UKE_Poradnik_dla_uzytkownikow_uslug_telekomunikacyjnych_[2010.06.11].pdf

(438 KB) Pobierz
2
PORADNIK
DLA UŻYTKOWNIKÓW
PUBLICZNIE DOSTĘPNYCH USŁUG
TELEKOMUNIKACYJNYCH
Warszawa, 11 czerwca 2010 r.
1. Umowa, Regulamin i Cennik świadczenia publicznie dostępnych usług
1.3. Jakie są elementy Regulaminu dla użytkowników końcowych usługi
przedpłaconej (pre-paid)?......................................................................................... 6
1.5. Najczęściej spotykane problemy/uwagi konsumentów związane
z postanowieniami Regulaminu oraz Cennika ......................................................... 7
2.2. Czy konsument może zawrzeć Umowę w przypadku negatywnej oceny
wiarygodności płatniczej? ........................................................................................ 8
usług telekomunikacyjnych? .................................................................................... 8
oraz Regulaminu?................................................................................................... 10
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego? ................................................................... 11
na odległość (np. telefonicznie)?............................................................................ 13
przez abonenta Umowy na odległość............................................................ 13
4. Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług
4.1. Co należy zrobić, gdy jakość usług jest niezadowalająca lub niezgodna
z warunkami zawartej Umowy? ............................................................................. 14
powszechnej? ......................................................................................................... 14
2
abonenta?................................................................................................................ 19
7.2.1. Najczęściej spotykane problemy/uwagi konsumentów związane
z nieprawidłowym działaniem usługi dostępu do sieci Internet ................... 21
(pre-paid)? .............................................................................................................. 22
7.5.1. Najczęściej spotykane problemy/uwagi konsumentów związane
z przekształceniem się dotychczasowej Umowy na czas nieokreślony ........ 23
końcowych?............................................................................................................ 27
telekomunikacyjne?................................................................................................ 27
w Ogólnokrajowym Spisie Abonentów oraz Ogólnokrajowym Biurze
Numerów? .............................................................................................................. 29
10.4. Jakie są prawa osób, których dane osobowe są przetwarzane – na podstawie
ustawy o ochronie danych osobowych? ................................................................. 29
11. Kompetencje właściwych organów państwowych w zakresie ochrony
3
Wprowadzenie
Konsumenci regularnie sygnalizują Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej problemy
związane z ich prawami i obowiązkami na rynku telekomunikacyjnym. Dlatego
postanowiliśmy stworzyć poradnik, który pomoże dokonywać świadomych wyborów. Intencją
jest wyjście naprzeciw potrzebom osób, które zamierzają podjąć decyzję o skorzystaniu
z określonych usług telekomunikacyjnych, jak i tych, które już wykorzystują różne formy
komunikacji elektronicznej. Przedstawiane przez dostawców usług oferty stają się coraz
bardziej złożone, w szczególności poprzez stwarzanie konsumentom możliwości korzystania
z pakietów usług. Dlatego też chcemy w sposób przejrzysty i kompletny przedstawić prawa
i obowiązki jakie dotyczą konsumentów przy zawieraniu umów i korzystaniu z usług
telekomunikacyjnych.
Dokument ten jest jednocześnie dostępny na stronie internetowej Urzędu (www.uke.gov.pl)
oraz Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (www.giodo.gov.pl), aby każdy,
kto ma taką potrzebę, mógł z niego skorzystać i poszerzyć swoją wiedzę.
Dziękujemy Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych za udział w pracach
nad niniejszym Poradnikiem, w szczególności w zakresie przedstawienia informacji na temat
ochrony danych osobowych konsumentów. Dziękujemy również Prezesowi Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów za zgłoszone w ramach prac nad niniejszym Poradnikiem uwagi
oraz komentarze, które przyczyniły się do przedstawienia w sposób wyczerpujący informacji
na temat uprawnień i obowiązków uczestników rynku telekomunikacyjnego.
Mamy nadzieję, że przedstawione w Poradniku informacje okażą się pomocne przy
podejmowaniu decyzji o wyborze oferty oraz właściwym zrozumieniu treści poszczególnych
dokumentów stosowanych przez dostawców usług.
Prezes UKE
Anna Streżyńska
4
1. Umowa, Regulamin i Cennik świadczenia publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych
1.1. W jaki sposób zawierana jest Umowa?
Usługi telekomunikacyjne świadczone są przez dostawców na podstawie umowy
o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych (Umowa). Umowa może
zostać zawarta w formie pisemnej lub przez dokonanie czynności faktycznych –
rozpoczęcie korzystania z usług telekomunikacyjnych danego dostawcy usług
(np.: usługi pre-paid). Umowa stanowi dla użytkowników końcowych podstawowe
narzędzie zapewniające im bezpieczeństwo prawne, dlatego tak ważne jest dokładne
zapoznanie się z warunkami przed jej podpisaniem.
1.2. Co składa się na Umowę?
Integralną częścią Umowy są:
- Regulamin świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
(Regulamin),
- Cennik usług telekomunikacyjnych (Cennik).
W Umowie określone są warunki, na jakich publicznie dostępna usługa telekomunikacyjna
będzie świadczona. Powinna ona zawierać następujące elementy:
1) strony Umowy, w tym nazwę (firmę), adres i siedzibę dostawcy usług;
2) termin oczekiwania na przyłączenie do sieci lub termin rozpoczęcia świadczenia usług;
3) okres, na jaki została zawarta Umowa;
4) pakiet taryfowy, jeżeli na świadczone usługi obowiązują różne pakiety taryfowe;
5) sposób składania zamówień na pakiety taryfowe oraz dodatkowe opcje usługi;
6) okres rozliczeniowy;
7) tryb i warunki dokonywania zmian Umowy oraz warunki jej przedłużenia;
8) zakres świadczonych publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, ze wskazaniem
elementów składających się na opłatę abonamentową;
9) dane dotyczące jakości usług;
10) zakres obsługi serwisowej;
11) sposób i termin rozwiązania Umowy;
12) zakres odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy,
wysokość odszkodowania oraz zasady i terminy jego wypłaty;
13) zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji;
14) informację o polubownych sposobach rozwiązywania sporów;
15) sposób uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług oraz kosztach usług
serwisowych.
Jednocześnie Umowa powinna określać również numer przydzielony abonentowi,
a w przypadku przyłączenia do publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej także adres
zakończenia sieci.
Brak informacji w Umowie w zakresie pkt 1 – 8 , a jedynie umieszczenie odesłania do
postanowień Regulaminu w tym zakresie, stanowi naruszenie przepisów ustawy z dnia
16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, zwanej dalej „Pt”. Dane, o których mowa
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin