Opis zawodu_Artysta malarz.doc

(53 KB) Pobierz
Artysta malarz

1

 

Artysta malarz

 

Kod klasyfikacji: 245203

Rozdział klasyfikacji: Sztuka i projektowanie artystyczne

Klasa klasyfikacji: Plastyka

 

Zadania i czynności

Malarz  zajmuje  się  twórczością artystyczną polegającą  głównie  na  malowaniu obrazów. Pragnie wyrazić w ten sposób swoją wizję universum, stosunek do świata i człowieka i przekazać ją innym ludziom. Artysta  malarz pracuje w  pracowni  lub  plenerze tworząc kompozycje  z  natury  lub  wyobraźni. Przed stworzeniem ostatecznego  obrazu często przygotowuje  szkice  wstępne, może  korzystać  też  z  technik  fotograficznych  i komputera (np. stosując technikę wyklejanki, używać fragmentów zdjęć czy wydrukowanych za pomocą komputera form graficznych).

            Zasadniczo  przez  obraz  rozumiemy  pracę  namalowaną  na  płaszczyźnie, jednak wielu  artystów  wyprowadza  swe  kompozycje  w  przestrzeń   wzbogacając  je  o  trzeci wymiar. Istnieje  ogromna  ilość  technik  i  stylów  malarskich,  ogranicza  je  bowiem  jedynie wyobraźnia twórców - najbardziej  powszechne  jednak  i  będące  podstawą  nauczania  jest malowanie  na papierze farbami  wodnymi, akwarelami  i  temperą  lub  na płótnie  farbami olejnymi,  albo akrylowymi.

            Malarz  powinien  posiadać przedmioty ułatwiające  mu  pracę;  sztalugi - inne w pracowni, inne w plenerze - rodzaj stojaka, na którym ustawia obraz w  czasie  malowania, kasety,  w  których  trzyma  farby  i  pędzle,  butelki  z  olejem  lnianym  i  terpentyną balsamiczną,  które służą  do  rozpuszczania  farb  olejnych i  mycia  pędzli  oraz  szkicownik, węgiel, tusz, a  także  jeśli  sam  gruntuje  płótna  potrzebne do tego  składniki (klej  skórny, olej  lniany,  kredę  i  biel  cynkową). Płótno  malarskie  to  szare, gęsto  tkane  płótno  lniane; malarz  nabija  je  na  drewnianą  ramę, tzw.  krosna  malarskie i  pokrywa  najpierw  klejem skórnym,  potem  przygotowanym  przez  siebie  gruntem.

 

Środowisko pracy

Ponieważ  malarz  pracuje  zwykle  w  pracowni - wskazane jest, aby to  pomieszczenie było wysokie, jasne

i posiadało  światło  rozproszone (górne i północne).  Często, zwłaszcza  robiąc szkice  z natury, artysta maluje  też  w  plenerze.

 

warunki społeczne

            Istotą zawodu malarza jest twórczość samodzielna. Malarz tworzy zwykle w izolacji. Jednak w przypadku podejmowania działań dodatkowych, np. pracy „galernika”, czyli osoby kierującej galerią lub pracy nauczyciela - malarz ma możliwość codziennego kontaktu z ludźmi: prowadzi zajęcia w domach kultury, w szkołach, organizuje wystawy, kupuje, sprzedaje dzieła sztuki.

 

warunki organizacyjne

            Czas, który artysta malarz poświęca na własną twórczość - nie da się określić ani liczbą godzin w ciągu dnia, ani przedziałami czasu. Każdy artysta najlepsze dzieła tworzy wówczas, gdy działa pod wpływem natchnienia i wewnętrznej potrzeby tworzenia. Czas pracy artysty malarza organizuje i porządkuje „praca na etacie” np. w szkole, galerii itp.

 

Wymagania psychologiczne

Artysta,  gdy  przygotuje  bazę materialno - technologiczną,  musi  stworzyć  koncepcję tego  co   chce  namalować. Należy bowiem pamiętać,  że  wobec  rozwoju  technik fotograficznych  umiejętność  odwzorowywania rzeczywistości  ma  dla  dzisiejszego  twórcy znaczenie  drugorzędne. Obraz  jest  wypowiedzią osobistą,  komunikatem,  w  którym  malarz zawiera  swoje  przemyślenia  i  emocje,  wiedzę  i doświadczenie,  stosunek  do  świata  lub pewnych  jego  aspektów. Aby  komunikat  był   prawidłowo  odczytany,  powinien  być nadany  „czysto”, zarówno  w  sensie  technicznym,  jak logicznym - w  przeciwnym  razie stanie  się  bełkotliwym  szumem  informacyjnym,  rodzajem malarskiego  grafomaństwa. Musimy  jednak  uwzględnić  czynnik subiektywizmu,  zarówno  u twórcy  jak  u  odbiorcy. Oznacza  to,  że  nie  każdy  obraz  dotrze  do  każdego  widza;  muszą się  spotkać  ci,  którzy „nadają  na  tej  samej fali”. Zważywszy,  że  artysta  pracuje  w  izolacji  i  nie  ma  praktycznie możliwości  bieżącego  kontaktu  z  potencjalnym  odbiorcą,  musi   mieć  bardzo  bogatą, a równocześnie  silną  osobowość.

Ponieważ  to o czym  mówi  „czerpie  z  siebie”  powinien jak  każdy  twórca mieć różnorodne zainteresowania  i  wszechstronną  wiedzę,  aby  to  co  mówi  nie  było nudne  dla bliźnich (istnieją  jednak  wyjątki,  gdy  właśnie  obsesyjna  monotematyczność  jest  tym, co zyskuje  artyście grono wielbicieli). We  wszystkich  wypadkach  niezbędny  jest  rodzaj posłannictwa,  poczucie  misji  zbliżone  do  tego,  jakie  cechuje wodzów  i  proroków. Malarz powinien  też  posiadać  upór, samokontrolę  i  samodyscyplinę,  ponieważ  sam  decyduje  o czasie  pracy  i  jej 

intensywności, oraz  odporność  na  stresy,  gdyż  przebicie  się  na  bardzo wąski  rynek  jest  niezmiernie trudne  i  poprzedzone  na ogół  licznymi  niepowodzeniami. W  przypadku  sukcesu  zaś,  oparcie  się  ciśnieniu rynku  i  marszandów, którzy  traktują artystę  jako  maszynkę  do produkowania określonych  przedmiotów   w  wyznaczonym  przez nich  terminie, wymaga  dużo  siły  charakteru.

      Wielu  wykształconych  artystów  odczuwa,  że  ich  talent i  osobowość  nie  są wystarczająco  silne,  aby  wykreować  własny  świat  i  przekonać do  niego  innych. Z przyczyn  charakterologicznych  i  finansowych  zajmują  się  więc  działaniami  na  polach pokrewnych.  Działalność  dodatkowa  ogranicza  czas,  który  można  poświęcić  na  własną twórczość, często wpływa  jednak  inspirująco  i  zapewnia  środki  niezbędne  do  życia i uprawiania  sztuki. Działalność  dydaktyczna  i  promocyjna  zapewnia  istotny  dla  wielu codzienny  kontakt  z ludźmi. Do dziedzin,  którymi  zajmuje  się   zawodowo  wykształcony  malarz  należą prowadzenie  galerii  sztuki (na  stanowisku  tym  spotyka  się  jednak  również historyków   sztuki czy  ekonomistów)  i  szeroko  rozumiana  dydaktyka. Malarz  może  uczyć adeptów  średniej  lub  wyższej  szkoły  plastycznej (dla  podniesienia  rangi  uczelni  często  werbuje  się  do   prowadzenia  pracowni  malarskiej  wybitnych  twórców),  może  też prowadzić zajęcia  z  grupą  amatorów,  jako  instruktor  w  domu  kultury,  przyczyniając  się tym  samym  do podnoszenia  poziomu  kultury  plastycznej  społeczeństwa. Praca  ta  pozwala wykorzystać  posiadaną  przez  część  malarzy  wrażliwość  na  talenty  innych. Konieczna  jest więc umiejętność  współpracy  z  ludźmi w formie stosownej  do  ich  wieku  i  poziomu rozwoju  artystycznego  i  intelektualnego.

            Najważniejsza w  pracy  pedagoga jest próba  dotarcia  do  istoty  twórczości  i wspólne  odkrywanie  z  wychowankami  tego  co  w  nich  oryginalne, godne dalszego rozwoju  i prezentacji.  Nauczyciel,  niezależnie  od  poziomu  nauczania,  musi  umieć  kierować prawidłowo  powierzoną  mu  grupą (klasą,  pracownią), aby osiągnąć złoty środek między elementami   współpracy  a  nieuniknioną  rywalizacją. Pamiętać  równocześnie  trzeba,  jak ważny  jest   indywidualizm,   co  znajduje   swe  odbicie  w  bardzo  różnorodnych  prądach malarskich.  Tak  więc  praca  twórcy  i dydaktyka  częściej  polega  na  zadawaniu  pytań,  niż znajdowaniu  jednoznacznych 

odpowiedzi. Malarz - pedagog  powinien  jednak mieć zdolność egzekwowania  od  uczniów  postawionych przed  nimi  zadań.  Ci,  którzy  swe zainteresowanie  twórczością  innych, łatwość  kontaktów  z ludźmi  i  talenty  organizacyjne łączą  z  przebojowością  i  zdolnościami   marketingowymi  często prowadzą  galerie  sztuki, zajmując  się  prezentacją  a  czasem także sprzedażą  obrazów. Malarz może  wykorzystać  tutaj swój  wyrobiony  smak  artystyczny  nie  tylko  wynajdując dzieła  innych  twórców, które warto pokazać aranżując wystawy  indywidualne  i  zbiorowe  tak,  aby  uwypuklić  walory poszczególnych  prac.

         W   zawodzie  galernika (osoba prowadząca galerię) ważne są również umiejętności mediacyjne  i  łatwość  nawiązywania  kontaktu z  ludźmi;  pośredniczy  on  bowiem  między artystą  a  krytykiem  i  dziennikarzem  oraz 

między  artystą  i krytykiem  a  publicznością  lub klientem. Ważna  na  tym  stanowisku  jest  też  umiejętność egzekwowania  od współpracowników,  personelu  galerii,  osób  przygotowujących  katalogi itp. właściwego poziomu  pracy.  Marszand  zajmując  się  promowaniem  na  rynku  poszczególnych twórców musi  sprostać  bardzo  wysokim  wymaganiom  profesjonalnym  wobec 

konkurencji  innych, bardziej  agresywnych  mediów  i  reklamy.  Tak  więc,  oprócz  wybitnych uzdolnień artystycznych,  warunkiem  podjęcia  pracy  na  określonym  stanowisku  są  takie lub  inne cechy  charakterologiczne  i  stopień  determinacji.

 

Wymagania fizyczne i zdrowotne

Pełna sprawność fizyczna chociaż pożądana nie jest konieczna.

 

Warunki podjęcia pracy w zawodzie

            Ponieważ malarz  sprzedaje  swe  dzieła, gotowe  obiekty,  nie  wymaga się od  niego żadnego  formalnego  wykształcenia,  choć  niewątpliwie  praca  pod  kierunkiem  wybitnych lub  choćby  kompetentnych pedagogów  przyspiesza  rozwój  oraz  pozwala  uniknąć  wielu pomyłek  a  przygotowanie teoretyczne  i oczywiste  w  czasie  studiów  kontakty  z  tzw. środowiskiem  artystycznym ułatwiają  start  w  zawodzie  i  poruszanie  się  w  świecie krytyków  i  galerii,  co uprawdopodabnia i  przyspiesza  ewentualny  sukces. Istnieją  jednak malarze, którzy  zdobyli  popularność  i  uznanie w zawodzie mając zupełnie inne wykształcenie lub  nie mając żadnego.  Najważniejsza  jest  siła  i  sugestywność  przekazywanej  przez  artystę  wizji,  często  idzie to w parze z pewnym brakiem wrażliwości  na  twórczość  innych. Mówi  się,  że  „po czterdziestce” malarzowi  podobają się  tylko  własne  obrazy.

            Malarz pracujący jako wykładowca, instruktor w domu kultury oraz kierownik galerii musi mieć wykształcenie wyższe. Ponieważ w  tym  przypadku malarz  nie  sprzedaje dzieła, lecz czas  i  wiedzę, a odpowiednie  kwalifikacje,  tzn.  wyższe  studia  plastyczne są  weryfikacją jego kompetencji. Wyższe  wykształcenie  plastyczne gwarantuje  poziom  merytoryczny teoretycznej  wiedzy  o  istniejących  współcześnie  i  historycznych prądach  i  kierunkach  w malarstwie  oraz  znajomość  malarskich  technik  i  technologii,  jak  również  weryfikowaną własnym,  doświadczeniem  znajomość  duchowych  aspektów  twórczości - roli  emocji  i intelektu -  zderzenia  czynnika  obiektywnego  i  subiektywnego,  stosunek  do  formy i  koloru, linii,  kompozycji   itd.

           Przygotowanie  pedagogiczne  może  pomóc  w  znalezieniu właściwej  formy  przekazu. Jeżeli malarz  zajmuje  się  wyłącznie  własną  twórczością,  mamy  do  czynienia  z  typowym wolnym  zawodem i nie  istnieją wtedy żadne  ograniczenia  formalne  związane  z  wiekiem, wykształceniem,  czy  stanem   zdrowia. Podobnie,  jeśli  artysta  prowadzi  własną  galerię, robi  to  na  własną  odpowiedzialność. Natomiast  osoby  zatrudnione  do  prowadzenia  galerii lub  zajmujące  się  nauczaniem  niezależnie  od  szczebla  muszą  wykazać  się  wyższym wykształceniem  plastycznym  i doświadczeniem. Określone  też  bywają wymogi wiekowe,  nie ma  tu  jednak  stałych  reguł.

 

Możliwości awansu w hierarchii zawodowej

Dla malarza zajmującego się tylko własną twórczością, jedyną  formą  awansu  może być  wzrost popularności  artysty  i  związany  z  tym  wzrost  cen  jego  prac. Osoby pracujące na  uczelniach  wyższych  przechodzą  zwykle  typową  drogę  kariery  naukowej  od asystenta przez  docenta  do  profesora. Zdarza  się  jednak,  że  wybitny  „niezależny”  artysta  jest zaproszony  przez  uczelnie  do  prowadzenia  zajęć  jako  profesor - gość.

Rozwój  karier polegać  też  może  na  pracy  w  bardziej  prestiżowej lub  większej  placówce, lub  też  na   wzmacnianiu  prestiżu  placówki  w  czasie  jej  prowadzenia.

 

Możliwości podjęcia pracy przez dorosłych

Malarz, właściciel galerii lub osoby uczące malarstwa na prywatnych kursach sami organizują swoje stanowisko pracy. Placówki zatrudniające malarzy na etaty i prace zlecone, to szkoły stopnia podstawowego, średniego i wyższego, domy kultury i galerie sztuki.

Polecana literatura

Ostrowski S. Malowanie  akwarelą

Hohensee - Ciszewska H.:  ABC  wiedzy  o  plastyce

Ziemba - Michałowska  A. Sztuka  moja,  twoja,  nasza

Hohensee - Ciszewska H. ABC  twórców  plastyki

Przewodnik  po  sztuce - artyści  ich  dzieła  style  i  kierunki  od  XIV  wieku  do współczesności -   praca  zbiorowa

O życiu  i  problemach  malarzy  wiele  można  się  dowiedzieć  czytając  biografie  znanych malarzy lub  zbeletryzowane  biografie,  a  także  ich  listy   i   dzienniki. Mimo  ogromnych zmian  na świecie  w ciągu  ostatnich  500 lat - istota  zawodu  została  zachowana.

 


Źródło danych: Przewodnik Po Zawodach, wyd. II, MPiPS

Zgłoś jeśli naruszono regulamin