Plan tygodniowy w grupie IV od n1 września do 5 września 2008 r (2).doc

(108 KB) Pobierz
Plan tygodniowy w grupie IV od n1 września do 5 września 2008 r

              Plan tygodniowy w grupie IV od n1 września do 12 września 2008 r.

 

Temat:    WAKACJE JUŻ ZA NAMI – ZNÓW SIĘ  W PRZEDSZKOLU SPOTYKAMY

 

Cel  ogólny:

Ø       powitanie dzieci po wakacyjnej przerwie; podkreślenie zmian zaistniałych  w wyglądzie i w zachowaniu dziecka;

Ø       zapoznanie dzieci z nową salą, kącikami zabaw i  kącikami aktywności dziecka, indywidualnymi szafkami oraz pomieszczeniem sanitarnym;

Ø       przypomnienie podstawowych praw i obowiązków przedszkolaka - dbanie o wspólny sprzęt  i zabawki - rozumienie pojęcia „wspólna własność”;

Ø       przestrzeganie zwyczajów zgodnego współdziałania w grupie; uświadomienie sobie prawa do wyrażania niezadowolenia, własnego zdania, prawa do bycia wysłuchanym;

Ø       wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim - rozumienie konieczności informowania wychowawcy o złym samopoczuciu, skaleczeniu oraz sygnalizowania jakiegokolwiek zagrożenia;

Ø       pełnienie dyżurów w kącikach: odpowiedzialne wykonywanie obowiązków przez dyżurnych,

Ø       pomaganie dorosłym w pracach porządkowych w sali.

Ø       Ustalenie kontraktu i przestrzeganie go podczas pobytu na terenie przedszkola

 

Podstawa programowa 

Ø       uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami. Umożliwianie dziecku odkrywania znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny.

Ø       Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania

Ø       Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach

Ø       Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.

Ø       Umożliwianie poznawania i stosowania różnych sposobów rozwiązywania zadań.

Ø       Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.

Ø       Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.

Ø       Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzanie w kulturę bycia.

Ø       Umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.

Ø       Wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i oceny  zachowań innych.

 

 

Mowa i myślenie -metody, formy, środki

 

 

Cele operacyjne-  dziecko

JA I MOJE PRZEDSZKOLE     

1  Przywitanie się z wszystkimi dziećmi przybyłymi do przedszkola po wakacyjnej przerwie; wprowadzenie zabaw integrujących grupę i przypominających imiona dzieci: „Mam na imię…obok mnie siedzi…” „Podajmy sobie rączki”, „Czarowanie”, „Witam tych, którzy…’; Rozmowa z dziećmi na temat podstawowych zasad i norm obowiązujących w grupie; zachęcenie dzieci do wzajemnej komunikacji; zabawy dowolne w kącikach zabaw  i aktywności dziecka; przypomnienie o zasadzie „szanuj przedszkolne zabawki”; 

 

 

 

 

 

 

 

2. Wysłuchanie wiersza S. Jachowicza „Tadeuszek” – wprowadzenie zasady moralnej „nie czyń drugiemu, co

tobie niemiłe”. Wypowiedzi dzieci  na temat, jak należy zachowywać się wobec kolegów i koleżanek. Wyrazy do globalnego czytania: miły, dobry, życzliwy; zabawa dydaktyczna ‘Przyjacielski uścisk”.

.„ Wśród nas” – ustalenie z dziećmi kontraktu regulującego zgodne współżycie w grupie

 

 

 

 

 

 

 

3. Pełnimy dyżury przy posiłkach

 

 

 

 

 

 

4. Dyżurny- słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt O co dbają dyżurni” połączone z prowadzeniem  dyżurów przy posiłkach

 

 

 

5. Moi koledzy i Ja”- zabawy  dydaktyczno-ruchowe rozwijające spostrzegawczość wzrokową i słuchową

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

Dziecko zapozna się z rozmieszczeniem sal w p-lu oraz z pomieszczeniami, do których nie wolno im wchodzić. Wdrażanie do ostrożnego poruszanie się po budynku p-la, zgodnie z panującymi zasadami (m. in. bezpieczne korzystanie ze schodów).

wypowiada się na określony temat i próbuje budować zdania złożone

przełamie  bariery nieśmiałości wypowiadaniu się i wzbogaci słownik

stara się przestrzegać zasady wypowiadania się według kolejności

przypomni sobie podstawowe zasady i normy jakie powinny panować w grupie

rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie

dba o wygląd zabawek i odkłada je na wyznaczone   miejsce
chętnie bierze udział w zabawach integracyjnych

uważnie słucha wiersza czytanego przez nauczycielkę,

wie co oznacza przysłowie” Nie czyń drugiemu co Tobie nie mile” i umie się odnieść do niego

umie samodzielnie rozwiązywać konflikt, zgodnie z ustalonymi normami postępowania.

kulturalnie zwracania się do siebie.

wspólnie z innymi układa kontrakt , który będzie przestrzegać na terenie grupy, 

rozpoznaje wyrazy do globalnego czytania

rozwija umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie

współdecyduje o treści kontraktu

przestrzega i odwołuje się do ustalonych zasad

i norm

dziecko uznaje wspólne prawa do uczestnictwa

w „życiu grupy”

dziecko pełni dyżury przy posiłkach i odpowiedzialnie je wykonuje 

opanowuje umiejętności kulturalnego jedzenia oraz prawidłowego posługiwania się sztućcami

rozumie konieczność utrzymania czystości podczas spożywania posiłków i kulturalnego zachowania się przy stole.

dziecko wie na czym polega rola dyżurnego

omówi zakres czynności dyżurnego

odpowiednio wykonuje obowiązki dyżurnego

podporządkowuje się wymaganiom i zaleceniom dyżurnego

próbuje ocenić swoją pracę jako dyżurny

dziecko rozróżnia po głosie , po szczegółach w ubraniu czy kolorze włosów swoich kolegów z grupy

pamięta jak na imię mają koledzy w grupie

nazywa części twarzy

jest spostrzegawcze

chętnie bierze udział w zabawach dydaktyczno- ruchowych

przestrzega reguł zabaw

chętnie integruje się ze swoimi kolegami z grupy

 

 

Edukacja matematyczna - metody, formy, środki

 

 

Cele operacyjne- dziecko

1. Wiem, jak wyglądam i jak się nazywam, a także gdzie mieszkam. Chcę  wiedzieć dużo o swoich bliskich: znam ich imiona i wiem czym się zajmują.

 

 

 

2.Nnazywam części ciała. Lalka lub miś jest trochę podobna do mnie. Rozpoznaję miny. Rysuję człowieka.

 

 

 

Na podstawie książki E. Gruszczyk –Kolczyńskiej „ Wspomaganie rozwoju u dzieci 5-letnich.

dziecko nabywa  doświadczenia w zakresie autoprezencji oraz kształtowania świadomości własnego wizerunku

wzmacnia poczucie przynależności do rodziny, a także znajomości własnego adresu z podaniem wskazówek, jak tam trafić

dziecko poprzez doświadczenia  kształtuje świadomość schematu swojego ciała

rozpoznaje mimikę własną i innych dzieci

nabywa umiejętności w koncentrowaniu uwagi

nabywa umiejętność w rysowaniu schematu postaci ludzkiej

 

 

Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki

Cele operacyjne- dziecko

KREATYWNE RYSOWANIE

1. Rysowanie kredkami ołówkowymi lub świecowymi (możliwość wyboru); losowanie kartek z narysowanym konturem zabawki (np. kontur wiaderka, piłki, samochodu); za pomocą kredek próba zmiany prawdziwej zabawki w taką zabawkę, jakiej nie ma na świecie; po skończonej pracy nazywanie wymyślonych zabawek; wystawa prac dzieci.

 

 

2..„ Moja dłoń” – obrysowywanie i wycinanie konturu dłoni- rozwijanie umiejętności obrysowywania i samodzielnego wycinania wzdłuż narysowanej linii falistej oraz zapełnienia konturu dłoni według własnego pomysłu

3. Znaczki dyżurnych- rysowanie flamastrami

 

 

 

 

 

4. Lepienie z plasteliny na temat „ Naczynia”

 

stworzy ciekawe kompozycje kolorystyczne będzie dbało o estetykę miejsca pracy.

 

umie odzwierciedlić swoje wyobrażenia  w formie plastycznej,

poprawnie trzyma kredkę w czasie rysowania

rozwija inwencję twórczą,

doskonali sprawność manualną nadgarstka

 

 

dziecko samodzielnie wycinania dłoń po linii

dziecko ćwiczy precyzje pracy własnych

dłoni i ich koordynację

kształtuje koordynację wzrokowo- ruchową

zapełnia kontur dłoni według własnego pomysłu 

dziecko zaprojektuje znaczki dla dyżurnych

rozwija pomysłowość i wyobraźnię 

dostosowuje nacisk ręki do używanego narzędzia- flamastra

po skończonej pracy odłoży flamastry i prace na wyznaczone miejsce

dziecko utrwala nazwy  i kształt naczyń.

rozwija wyobraźnię plastyczną

  ćwiczy drobne ruchy palców.

dba  o czystość miejsca pracy

 

Edukacja muzyczna-metody, formy, środki

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

1.Utrwalenie piosenek z ubiegłego roku szkolnego- śpiew indywidualny, zbiorowy i zespołowy

2.Nauka piosenki pt „Podajmy sobie ręce”. -osłuchanie z piosenką

 

 

 

3. Zapoznanie z piosenką grupową „ Duszki Leśne

 

 

 

4.Zabawy słuchowe z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych- liczenie i odwzorowywanie dźwięków – klaskanie, podskok,

a) zabawy ruchowe przy muzyce

 

dziecko śpiewa i utrwala  piosenki

integruje się we wspólnych działaniach

dziecko pozna słowa i melodię piosenki;

dziecko śpiewa wraz z nauczycielką piosenkę, reaguje w sposób umówiony na słowa piosenki; potrafi zawiązać koło w czasie przerwy w muzyce; maszeruje po kole.

Dziecko pozna słowa i melodię piosenki,

umie odtworzyć rytm piosenki klaszcząc w ręce, spróbuje zaśpiewać piosenkę wraz nauczycielką,

za pomocą ruchu ukazuje treść piosenki,

dziecko wypowiada zdania i wyklaskuje rytm,

zapamiętuje i rozpoznaje dźwięki,

odwzorowuje wzory dźwięków,

organizuje własną aktywność zabawową,

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin