –
WPROWADZENIE
ROLA ÂRODOWISKA W KSZTA¸TOWANIU POSTAW WOBEC PALENIA TYTONIU
Najskuteczniejszym dzia∏aniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest
zapobieganie paleniu tytoniu. Dlatego te˝ konieczne sà interdyscyplinarne dzia∏ania
zmierzajàce do kszta∏towania prawid∏owych postaw zdrowotnych wÊród dzieci i m∏o-
dzie˝y.
Badania psychospo∏ecznych uwarunkowaƒ palenia tytoniu du˝e znaczenie przypi-
sujà Êrodowisku, w jakim wzrastajà dzieci. Nie ulega wàtpliwoÊci, ˝e pierwszym Êrodo-
wiskiem rozwojowym i wychowawczym dziecka jest rodzina, nast´pnie instytucje wy-
chowawcze, takie jak przedszkole, szko∏a oraz grupa rówieÊnicza.
Wzory zachowaƒ, tak˝e w odniesieniu do na∏ogu palenia, kszta∏tuje Êrodowisko ro-
dzinne, a poprzez „formowanie norm i wartoÊci” mo˝e kreowaç postawy i zachowania
z tym zwiàzane.
Z badaƒ wynika jednoznacznie, ˝e prawdopodobieƒstwo palenia przez dzieci wzra-
sta, gdy palà rodzice lub starsze rodzeƒstwo, a tak˝e wówczas, gdy rodzice przejawia-
jà tolerancj´ wobec prób palenia przez ich dzieci. Dowiedziono ponadto, ˝e na inicjo-
wanie palenia tytoniu przez dzieci znaczny wp∏yw wywiera palenie tytoniu przez ich
matki. Spostrze˝enie to jest szczególnie wa˝ne w pierwszych pi´ciu latach ˝ycia dziec-
ka – jeÊli matka w tym okresie pali, dziecko przyswaja sobie jej zachowania jako nie-
od∏àczny czynnik – element swoich póêniejszych zachowaƒ.*
Podobnie jak Êrodowisko rodzinne, na postaw´ dzieci wobec palenia tytoniu, ma
wp∏yw tak˝e szko∏a. Szko∏a jest terenem, gdzie wp∏ywy ró˝nych Êrodowisk wzajemnie
si´ krzy˝ujà i przenikajà. Uczniowie w szkole przyswajajà sobie pewne nawyki, wzoru-
jàc si´ mi´dzy innymi na postawach i zachowaniach wychowawców i nauczycieli.
Z rozwoju psychomotorycznego dziecka wynika, ˝e rola nauczyciela i rodzica
w pierwszych latach ˝ycia dziecka jest najwa˝niejsza. Dopiero w okresie dorastania
pojawia si´ grupa rówieÊnicza i koledzy, stàd nauczyciel, który chce byç wzorem i au-
torytetem dla ucznia powinien byç Êwiadomy roli wiarygodnego i kompetentnego êró-
d∏a informacji w kszta∏towaniu postaw prozdrowotnych dzieci i m∏odzie˝y, w tym pro-
pagowaniu niepalenia. Tak wi´c, skuteczne oddzia∏ywanie antytytoniowe mo˝e
* S. Wijakowski
„Palenie tytoniu wÊród rodziców, a kszta∏towanie postaw wobec palenia u dzieci”
. Wycho-
wanie w przedszkolu, 1990, nr 3, s. 140
– 5 –
Plik z chomika:
bestqueen
Inne pliki z tego folderu:
Plakat_czyste_pow2010.big.jpg
(48 KB)
nie pale2.JPG
(73 KB)
nie pale.GIF
(14 KB)
opis_programu_czyste_powietrze_wokol_nas.pdf
(152 KB)
BroszuraCzystePow-tresc(1).pdf
(1308 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dinek
kolorowanka Czyste Powietrze
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin