Plan tygodniowy w grupie IV od n1 września do 12 września 2008 r.
Temat: WAKACJE JUŻ ZA NAMI – ZNÓW SIĘ W PRZEDSZKOLU SPOTYKAMY
Cel ogólny:
Ø powitanie dzieci po wakacyjnej przerwie; podkreślenie zmian zaistniałych w wyglądzie i w zachowaniu dziecka;
Ø zapoznanie dzieci z nową salą, kącikami zabaw i kącikami aktywności dziecka, indywidualnymi szafkami oraz pomieszczeniem sanitarnym;
Ø przypomnienie podstawowych praw i obowiązków przedszkolaka - dbanie o wspólny sprzęt i zabawki - rozumienie pojęcia „wspólna własność”;
Ø przestrzeganie zwyczajów zgodnego współdziałania w grupie; uświadomienie sobie prawa do wyrażania niezadowolenia, własnego zdania, prawa do bycia wysłuchanym;
Ø wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim - rozumienie konieczności informowania wychowawcy o złym samopoczuciu, skaleczeniu oraz sygnalizowania jakiegokolwiek zagrożenia;
Ø pełnienie dyżurów w kącikach: odpowiedzialne wykonywanie obowiązków przez dyżurnych,
Ø pomaganie dorosłym w pracach porządkowych w sali.
Ø Ustalenie kontraktu i przestrzeganie go podczas pobytu na terenie przedszkola
Podstawa programowa
Ø uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami. Umożliwianie dziecku odkrywania znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny.
Ø Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania
Ø Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach
Ø Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
Ø Umożliwianie poznawania i stosowania różnych sposobów rozwiązywania zadań.
Ø Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.
Ø Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.
Ø Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzanie w kulturę bycia.
Ø Umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
Ø Wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i oceny zachowań innych.
Mowa i myślenie -metody, formy, środki
Cele operacyjne- dziecko
JA I MOJE PRZEDSZKOLE
1 Przywitanie się z wszystkimi dziećmi przybyłymi do przedszkola po wakacyjnej przerwie; wprowadzenie zabaw integrujących grupę i przypominających imiona dzieci: „Mam na imię…obok mnie siedzi…” „Podajmy sobie rączki”, „Czarowanie”, „Witam tych, którzy…’; Rozmowa z dziećmi na temat podstawowych zasad i norm obowiązujących w grupie; zachęcenie dzieci do wzajemnej komunikacji; zabawy dowolne w kącikach zabaw i aktywności dziecka; przypomnienie o zasadzie „szanuj przedszkolne zabawki”;
2. Wysłuchanie wiersza S. Jachowicza „Tadeuszek” – wprowadzenie zasady moralnej „nie czyń drugiemu, co
tobie niemiłe”. Wypowiedzi dzieci na temat, jak należy zachowywać się wobec kolegów i koleżanek. Wyrazy do globalnego czytania: miły, dobry, życzliwy; zabawa dydaktyczna ‘Przyjacielski uścisk”.
.„ Wśród nas” – ustalenie z dziećmi kontraktu regulującego zgodne współżycie w grupie
3. Pełnimy dyżury przy posiłkach
4. Dyżurny- słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt O co dbają dyżurni” połączone z prowadzeniem dyżurów przy posiłkach
5.” Moi koledzy i Ja”- zabawy dydaktyczno-ruchowe rozwijające spostrzegawczość wzrokową i słuchową
6.
Dziecko zapozna się z rozmieszczeniem sal w p-lu oraz z pomieszczeniami, do których nie wolno im wchodzić. Wdrażanie do ostrożnego poruszanie się po budynku p-la, zgodnie z panującymi zasadami (m. in. bezpieczne korzystanie ze schodów).
wypowiada się na określony temat i próbuje budować zdania złożone
przełamie bariery nieśmiałości wypowiadaniu się i wzbogaci słownik
stara się przestrzegać zasady wypowiadania się według kolejności
przypomni sobie podstawowe zasady i normy jakie powinny panować w grupie
rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
dba o wygląd zabawek i odkłada je na wyznaczone miejscechętnie bierze udział w zabawach integracyjnych
uważnie słucha wiersza czytanego przez nauczycielkę,
wie co oznacza przysłowie” Nie czyń drugiemu co Tobie nie mile” i umie się odnieść do niego
umie samodzielnie rozwiązywać konflikt, zgodnie z ustalonymi normami postępowania.
kulturalnie zwracania się do siebie.
wspólnie z innymi układa kontrakt , który będzie przestrzegać na terenie grupy,
rozpoznaje wyrazy do globalnego czytania
rozwija umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie
współdecyduje o treści kontraktu
przestrzega i odwołuje się do ustalonych zasad
i norm
dziecko uznaje wspólne prawa do uczestnictwa
w „życiu grupy”
dziecko pełni dyżury przy posiłkach i odpowiedzialnie je wykonuje
opanowuje umiejętności kulturalnego jedzenia oraz prawidłowego posługiwania się sztućcami
rozumie konieczność utrzymania czystości podczas spożywania posiłków i kulturalnego zachowania się przy stole.
dziecko wie na czym polega rola dyżurnego
omówi zakres czynności dyżurnego
odpowiednio wykonuje obowiązki dyżurnego
podporządkowuje się wymaganiom i zaleceniom dyżurnego
próbuje ocenić swoją pracę jako dyżurny
dziecko rozróżnia po głosie , po szczegółach w ubraniu czy kolorze włosów swoich kolegów z grupy
pamięta jak na imię mają koledzy w grupie
nazywa części twarzy
jest spostrzegawcze
chętnie bierze udział w zabawach dydaktyczno- ruchowych
przestrzega reguł zabaw
chętnie integruje się ze swoimi kolegami z grupy
Edukacja matematyczna - metody, formy, środki
1. Wiem, jak wyglądam i jak się nazywam, a także gdzie mieszkam. Chcę wiedzieć dużo o swoich bliskich: znam ich imiona i wiem czym się zajmują.
2.Nnazywam części ciała. Lalka lub miś jest trochę podobna do mnie. Rozpoznaję miny. Rysuję człowieka.
Na podstawie książki E. Gruszczyk –Kolczyńskiej „ Wspomaganie rozwoju u dzieci 5-letnich.
dziecko nabywa doświadczenia w zakresie autoprezencji oraz kształtowania świadomości własnego wizerunku
wzmacnia poczucie przynależności do rodziny, a także znajomości własnego adresu z podaniem wskazówek, jak tam trafić
dziecko poprzez doświadczenia kształtuje świadomość schematu swojego ciała
rozpoznaje mimikę własną i innych dzieci
nabywa umiejętności w koncentrowaniu uwagi
nabywa umiejętność w rysowaniu schematu postaci ludzkiej
Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki
KREATYWNE RYSOWANIE
1. Rysowanie kredkami ołówkowymi lub świecowymi (możliwość wyboru); losowanie kartek z narysowanym konturem zabawki (np. kontur wiaderka, piłki, samochodu); za pomocą kredek próba zmiany prawdziwej zabawki w taką zabawkę, jakiej nie ma na świecie; po skończonej pracy nazywanie wymyślonych zabawek; wystawa prac dzieci.
2..„ Moja dłoń” – obrysowywanie i wycinanie konturu dłoni- rozwijanie umiejętności obrysowywania i samodzielnego wycinania wzdłuż narysowanej linii falistej oraz zapełnienia konturu dłoni według własnego pomysłu
3. Znaczki dyżurnych- rysowanie flamastrami
4. Lepienie z plasteliny na temat „ Naczynia”
stworzy ciekawe kompozycje kolorystyczne będzie dbało o estetykę miejsca pracy.
umie odzwierciedlić swoje wyobrażenia w formie plastycznej,
poprawnie trzyma kredkę w czasie rysowania
rozwija inwencję twórczą,
doskonali sprawność manualną nadgarstka
dziecko samodzielnie wycinania dłoń po linii
dziecko ćwiczy precyzje pracy własnych
dłoni i ich koordynację
kształtuje koordynację wzrokowo- ruchową
zapełnia kontur dłoni według własnego pomysłu
dziecko zaprojektuje znaczki dla dyżurnych
rozwija pomysłowość i wyobraźnię
dostosowuje nacisk ręki do używanego narzędzia- flamastra
po skończonej pracy odłoży flamastry i prace na wyznaczone miejsce
dziecko utrwala nazwy i kształt naczyń.
rozwija wyobraźnię plastyczną
ćwiczy drobne ruchy palców.
dba o czystość miejsca pracy
Edukacja muzyczna-metody, formy, środki
1.Utrwalenie piosenek z ubiegłego roku szkolnego- śpiew indywidualny, zbiorowy i zespołowy
2.Nauka piosenki pt „Podajmy sobie ręce”. -osłuchanie z piosenką
3. Zapoznanie z piosenką grupową „ Duszki Leśne”
4.Zabawy słuchowe z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych- liczenie i odwzorowywanie dźwięków – klaskanie, podskok,
a) zabawy ruchowe przy muzyce
dziecko śpiewa i utrwala piosenki
integruje się we wspólnych działaniach
dziecko pozna słowa i melodię piosenki;
dziecko śpiewa wraz z nauczycielką piosenkę, reaguje w sposób umówiony na słowa piosenki; potrafi zawiązać koło w czasie przerwy w muzyce; maszeruje po kole.
Dziecko pozna słowa i melodię piosenki,
umie odtworzyć rytm piosenki klaszcząc w ręce, spróbuje zaśpiewać piosenkę wraz nauczycielką,
za pomocą ruchu ukazuje treść piosenki,
dziecko wypowiada zdania i wyklaskuje rytm,
zapamiętuje i rozpoznaje dźwięki,
odwzorowuje wzory dźwięków,
organizuje własną aktywność zabawową,
...
martys1708