UKE_Poradnik_dla_uzytkownikow_uslug_telekomunikacyjnych_[2010.06.11].pdf
(
438 KB
)
Pobierz
2
PORADNIK
DLA UŻYTKOWNIKÓW
PUBLICZNIE DOSTĘPNYCH USŁUG
TELEKOMUNIKACYJNYCH
Warszawa, 11 czerwca 2010 r.
Wprowadzenie .......................................................................................................................... 4
1.
Umowa, Regulamin i Cennik świadczenia publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych ...................................................................................................... 5
1.1. W jaki sposób zawierana jest Umowa?.................................................................... 5
1.2. Co składa się na Umowę? ........................................................................................ 5
1.3. Jakie są elementy Regulaminu dla użytkowników końcowych usługi
przedpłaconej (pre-paid)?......................................................................................... 6
1.4. Co określa Cennik? .................................................................................................. 6
1.5. Najczęściej spotykane problemy/uwagi konsumentów związane
z postanowieniami Regulaminu oraz Cennika ......................................................... 7
2.
Warunki zawarcia Umowy ............................................................................................. 8
2.1. Jakie dokumenty mogą być potrzebne przy podpisaniu Umowy? ........................... 8
2.2. Czy konsument może zawrzeć Umowę w przypadku negatywnej oceny
wiarygodności płatniczej? ........................................................................................ 8
2.3. Czy dostawca usług może zakazać korzystania z innych dostępnych na rynku
usług telekomunikacyjnych? .................................................................................... 8
2.4. Czym jest usługa powszechna? ................................................................................ 9
2.4.1. Jakie usługi telekomunikacyjne wchodzą w skład usługi powszechnej?........ 9
2.4.2. Kiedy powinno nastąpić rozpoczęcie świadczenia usługi powszechnej? ..... 10
2.5. Jakie są prawa i obowiązki stron w przypadku zmiany Umowy
oraz Regulaminu?................................................................................................... 10
2.6. Jakie są prawa i obowiązki stron w przypadku zmiany Cennika? ......................... 11
3.
Warunki dotyczące zawierania oraz zmiany Umowy na odległość lub poza
lokalem przedsiębiorcy ................................................................................................. 11
3.1. Jakie są różnice pomiędzy zawieraniem Umowy na odległość, a poza lokalem
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego? ................................................................... 11
3.2. Jakie są warunki zmiany przez abonenta dotychczasowej Umowy dokonanej
na odległość (np. telefonicznie)?............................................................................ 13
3.2.1. Najczęściej spotykane problemy/uwagi konsumentów związane ze zmianą
przez abonenta Umowy na odległość............................................................ 13
4.
Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług
telekomunikacyjnych .................................................................................................... 14
4.1. Co należy zrobić, gdy jakość usług jest niezadowalająca lub niezgodna
z warunkami zawartej Umowy? ............................................................................. 14
4.2. Jaka jest odpowiedzialność przedsiębiorcy wyznaczonego do świadczenia usługi
powszechnej? ......................................................................................................... 14
4.3. Jaka jest odpowiedzialność pozostałych przedsiębiorców telekomunikacyjnych? 15
5.
Postępowanie reklamacyjne ......................................................................................... 15
6.
Polubowne sposoby rozwiązywania sporów ............................................................... 18
2
6.1. Jakie są warunki podjęcia mediacji? ...................................................................... 18
6.2. Jakie są warunki rozpatrzenia sporu przed Sądem Polubownym?......................... 18
7.
Rozwiązanie i przedłużenie Umowy ............................................................................ 19
7.1. Jakie są prawa stron w przypadku rozwiązania Umowy na wniosek lub z winy
abonenta?................................................................................................................ 19
7.2. Jakie są prawa stron w przypadku rozwiązania Umowy z winy dostawcy usług? 21
7.2.1. Najczęściej spotykane problemy/uwagi konsumentów związane
z nieprawidłowym działaniem usługi dostępu do sieci Internet ................... 21
7.3. Kiedy następuje przedawnienie roszczeń? ............................................................. 22
7.4. Kiedy następuje rozwiązanie umowy o świadczenie usług przedpłaconych
(pre-paid)? .............................................................................................................. 22
7.5. Kiedy Umowa terminowa przekształca się w Umowę bezterminową? ................. 23
7.5.1. Najczęściej spotykane problemy/uwagi konsumentów związane
z przekształceniem się dotychczasowej Umowy na czas nieokreślony ........ 23
8.
Przykładowe postanowienia umowne, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami
i rażąco naruszają interes konsumentów .................................................................... 23
9.
Przeniesienie numeru przy zmianie dostawcy usług .................................................. 25
9.1. Jakie są warunki przeniesienia numeru? ................................................................ 25
9.2. Co należy zrobić aby przenieść numer? ................................................................. 25
9.3. Ile trwa proces przeniesienia numeru? ................................................................... 26
9.4. Jak długo może trwać przerwa w świadczeniu usług? ........................................... 26
10.
Przetwarzanie danych osobowych użytkowników końcowych ................................. 27
10.1. Jakie przepisy obowiązują w stosunku do danych osobowych użytkowników
końcowych?............................................................................................................ 27
10.2. Jakie są zasady przetwarzania danych osobowych na podstawie ustawy prawo
telekomunikacyjne?................................................................................................ 27
10.3. Kiedy mogą zostać umieszczone dane osobowe użytkownika końcowego
w Ogólnokrajowym Spisie Abonentów oraz Ogólnokrajowym Biurze
Numerów? .............................................................................................................. 29
10.4. Jakie są prawa osób, których dane osobowe są przetwarzane – na podstawie
ustawy o ochronie danych osobowych? ................................................................. 29
11.
Kompetencje właściwych organów państwowych w zakresie ochrony
użytkowników końcowych ............................................................................................ 31
11.1. Jakie kompetencje ma Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej? .................... 31
11.2. Jakie są kompetencje Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych? .... 32
12.
Źródła prawa krajowego .............................................................................................. 34
3
Wprowadzenie
Konsumenci regularnie sygnalizują Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej problemy
związane z ich prawami i obowiązkami na rynku telekomunikacyjnym. Dlatego
postanowiliśmy stworzyć poradnik, który pomoże dokonywać świadomych wyborów. Intencją
jest wyjście naprzeciw potrzebom osób, które zamierzają podjąć decyzję o skorzystaniu
z określonych usług telekomunikacyjnych, jak i tych, które już wykorzystują różne formy
komunikacji elektronicznej. Przedstawiane przez dostawców usług oferty stają się coraz
bardziej złożone, w szczególności poprzez stwarzanie konsumentom możliwości korzystania
z pakietów usług. Dlatego też chcemy w sposób przejrzysty i kompletny przedstawić prawa
i obowiązki jakie dotyczą konsumentów przy zawieraniu umów i korzystaniu z usług
telekomunikacyjnych.
Dokument ten jest jednocześnie dostępny na stronie internetowej Urzędu (www.uke.gov.pl)
oraz Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl), aby każdy,
kto ma taką potrzebę, mógł z niego skorzystać i poszerzyć swoją wiedzę.
Dziękujemy Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych za udział w pracach
nad niniejszym Poradnikiem, w szczególności w zakresie przedstawienia informacji na temat
ochrony danych osobowych konsumentów. Dziękujemy również Prezesowi Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów za zgłoszone w ramach prac nad niniejszym Poradnikiem uwagi
oraz komentarze, które przyczyniły się do przedstawienia w sposób wyczerpujący informacji
na temat uprawnień i obowiązków uczestników rynku telekomunikacyjnego.
Mamy nadzieję, że przedstawione w Poradniku informacje okażą się pomocne przy
podejmowaniu decyzji o wyborze oferty oraz właściwym zrozumieniu treści poszczególnych
dokumentów stosowanych przez dostawców usług.
Prezes UKE
Anna Streżyńska
4
1.
Umowa, Regulamin i Cennik świadczenia publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych
1.1.
W jaki sposób zawierana jest Umowa?
Usługi telekomunikacyjne świadczone są przez dostawców na podstawie umowy
o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych (Umowa).
Umowa może
zostać zawarta w formie pisemnej lub przez dokonanie czynności faktycznych –
rozpoczęcie korzystania z usług telekomunikacyjnych danego dostawcy usług
(np.: usługi pre-paid).
Umowa stanowi dla użytkowników końcowych podstawowe
narzędzie zapewniające im bezpieczeństwo prawne, dlatego tak ważne jest dokładne
zapoznanie się z warunkami przed jej podpisaniem.
1.2.
Co składa się na Umowę?
Integralną częścią Umowy są:
-
Regulamin świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
(Regulamin),
-
Cennik usług telekomunikacyjnych (Cennik).
W Umowie określone są warunki, na jakich publicznie dostępna usługa telekomunikacyjna
będzie świadczona. Powinna ona zawierać następujące elementy:
1)
strony Umowy, w tym nazwę (firmę), adres i siedzibę dostawcy usług;
2)
termin oczekiwania na przyłączenie do sieci lub termin rozpoczęcia świadczenia usług;
3)
okres, na jaki została zawarta Umowa;
4)
pakiet taryfowy, jeżeli na świadczone usługi obowiązują różne pakiety taryfowe;
5)
sposób składania zamówień na pakiety taryfowe oraz dodatkowe opcje usługi;
6)
okres rozliczeniowy;
7)
tryb i warunki dokonywania zmian Umowy oraz warunki jej przedłużenia;
8)
zakres świadczonych publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, ze wskazaniem
elementów składających się na opłatę abonamentową;
9)
dane dotyczące jakości usług;
10)
zakres obsługi serwisowej;
11)
sposób i termin rozwiązania Umowy;
12)
zakres odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy,
wysokość odszkodowania oraz zasady i terminy jego wypłaty;
13)
zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji;
14)
informację o polubownych sposobach rozwiązywania sporów;
15)
sposób uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług oraz kosztach usług
serwisowych.
Jednocześnie Umowa powinna określać również numer przydzielony abonentowi,
a w przypadku przyłączenia do publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej także adres
zakończenia sieci.
Brak informacji w Umowie w zakresie pkt 1 – 8
, a jedynie umieszczenie odesłania do
postanowień Regulaminu w tym zakresie, stanowi naruszenie przepisów ustawy z dnia
16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, zwanej dalej „Pt”. Dane, o których mowa
5
Plik z chomika:
piotrek84
Inne pliki z tego folderu:
UKE_Warsztaty_Inwestycje_telekomunikacyjne_a_lad przestrzenny_[20110131].zip
(6818 KB)
4tech.TV_SmartRaport_[201401].pdf
(18552 KB)
Sotrender_Fanpage_Trends_2013-Telekomunikacja_[20140128].zip
(8570 KB)
UKE_Poradnik_UKE_art.62_Pt _niezgodne_z_prawem_korzystanie_z_uslug_[2013.09].pdf
(512 KB)
UKE_Raport_pokrycia_RP_w_2012r_plany_na_2013r_[2013.08].zip
(487658 KB)
Inne foldery tego chomika:
Instrukcje
Pozostałe konferencje
Programy
Sieć Orange
Sieć Play
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin