Scenariusz12.doc

(37 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 12

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 12

 

TEMAT: Co do czego pasuje?

ZAGADNIENIE: Klasyfikacja

 

1.„Na dzień dobry”

§         „Kto ma ...?”- zabawa integracyjna  

CEL: autoprezentacja, oznaczenie prawej strony ciała

JAK? Dzieci siedzą na krzesełkach i otrzymują kolorowe frotki ( 4 kolory), nakładają je na prawą rękę. Podczas śpiewania wstają dzieci z wywołanym kolorem  i wypowiadają swoje  imię, piosenka nr 21 cz.I „ W co się bawić z dziećmi” piosenki i zabawy :Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Kto ma ....(np.czerwony) kolor

Ma wstać! Ma wstać! Ma wstać!

Bo chcemy go przywitać i jego imię znać!

 

Podczas następnej kolejki powtórzeń dzieci wchodzą do koła podają sobie ręce tworząc małe tańczące kółeczko

Kto ma ...( np. zielony ) kolor

Do koła niech wejdzie!

Podajcie sobie ręce

Wesoło wam będzie!

 

2.„Prawa ręka

§         „Ludzie do ludzi” – zabawa ruchowa

CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Dzieci mają na prawej ręce frotki, spacerują po sali poruszając się w rytm muzyki. Gdy muzyka  cichnie jak najszybciej znajdują sobie parę, by wykonać polecenie prowadzącego np.

prawa ręka do prawej, lewy łokieć do lewego. Na hasło : Ludzie do ludzi – dzieci przytulają się do siebie

 

§         Praczki” –  zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

JAK? Śpiewamy piosenkę  z równoczesnym wykonywaniem określonych czynności , piosenka nr 45 cz. II. „W co się bawić dziećmi .Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam                            /dzieci pokazują ręce

Jak praczki pracują pokażę ja wam                                          

Tak piorą tak piorą przez cały długi dzień   2 x                            /zaciskają dłonie w pięści i

                                                                                         pocierają ręką o rękę

..........Wieszają , wieszają przez cały długi dzień   2x              /podnoszą ręce do góry

      .........Prasują , prasują przez cały długi dzień   2x              /dłoń zwijają w pięść i poruszają

                                                                                                ręką w poziomie

     ..........Składają , składają  przez cały długi dzień  2x              /wykonują ruchy naśladujące

                                                                                              składanie bielizny

     .........Tańcują , tańcują przez cały wolny dzień  2 x              /tańczą

 

3.„Ile? Tyle

§         Co do czego pasuje?”-zabawa logiczna

CEL: segregowanie obrazków wg zasady : co do czego pasuje? Słowne określanie kryteriów grupowania obiektów

JAK? Do dyspozycji mamy 4 różne grupy przedmiotów np. zabawki, słodycze, ubrania, owoce (mogą być zastępniki- rysunki).

1) Ustalamy, że należy te przedmioty poukładać na odpowiednie półki

2) Każde dziecko  losuje przedmiot i przyporządkowuje do odpowiedniej półki, uzasadnia swoją decyzję

 

§         „Co nie pasuje?- zabawa dydaktyczna

CEL: porównywanie obiektów i dostrzeganie  różnic; podobne – inne ( co nie pasuje?)

JAK?

1) Dzieci otrzymują koperty  z figurami ( rysunkami), określają co na nich nie pasuje i dlaczego? np. 5 kwadratów i trójkąt, 3 kwiatki i prostokąt

2) Rzucamy kostką do gry  z  takimi rysunkami jakie są na kartkach dzieci: kwiatek, kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt, koło.  Prowadzący rzuca kostką , dzieci pokazują odpowiedni obrazek jaki wskazała nam kostka

 

4.„Ważny wyraz”  Rozwiązujemy zagadki: np. dotyczące ubrań

CEL:  analiza głoskowa wyrazów (rozwiązania zagadek), całościowe poznawanie wyrazu

JAK?  Pokazujemy dzieciom wyrazy , głoskujemy, przeliczmy głoski , wyodrębniamy głoskę na początku i na końcu wyrazu, tworzymy liczbę mnogą , dzielimy na sylaby,

 

5.ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: doskonalenie ruchów ręki i ciągłości linii

JAK? Dzieci rysują po śladach zaczarowany przedmiot , karta nr I.- 12, ozdabiają go wg własnego pomysłu

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenki, frotki

2.      krzesełka

3.      przedmioty lub zastępniki

4.      koperty z rysunkami

5.      napisy

6.      karty pracy

 

 

 

 

 

but

 

 

 

bat

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin