................................................
Nazwisko i imię
dla uczniów klasy II
Witaj!
Test sprawdzi Twoją wiedzę o nadchodzących świętach. Zawiera 10 pytań. Czytaj uważnie! Nie spiesz się! Masz 2 godziny na rozwiązanie zadań!
Życzę Ci powodzenia!
1. Przeczytaj zagadkę i odpowiedz, co to jest?
Chociaż nóg nie ma,
to podskakuje·kiedy się w garnkuwoda gotuje.
Twardą skorupką z wierzchu okryte,będzie śniadanie to znakomite.
Odpowiedź: ……………… .
2. Przeczytaj uważnie poniższy tekst i nadaj odpowiadający treści tytuł.
Za tydzień Wielkanoc. Poprosiłam babcię Józię, żeby mi opowiedziała o związanych z nimi tradycjach.
- Dobrze, bardzo chętnie – zgodziła się babcia. Czy wiesz, że ostatni tydzień przed świętami nazywamy Wielkim Tygodniem? W tym czasie ludzie porządkują nie tylko swoje domy, ale i swoje serca.
- To bardzo ciekawe. A wiesz babciu, że moim ulubionym dniem jest Wielka Sobota?
- Dlaczego właśnie sobota?
- Jak to nie wiesz babciu? Przecież w tym dniu idzie się do kościoła poświęcić pokarm.
- Ależ oczywiście, moja kochana Ewuniu, że też o tym nie pomyślałam.
- Babuniu, a co należy włożyć do koszyczka na święconkę?
- Obowiązkowo muszą tam być malowane jajka, kawałek wędliny, kromka chleba, wielkanocna babeczka, sól.
- A kiedy zaczniemy malować jajka?
- Myślę, że możemy to zrobić w Wielki Czwartek.
- A ja wiem babuniu, że takie jajka nazywa się pisankami. I wiesz co, pójdę w tym roku z tobą do kościoła przystroić kwiatami grób Pana Jezusa.
Odpowiedź: ……………………………………………………………………….
3. Sprawdź, czy dobrze zapamiętałeś treść czytanki. Udziel odpowiedzi na pytania zamalowując literkę przy prawidłowych odpowiedziach.
A. O czym Ewa rozmawiała z babcią Józią?
S
o wielkanocnych tradycjach
D
o Bożym Narodzeniu
Y
o wiośnie
B. Jak nazywany jest tydzień przed Wielkanocą?
U
Wielki Tydzień
F
Mały Tydzień
świąteczny tydzień
C. Jaki dzień przed świętami Ewa lubiła najbardziej?
A
Wielki Piątek
P
Wielką Sobotę
J
Wielką Środę
D. Jak Ewa nazwała malowane jajka?
Z
kraszanki
H
malowanki
E
pisanki
E. Co Ewa włoży do koszyczka ze święconką?
R
jajka, wędlinę, chleb
K
ziemniaki, buraki, pietruszkę
L
lalkę, samochód, piłkę
Litery znajdujące się przy prawidłowych odpowiedziach wpisane kolejno utworzą hasło. Wpisz je w kratkach (poniżej) i odczytaj hasło.
HASŁO:
4. Uzupełnij zdania wyrazami z ramki:
mazurki, jajka, Wielkanoc, święconką, życzenia, wodą
Na Wielkanoc mamy i babcie pieką wspaniałe ……………….… . Dzieci malują …………… . W ………………………….. ludzie składają sobie ………………. i dzielą się .………………………………… . Zgodnie z tradycją w wielkanocny poniedziałek wszyscy oblewają się ………………… .
5. Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej.
Rozsypanka 1
……………………………………………………………………………………………………….
Rozsypanka 2
…………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………….
6. Otocz pętlą nazwy przedmiotów związane ze świętami wielkanocnymi.
pisanka
bombka
koszyczek
ze święconką
zajączek
renifer
baranek
św. Mikołaj
choinka
opłatek
palma
7. Klasa IIa malowała pisanki. Dziewczynki pomalowały 18 jajek a chłopcy o 12 więcej. Ile jajek pomalowali chłopcy?
=
Odpowiedź: …………………………………………………………………………………..
8. Rozwiąż przykłady. Wyniki połącz strzałkami z jajkami w koszyku.
10 – 2 = 16 – 6 =
20 – 14 = 17 – 0 =
32 – 4 = 11 – 2 =
15 – 10 = 16 – 16 =
0
21 – 2 = 14 – 13 =
7
5
6
8
1
17
28
19
4
3
9
10
9. Rozpoznaj wiosnę wśród ilustracji. Pokoloruj wybraną ilustrację.
...
beata2702