PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC WRZESIEŃ 4 - LATKI
TEMATY TYGODNIOWE
I. W PRZEDSZKOLU MIŁO PŁYNIE CZAS
II. SAVOIR – VIVRE CZTEROLATKÓW
III. BEZPIECZNA DROGA DO PRZEDSZKOLA
IV. OWOCOWY ZAWRÓT GŁOWY
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej, projekcie autorskim „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona. Praca z książką dla dzieci „ABC czterolatka” część 1.
ZADANIA
> zapoznanie dzieci z rozkładem pomieszczeń – salą zabaw, łazienką, szatnią – przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po nich;
> przydzielenie znaczków indywidualnych i nauka ich rozpoznawania;
> umiejętne wykonywanie czynności samoobsługowych: ubieranie, mycie się, korzystanie z toalety;
> przypomnienie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków – właściwe posługiwanie się sztućcami i kubkiem;
> w czasie odpoczynku nie przeszkadzanie śpiącym kolegom – słuchanie bajek i opowiadań nauczycielki;
> przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek;
> rozumienie, że inni mają takie same potrzeby, jak ja: uczestnictwo w zabawie, korzystanie z zabawek;
> korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki w sytuacjach trudnych i konfliktowych
> uczenie się używania zwrotów grzecznościowych – dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam;
> nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów;
> przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych;
> wprowadzenie kolorów sygnalizacji świetlnej i ich znaczenia w ruchu drogowym (czerwony, żółty, zielony);
> rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spotykanych owoców z jesiennych zbiorów, jako źródła witamin;
Poniedziałek
WITAMY PRZEDSZKOLE (aktywność umysłowa, muzyczno – ruchowa)
Ø wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Do przedszkola” – koncentracja uwagi na wierszu;
Ø rozmowa kierowana przez nauczycielkę wprowadzająca dzieci w nowe otoczenie; zapoznanie dzieci z salą czterolatków, łazienką, szatnią, kącikami zabaw i zainteresowań; przypomnienie z dziećmi zasad korzystania z zabawek, zawarcie umów dotyczących korzystania z zabawek;
Ø przydzielenie znaczków indywidualnych i nazywanie ich przez dzieci; samodzielny wybór miejsca przy stoliku; zapoznanie dzieci z książką „ABC czterolatka”;
Ø zabawa integracyjna „Siądźmy razem” oraz zabawa do słów wiersza „Dotyk”.
Wtorek
WESOŁY ŚWIAT ZABAWEK (aktywność umysłowa, ruchowa)
Ø podczas zabaw w kącikach przypomnienie o zasadzie zgodnej i bezpiecznej zabawy oraz zachowaniu porządku po zabawie;
Ø zabawa dydaktyczna „Poszukaj pieska” oraz „Gdzie ukryła się piłka” - zapoznanie ze słowami określającymi położenie: „na”, „pod”, „obok”; wykorzystanie tych pojęć w zabawie; wysłuchanie piosenki „Piłka”; praca z książką – ćwiczenie 3;
Ø zabawa integracyjna „Imiona i piłka” oraz zabawa ruchowo – naśladowcza „Gimnastyka to podstawa”
Środa
WZBOGACAMY KĄCIK PRZYRODY (aktywność umysłowa, ruchowa)
Ø wprowadzenie dzieci w świat przyrody w najbliższym otoczeniu – „kącik przyrody”; zapoznanie z roślinami, eksponatami, zbiorami, akwarium z rybkami;
Ø omówienie zasad bezpieczeństwa podczas obserwacji kącika, sposobów pielęgnacji i dbania o rośliny i zwierzęta; podglądanie zachowania oraz karmienie rybek w akwarium, oglądanie morskich skarbów (muszle, koralowce, bursztyny); zachęcanie dzieci o wzbogacenie kącika o nowe eksponaty, skarby z wakacyjnych podróży;
Ø wdrażanie dzieci do umiejętnego ustawiania się w kole podczas zabawy „Ojciec Wirgiliusz” oraz „Stary niedźwiedź”.
Czwartek
JESTEM SOBIE PRZEDSZKOLACZEK (aktywność muzyczno – ruchowa)
Ø przypomnienie piosenki „Przedszkolaczek” – uważne słuchanie wzorowego wykonania piosenki, próby poruszania się przy muzyce, bieg na paluszkach, marsz w rozsypce, rytmiczne klaskanie; zatrzymanie na umówiony sygnał; utrwalenie znajomości instrumentów perkusyjnych: bębenek, tamburyn, kołatka; swobodna gra na instrumentach;
Ø rozmowy indywidualne w małych zespołach podczas zabaw dowolnych – wskazywanie miejsc podatnych na uszkodzenia, wdrażanie do porządkowania miejsca zabawy;
Ø utrwalenie znajomości znaczków indywidualnych – praca z książką ćwiczenie2
Piątek
KOLOROWE KREDKI W PUDEŁECZKU NOSZĘ (aktywność plastyczna, ruchowa)
Ø słuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego pacynką „Kto nam pomoże” – przypomnienie dzieciom jaką rolę pełni nauczyciel w grupie, zgłaszanie swoich problemów i rozterek; przypomnienie wiersza „Do przedszkola” – nauka I zwrotki na pamięć;
Ø malowanie kredkami świecowymi na dowolny temat; obserwacja umiejętności posługiwania się kredką, zwrócenie uwagi na swobodne kreślenie po kartce; budzenie zadowolenia dzieci z wykonanej przez siebie pracy;
Ø zabawa – pląs „Podajmy sobie rączki”; umiejętne i sprawne łączenie się w pary, śpiewanie piosenki z jednoczesnym wykonywaniem określonych gestów.
Poniedziałek.
POZNAJEMY MAGICZNE SŁOWA
Ø poznanie i zdobycie praktycznej umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych poprzez scenki dramowe z użyciem rekwizytów; na podstawie wiersza Cz.Janczarskiego „Jaś i zabawki” próba oceny postępowania Jasia i jego kolegów; rozwiązanie problemu „dlaczego Jaś został sam?”; wykonanie papierowych serduszek dla kolegi z grupy; doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami z zachowaniem bezpieczeństwa;
Ø zabawy rytmiczne przy muzyce - doskonalenie umiejętności biegania, maszerowania, podskakiwania; sprawne ustawianie się w kole; wprowadzenie piosenki „Mów „Dzień dobry” na dzień dobry” – zapoznanie z melodią i słowami, omówienie nastroju piosenki.
JAK WYGLĄDA CZYSTY PRZEDSZKOLAK?
Ø przypomnienie piosenki „Szczotka, pasta”; prawidłowa demonstracja mycia rąk i zębów przez dzieci;
Ø wyróżnienie z wielu przedmiotów służących do codziennego mycia; doskonalenie umiejętności wyselekcjonowania żądanych elementów z całości; rozwijanie umiejętności przyporządkowania elementów z jednego zbioru do odpowiednich elementów zbioru drugiego (emblematy: kubek, szczotka, pasta do zębów); karta pracy – wybierz i zakreśl przedmioty do mycia;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z wykorzystaniem szarf w czterech kolorach; uważne słuchanie poleceń i bezpieczne poruszanie się po sali.
SPACER WOKÓŁ PRZEDSZKOLA
Ø wprowadzenie dyżurów przy stolikach, zabawkach, w łazience wykonywanych w ciągu dnia przez dzieci; omówienie sposobu ich pełnienia i odpowiedzialności dyżurnego;
Ø wyjście z dziećmi poza teren przedszkola w celu obserwacji czystość najbliższego otoczenia: (gdzie znajdują się kosze na śmieci, co należy robić, aby wokół było czysto); wdrażanie do dbania o ład i porządek, wyjaśnienie pojęcia „segregowanie śmieci” połączone z obserwacją pojemników do różnego rodzaju odpadów; zabawy na powietrzu z zachowaniem szczególnej uprzejmości wobec wszystkich;
Ø zabawa ruchowa z elementem rzutu i chwytania „Piłka parzy” oraz czworakowania „Przejdź przez okienko” (obręcze).
DOBRE MANIERY PRZY STOLE
Ø zabawa tematyczna „Nakrywamy do stołu w kąciku lalek”; demonstrowanie prawidłowego nakrycia stołu; nauka nakrywania do stołu i kultury jedzenia; karta pracy – dorysowywanie szlaczków na talerzu i sztućcach;
Ø przypomnienie melodii i słów piosenki „Mów „Dzień dobry” na dzień dobry”; śpiew zbiorowy i indywidualny; zabawa rytmiczno – ruchowa do piosenki, wykorzystanie gestów witania się, żegnania, dziękowania, przepraszania; ćwiczenia ortofoniczne na wyrazach - proszę, dziękuje, przepraszam - śpiewanie słów na różne melodie;
Ø „Zabawa z imionami” – rozpoznawanie imion własnych i kolegów na wizytówkach sposobem migawkowym.
UŚMIECH NA CO DZIEŃ
Ø wysłuchanie wiersza „Jak się zmieniam” ilustrowanego symbolami minek twarzy; wypowiedzi dzieci na temat „Co oznacza taka minka”; zabawa mimiczna przy lustrze „Jestem wesoły – jestem smutny”; wymyślanie przez dzieci innych minek i określanie ich nastroju; zabawa orientacyjno – porządkowa ze znaczkami „Minki” – szybkie reagowanie na sygnał muzyczny,
Ø praca przy stolikach – wykonanie swojej ulubionej minki na przygotowanym tekturowym kółku: wykorzystanie do pracy plasteliny; umiejętne ugniatanie plasteliny, wałkowanie, naklejanie na tekturę; doskonalenie sprawności manualnej dłoni; wystawa prac w holu przedszkola;
Ø ćwiczenia przekraczające linię środka: pozycja Cook’a, ruchy naprzemienne, słoń.
RUCH ULICZNY
Ø na podstawie utworu H. Łochockiej „Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę” zapoznanie z elementarnymi zasadami ruchu drogowego (chodzenie prawą stroną chodnika, przechodzenie przez ulicę w dozwolonych miejscach) oraz wybranymi znakami drogowymi; wprowadzenie pojęć: „ulica”, „jezdnia”; obserwacja ruchu drogowego w czasie spaceru; karta pracy – co to za znak; rozpoznawanie i wypełnianie właściwym kolorem;
Ø słuchanie piosenki „Będę kierowcą” zapoznanie ze słowami i melodią piosenki; nauka I zwrotki próba zaznaczania pierwszej miary taktu klaskaniem, tupaniem, grą na kołatce; zabawy ruchowo – rytmiczne przy akompaniamencie pianina; utrwalenie piosenki „Mów „Dzień dobry…”.
ODGŁOSY ULICY
Ø przypomnienie dzieciom zasad przechodzenia przez jezdnię w dozwolonych miejscach (pasy, sygnalizator świetlny) na podst. „Bezpieczna droga do przedszkola” wyd. Wydziału Ruchu Drogowego K. M. Policji;
Ø zabawa dydaktyczna „Ciepło – zimno”; zapoznanie z określeniami położenia przedmiotów w przestrzeni: daleko – blisko; dalej – bliżej; wypełnianie karty pracy z podręcznika; zabawa ortofoniczna „Odgłosy ulicy” – ćwiczenia narządu mowy na zgłoskach: ti, tu, wrr, dzyń poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez pojazdy;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem kół;
NA SKRZYŻOWANIU
Ø słuchanie wiersza I. Salach „Idź uważnie”; przestrzeganie bezpieczeństwa na ulicy i chodniku;
Ø wycieczka na skrzyżowanie w celu obserwacji ruchu ulicznego oraz poznania elementarnych zasad ruchu drogowego; nauka chodzenia prawą stroną chodnika, przechodzenia przez ulicę w wyznaczonym miejscu; wprowadzenie określenia „zebra” i „sygnalizator” – rozpoznawanie koloru czerwonego, żółtego i zielonego; karta pracy – zamalowywanie kółek w sygnalizatorze świetlnym; doskonalenie pamięci i spostrzegawczości dzieci;
Ø zabawa ruchowa z elementami biegu „Samochody” oraz orientacyjno – porządkowa „Przejście przez ulicę”.
BARDZO TRUDNO BYĆ KIEROWCĄ
Ø zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej – kółka małe i duże; słuchanie wiersza „Sygnalizator świetlny” w celu utrwalenia kolorów; zabawa dydaktyczna „Kolorowe kółka” - wyszukiwanie z mozaiki kółek czerwonych, żółtych i zielonych; porównywanie liczebności zbiorów kółek: dużo – mało;
Ø zabawa inscenizowana wynikająca z treści piosenki „Będę kierowcą” – nauka II zwrotki; ćwiczenie umiejętności podskakiwania pojedynczo, w parach, w kole; szybkie reagowanie na zmianę tempa oraz sygnał „stop”; ćwiczenia lekkiego biegu do przodu i cofania się w wolnym tempie; sprawne ustawianie się na zbiórkę po usłyszeniu sygnału muzycznego;
SPOTKANIE Z POLICJANTEM
Ø zabawa tematyczna „Policjant kieruje ruchem drogowym” – zapoznanie z rolą pełnioną w zabawie (policjant, przechodzień, kierowca) oraz regułami zabawy;
Ø w trakcie spotkania zapoznanie z pracą policjanta (kierowanie ruchem drogowym, pilnowanie porządku), z wyglądem munduru, akcesoriami wykorzystywanymi w pracy; ukazanie użyteczności jego pracy; zachęcenie do pokonywania nieśmiałości w kontaktach z gościem, nawiązania bezpośredniego kontaktu;
Ø malowanie farbami plakatowymi zainspirowane spotkaniem z policjantem; próba odzwierciedlenia ruchu ulicznego, postaci policjanta, sygnalizatora świetlnego itp.
Ø zabawa ruchowa z elementami biegu „Samochody” oraz taniec „Motor gigant”
GDZIE ROSNĄ OWOCE
Ø teatrzyk kukiełkowy „Co z ogrodu, a co z sadu” zapoznanie dzieci z plonami zbieranymi w ogrodzie i w sadzie oraz z koniecznością gromadzenia zapasów; wprowadzenie wyrazu do globalnego czytania: ogród, sad; ćwiczenie umiejętności kolejnego wypowiadania się; praca z książką "ABC czterolatka" s.8 – utrwalenie pojęć duży - mały; ćwiczenia oddechowe „Gruszki” - umiarkowane dmuchanie na bibułkowe gruszki, uważne słuchanie poleceń;
Ø zapoznanie z melodią i słowami piosenki „Pac gruszka”; dobieranie tekstów słownych do tematów rytmicznych np. czer-wo-ne ja-błusz-ko; zabawy ruchowo – rytmiczne przy muzyce „W sadzie”; wprowadzenie kontrastów dynamicznych bardzo cicho i bardzo głośno; przyzwyczajanie do używania umiarkowanej siły głosu;
CO SIĘ W SADZIE RUMIENI?
Ø budzenie zainteresowania przyrodą w okresie jesieni z wykorzystaniem piosenki „Jabłko”; wyjaśnienie dlaczego owoce oraz ręce należy myć przed jedzeniem;
...
Aga7675