Plan tygodniowy w grupie IV od 30.doc

(665 KB) Pobierz
Plan tygodniowy w grupie IV od 30

Plan tygodniowy w grupie IV od 30.03 do 10.04.2009

 

Temat: „Wielkanocne przygody  zajączka Augusta Szaraka” .

Cel  ogólny:

·         przybliżenie dzieciom tematyki Świąt Wielkanocnych w nawiązaniu do ogólnopolskiej tradycji, zwyczajów i obrzędów ludowych; 

·         zachęcanie do czynnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych w przedszkolu i w domu, zorganizowanie „wielkanocnego kącika”;

Podstawa programowa: I/1,4,8,13-2  II/1,2,8,10  III/7,10   IV/3,5

Mowa i myślenie -metody, formy, środki :

1. Poznajemy zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi na podstawie utwór  Zwyczaje przedświąteczne” -Zapoznanie z przysłowiami: „Gdy w Palmową Niedzielę słońce świeci, będą pełne stodoły, beczki i sieci.” Oraz „Gdy mokro w Kwietna Niedzielę, rok się sucho ściele.”

cele operacyjne-  dziecko:

·         poznaje tradycje związane z obchodami Świąt Wielkanocnych;

·         uczy się prawidłowo budować zdania i posługiwać się w mowie wiązanej;

·         potrafi współpracować z innymi dziećmi

·         uczy się czytać globalnie wyrazy;

·         swobodnie wypowiada się na temat utworu

·         pozna przysłowia związane ze świętami

·         wzbogaca wiedzę o otaczającym świecie

2.„O gęsim jaju, raku nieboraku, kogucie piejaku...” E.Szelburg-Zarembiny- słuchanie opowiadania, swobodne wypowiedzi na jego temat, wyszukiwanie obrazków związanych ze świętami, rozwiązywanie zagadek

cele operacyjne-  dziecko:

·         uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczycielkę

·         poszerza wiadomości o nowe informacje, wzbogaca słownictwo

·         zna zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi

·         wyszukuje obrazków związanych z tematem i wypowiada się na ich temat

·    prawidłowo rozwiązuje zagadki

swobodnie wypowiada się na temat wysłuchanej bajki

3. „ Bajeczka wielkanocna” A. Galicy -

cele operacyjne-  dziecko:

·         uważnie słucha bajki, doskonali koncentrację uwagi

·         wzbogaca wiadomości na temat Świąt Wielkanocnych

·         wypowiada się na określony temat i umie budować dłuższe zdania

·         zna obrzędy i zwyczaje świąteczne

·         wie jakie zwierzęta kojarzą się ze świętami

·         poszanuje i pielęgnuje tradycję regionu, rozwija wrażliwość na jej piękno

4. Śmingus-Dyngus- rozmowa z dziećmi  o tradycji Świąt Wielkanocnych i sposobach ich przygotowania na podstawie utworu A. Kowalskiej „ Śmigus”

cele operacyjne-  dziecko:             

·         aktywnie uczestniczy w zajęciach

·         opowiada o swoich odczuciach związanych z e świętami

·         uważnie słucha utworu i wypowiada się na jego temat

·         wzbogaca słownictwo i wiedzę na dany temat

·         przestrzega kolejności wypowiadania się

·         ćwiczy koncentrację uwagi, słuchając innych dzieci,

·         nazywa i opisuje zwyczaje wielkanocne

5 „ Pisanki” - nauka wiersza D. Gellner, zabawy badawcze z jajkami

·         rozumie znaczenie słowa pisanka

·         swobodnie wypowiada się na temat wiersza

·         utrwali tekst w toku powtórzeń

·         doskonali umiejętność swobodnego wypowiadania się w trakcie zabaw badawczych

·         starannie wykonuje powierzone zadania.

·         próbuje wyciągać wnioski z zabaw  z jajkiem

6” Wielkanocny stół”- zapoznanie dzieci z dekoracją wielkanocnego stołu. Dekoracji na Układanie dekoracji na świątecznym stole. Wysłuchanie wiersza „ Zwyczaje Wielkanocne” A. Ruminskiej

cele operacyjne-  dziecko:

·         bierze udział w tworzeniu stołu świątecznego

·         opowiada o obrzędach i zwyczajach wielkanocnych

·         rozumie potrzebę pielęgnowania tradycji

·         uważnie słucha wypowiedzi innych

·         wie, jak należy zachować się przy stole

·         przeżywają nastrój oczekiwania zbliżających się świąt

·         słucha uważnie wiersza

Edukacja matematyczna - metody, formy, środki:

1.Wielkanocne dodawanie” - zabawy matematyczne.

cele operacyjne-  dziecko:

·         umie dodawać na konkretach i w pamięci;

·         przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;

·         rozumie polecenia nauczyciela;

·         potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;

·         jest aktywne podczas zajęć;

·         rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie

2. „ Pisankowa  gra”- gra ściganka

·         doskonali umiejętność liczeni

·         ułożyć  grę ścigankę,

·         ustala i przestrzega zasady i reguły gry

·         nabywa umiejętność konstruowania gier

·         zna  własne możliwości  konstruowaniu

·         umie pogodzić się z przegraną

Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki :

1. „Palma wielkanocna”; projektowanie formy przestrzennej z wykorzystaniem kolorowej bibuły, gałązek bazi; rozwijanie twórczej inwencji dziecięcej.(praca w zespołach)

cele operacyjne-  dziecko:- łączy kolorową bibułę z gałązkami tworząc palmę

2. „Świąteczna kartka” – samodzielne zaprojektowanie i wykonanie pracy z wykorzystaniem łączenia różnorodnego materiału zdobniczego (kolorowy papier, pisaki, bibuła, wstążka)

cele operacyjne-  dziecko:- projektuje i wykonuje kartkę świąteczną z różnorodnego materiału-uczy się planować i organizować pracę z zachowaniem ładu i porządku;
3.Wykonanie świątecznych pisanek - raca w grupach  z zastosowaniem różnych technik. Słuchanie wiersza „Pisanki” H. Szayerowej. Oglądanie pisanek w koszu, opisywanie ich wyglądu.

cele operacyjne-  dziecko: - wykonuje pisanki wybraną przez siebie techniką, kształci wyobraźnię, pomysłowość oraz sprawność manualną.

 

 

Edukacja muzyczna-metody, formy, środki:

1. Piosenka pt „Wieziemy tu kogucika”, określenie nastroju piosenki, zabawy i ćwiczenia rytmiczne, „taniec kurcząt”. Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności estetycznego poruszania się.

cele operacyjne-  dziecko:

·         zna dawne zwyczaje występujące na wsi w okresie Świąt Wielkanocnych,

·         naśladuje w zabawie kurczęta i kurę

·         kształci pamięć muzyczną oraz prawidłowy oddech,

·         określa nastrój piosenki.

·         kształci estetyką ruchu, umiejętnie porusza się w przestrzeni

2. „Pisanki, pisanki” - nauka piosenki o tematyce świątecznej; zabawa słuchowo – rytmiczna z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych; powtarzanie rytmu i tworzenie własnego do zdań o tematyce świątecznej. zabawa ruchowo – naśladowcza „Pogubione kurczątka”.

cele operacyjne-  dziecko:

·         piosenki, tworzy na instrumentach perkusyjnych rytmy do zdań o tematyce świątecznej

·         kształci poczucie rytmu muzycznego, wyzwala radość i zadowolenie.

Edukacja ruchowa i zdrowotna-metody, formy, środki:

1.Zabawy ruchowe

a. Ćwiczenie z elementem równowagi; stanie jednonóż oraz wykonywanie czynności dodatkowych „Bociany chodzące po łące,

b. „Spłoszone ptaki”- zabawa orientacyjno- porządkowa

c. „Zajączki”- zabawa ruchowa z elementem skoku.

d. Ćwiczenia z elementem skoku i podskoku „Zabawki na sprężynach”

e” Pisanki-pisanki”- zabawa orientacyjno- porządkowa

cele operacyjne-  dziecko: - zaspokojenie potrzeby ruchu, reagowanie na sygnały umowne

2. Zestaw ćwiczeń porannych Nr  XXV, wg K. Wlaźnik

cele operacyjne-  dziecko:

·         doskonali szybkość reagowania na sygnały dźwiękowe

·         prawidłowo wykonuje polecenia i  podporządkowuje się nim,

·         prawidłowo bierze oddech podczas zabaw,

3. Zestaw Ćwiczeń porannych nr VIII wg K. Wlaźnik

cele operacyjne-  dziecko:

·         przestrzega zawartych umów

·         reaguje na umówione sygnały

·         słucha poleceń, rozumie je ,

·         aktywnie uczestniczy w zajęciach i zabawach

4.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych” Jestem  sprawny

cele operacyjne-  dziecko:

·         wykonuje ćwiczenia w zależności od własnych chęci,

·         ćwiczy w atmosferze swobody, humoru i radości,

·         nawiązuje więź emocjonalną z innymi dziećmi,

·         uzyskuje poczucie bezpieczeństwa,

·         ufa innym, relaksuje się,

·         jest spontaniczny ,kreatywny i swobodny,

·         wyraża ruchem swoją indywidualność,

·         twórczo się rozwija.

5.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg własnego pomysłu.

cele operacyjne-  dziecko:

·         wykorzystuje posiadane umiejętności

·         dokonuje samokontroli wykonywanych ćwiczeń

·         ćwiczy zgodnie z podanym rytmem

·         świadomie reguluje oddechem

·         ćwiczy bez potrąceń

·         odczuwa satysfakcję z dobrze wykonanego ćwiczenia

Przygotowanie do nauki czytania i pisania- metody, formy, środki:

1.Ćwiczenia ortofoniczne w trakcie zabawy inscenizowanej na podstawie utworu A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”.

cele operacyjne-  dziecko: -naśladuje ruchem i głosem zachowanie zajączka i kurcząt

2.„Pisanki” –ćwiczenia graficzne, rysowanie szlaczków w sposób ciągły.

cele operacyjne-  dziecko: -kreśli znaki graficzne ozdabiając pisankę, dba o estetykę pracy

3.Historyjka obrazkowa pt „Przygoda wielkanocna” J. Kiersta, kształcenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń

cele operacyjne-  dziecko: opowiada  treść poszczególnych obrazków historyjki,

4.„Tocząca się opowieść”; nawiązywanie do wypowiedzi kolegi; doskonalenie wymowy, wzbogacanie słownika

cele operacyjne-  dziecko:- potrafi włączyć się do tematu opowieści wymyślonej przez innych

5. Zabawa słowna „Układamy życzenia świąteczne”.

cele operacyjne-  dziecko:  rozwija wyobraźnię słowną i poprawność językową.

6.„Uzupełnij szczegóły, dokończ obrazek” –rysowanie kredkami.

cele operacyjne-  dziecko:- doskonali spostrzegawczość, umie dorysować brakujące elementy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin