(uwaga – niektóre ćwiczenia zostały przeniesione na Trening Twórczego Rozwiązywania Problemów; w różnych grupach wykorzystywane były różne ćwiczenia)
1. Ćwiczenia wstępne
- zabawy integracyjne
- ćwiczenia wyobraźni i tworzenia skojarzeń
- rozwój spontaniczności i umiejętności współpracy z innymi
I. Zabawy z imionami, wstępne zapoznanie, zabawy integracyjne
1. Łańcuch imion:
- z powtarzaniem
- z określeniem
- z gestem
- z rymem
2. Rebusy z imion
3. Totemy
2. Witam wszystkich, którzy...
3. Co mamy wspólnego (kolory oczu)
4. Supeł
5. Ćwiczenia z metody Denisona
II. Ćwiczenia wyobraźni i tworzenia skojarzeń
1. Wyobrażanki
2. Fragment muzyczny
3. Łańcuch skojarzeń
4. Skojarzenia – gwiazda
5. Skojarzanka
6. Skojarzenia z cyframi, kolorami
7. Kalambury
8. Analogie
9. Abstrakcyjne obrazy
2. Wprowadzenie do twórczego myślenia
- zadania obrazujące różne schematy myślenia i bariery umysłowe
- wprowadzenie teoretyczne: co to jest kreatywność
- ćwiczenia na przełamywanie barier umysłowych
3. Elementy twórczego myślenia
- omówienie podstawowych składników twórczego myślenia: oryginalności, elastyczności, płynności i dopracowania
- ćwiczenia i zadania rozwijające ww. elementy myślenia
I. Schematy i bariery
1. Zadania z haczykiem:
- 9 punktów
- podział figur
- cztery zapałki
- agrafka
- podział tortu
- w którą stronę jedzie autobus
- pies który nie szczeka
- przesuń monetę
- 4 zapałki, 3 kwadraty
- zadania matematyczne
2. IDEA KILLERS – „produkcja pocztówek”
II. Co to jest kreatywność
1. skojarzenia z twórczością
2. Wspólny obraz twórczości
3. sytuacja poczucia twórczości
4. wprowadzenie teoretyczne
5. zasady pracy twórczej
6. elementy kreatywności
III. przełamywanie barier umysłowych, elementy kreatywności, operacje umysłowe
płynność:
1. Imiona (miasta, kolory) w tytułach
2. Piosenki o wodzie
3. Układanie zdań z podanych liter
elastyczność:
1. Co się nie przyda do niczego – reklamy
2. Bezludna wyspa
3. Z czego nie można (zrobić np. butów)...- A jednak (projekt)
4. Zdjęcia i tytuły
oryginalność:
1. Do czego użyć ...
2. Co zmieści się w pudełku od zapałek
3. Ogłoszenia matrymonialne
dopracowanie:
1. Jak ulepszyć...
2. Komiksy do zdjęć
3. Kółko jako element rysunku
abstrahowanie:
1. tysiąc definicji
2. kategoryzacje (chińska encyklopedia)
analogie:
1. pary wyrazów
metaforyzowanie:
1. wiersze dadaistyczne
2. poematy miłosne
4. Pytania, wątpliwości, różne punkty widzenia
- ćwiczenia w stawianiu pytań i dostrzeganiu problemów
- rozwój umiejętności patrzenia z różnych punktów widzenia
- rozwój empatii i zrozumienia zachowań innych osób
- ćwiczenia krytycyzmu i samodzielności myślenia
I. Ćwiczenia w stawianiu pytań i dostrzeganiu problemów
1. Pytania do przedmiotu
2. Pytania do zdania
3. Co można udoskonalić – szukanie wad
4. Zgadnij, kim jesteś (karteczki na czołach)
II. Różne punkty widzenia, różne zachowania
1. Opowieść z punktu widzenia różnych uczestników
2. Co by było, gdyby...
3. Scenka dramatyczna z rolami
4. Identyfikacja z przedmiotem
5. Mafia
5. Podsumowanie
1. Mapa myśli – zastosowanie twórczego myślenia
2. „Złote myśli”
3. Rundka – wrażenia i przemyślenia uczestników
magdusek