Stres w pracy poradnik dla pracownika.pdf

(213 KB) Pobierz
untitled
Michał Gólcz
Stres
w pracy
Poradnik dla pracownika
Warszawa 2008
Projekt okładki
DOROTA ZAJĄC
Opracowanie redakcyjne
IZABELLA SKRZECZ
Opracowanie typograficzne i łamanie
BARBARA CHAREWICZ
Copyright © Główny Inspektorat Pracy 2008
PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY
GŁÓWNY INSPEKTORAT PRACY
WARSZAWA 2008
Spis treści
Stres w miejscu pracy ................................................................... 5
Stres pozytywny ............................................................................ 5
Stres negatywny ............................................................................ 6
Co się dzieje z nami w sytuacji stresu? ........................................ 7
Długotrwały stres a choroby ......................................................... 9
Indywidualna podatność na stres ................................................. 10
Jak możesz sprawdzić, czy doświadczasz stresu
wywołanego pracą? ...................................................................... 11
Jakie są przyczyny stresu i jak je usuwać?................................... 12
Co jeszcze możesz zrobić, aby lepiej radzić sobie ze stresem
w pracy? ........................................................................................ 18
Czy musisz przeciwdziałać stresowi współpracowników?........... 21
Czy pracodawca musi przeciwdziałać stresowi pracowników? ... 21
Na zakończenie – rady na przyszłość........................................... 22
Gdzie można uzyskać pomoc?..................................................... 28
Warto przeczytać ........................................................................... 32
3
Stres
w miejscu pracy
Z pojęciem stresu często spotykamy się w życiu codziennym. Z reguły
kojarzymy stres z negatywnymi, niepożądanymi skutkami jego oddziały-
wania. Niewiele osób wie, że pojęcie to jest neutralne. Tak naprawdę wy-
różnia się bowiem dwa rodzaje stresu: stres pozytywny, motywujący,
oraz stres negatywny, demotywujący, powodujący z czasem negatywne
konsekwencje zawodowe, społeczne i zdrowotne.
To, czy stres będzie miał charakter pozytywny czy negatywny, zależy
zarówno od stawianych pracownikowi wymagań, od jego fizycznych,
emocjonalnych i intelektualnych możliwości radzenia sobie z nimi w da-
nej chwili, jak i od wsparcia ze strony przełożonych i współpracowników,
na które może liczyć w miejscu pracy.
Stres
pozytywny
Gdy przełożeni stawiają wymagania dostosowane do Twoich fizycznych,
emocjonalnych i intelektualnych możliwości, a Ty masz odpowiednią
wiedzę i umiejętności oraz wsparcie kolegów i przełożonych – jesteś
w stanie wykonać postawione przed Tobą zadania . Nagromadzoną
energię wykorzystujesz w działaniu, a wywołany wymaganiami stres
ustępuje. W ten sposób zyskujesz nowe doświadczenia, zwiększa się
5
13808729.001.png 13808729.002.png
Twoja wiedza i umiejętności zawodowe, a tym samym zdolność do ra-
dzenia sobie w przyszłych, stresujących sytuacjach. Wykonywana pra-
ca staje się dla Ciebie źródłem sukcesu i zadowolenia – odczuwasz
większy związek z firmą i zaangażowanie w pracę. Po okresie wypo-
czynku możesz podjąć nowe obowiązki, a firma, w której pracujesz, mo-
że się razem z Tobą rozwijać.
Stres
negatywny
Gdy przełożeni nieustannie stawiają wymagania przekraczające Twoje
fizyczne, emocjonalne i intelektualne możliwości, a Ty nie masz odpo-
wiedniej wiedzy lub umiejętności oraz wsparcia kolegów i przełożonych
nie jesteś w stanie wykonać postawionych przed Tobą zadań. Stres
pojawia się wtedy często i trwa długo. Ponieważ wytrzymałość wszyst-
kich ludzi jest ograniczona, z upływem czasu ulegasz fizycznemu i psy-
chicznemu wyczerpaniu. Odczuwasz zmęczenie, doświadczasz
dolegliwości bólowych. Przedłużający się stres zmusza Cię do oszczę-
dzania energii w pracy. Gdy ani Ty, ani Twoi szefowie nie robicie nic, aby
zmienić warunki, organizację albo sposób pracy lub działania te z jakie-
goś powodu są nieskuteczne, odczuwasz poirytowanie i złość. Być mo-
że nawet bierzesz udział w jawnych lub ukrytych konfliktach w pracy.
Z upływem czasu pojawia się zniechęcenie, brak nadziei na zmiany, bez-
radność i smutek. Tracisz zaufanie do siebie, do przełożonych i współ-
pracowników, odczuwasz niechęć do działania i jakichkolwiek zmian.
Masz dominujące poczucie „wypalenia”. To najgorszy, lecz coraz czę-
ściej występujący scenariusz. Ten poradnik podpowie Ci, jak radzić so-
bie ze stresem i jak go unikać.
6
 
13808729.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin